BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

Mijn eerste BMW

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: Walter, JOS WRSM, Bert M

Gesloten
Vossie1951

Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door Vossie1951 » 29 dec 2014, 23:52

Toen ik in 1970 begon met motor rijden, was mijn eerste motor een James uit 1950. Niet direct een merk waarvan je zegt: "die had ik ook", maar sommigen onder u zullen ongetwijfeld iets hebben gehoord over het ééncilinder (200cc) tweetaktblokje ervan: Villiers.
Afbeelding
James 1950
De volgende motoren waren resp. een Suzuki GT250 met een zogenaamde ram-air cooling, een Suzuki GT750, de bekende waterketel en een Honda CB550K. De laatste motor was mijn eerste viertakt. Ik moest even wennen aan het loslaten van het gashendel. Bij de tweetakten ging de motor gewoon door; bij de Honda verloor ik bijna mijn tanden, als ik het gas losliet.

Toen ik in 1973 de Suzuki GT250 bij Cas Zwart in Alkmaar kocht, vergaapte ik mij op de BMW's die in de showroom stonden. Motoren, waarvan de aanschafprijs de capaciteit van mijn portemonnee te boven ging. De volgende motor werd daarom toch weer een Suzuki. Niet van Cas Zwart, maar van een klein bedrijfje in Oudorp, Teun de Waal, waar de werkplaatschef Gerrit van Coeveren de scepter zwaaide. Ik was in eerste instantie erg gecharmeerd van een Moto Guzzi 750 Special, maar Gerrit raadde mij de Suzuki aan vanwege de betrouwbaarheid en ik heb er nooit spijt van gehad. Na de crash, die ik ermee had, koos ik wel voor een viertakt: de Honda. Een prima motor, waarvan ik veel plezier heb gehad.
Zoals het met velen gegaan is, ging het ook met mij. Ik verkocht de Honda in 1983, omdat ik er niet of nauwelijks meer mee reed. Reden: gezinsuitbreiding en zodoende geen tijd meer om er met de motor op uit te trekken.

In 2006 stapte ik weer op. Een wat oudere Kawasaki Vulcan was mijn eerste motor. Fijne stamper, maar erg windgevoelig, vooral met mijn vrouw achterop. Na iets minder dan twee jaar ruilde ik de Kawa in tegen een Yamaha Royal Star, een dikke cruiser met een viercilinder blok van 1300cc. Ik heb er in iets meer dan een jaar een dikke 12000 km mee gereden. Toch was de motor me iets te log. Vooral een driekwart rotonde moest ik van te voren goed "inplannen" om er redelijk doorheen te komen. Ik wilde eens wat anders. De herinnering aan mijn eerste motoren deed me besluiten over te stappen op een toermotor: de ST1100 van Honda. Geweldige motor, maar een tikkie te groot voor mij. De hoogte ging nog wel, maar de lengte zorgde na enkele tientallen kilometers, dat ik tintelingen in mijn armen kreeg. Geen fijn gevoel en je wordt dat al gauw zat. Inruilen maar weer en ditmaal op een Honda VT1100C2. Persoonlijk vind ik dit mijn mooiste motor, vooral in de zwart-mintgroene kleurcombinatie, die ik had. De motor was me helaas te hard. Elke klinkerweg was een aanslag op mijn nieren. Toch maar ingeruild op een wat luxere variant: de VT1100C3 Aero. Een heerlijke motor, waarmee ik echter een half jaar geleden een ernstig ongeluk had. Buiten mijn schuld, maar de motor was desalniettemin total loss.

Ik ben nu redelijk hersteld en de volgende motor staat voor mij klaar. Van een goede kennis, die in een voormalige tegelfabriek een verzameling oude auto's, bussen, zelfs een paar ambulances en brandweerauto's, maar ook een indrukwekkende verzameling motoren bij elkaar heeft gescharreld, heb ik een van de drie in zijn bezit zijnde Duitse politie-BMW's gekocht. Een R850RT, die ik in de loop van de komende maanden hoop te gaan berijden.

Een vroegere wens is toch uiteindelijk uitgekomen.

Groeten, Vossie1951

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2160
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door EileRT » 30 dec 2014, 01:55

Je hebt vanaf 1970 wel een motorgeschiedenis opgebouwd Rien. Ik hoop dat je na je herstel van je ongeluk kunt gaan genieten van je vroegere wens . . . een BMW -850- !
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 989
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door Franky » 30 dec 2014, 08:28

Een goed herstel, veel plezier en veilige kilometers gewenst Vossie ;)
Grts Franky

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2221
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door Bert M » 02 jan 2015, 17:37

Van harte welkom op ons mooie RT-forum ! Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst en natuurlijk gelijk de beste wensen voor 2015!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Bart51
Berichten: 659
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: Mijn eerste BMW

Ongelezen bericht door Bart51 » 03 jan 2015, 19:09

Wat een goed verhaal met een mooi begin en een jammerlijk ongelukkig middenmootje maar eindigt perfect.
Ik hoop dat je veel plezier hebt op je R850RT!
Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 2017- met een Garmin Zumo 350 LM

Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joseam en 1 gast