ESA problemen

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Erteetje

ESA problemen

Ongelezen bericht door Erteetje »

Op dit moment rij ik op een R1200RT van 2009 zonder ESA.
Ik heb de nieuwe R1200RT LC besteld met alle 3 aanvullende pakketten. Nu ik mijn tijd hier zit te doden door de diverse topics door te ploegen begin ik mij af te vragen of het wel een goed idee was om de ESA te bestellen. Ik lees wel erg veel over (door de dealer niet onderkende) ESA problemen.

Lijkt dit nu maar zo of is ESA erg storing gevoelig??
Volgens de dealer is er zelden iets mis met de ESA (zou ik ook zeggen als ik een nieuwe, bijna full options fiets kan verkopen :$ )

Luc
Inspector Gadget

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Belangrijk is dat je onderscheid maakt tussen de ESA system van modeljaar 2013 (en ouder) versus degene van jou aankomende RT-LC.

Bij de vorige generaties bleek het stelmotortje niet voldoende afgeschermd te zijn tegen waterinslag, straatvuil e.d.
Waardoor corrosie kon ontstaan, waardoor dat stelmotortje weer zwaarder ging lopen en CAN-bus ingreep omdat de stroomopname buiten de toleranties liep.
Wat de BMW dealeRT, al dan niet tijdelijk, kon oplossen door gemodificeerde software te laden.
Totdat het stelmotortje gewoon wegrotte en er helemaal mee op hield. :(

Maar, nogmaals, dat gold voor de oudere modellen.

Volgens mij geldt dat vooralsnog niet voor de RT-LC, en heb jij dus veel te veel tijd omhanden. ;) :lol:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door HansD »

Om precies te zijn heb je geen ESA besteld, maar dynamic ESA. Dit lijkt hetzelfde maar is totaal iets anders. Kun je bij ESA als je dat wilt onderweg de demping met de hand veranderen; bij dynamic ESA doet de motorfiets dit voortdurend voor je, ettelijke honderden keren per seconde. Dit is een totaal ander systeem. Voor motorfietsen is dit vrij nieuw (oa. Ducati en KTM waren BMW voor) maar dit systeem is bij auto's al jaren gemeengoed. Voor de leveranciers van deze dempers is dit dus niet nieuw, ze leveren vaak ook aan de auto industrie, en in zeer grote aantallen, alleen voor de motoren leveranciers is dit nieuw. De verwachting is dan ook dat dit een betrouwbare oplossing zal blijken te zijn.
(Als een leverancier niet eenzijdig de demperstang verandert _001 :cry: )
Erteetje

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door Erteetje »

De vraag die ik stelde is natuurlijk moeilijk te beantwoorden aangezien het weer net anders is dan bij de voorgaande modellen begrijp ik. Dat de dynamic ESA voortdurend aanpassingen doet, ook tijdens het rijden, was mij niet bekend. Dank je wel Hans voor die info.
Ik hoop dat je gelijk hebt Rob en dat BMW het motortje in het nieuwe model beter heeft afgeschermd.

Ik was verblind door de schoonheid van de machine en heb daardoor dit soort details over het hoofd gezien :D

We gaan het ervaren _004

Thx voor de reacties!!
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door basplehn »

Beste Luc,

In die korte tijd dat ik van mijn K52 kon genieten vond ik het rijden met Dynamic ESA een perfecte en veilige rijdgedrag hebben.
Ik sta te popelen om eind augustus weer te mogen rijden.

Goed weekend en wens jou alvast veel rijplezier met jouw K52.

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door RT1 »

basplehn schreef:Beste Luc,

In die korte tijd dat ik van mijn K52 kon genieten vond ik het rijden met Dynamic ESA een perfecte en veilige rijdgedrag hebben.
Ik sta te popelen om eind augustus weer te mogen rijden.

Goed weekend en wens jou alvast veel rijplezier met jouw K52.

Gr Bas
@ Bas: welkom op de RT forumwebsite en gefeliciteerd met je nieuwe -1200- LC, en dat is wat t is :!:
Laten we hier aub het beestje bij de normaal gebruikelijke naam noemen ( niet de een of andere onduidelijke fabriekscode ) -naughty- , dan is voor iedereen duidelijk over welke motorfietsen we het hier hebben ook voor de minder in BMW fabriekstermen ingevoerde meelezers. Anders is er voor menige lezer over een poosje geen touw meer aan vast te knopen over welke motorfiets we het hebben, kijk maar eens naar menig bmw gerelateerde autosite. :evil:

[groet] en veel veilige km's gewenst _004
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”