BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

restauratie BMW 51/3

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: Walter, JOS WRSM, Bert M

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 29 dec 2017, 11:52

Met een kleine aanmoediging van een moderator hier, maar eens een topic aangemaakt over de restauratie van mijn BMW 51/3.
Ik zal eens beginnen met een inleiding.
De betreffende motorfiets is een BMW 51/3 uit 1953 !
Deze is ooit door mijn vader aangeschaft rond 1960, op een veiling in Rhenen.
De eerste jaren bereden door mijn vader, samen met mijn moeder, en later toen ik erbij kwam, werd er een zijspan aan gehangen.
Desondanks werd er toch besloten later om de BMW te verkopen, en een auto aan te schaffen.
De zijspan werd apart verkocht.
Hier enkele foto"s van destijds :
IMG_0652.JPG
IMG_0650.JPG



In 2008 kwam ik op het idee om eens te kijken of de motor nog leefde, en eventueel de motor te kopen.
Ik stuurde een brief naar de RDW met het verzoek om contact met de eigenaar te krijgen.
Deze stuurde mij als antwoord dat de eigenaar niet wilde, maar enige tijd later kreeg ik een belletje van de eigenaar
om naar de motor te komen kijken.
De eigenaar drukte mij bij voorbaat op het hart dat de motor niet te koop zou zijn, maar foto's maken mocht.
Een afspraak gemaakt, en gewapend met fototoestel er heen.
dit was de staat waarin ik destijds de BMW aantrof :
IMG_0663.JPG
IMG_0668.JPG
IMG_0671.JPG



Niet echt meer in originele staat, maar voor mij toch de moeite waard om terug te zien.
Met de eigenaar afgesproken dat ALS hij hem ooit zou wegdoen, ik m mocht kopen.
Inmiddels 6 ! jaar later besloot ik nog een poging te doen, en schreef een brief aan de eigenaar.
Geen idee of hij nog op het adres woonde, of zelfs nog leefde.
Na 6 weken kreeg ik een telefoontje : ik mocht een bod doen op de motor.
Phoeh !
ik vroeg wat bedenktijd en belde hem na 2 dagen terug.
hij accepteerde mijn bod, en daarmee keerde de BMW terug in de familie.
Door een flinke dip in mijn gezondheid duurde het nog een tijd eer ik aan de restauratie kon beginnen.
Eerst maar eens beginnen met de demontage, en het vastleggen ervan op vele foto's :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ciske
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door ciske » 29 dec 2017, 12:39

De bovenstaande "Inleiding" van dit verhaal zorgt er voor dat ik nu al uit kijk naar de komende hoofdstukken!

Groet van Ciske

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 29 dec 2017, 12:58

Uiteindelijk rest er niets dan losse onderdelen, waarvan vele niet origineel, zoals de tank en het achter, en voorspatbord.
Deze belanden op marktplaats, waar er bijna om gevochten word.
Excuus dat de volgende 3 foto's op zijn kop staan, krijg ze niet goed !
IMG_0929.JPG
IMG_0932.JPG



Het frame word gestraald, en de eerste aankoop word een benzine tank van George Meijer.
Deze is groter dan het origineel, en werd destijds aangeboden als optie.
IMG_1104.JPG



Daarna worden alle plaatwerkdelen die inmiddels aangeschaft zijn voorbewerkt en gespoten.
Voor de biezen word er naar een adres in Duitsland gereden, en deze worden met de hand gezet.
IMG_1703.JPG
IMG_1702.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 29 dec 2017, 13:29

Ook de wielen worden aangepakt, zeg maar nieuw :

Afbeelding

Afbeelding

En het blok word weggebracht voor revisie :


Afbeelding

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2154
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door EileRT » 29 dec 2017, 13:31

Wat TOP dat je in woord en beeld verslag doet van dit bijzondere project. We gaan het met veel belangstelling volgen. Je bent al goed bezig! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 326
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: R1200RT
Bijz: Hyperpro, V-stream scherm, BMW comfortzadel, enz.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door HenkvanR » 29 dec 2017, 14:57

sprakeloos, mooi man, succes verder ik/we wachten op het eindresultaat


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-

Gebruikersavatar
skull
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: R1100RT
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door skull » 29 dec 2017, 21:16

Prachtig! Kijk uit al naar het vervolg, en bedankt dat wij deze toch wel unieke kans krijgen om dat mee te volgen.
groeten.

