comfort/demping R1200RT voor

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ricardo
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2013, 10:20
Type: R1200RT
Bijz: Sahara Beige
Land: BE
Woonplaats of omgeving: WVL
Locatie: Brugge

comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door ricardo »

Navond beste formumvrienden,

Ik heb een vraag voor jullie. Enige tijd geleden heb ik mijn RT2007 weggebracht naar de dealer waar ik hem tweedehands had gekocht om de ESA na te laten kijken. Ik had twijfels over de werking omdat met name bij kleine oneffenheden en slecht wegdek alles werd doorgegeven aan de berijder, een toch wat oncomfortabel gevoel, bvb kasseien en dwarsvoegen werden erg goed doorgegeven onafhankelijk van de ESA stand. Ik had met name twijfels over de werking van de dempingskarakteristiek aan de voorzijde.

Dealer heeft alles nagekeken en doorgemeten, met als resultaat dat de gehele achterdemper en ESA computer zijn vervangen onder garantie! Das nogal service zeg ik, ik was erg blij met mijn garantie en de dealer....

Alles functioneert prima, zeker achterzijde, en de dealer bevestigd dat er met de voordemper niets aan de hand is. Toch is het doorgeven van dwarsvoegen en met name kleine oneffenheden erg onprettig in het stuur. Ik heb de indruk dat de verschillende ESA standen weinig verschil opleveren. Is er dan toch iets niet juist? Het zijn de originele WP dempers met witte veren en ESA. De achterdemper zal het dus zeker niet zijn want deze is net vervangen. Verder op de snelweg rijdt de fiets heerlijk, maar de binnenbaantjes, klinkers, slecht wegdek....nee ik kan me niet voorstellen da dit niet beter kan.

Wat zijn jullie ervaringen? Is dit normaal? betekent dit reviseren van de dempers voor of Hyperpro plaatsen? (voorveer alleen, of ook de voorvorkveren?)
Graag had ik wat meer van jullie ervaringen gehoord, herkennen jullie dit? In alle recensies die zijn verschenen over de R1200RT is iedereen zo enthousiast over het comfort over de demping, iets wat ik wat betreft de voorzijde niet helemaal kan delen mbt mijn eigen fiets.

Alvast dank voor jullie reacties!

Ricardo
Inspector Gadget

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, is niet normaal.
En het kan heel goed zijn dat er (ook) inderdaad een storing is in de ESA aan voorzijde.
Ik heb, naar verluid van de experts, er momenteel ook last van. Met exact hetzelfde probleem.

Ik adviseer je het als volgt te doen, zo heb ik het ook gedaan;
Ga bij HyperPro in Werkendam langs, en vraag of zij kunnen controleren of de ESA van de voorzijde zijn werk doet.
Zij hebben een dergelijk fingerspitzengefühl dat ze binnen enkele minuten, door alleen aan het stuur te voelen en te trekken met de verschillende ESA standen, kunnen bepalen of er inderdaad problemen zijn met de voorzijde. Of niet.

Als HyperPro geen verdere problemen constateert zou je dan kunnen overwegen om HyperPro progressieve veren te laten monteren.
De fabrieks-af gemonteerde WP veren zijn matig tot slecht is de algemene consensus, je herkent je motor bijna niet meer terug met de HyperPro progressieve veren.

Als HyperPro daarentegen wel problemen constateert met de vering aan de voorzijde, zou je kunnen overwegen in overleg te gaan met je dealeRT en voorstellen dat je langs gaat bij JJ Suspension.
JJ Suspension kan de WP veren reviseren en eventueel ook HyperPro progressieve veren monteren.
Dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de veren onder garantie te vervangen.
Met als extra voordeel dat je de comfort hebt van de HyperPro progressieve veren.
Als je daar eenmaal aan gewend bent, wil je waarschijnlijk nooit meer terug. ;)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zou eerst andere zaken afchecken:
Welke banden liggen er op, en wat is de staat van de banden, welke bandendruk gebruik je?
Is het voorwiel goed gemonteerd, is het voorwiel goed gebalanceerd?
Zit er ergens speling in de voortrein etc.
En dan natuurlijk hoe is het met de voor demper en voorvering.
Wat is de kilometerstand?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door scan »

Bij het lijstje van HansD zou ook nog het volgende kunnen staan;
leg je vingers op de bovenzijde van de voordemper en verstel dan de stand van Comfort naar Normaal bijvoorbeeld. Wanneer je dat gedaan hebt zul je binnen enkele ogenblikken een fijne trilling (als je heel goede oren hebt een brom kunnen horen) voelen. Dat is nl. het stelmotortje dat de regeling in werking stelt.
Merk je niets dan zou het weleens mis kunnen zijn. Een check bij de dealer of andere service bedrijven is dan onvermijdelijk.
Denk ook aan JJ suspension. Hier eerder op het forum al geprezen om hun vakkundigheid op dit gebied.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door Garfield »

De voorgaande reacties zijn zondermeer waardevol en het onderzoeken waard.

