Rondvliegend rubber

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Brommertje114

Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Vanmiddag even bij Beamietoo en Dutchmidiman geweest... allebei heel gezellig! En gezelligheid duurt nooit lang genoeg maar ik moest uiteindelijk toch eens op huis aan. Dus door de spits over A28, A27 en A12 richting het Haagse.
Op de A12 ter hoogte van De Meern, waar er vijf rijen dik 120 plus gereden wordt, reed ik op rijstrook 2 dus bijna helemaal links. Inderdaad, in de plus-categorie van de snelheid. Op een gegeven moment werd ik gepasseerd door een auto met aanhanger... zo'n roodzwart gekleurde compressor op opgewaardeerde stepwielen _003 , als je snapt wat ik bedoel.
Tijdens het voorbij rijden viel mij op dat het rechterwieltje van de aanhanger een vreemd gedrag vertoonde, een beetje hobbelen en slingeren.
Toen de combinatie ongeveer 100 meter voor me reed hoorde ik, ondanks oordoppen en windgeruis rond de helm een vreselijke pestklap en vloog er van alles door de lucht. De combinatie kruiste zowat haaks over alle rijstroken heen naar de vluchtstrook, overal voor me remlichten en rook, een auto voor me pikte een stuk van de geklapte aanhangerband op en slingerde dat in mijn richting. Ik ben weggedoken achter m'n hoge ruit en hoorde de banden van de auto achter me gillen.
Bij de Shell (Hellevliet) maar even gestopt en een sjekkie gerookt...
En nu zit ik thuis, zonder zichtbare schade aan mezelf, kleding of motor en m'n meisje vraagt of ik kom eten...
Het had zo anders kunnen aflopen...

[groet]
Eric
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wouw . . . . :O Dat zijn van die schrikmomenten. Gelukkikg zag je het zelf al enigszins aankomen en was je al allert. 't Had voor jou ook allemaal verkeerd kunnen gaan, maar goed, dat was niet het geval. Het "shaggiemoment" is dan inderdaad aangebroken . . . . :D
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kanonnen, ik zie het helemaal voor mij. :shock:
Helaas blijkt mijn onderschrift geen loze uitspraak te zijn.

Een compliment voor jezelf dat je zo alert was, indrukwekkend. _004
(zucht slakend van verlichting dat er verder niets met jou, kleding of motor gebeurd is).

Eet smakelijk!
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door BertL »

Fijn dat het zo goed is afgelopen. Borrel om de laatste schrik uit de benen te halen heb je wel verdiend.
_004
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Poeh, is dat schrikken! Ik zou de bibbers in de benen hebben (en die had je misschien ook).
Ik had er inderdaad een goed borrel op gedronken (thuis dan....).

Dat is dus de pest met die aanhangertjes, het is niet voor niets dat daar een maximumsnelheid voor is. Mensen beseffen niet wat de gevolgen van slecht onderhoud in combinatie met te hoge snelheid kunnen zijn. Deze chauffeur heeft hoop ik zijn lesje geleerd!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Brommertje114

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Tot nu toe dank voor het "medeleven" _004 ... ik denk dat we allemaal wel eens zo'n moment hebben meegemaakt!
Alleen... is 't dan normaal dat je later eigenlijk niet meer weet of je zelf ook geremd, gestuurd of allebei hebt?
Ik ben dat kwijt _001 namelijk...
BertL schreef:...
Borrel om de laatste schrik uit de benen te halen heb je wel verdiend.
_004
Goed idee, er staat nog een lekkere Hertog Jan Grand Prestige in de koelkast... die zal 't ook wel doen _005 !

[groet]
Eric
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Baird »

Of je zelf nog weet wat je gedaan hebt? Volgens mij is het een goed teken dat je dat niet precies weet: blijkbaar heb je voldoende ervaring dat je in de reflex(dus onbewust) de juiste reactie vertoont op hetgeen je waarneemt. Als je alle handelingen bewust moet doen kom je tijd te kort en knal je er boven op, dit lijkt me ook het gevaar bij beginnende motorrijders.

Maar een beetje mazzel kunnen we allemaal wel gebruiken!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, het is normaal dat je het niet precies meer alles exact kunt herinneren.
Op dit moment. Dat kan wel veranderen, naar dat je na verloop van tijd dingen gaat herinneren.

Ik heb hetzelfde met mijn ongevallen en near-miss situaties gehad;
Naar verluid is dat het verdedigingsmechanisme van het menselijk brein en dan met name het korte-termijn geheugen.
Door de adrenaline kom je in een soort oertoestand terecht, de zogenoemde flee-or-fight reactie.
Dat schijnt door de evolutie zo diep in ons brein geprogrammeerd te zijn dat het pure instinct is, en vrijwel geen rationele nadenken meer vergt, echt split-seconds werk.

Maar, wees ook niet verbaasd als je na verloop van tijd weldegelijk bepaalde herinneringen gaat terug krijgen.
Door zogenoemde "triggers", bijvoorbeeld (!) in jou specifieke geval als je opeens ergens bent en de geur van verbrand rubber ruikt.
Of weer een aanhangwagen tegen komt.