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 3764
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75RTp/1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 30 dec 2017, 13:28

Geweldig leuk om te volgen . . . .
Succes.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 30 dec 2017, 20:37

Bedankt voor de reactie’s !
Ik ben inmiddels wat aan het bouwen, en kom binnenkort met een update.
Het lijkt inmiddels al een beetje op een motorfiets.
( spannend )

Gebruikersavatar
RendeRT
2018
2018
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1200RT
Bijz: 2011,
Thunder-Grey
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door RendeRT » 30 dec 2017, 21:57

Prachtig, wat een mooi project. Ik kijk ook uit naar het vervolg.
Nu: R1200RT (2011), Daarvoor R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); TomTom 400; Scala Rider Q3; Rukka; Dolomieten.

Danny1150RT
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2017, 20:12
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: 2980 Zoersel

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Danny1150RT » 31 dec 2017, 16:59

Bewonderings waardig, kijken uit naar volgende reeks, maar vooral om hem echt te zien rijden, grtjs DannyGS

Hartelijke groeten van ZTE BLADE V0800 aan alle forumleden


Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3092
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Ton1959 » 01 jan 2018, 01:21

En wie gaat het blok reviseren als ik vragen mag?

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 01 jan 2018, 09:39

Salis, in bergen op zoom

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3296
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Baird » 03 jan 2018, 20:05

Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 03 jan 2018, 21:26

@Baird :
Mijn insteek is om alles, dus ook de electra origineel te houden, dus ook gewoon 6 volt.
Misschien dat degene die het blok aanpakt er nog een ander idee over heeft, maar dat hoor ik dan van hem.
Zodra hij het blok uit elkaar heeft ga ik bij hem kijken en overleggen wat we doen.
1 consessie ga ik sowieso doen, het geschikt maken voor loodvrij.

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3092
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Ton1959 » 03 jan 2018, 21:27

Baird schreef:
03 jan 2018, 20:05
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3296
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Baird » 04 jan 2018, 18:57

Ton1959 schreef:
03 jan 2018, 21:27
Baird schreef:
03 jan 2018, 20:05
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 723
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Nico4sen » 04 jan 2018, 19:00

Baird schreef:
Ton1959 schreef:
03 jan 2018, 21:27
Baird schreef:
03 jan 2018, 20:05
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
25 watt lampje in de koplamp denk ik. Had ik vroeger bij m'n brommertje ook, meen ik me te herinneren.

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3296
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Baird » 04 jan 2018, 19:02

Atra Hasis schreef:
03 jan 2018, 21:26
@Baird :
Mijn insteek is om alles, dus ook de electra origineel te houden, dus ook gewoon 6 volt.
Misschien dat degene die het blok aanpakt er nog een ander idee over heeft, maar dat hoor ik dan van hem.
Zodra hij het blok uit elkaar heeft ga ik bij hem kijken en overleggen wat we doen.
1 consessie ga ik sowieso doen, het geschikt maken voor loodvrij.
Ik heb destijds de originele spanningsregelaar laten afregelen door een oude collega bij de Klu die nog met dat spul gewerkt had op de oude vliegtuigen, het werd geen succes. Vervolgens met een kennis zelf een elektronische gemaakt, ook geen succes. Vervolgens via de Club een andere elektronische gekocht, doet het een beetje. De Mono staat nu in Utrecht en gaat naar een specialist die hier verstand van heeft, hopelijk dat het eindelijk opgelost wordt.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3092
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Ton1959 » 04 jan 2018, 20:36

Baird schreef:
04 jan 2018, 18:57
Ton1959 schreef:
03 jan 2018, 21:27
Baird schreef:
03 jan 2018, 20:05
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
Toen de motor nieuw was er natuurlijk al wat minder spanningsverlies op bedrading ,stekkers en schakelaars. De massa verbindingen waren zuiver. Maar ik moet zeggen dat het met mijn Enfield van 1990 ook een probleem was. Daar waren dan wel betere dynamo's en regelaars voor te krijgen in Engeland. Maar de standaard dynamo was ook gewoon vrij zwak.
Maar door lang stilstaan kan het remanent magnetisme van je dynamo ook veel minder sterk zijn en dan doet je dynamo ook weinig.

Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 588
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Kees BMW » 04 jan 2018, 20:41

Nico4sen schreef:
04 jan 2018, 19:00
Baird schreef:
Ton1959 schreef:
03 jan 2018, 21:27
Baird schreef:
03 jan 2018, 20:05
Heb jij informatie over de stroomvoorziening: gebruik je de originele spanningsregelaar of bouw je hem om naar een elektronische? Hou je hem op 6 Volt of gaat hij naar 12Volt? Ik verwacht dat jij het zelfde hebt als mijn R25 (bj 1951) en daar blijf ik maar elektra-problemen mee houden, ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Inmiddels gebruik ik een elektronische regelaar maar ook in die situatie krijg ik te weinig stroom om de accu op spanning te houden en met het licht aan rijden is al helemaal geen optie.