De werking van de ESA stelmotor aan de voorzijde kun je op meerdere manieren checken: zet de ESA in comfortstand, niet op de middenbok, en veer de motor aan de voorzijde een paar keer in en uit door op de tank of stuur te drukken. Merk hoe de motor reageert, als het goed is gaat dat soepel. Zet vervolgens de ESA in Sport en herhaal het bovenstaande. Je moet echt een duidelijk verschil merken tussen deze modi. In Sport gaat het veel stugger.

Een tweede manier is voelen aan de voordemper, ter hoogte waar de kabel in de demper gaat. Bij het wisselen van de modi voel je de demper kort licht trillen. Als dat het geval is mag je beginnen met glimlachen, maar meer niet. De stelmotor werkt dan, maar dat wil niet zeggen dat de demper zich anders instelt. Het motortje bedient een stift in een as, en daarmee beinvloed het een boring (al naar stand groter/kleiner) en daarmee weer de karakteristiek. Die as wil nog wel eens vastzitten, en dan in de sportstand (=de bovenste stand van de as). ESA-systemen kunnen wel degelijk gereviseerd worden, bijvoorbeeld door JJ-Suspension. En dat is aanmerkelijk goedkoper dat wat de dealer rekent.

Wist je trouwens dat mij een kilometerstand van +/- 50.000km je schokdempers service nodig hebben? De olie dat erin zit mag dan eigenlijk geen olie meer heten, het is dan helemaal afgebroken :O

Succes met het determineren _004
Groeten,
Frans

Edit, Scan is me net voor. :D
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi,

Je zou een opinie kunnen vragen bij J&J Susspension, eventueel betaald. Dan aan je dealer voorleggen en onder garantie laten vervangen (zo is het in mij gegaan, ik had voorgesteld eventueel met revisie bijJJ genoegen te nemen, maar dealer wilde geen derde partij er tussen hebben ...).
Overigens, ik had het achterelement net 2 weken daarvoor laten vervangen, bleek echter al stuk te zijn! Goede check is daarom echt aan te bevelen.

Als je wilt, mag je langskomen om aan mijn motor te vergelijken.
Groet
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
ricardo
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2013, 10:20
Type: R1200RT
Bijz: Sahara Beige
Land: BE
Woonplaats of omgeving: WVL
Locatie: Brugge

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door ricardo »

Wel als ik het zo allemaal eens lees, zal het toch een ritje JJ suspension worden. Is wel heel erg uit de buurt voor mij. Nog tips voor experts in Belgie ook? Ik heb de indruk dat de stappenmotor van de voordemper niet werkt en vasthangt op de sportstand, zo voelt het tenminste. De dealer bevestigd dat de voordemper wel werkt, doorgemeten met de computer. Dat is natuurlijk maar de vraag want ik heb begrepen dat je de preload (van de achterste demper) wel kunt doormeten met een GS911 bijvoorbeeld, maar de dempingskarakteristiek dus niet (niet voor, niet achter). verder voel en hoor ik niets wanneer ik in volledige stilte omschakel van bvb comfort naar normaal. Bij de achterste demper is dit wel waarneembaar. Maargoed, ik begrijp dat JJ suspension dit sowieso kan verhelpen met een revisie?

grtz
ricardo
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door Garfield »

Klopt. Maak een afspraak en je kunt er op wachten, nou-ja een paar uur ben je wel kwijt. En als je aanvullende wensen hebt op het gebied van demperkarakteristiek, of progressieve veren kan dat op verzoek gelijk worden meegenomen.
Trek er een dag voor uit en op de terugweg ken je de motor niet meer terug.

Succes,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: comfort/demping R1200RT voor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de RT kan je inderdaad niets doormeten vwbt de ESA aan de voorzijde.

Het enige wat een BMW dealeRT kan doen is met de BMW Diagnose uitlezen of de ESA-sturing de aansturing afgekoppeld heeft in verband met te hoge stroomopname van de stelmotor.
Omdat de stelmotor dan te zwaar loopt, daardoor te veel stroom trekt en CAN-bus ingrijpt en de aansturing afschakelt.

Speciaal voor dat soort situaties heeft BMW aangepaste software uitgebracht die de afkapgrens voor wat betreft de maximaal toelaatbare stroomopname verhoogt maar dat is in wezen symptoombestrijding.
De stelmotor loopt vaak zwaarder (= meer stroom) omdat door (o.a.) waterinslag en vuil dat motortje is gaan corroderen.
(de afscherming van de elektronica en stuurmotortjes is matig tot slecht, vaak is de rubberen afscherming ook gescheurd en/of compleet verdwenen)
Het verhogen van de stuurstroom zal voorlopig de aansturing mogelijkerwijs in stand kunnen houden maar het is aftellen totdat ook die grens wederom bereikt is.

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook bij mij is volgens HyperPro de voorvering permanent in de sport-stand.
Terwijl ik wel via een stethoscoop het motortje kan horen draaien.
Ik weet dat ik een afspraak zal moeten plannen met JJ Suspension, als ik eenmaal wat normale werktijden heb en van mijn baas weer wat vakantiedagen heb mogen opsparen.

JJ Suspension kan dit allemaal herstellen en reviseren.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”