Het is overigens wel afhankelijk van de grootte van het "trauma", een klein incident verwerkt je brein heel snel maar zal je niet veel herinneringen aan overhouden op korte termijn.
Bij een daadwerkelijk (groot) trauma lijkt alsof je er weinig van herinnert, maar na of tijdens de nachtrust gaat je brein er wel mee aan de slag, meestal in de vorm van een droom. (soms ook nachtmerrie).
Meestal herinner je wel wat flarden van de droom of nachtmerrie vlak na ontwaken, maar een uur later is er al veel weer weg.
Dat is de (ongrijpbare) manier waarmee het menselijk brein met het dagelijkse leven leert omgaan, nog altijd een heel groot mysterie.

Binnen al het bovenstaande zijn er wel gradaties, niet ieder mens is het zelfde, noch gaat met krek dezelfde situatie exact gelijk mee om.

Ik denk dat 1 heel belangrijk punt die je mij eerder vertelde ook van (ik denk, groot) belang geweest is uit je verleden;
Je hebt een VRO gevolgd, kortom daar heb je de bouwstenen gekregen om goed te reageren, dat blijkt.

Het wegduiken achter je windscherm, ik denk dat het (hoewel geen onderdeel van de VRO geweest) je instinct was die je de juiste handelingen liet doen.

Maar dit is allemaal koudegrond psychologie zoals ik er ooit ben ingedoken voor mijn situaties.

Niet te al lang bij stil staan, ik hoop dat je lekker gegeten hebt, en ik roep: Proost! _004
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Volgens mij heb ik die combinatie op de vluchtstrook zien staan toen ik uit mijn werk richting huis reed :shock:
Vandaag overigens op de A12 5x iemand op de vluchtstrook zien staan, goede dag voor de wegenwacht. Kan al dat blik niet tegen een temperatuur van boven de 25 graden ?
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door ciske »

Ook ik had zo'n "Oops" moment vandaag.
In de buurt van Achterveld liggen een aantal mooie bochten, goed overzichtelijk ook. Als ik van de oostelijke A1 richting Utrecht moet neem ik wel vaker dat stukje door de gelderse vallei.
Links in de wei is een boer op de trekker bezig z'n hooi te keren terwijl ik lekker in de bocht naar rechts hang......komt daar ineens een haas voor mijn wiel. Ondanks de te hoge snelheid toch nog kans gezien om een kleine uitwijk te maken. Rechtdoor over een haas gaat wel (zo weet ik) maar in een bocht hangend wordt dat toch anders.
De haas en ik maken het goed.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgende keer ff toeteren, je zit dan heel dichtbij, ik zal dan terugzwaaien. ;)

In de Gelderse vallei kom je veel van dergelijk wild tegen.
Zeker met deze warmte trekt het wild nogal flink rond, zoekt verkoeling.

Goeie actie in ieder geval, Ciske! _004
Dave

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Dave »

Lees het net Eric. Goede reflex en goede keuze van sjekkie en Hertog. Dat mag op zo'n moment dan wel...

Zal het vanavond even dunnetjes voor je overdoen (die hertog, aanhangertje en andere rook laat ik liever achterwege).

Dave
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door ciske »

De volgende keer zal ik toeteren voor Dutchmidiman!!

gr v Ciske
Dave

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Dave »

Ciske, met kerst geen konijn op tafel maar haas? Om de goede afloop te vieren???
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door ciske »

Zo'n Kersthaas zou zo maar kunnen.....ware het niet dat ik voorlopig echt nog niet aan Kerst wil denken!

gr v Ciske
Brommertje114

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Beste mensen,
Al is er niets ernstigs gebeurd, toch zijn de reacties hier van het prettige soort. Dit doet een mens goed _004

Wat ook goed doet is de reactie van een kennis van me... Hij belde me vanavond op omdat hij wilde weten hoe het met me ging.
Hij was mij woensdag vlak voor het incident op de A12 voorbij gereden, één of twee auto's achter het betreffende karretje. Hij is gerechtigd bekeuringen uit te schrijven en heeft dan ook een prentje voor de snelheidsovertreding getikt. Om dat te kunnen doen moet hij een minimale afstand afleggen om te snelheid te kunnen vaststellen. Zijn dienstauto heeft geen geijkte snelheidsmeter dus een eventuele intrekking zit er niet in. Terwijl hij via de telefoon de gegevens doorgaf passeerde en herkende hij mij.
Hij was dus ook getuige van de klapband en de manoeuvre naar de vluchtstrook en dus werd er ook een prent voor overtreding van artikel 5 WVR doorgegeven...

Dit gevoel van gerechtigheid geeft een soort van bevrediging... :)

[groet]
Eric
RhanRT

Re: Rondvliegend rubber

Ongelezen bericht door RhanRT »

besproken, gecommuniceerd en afgehandeld.
Dank voor jullie reacties.

[groet]

RhanRT
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”