Zelf onderhoud 1200RT 2009

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
elbeRT
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Kapelle

Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door elbeRT »

Hi,

Binnenkort is mijn 1200RT aan een grote beurt toe (120.000km). Ik heb de REPROM van BMW al gedownload en standaard dingen zoals olie verversen doen we lekker zelf.

Wat ik zelf wil doen is:
- olieen verversen (motorblok, koppeling en cardan)
- filters (olie en lucht)
- poly riem
- inspectie van schijven / remblokken.

Wat ik wil laten doen (heeft met kennis maar ook veiligheid te maken):
- remvloeistof verversen
- synchronsieren / kleppen stellen

Ik neem aan dat bovenstaande aardig de lading van een grote beurt dekt.

Tips zijn van harte welkom voor onderhoud zelf uit te voeren, maar ook adresjes waar ik onderhouds pakketen kan kopen.
Alvast bedankt.

Gr, Elbert
Menno_Motor

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Breng 'm gewoon naar de specialist. Die paar euro's extra... Bij de verkoop van de motor zie ik liever rekeningen dan een doe-het-zelf monteur... Niet?
DickL

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door DickL »

Voor sommigen (zoals voor mijzelf) is het zelf doen van onderhoud onderdeel van de hobby. Er is maar één manier om je motor nog beter te leren kennen en dat is ook (kleine) reparaties zelf doen.

gr. Dick
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door HansD »

Bmw heeft een onderhoudsschema voor elke motor en daar kun je zien wat bmw allemaal doet bij een grote beurt. Ik kan die voor de r1200rt zo snel niet vinden, maar ik mis op je lijst in ieder geval nog bougies en benzinefilter, en natuurlijk het uitlezen van de canbus.
Inspector Gadget

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Olie t.b.v de koppeling (linker-stuurhelft en naar beneden) is levenslang en behoeft niet vervangen te worden.
Tenzij je klachten hebt met het schakelen.

Ook het brandstoffilter van de 1200RT's is in principe levenslang (is een mesh-filter aan het uiteinde van de brandstofpomp in de brandstoftank) en hoeft ook nooit vervangen te worden.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door WernerB »

Elbert,
Ik neem aan dat je woont in Kapelle/Goes.
Dan is de dichtstbijzijnde BMW-dealer Motoport Goes. Ook de Knalpot in Rilland is voor jou " om de hoek". Daar zijn ook onderhoudszaken te koop. Beide bedrijven hanteren stevige werkplaatstarieven, waarbij Motoport de kroon spant. Uit mijn hoofd € 78,- per uur. Knalpot zit daar onder.
Mijn lokale dealer (De Jonge Motoren in Tholen) rekent de helft van Motoport. Hij werkt steeds meer met BMW en is inmiddels aardig vertrouwd met de nukken en eigenaardigheden van ons merk.....Doorspoelen van ABSsysteem doet hij nauwkeurig. Ook beurten zijn bij hem, door relatief laag werkplaatstarief, nog leuk te betalen.
Vwb zelf onderhoud plegen, zoals stellen van kleppen en synchronisatie: ook ik heb dat van een ouwe rot geleerd en het is leuk om te doen, mits de juiste gereedschappen voorhanden.
Hoewel ik weinig tijd heb, ben ik best bereid om je daarin een keer bij te staan. Niet op heel korte termijn, maar het kan.
Ik hoor het wel.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
elbeRT
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Kapelle

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door elbeRT »

Bedankt voor jullie advies.

In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout. :$
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.

Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Inspector Gadget

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Elbertbezuijen schreef:Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Je kunt daar inderdaad enkele van de vele onderhoudstaken mee doen, maar het is meer een diagnose-apparaat.
Pas ook heel goed op waar & bij wie je het apparaat koopt, er worden vele "Chinese" versies verkocht
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/counterfeit
Erteetje

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door Erteetje »

Elbertbezuijen schreef:Bedankt voor jullie advies.

In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout. :$
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.

Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Nieuwe ABS pomp. Dat loopt volgens mij wel in de papieren. Kun je ook laten reviseren.
Ik heb het gelukkig nooit hoeven (laten) doen. Tis maar een tip. Hier nog een link:
http://abs-reparatie.nl/Products/39/7/P ... ikes?Tid=2

Luc

Ow. ik geloof dat mijn opmerking te laat is :$
Gebruikersavatar
elbeRT
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Kapelle

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door elbeRT »

Erteetje schreef:
Elbertbezuijen schreef:Bedankt voor jullie advies.

In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout. :$
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.

Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Nieuwe ABS pomp. Dat loopt volgens mij wel in de papieren. Kun je ook laten reviseren.
Ik heb het gelukkig nooit hoeven (laten) doen. Tis maar een tip. Hier nog een link:
http://abs-reparatie.nl/Products/39/7/P ... ikes?Tid=2

Luc

Ow. ik geloof dat mijn opmerking te laat is :$
Ja het is al te laat :D Heb nog gezocht naar revisie opties, maar die liepen ook aardig in de kosten rond de 800 voor revisie en dan is de pomp er nog geen eens uitgehaald en weer in gezet.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Menno_Motor schreef:Breng 'm gewoon naar de specialist. Die paar euro's extra... Bij de verkoop van de motor zie ik liever rekeningen dan een doe-het-zelf monteur... Niet?

+1
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Menno_Motor

Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

De onderhoudsbeurten thans de lijsten zijn 2 A4-tjes vol met werkzaamheden... En naarmate de kilometers stijgen, zijn ook de beurten steeds intensiever.
De beurten zijn niet voor niks duur, er wordt veel gedaan...

Misschien een goede optie die je goed zelf kan doen:
-> vervang, zeker bij deze km-stand de binnenste en buitenste cardan keerringen (voorkomen is beter dan achteraf)
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”