Navond beste formumvrienden,
Zie hieronder een oud berichtje van vorig seizoen. Ik heb een paar weken geleden het nodige planwerk maar eens voor lief genomen en een afspraak gemaakt bij J&J Suspension in Mill. Aangezien er aardig wat werk te verwachten was, en ik 250km van J&J af woon, was het een logistieke uitdaging op één dag. Mijn gevoel bleek juist, de voordemper bleek op stand comfort te staan en de stelmotor helemaal weggerot. Verstellen was er dus niet meer bij. Aangezien ik zelf redelijk aan het gewicht zit, hing de motor dus al redelijk in de veren en bij slecht wegdek was er te weinig marge over, vandaar het eerder beschreven weggedrag.
Uiteindelijk een heel leerzame dag achter de rug: stelmotor voor vervangen, demperrevisie voor en achter en voor en achter Hyperpro laten steken. John heeft dan geadviseerd een extra shim te steken voor en achter ter compensatie van het gewicht van het baasje... en dan ken je je motor niet meer terug... Wat een verschil. Kan niets anders zeggen van J&J: vakmensen.
Ik heb een vraag voor jullie. Enige tijd geleden heb ik mijn RT2007 weggebracht naar de dealer waar ik hem tweedehands had gekocht om de ESA na te laten kijken. Ik had twijfels over de werking omdat met name bij kleine oneffenheden en slecht wegdek alles werd doorgegeven aan de berijder, een toch wat oncomfortabel gevoel, bvb kasseien en dwarsvoegen werden erg goed doorgegeven onafhankelijk van de ESA stand. Ik had met name twijfels over de werking van de dempingskarakteristiek aan de voorzijde.
Dealer heeft alles nagekeken en doorgemeten, met als resultaat dat de gehele achterdemper en ESA computer zijn vervangen onder garantie! Das nogal service zeg ik, ik was erg blij met mijn garantie en de dealer....
Alles functioneert prima, zeker achterzijde, en de dealer bevestigd dat er met de voordemper niets aan de hand is. Toch is het doorgeven van dwarsvoegen en met name kleine oneffenheden erg onprettig in het stuur. Ik heb de indruk dat de verschillende ESA standen weinig verschil opleveren. Is er dan toch iets niet juist? Het zijn de originele WP dempers met witte veren en ESA. De achterdemper zal het dus zeker niet zijn want deze is net vervangen. Verder op de snelweg rijdt de fiets heerlijk, maar de binnenbaantjes, klinkers, slecht wegdek....nee ik kan me niet voorstellen da dit niet beter kan.
Wat zijn jullie ervaringen? Is dit normaal? betekent dit reviseren van de dempers voor of Hyperpro plaatsen? (voorveer alleen, of ook de voorvorkveren?)
Graag had ik wat meer van jullie ervaringen gehoord, herkennen jullie dit? In alle recensies die zijn verschenen over de R1200RT is iedereen zo enthousiast over het comfort over de demping, iets wat ik wat betreft de voorzijde niet helemaal kan delen mbt mijn eigen fiets.
Alvast dank voor jullie reacties!
Ricardo
ESA en demperrevisie J&J suspension
- ricardo
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 30 jun 2013, 10:20
- Type: R1200RT
- Bijz: Sahara Beige
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: WVL
- Locatie: Brugge
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ESA en demperrevisie J&J suspension
TOP-zaak: kost een paar centen maar dan heb je ook wat Goed te horen dat jij die ervaring ook hebt, veel plezier er mee!
Bij mijn R1150RT een nieuwe instelbare voordemper met Hyperpro en achter de demper gereviseerd en weer de eigen Hyperpro terug, bandenspanning van de MPR4 GT's aangepast naar 2,7 en 3,0: Heerlijke fiets geworden
Bij mijn R1150RT een nieuwe instelbare voordemper met Hyperpro en achter de demper gereviseerd en weer de eigen Hyperpro terug, bandenspanning van de MPR4 GT's aangepast naar 2,7 en 3,0: Heerlijke fiets geworden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km