Als ik het goed gelezen heb zit daar maar een dynamo op die maar 45-60 watt is. Als je dan een standaard grootlicht/dimlicht gebruikt en je achterlichtje van 5 watt dan moet je dynamo al op zijn best werken en dan heb je de ontsteking nog en je spanningsverlies over bedrading/stekkers en schakelaars. Dan is met licht aan rijden inderdaad geen optie.
En hoe deden ze dat dan in 1951? _001
25 watt lampje in de koplamp denk ik. Had ik vroeger bij m'n brommertje ook, meen ik me te herinneren.

Hartelijke groet,

Nico
Als ik mij nog herrinner zat in mijn R 60/2 Bj 1962 een lamp van 35 watt er in,misschien heb ik nog wel êên liggen ??
Gr-Kees.
Kees BMW

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 05 jan 2018, 18:22

Het originele koplampbolletje is 6v ,35watt

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 723
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Nico4sen » 05 jan 2018, 18:52

Atra Hasis schreef:Het originele koplampbolletje is 6v ,35watt
Hou je nog net een beetje over voor de ontsteking

Hartelijke groet,

Nico


Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 05 jan 2018, 19:31

Ik ben inmiddels aan het bouwen gegaan.
Eerst maar nieuwe balhoofdlagers er in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorvork was al in orde gemaakt, dus kan er in

Afbeelding

Zo gaat het al wat worden, en ja de motor verblijft binnen, lekker in de
warmte voorlopig :

Afbeelding

Nog even voor de show het wiel er in, maar dat moet er weer uit

Afbeelding

De deksel van de voorwiel naaf behoeft nog wat poetswerk

Afbeelding

Afbeelding

De remblokken zijn gestraald, en voorzien van nieuwe voeringen.
Hier ter illustratie de blokken van de achterrem, die van de voorrem had ik al gemonteerd :oops:

Afbeelding

Het oude typeplaatje terug er op gezet ( bijna 65 jaar oud), en daarna
het stuur er op, en de stuurdemper .( ja, ook al in 1953 )

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk het voorspatbord er in, en het voorwiel.
Ik heb ervoor gekozen om de naaf te polijsten/poetsen, en niet te stralen,
omdat daardoor ook het oppervlak er wat ruw gaat uitzien.
En ja, je mening hierover geven mag
Misschien verander ik het dan nog.

Afbeelding

Afbeelding
De onderste beugel op het spatbord kan losgemaakt worden, en omgeklapt worden
zodat er een standaard ontstaat, en je het voorwiel makkelijk kan demonteren.
Ook toen waren ze bij BMW al goed bezig

Ik vond het al mooi uitzien.
Ook het achterspatbord gemonteerd.
Het achterwiel monteren gaat nog even duren, omdat van deze de as door de schokbrekers loopt.
Deze moeten nog aangepakt worden.
Bijkomend is dat de rechter achterschokbreker een VAST onderdeel is van het cardanhuis.

Afbeelding

En als je dan toch bezig bent, kan de koplamp er ook wel op :

Afbeelding

Het totaalplaatje ziet er zo uit :

Afbeelding

De kabelboom is er ook, maar daar kom ik nog niet helemaal uit, die schuif
ik dus even terzijde.

Afbeelding

En dan ?
Wat hebben we nog meer ?
Oja, de stuurhendels.
Ze zijn nog wel goed, maar totaal ontdaan van een kleurtje.
( raar hoor, na zo’n 60 jaar al :lol: )
De makkelijkste weg zou zijn om nieuwe te kopen, maar dat kan anders.
Een spuitbus in de juiste kleur, en kliederen maar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door sacuL » 05 jan 2018, 20:04

Top man,

Je bent goed op weg met goede foto's -top-
ik blijf je project met veel interesse volgen.
SUCCES _004

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 723
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Nico4sen » 05 jan 2018, 21:29

Gaaf project

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3296
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Baird » 05 jan 2018, 23:47

Bedankt voor de tip over het koplampje, gaan we checken wat daar in zit.

Over de benzinetank bevestiging op het frame: bij mijn R25 zit die direct boven de cilinder, bij jou niet. Ik heb destijds de bevestiging omgebouwd naar een in rubber gehangen tank omdat de bevestigings'oren' afscheurde van de tank door het temperatuurverschil tussen het frame en de benzinetank.

