stuurdemper

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Rein

stuurdemper

Ongelezen bericht door Rein »

Beste collega rijders,

Sinds januari 2014 heb ik een R850R uit 1997 en ben bezig hem zo langzamerhand te verbeteren voor zover nodig.De stuurdemper is nu aan de beurt,helaas is het mij niet gelukt om uit te vinden hoe hij op goede werking gecontroleerd kan worden en indien niet goed, zijn ze te repareren?
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en dit wil delen,

vr,gr.Rein
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

381880_212441975495224_429078671_n.jpg
Ik moet mijn stuurdemper ook nog doen. En ga dat deze winter doen. Sommige onderdelen kan je via de dealer krijgen en andere kan je gemakkelijk elders krijgen omdat BMW ze niet verkoopt. Die van mij is ook lek en ik verwacht dat er geen olie meer in zit. Zo ziet er de binnenkant uit . Mij is wel verteld dat je van de reparatie niet teveel moet verwachten. Al heb ik het wel ooit voor elkaar gekregen om het stuur behoorlijk van links naar rechts te laten slaan. De keerringen worden niet geleverd door BMW . Maar die kan je elders kopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rein

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Rein »

Bedankt voor de reactie Ton,
De foto is zeer verhelderend, vermoedelijk is die van mij ook leeg alhoewel ik geen olie heb zien lekken kan dat wel bij de vorige eigenaar gebeurt zijn.
Heb je ook een idee over hoe je kan testen of hij nog goed werkt? door het stuur snel heen en weer te halen bijvoorbeeld,ik merk hierbij geen enkele weerstand.

groet Rein
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij die van mij is ook geen enkele weerstand. Dat bewegen zal ook met een redelijke snelheid moeten gebeuren denk ik. Als de topkoffer zwaar beladen is en de tank vrij leeg zal je normaal gesproken het eerst merken als er iets niet klopt. Als er minder druk op het stuur komt merk je het snelst wat de stuurdemper doet. Soms als je even het stuur loslaat en dan vooral met een zwaar beladen topkoffer en een nagenoeg lege tank kan dan je stuur gaan slaan van de ene kant naar de andere kant totdat je gewicht weer naar voren gaat. Daarom hebben de Rt's ook geen stuurdemper. De kuip zorgt voor voldoende gewicht aan de voorzijde. Tevens is de conditie van de voorband ook bepalend voor de nadelige effecten. Hoe platter de band is afgesleten hoe erger het effect word.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door ciske »

De lastigste opdracht bij het repareren/reviseren van dit type stuurdemper is om het geheel zonder ingesloten lucht weer in elkaar te zetten. Ook is de dikte van de olie een gok.
In Bornerbroek zit een bedrijfje (SO producs) die je wel kan helpen. (Nee, ik heb geen financiële belangen.)

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mijn info 60 cc 10W voorvorkolie. En wat meer info http://wiki.bmw-bike-forum.info/index.p ... reparieren
Rein

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Rein »

Ton en Ciske bedankt voor het meedenken en de tips,hier kan ik verder mee.Nu eerst de vast geroeste bouten zien los te krijgen en dan kan ik aan de slag.

vr.gr. Rein.
Rein

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Rein »

Na demontage van de demper kwam ik tot de ontdekking dat de foto niet compleet is, er zitten 2 bronzenbusjes op de zuigerstang 1 links van het midden en een rechts hiervan,dit om verwarring te voorkomen.
Het korte gedeelte van het huis zit bij het bevestigingsoog volgens de foto,nou heb ik bij het demonteren niet goed onthouden hoe het bij mij zat ik neem aan net zo als de foto,aldus heb ik hem weer samen bebouwd en gemonteerd op de motor.Het vervelende is nu dat ik geen draai naar rechts meer kan maken de demper blokkeert dat... :?
Iemand enig idee?

groet Rein.
Rein

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Rein »

Ben er inmiddels uit,of de foto behandelt een ander type dan ik heb? of de maker heeft dezelfde fout gemaakt als ik,n.l. het bevestigingsoog hoort niet bij de korte -naughty- , maar bij de langezijde van het huis _004 .Deze plooi rechtgestreken werkt het naar behoren! ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: stuurdemper

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij twijfel maak ik altijd een foto voor ik het compleet demonteer. Ik zal nog even zoeken voor je Rein.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”