Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op fil
Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op fil
Ik heb gisteren de tijd genomen om het forum goed door te nemen.
En toen ik bij het onderwerp esa kwam, viel me deze film op.
[youtube]QtKuaZNI4yY[/youtube]
In doet korte filmpje zie aan de buitenkant het verschil tussen esa I en esa II
Mijn rt is van april 2011( nieuw gekocht) en heb nog steeds twijfels of ook bij mijn motor de esa II wel werkt.
Bij sport wordt het geluid in de uitlaat wat sportiever(meer lawaai) maar dat ik echt het verschil merkt in rijden en of vering/ demping......nee.
Groeten van Harm Hoek
En toen ik bij het onderwerp esa kwam, viel me deze film op.
[youtube]QtKuaZNI4yY[/youtube]
In doet korte filmpje zie aan de buitenkant het verschil tussen esa I en esa II
Mijn rt is van april 2011( nieuw gekocht) en heb nog steeds twijfels of ook bij mijn motor de esa II wel werkt.
Bij sport wordt het geluid in de uitlaat wat sportiever(meer lawaai) maar dat ik echt het verschil merkt in rijden en of vering/ demping......nee.
Groeten van Harm Hoek
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Harm Hoek schreef:Ik heb gisteren de tijd genomen om het forum goed door te nemen.
En toen ik bij het onderwerp esa kwam, viel me deze film op.
http://m.youtube.com/watch?v=QtKuaZNI4y ... tKuaZNI4yY
In doet korte filmpje zie aan de buitenkant het verschil tussen esa I en esa II
Mijn rt is van april 2011( nieuw gekocht) en heb nog steeds twijfels of ook bij mijn motor de esa II wel werkt.
Bij sport wordt het geluid in de uitlaat wat sportiever(meer lawaai) maar dat ik echt het verschil merkt in rijden en of vering/ demping......nee.
Groeten van Harm Hoek
Meer herrie in de sportstand van ESA?
Dat is niet goed hoor.
- aantzeetje
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Als je geen sportieve rijder bent (rijden tot minder dan een 0,5 cm van de buitenboord band) en er steeds alleen op zit ga je het verschil nauwelijks merken. Op mijn 2009 staat er ESA 1 op en ik merk 1. het verschil in hoogte op stand sport 2. motor stuurt strakker (geen deining effect in lange snelle bochten. Het "voelsprietje" onder de voetsteun rechts is bij mij lichtjes afgesleten)
ESA heeft niks te maken met het geluid dat je demper produceert.
ESA heeft niks te maken met het geluid dat je demper produceert.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Rijd eens drie keer hetzelfde stukje - wat slechtere - weg. Een leuke klinker-weg is vast in de buurt te vinden!
Je moet dan duidelijk verschil merken tussen de Normaal, Sport en Comfort-stand.
Bij twijfel dan toch de boel maar even laten uitlezen bij een dealer.
En zoals reeds eerder geschreven, de ESA-standen hebben niets te maken met het uitlaatsysteem.
Je moet dan duidelijk verschil merken tussen de Normaal, Sport en Comfort-stand.
Bij twijfel dan toch de boel maar even laten uitlezen bij een dealer.
En zoals reeds eerder geschreven, de ESA-standen hebben niets te maken met het uitlaatsysteem.
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
De 2010 1200RT heeft ook nog een elektronisch gestuurde uitlaatklep, wat de meer geluid zou kunnen verklaren.
Ik zou inderdaad een stukje "klinker"-weg nemen en de verschillende standen uitproberen.
Als je geen verschil merkt inderdaad laten uitlezen door een BMW dealeRT of langs gaan bij HyperPro in Werkendam.
Die laatste hebben zoveel vering-gevoel in hun vingertoppen dat ze heel goed kunnen voelen door te trekken & duwen op je motor of er iets mis is met je vering en/of ESA.
Want zij ontdekte een probleem met mijn vering terwijl de diagnose niets aangeeft.
1 van de meest voorkomende problemen met ESA is dat de stel-motor vastroest, omdat de water- & vuilafscherming onvoldoende blijkt.
Als het CAN-bus systeem merkt dat de stroom naar die stel-motor(s) te hoog oploopt, schakelt CAN-bus de aansturing naar die stelmotor "permanent" uit. En dat zie je soms als een foutmelding in de diagnose, maar soms ook niet.
Als je motor nog binnen de garantie is, kan je aankloppen bij je BMW dealeRT.
Anders een afspraak maken met JJ Suspension, die kunnen het repareren en reviseren.
Want BMW rekent echt de hoofdprijs als dit onderdeel defect zou zijn.
Ik zou inderdaad een stukje "klinker"-weg nemen en de verschillende standen uitproberen.
Als je geen verschil merkt inderdaad laten uitlezen door een BMW dealeRT of langs gaan bij HyperPro in Werkendam.
Die laatste hebben zoveel vering-gevoel in hun vingertoppen dat ze heel goed kunnen voelen door te trekken & duwen op je motor of er iets mis is met je vering en/of ESA.
Want zij ontdekte een probleem met mijn vering terwijl de diagnose niets aangeeft.
1 van de meest voorkomende problemen met ESA is dat de stel-motor vastroest, omdat de water- & vuilafscherming onvoldoende blijkt.
Als het CAN-bus systeem merkt dat de stroom naar die stel-motor(s) te hoog oploopt, schakelt CAN-bus de aansturing naar die stelmotor "permanent" uit. En dat zie je soms als een foutmelding in de diagnose, maar soms ook niet.
Als je motor nog binnen de garantie is, kan je aankloppen bij je BMW dealeRT.
Anders een afspraak maken met JJ Suspension, die kunnen het repareren en reviseren.
Want BMW rekent echt de hoofdprijs als dit onderdeel defect zou zijn.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
ESA II is voorzien van een progessieve veer.
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Borne, 03-01-2014.
Heren,
Bedankt voor jullie reacties !!
Wanneer het weer beter is ( maart/ april) probeer ik de tips uit.
- eerst in de drie standen over dezelfde hobbelige weg (alleen)
- dan hetzelfde, met een iets zware dame
Mocht ik het verschil dan nog niet merken, ga ik langs de dealer.
De motor is dan 3 jaar.
Ik heb vandaag al bij de dealer aangegeven dat er een aantal personen van dit Forom een coulance regeling gehad hebben.
Op mijn rt staat nog net geen 9000 km op.
Harm Hoek
Heren,
Bedankt voor jullie reacties !!
Wanneer het weer beter is ( maart/ april) probeer ik de tips uit.
- eerst in de drie standen over dezelfde hobbelige weg (alleen)
- dan hetzelfde, met een iets zware dame
Mocht ik het verschil dan nog niet merken, ga ik langs de dealer.
De motor is dan 3 jaar.
Ik heb vandaag al bij de dealer aangegeven dat er een aantal personen van dit Forom een coulance regeling gehad hebben.
Op mijn rt staat nog net geen 9000 km op.
Harm Hoek
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
J&J suspension kan ik je echt aanbevelen, ook voor diagnose (de eigenaar heeft het ESA systeem bij WP voor BMW ontwikkeld)!
De computer bij de dealer meet of er een (juiste) stroom loopt, dat is een indirecte meting (als het stiftje intern is afgebroken, wordt er geen foutmelding gegenereerd, maar doet de ESA het toch echt niet ...
Het gaat om een functionele test, bijvoorbeeld rijdend , maar een vakman kan dit ook voelen door de motor zelf in de vering te drukken. Zo is bij mij een defecte ESA achter, en dit betrof een nieuw element dat er pas 3 weken opzat!, onderkent (door J&J).
Succes ermee,
Eric.
De computer bij de dealer meet of er een (juiste) stroom loopt, dat is een indirecte meting (als het stiftje intern is afgebroken, wordt er geen foutmelding gegenereerd, maar doet de ESA het toch echt niet ...
Het gaat om een functionele test, bijvoorbeeld rijdend , maar een vakman kan dit ook voelen door de motor zelf in de vering te drukken. Zo is bij mij een defecte ESA achter, en dit betrof een nieuw element dat er pas 3 weken opzat!, onderkent (door J&J).
Succes ermee,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Als je bij HyperPro in Werkendam langs gaat en het heel vriendelijk vraagt, kunnen zij binnen 5 ~ 10 minuten je een onafhankelijk uitsluitsel geven of er iets mis is met de ESA, door te duwen en te trekken aan (o.a.) je stuur.
Want met alle respect maar niet alle BMW dealeRTs zijn altijd geheel ter zake kundig aangaande ESA is mijn ervaring.
In het gunstigste geval zullen zij BMW Motorrad NL contacteren voor vervanging onder garantie, in het ongunstigste geval zullen ze zeggen dat er niets mee aan de hand is. Of zeggen dat het niet onder garantie valt, wellicht.
Naast je eigen gevoel & testen, raad ik je aan bij de experts zoals HyperPro langs te gaan om vooral juist hun opinie te vragen, lees, hun gevoel met jou ESA.
En volgens mij is het nu de periode van het jaar om onaangekondigd langs te kunnen gaan, anders moet je een afspraak maken.
Want met alle respect maar niet alle BMW dealeRTs zijn altijd geheel ter zake kundig aangaande ESA is mijn ervaring.
In het gunstigste geval zullen zij BMW Motorrad NL contacteren voor vervanging onder garantie, in het ongunstigste geval zullen ze zeggen dat er niets mee aan de hand is. Of zeggen dat het niet onder garantie valt, wellicht.
Naast je eigen gevoel & testen, raad ik je aan bij de experts zoals HyperPro langs te gaan om vooral juist hun opinie te vragen, lees, hun gevoel met jou ESA.
En volgens mij is het nu de periode van het jaar om onaangekondigd langs te kunnen gaan, anders moet je een afspraak maken.
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Kijk eens op de site van jjsuspension. Eenvoudige test. Mijn voorveer(esa) was defect en heb deze bij hen laten reviseren. Goed te merken. Prima geholpen op een zeer vriendelijke wijze.
Verschil in de verschillende standen is echt merkbaar bij mijn r1200rt van 2006.
Verschil in de verschillende standen is echt merkbaar bij mijn r1200rt van 2006.
Re: Het verschil aan de buitenkant tussen esa I en esa II op
Goede tip!
De test die je zelf kunt doen staat hier aangegeven;
http://www.jjsuspension.nl/motorvering/?c=bmw
De test die je zelf kunt doen staat hier aangegeven;
http://www.jjsuspension.nl/motorvering/?c=bmw