Prachtige foto's van je mooi project _004 , de mijne zitten in een fotoalbum ergens uit de vorige eeuw ....
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 06 jan 2018, 10:48

Leuk om te lezen dat er nog meer leden een oldtimer BMW hebben.
Misschien kunnen er zich nog meer melden.
Jammer dat je nergens een club hebt voor oude BMW ‘s
Ook de aandacht van de BMW Club Nederland voor oude BMW’s vind ik niet matig.
In het buitenland is dit toch anders, en zijn er op zijn minst levendige fora.(forums?)
Ik heb me wel eens laten vertellen dat zo’n 80% van alle BMW’s wereldwijd,
nog rijd, of in elk geval nog bestaat.

Danny1150RT
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2017, 20:12
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: 2980 Zoersel

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Danny1150RT » 06 jan 2018, 12:58

Ongelooflijk knap gedaan, en zo te zien staat ie al mooi in de woonkamer te blinken

Hartelijke groeten van ZTE BLADE V0800 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Arjan W
2018
2018
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Arjan W » 08 jan 2018, 12:46

Gaaf hoor, ik volg je verhaal hier op de voet :) nog veel success met de bouw.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.

tamme
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door tamme » 08 jan 2018, 19:58

Er is wel degelijk een club voor oude BMW motoren n.l BMW Boxerclub Nederland , een zeer actieve club met heel veel kennis en info
zie BMWboxerclub.nl.

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 09 jan 2018, 06:46

Die ken ik wel, maar geven aan te zijn voor boxers tussen 1969 en 1996,
en dat valt buiten mijn categorie

tamme
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door tamme » 09 jan 2018, 19:02

dat is jammer

Gebruikersavatar
Arjan W
2018
2018
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Arjan W » 10 jan 2018, 17:36

Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.

Gebruikersavatar
mkoskamp
2018
2018
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door mkoskamp » 10 jan 2018, 18:12

Arjan W schreef:
10 jan 2018, 17:36
Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.
Maar dan heeft hij weer 1 cilinder te veel :-)

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3296
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Baird » 11 jan 2018, 17:51

Arjan W schreef:
10 jan 2018, 17:36
Volgens mij moet er wel een eenpitter vereniging zijn. Deze stonden namelijk ook op de laatste BMW dag in biddinghuizen.
Dat is de BMW MonoClub https://www.bmw-mono-club.nl/, daar was ik uiteraard lid van, nu mijn broer weer want de R25 staat bij hem ...
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Arjan W
2018
2018
Berichten: 409
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Arjan W » 12 jan 2018, 12:49

Volgens mij deden ze ook oudere boxers maar was dat niet hun primaire doel. Al met al zijn het wel erg mooie motoren.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.

tamme
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door tamme » 12 jan 2018, 13:13

Atra Hasis schreef:
09 jan 2018, 06:46
Die ken ik wel, maar geven aan te zijn voor boxers tussen 1969 en 1996,
en dat valt buiten mijn categorie

Welke categorie bedoel je dan precies,
Zijn er nog meer catagorien :roll:

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 12 jan 2018, 16:23

Wat ik bedoel is dat mijn motor niet echt valt in de door hen omschreven bouwjaren.
Mijn BMW is van 1953, en dat is aanzienlijk ouder nog dan 1969, hetgeen zei aangeven
mee te beginnen
Dit staat op hun website :
“ De Bmw Boxerclub anno 2005


Wie zijn wij:


De Bmw Boxerclub is een vriendenclub van liefhebbers/bezitters van Bmw motoren van het type 246, 247 en 248, dat wil zeggen 2 cilinders met 2 kleppen per cilinder.

Dit zijn de Bmw’s die gemaakt zijn tussen 1969 en 1996, met een cilinderinhoud van tussen de 450 en 1000CC. “

tamme
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door tamme » 12 jan 2018, 18:36

ga je nu zelf een club oprichten?? _004

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2154
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door EileRT » 12 jan 2018, 18:42

Nee hoor, deze schitterende klassieker van een BMW boxer blijft gewoon op ons RT-forum ! Big RT Smile

Sorry, dat ik even voor m'n beurt spreek . . . :oops:
tamme schreef:
12 jan 2018, 18:36
ga je nu zelf een club oprichten?? _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Atra Hasis
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: restauratie BMW 51/3

Ongelezen bericht door Atra Hasis » 12 jan 2018, 23:13

Een club oprichten is zo makkelijk niet.
Een bestuur, statuten en nog meer van dat soort dingen.
Ik blijf lekker hier met mijn R1150RT, en de R51/3.
Of misschien naar het GS forum :D :D

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast