Op dit moment rij ik op een R1200RT van 2009 zonder ESA.
Ik heb de nieuwe R1200RT LC besteld met alle 3 aanvullende pakketten. Nu ik mijn tijd hier zit te doden door de diverse topics door te ploegen begin ik mij af te vragen of het wel een goed idee was om de ESA te bestellen. Ik lees wel erg veel over (door de dealer niet onderkende) ESA problemen.
Lijkt dit nu maar zo of is ESA erg storing gevoelig??
Volgens de dealer is er zelden iets mis met de ESA (zou ik ook zeggen als ik een nieuwe, bijna full options fiets kan verkopen )
Luc
ESA problemen
Re: ESA problemen
Belangrijk is dat je onderscheid maakt tussen de ESA system van modeljaar 2013 (en ouder) versus degene van jou aankomende RT-LC.
Bij de vorige generaties bleek het stelmotortje niet voldoende afgeschermd te zijn tegen waterinslag, straatvuil e.d.
Waardoor corrosie kon ontstaan, waardoor dat stelmotortje weer zwaarder ging lopen en CAN-bus ingreep omdat de stroomopname buiten de toleranties liep.
Wat de BMW dealeRT, al dan niet tijdelijk, kon oplossen door gemodificeerde software te laden.
Totdat het stelmotortje gewoon wegrotte en er helemaal mee op hield.
Maar, nogmaals, dat gold voor de oudere modellen.
Volgens mij geldt dat vooralsnog niet voor de RT-LC, en heb jij dus veel te veel tijd omhanden. :lol:
Bij de vorige generaties bleek het stelmotortje niet voldoende afgeschermd te zijn tegen waterinslag, straatvuil e.d.
Waardoor corrosie kon ontstaan, waardoor dat stelmotortje weer zwaarder ging lopen en CAN-bus ingreep omdat de stroomopname buiten de toleranties liep.
Wat de BMW dealeRT, al dan niet tijdelijk, kon oplossen door gemodificeerde software te laden.
Totdat het stelmotortje gewoon wegrotte en er helemaal mee op hield.
Maar, nogmaals, dat gold voor de oudere modellen.
Volgens mij geldt dat vooralsnog niet voor de RT-LC, en heb jij dus veel te veel tijd omhanden. :lol:
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ESA problemen
Om precies te zijn heb je geen ESA besteld, maar dynamic ESA. Dit lijkt hetzelfde maar is totaal iets anders. Kun je bij ESA als je dat wilt onderweg de demping met de hand veranderen; bij dynamic ESA doet de motorfiets dit voortdurend voor je, ettelijke honderden keren per seconde. Dit is een totaal ander systeem. Voor motorfietsen is dit vrij nieuw (oa. Ducati en KTM waren BMW voor) maar dit systeem is bij auto's al jaren gemeengoed. Voor de leveranciers van deze dempers is dit dus niet nieuw, ze leveren vaak ook aan de auto industrie, en in zeer grote aantallen, alleen voor de motoren leveranciers is dit nieuw. De verwachting is dan ook dat dit een betrouwbare oplossing zal blijken te zijn.
(Als een leverancier niet eenzijdig de demperstang verandert )
(Als een leverancier niet eenzijdig de demperstang verandert )
Re: ESA problemen
De vraag die ik stelde is natuurlijk moeilijk te beantwoorden aangezien het weer net anders is dan bij de voorgaande modellen begrijp ik. Dat de dynamic ESA voortdurend aanpassingen doet, ook tijdens het rijden, was mij niet bekend. Dank je wel Hans voor die info.
Ik hoop dat je gelijk hebt Rob en dat BMW het motortje in het nieuwe model beter heeft afgeschermd.
Ik was verblind door de schoonheid van de machine en heb daardoor dit soort details over het hoofd gezien
We gaan het ervaren
Thx voor de reacties!!
Ik hoop dat je gelijk hebt Rob en dat BMW het motortje in het nieuwe model beter heeft afgeschermd.
Ik was verblind door de schoonheid van de machine en heb daardoor dit soort details over het hoofd gezien
We gaan het ervaren
Thx voor de reacties!!
- basplehn
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heesch
- Locatie: Heesch
Re: ESA problemen
Beste Luc,
In die korte tijd dat ik van mijn K52 kon genieten vond ik het rijden met Dynamic ESA een perfecte en veilige rijdgedrag hebben.
Ik sta te popelen om eind augustus weer te mogen rijden.
Goed weekend en wens jou alvast veel rijplezier met jouw K52.
Gr Bas
In die korte tijd dat ik van mijn K52 kon genieten vond ik het rijden met Dynamic ESA een perfecte en veilige rijdgedrag hebben.
Ik sta te popelen om eind augustus weer te mogen rijden.
Goed weekend en wens jou alvast veel rijplezier met jouw K52.
Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
- RT1
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Re: ESA problemen
@ Bas: welkom op de RT forumwebsite en gefeliciteerd met je nieuwe LC, en dat is wat t isbasplehn schreef:Beste Luc,
In die korte tijd dat ik van mijn K52 kon genieten vond ik het rijden met Dynamic ESA een perfecte en veilige rijdgedrag hebben.
Ik sta te popelen om eind augustus weer te mogen rijden.
Goed weekend en wens jou alvast veel rijplezier met jouw K52.
Gr Bas
Laten we hier aub het beestje bij de normaal gebruikelijke naam noemen ( niet de een of andere onduidelijke fabriekscode ) , dan is voor iedereen duidelijk over welke motorfietsen we het hier hebben ook voor de minder in BMW fabriekstermen ingevoerde meelezers. Anders is er voor menige lezer over een poosje geen touw meer aan vast te knopen over welke motorfiets we het hebben, kijk maar eens naar menig bmw gerelateerde autosite.
en veel veilige km's gewenst
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100