Onderhoud BMW R850RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Feven

Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Feven »

Naar aanleiding van kostbare remblokken, remleidingen en remvloeistof vervangen door BMWdealer, waarna bleek dat ABS module alsnog niet werkte en de dealer er een nieuwe in wilde zetten dacht ik ho stop, dit gaan we allemaal zelf doen. Geld is snel bespaart en daar kan je hele leuke andere dingen mee doen en daarnaast is het sleutelen perslot van rekening ook heel leuk om te doen. Ik heb de fiets net gekocht en bleek dat er al zo'n twee jaar zeker niets aan is gedaan. Sinds 2007 ingevoerd dus vanaf die tijd ook niet veel onderhoud gehad denk ik zo en bij de politie Milaan, waar mijn R850RT vandaan komt het hoogst nodige, dat dan weer wel. De fiets heeft nog net geen 40.000 op de teller, maar we gaan er gewoon tegen aan door alles te vervangen wat er aan vloeistoffen in zit en te vetten en te olien waar dat maar kan. De fiets is niet voorzien van handvat verwarming, dat hadden ze niet nodig in het warme Milaan denk ik zo. Omdat ik ook in de winter rijd heb ik een tweedehands setje handvat verwarming en een schakelaar gekocht via marktplaats.
We beginnen met het demonteren van de valbeugel en vervolgens de kuipdelen, de ruit en het dashboard.
In het dashboard verwijderen we de loze knop (geheel links). Vervolgens wordt de handvat verwarming schakelaar in het dashboard gedrukt en kan de schakelaar uiteindelijk in de reeds aanwezige connector aan de linkerzijde van het stuur bevestigd worden.
Vervolgens gaan we de handvatten vervangen. Omdat er volgens mij maar vijf bijlagen (foto's geplaatst kunnen worden, doe ik het vervolg in een nieuw bericht :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Feven

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Feven »

Het vervolg. Het verwijderen van de handvatten, hiertoe moet rechts de bescherming en geleiding van de gaskabel bij het handvat losgeschroefd worden waarna de kabel los genomen kan worden en het handvat verwijderd kan worden. Aan de linkerzijde moet het handvat flink opgeruld worden van de lijmlaag waarna het handvat loskomt. Voor het plaatsen van de nieuwe handvatten met bedrading kan het beste eerst een geleidingen touwtje door de opening van de stuurhelften geduwd worden waaraan dan de bedrading kan worden vastgeplakt. Daarna is het een kwestie van aan het touwtje trekken en direct de handvatten plaatsen. Rechts kan de gaskabel weer geplaatst worden (wel eerst even olien) en vastgeschroefd worden en links wordt het handvat vastgezet met twee schroeven. Vervolgens weer de stuurgewichten plaatsen. De bedrading netjes geleiden en vastzetten.
Om de bedrading van de handvatten aan te spuitenrichting de zekeringbox moet de tank verwijderd worden. Vergeet niet de accupolen los te halen en de benzineslangen (2) af te klemmen. Onder de tank aan de linkerzijde van het frame zit de connector voor de handvatverwarming.
Deze aansluiten en niet vergeten om een zekering te plaatsen van 4 of 5 amper op plaats zeven in de zekeringbox. Vervolgens accu aansluiten, contact aan zetten en na enige minuten beginnen de handvatten heerlijk warm te worden. Klaar voor de winter 8)_ _004
Later kom ik met bericht over plaatsen van ABS modulator en remvloeistof vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Feven

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Feven »

Gaan we nu de ABS module vervangen. Eerst alle remvloeistof verwijderen zowel voor als achter. Dit gaat het handigste met een vacuümpompje, vooral als je alleen bezig bent.
Dan zit aan de rechterzijde een schuif op de module waar achter de bedrading zit. Deze schuif loopt heel stroef en schuift omhoog. Het beste is een brede schroevendraaier net op de rand van de schuif te plaatsen en dan met een ferme tik van onder naar boven op de schroevendraaier te geven.
Vervolgens kan de bedrading losgehaald worden. De connector in het midden moet je onderaan induwen en bovenaan naar voren trekken. Beetje raar voelt dat. Dan de grote bedradingshouder aan de linkerzijde van de module verwijderen. Aan de onderzijde zit een klem die je naar beneden moet drukken waarna je vanaf de onderzijde de trekker naar je toe trekt. Dan de remleidingen boven op losdraaien en de schroeven op de bodemplaat aan weerszijden. De modulator uitnemen en nieuwe plaatsen. Vervolgens alles weer bevestigen en met de vacuümpomp nieuwe remvloeistof aanbrengen. Klaar is Kees :roll: _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Feven

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Feven »

Voor de zekerheid doe ik direct de testfase van de module aanpassen. De modificatie is hier op het RT-forum te downloaden en kind kan de was doen. Eerst de draadboom vrijmaken en de groene draden aftoppen en vrij maken. Dan de steker van de ABS module loshalen en met de Multimeter de betreffende draad zoeken. Deze merken en de twee andere draden zoeken die naar het relais voeren. Ook deze merken. Vervolgens de stekker lossen achter de stuurkuip. Daar de groen/blauwe draad of uitnemen of een deel vrij maken. Ik koos voor het laatste omdat ik geen gereedschap heb voor het lossen van de pin. Een draadje van 0,5 mm vanaf de groen/blauwe draad leggen naar de drie gemerkte groene draden.
Alle uiteinden eerst vertinnen met soldeer en soldeerbout. Dan de nieuwe draad solderen aan de groen/blauwe draad. De nieuwe draad samen met de drie gemerkte groene draden solderen en de overige zes groene draden met elkaar solderen. Alles netjes afwikkelen en aftappen en vastzetten. Klaar is Kees weer. Weet nog niet of het werkt want ben nog niet klaar met de grote beurt. Heb ook olie van cardan, versnellingsbak en carter vervangen met oliefilter. Jeetje zeg, wat was de olie zwart. En de magneetjes zaten vol met ijzerdrab. Nieuwe ringen en klaar. De kabels geolied en de scharnieren van de voetpedalen (schakel en rem) als mede jiffy en middenbok hoewel ik de middenbok allen de rechter pen heb kunnen smeren. De linkerpen kreeg ik er niet uit. Geen idee waarom niet. Durfde hem er niet vanaf de rechterzijde uit te drijven omdat er per slot van rekening schroefdraad op zit. Niet voor niets lijkt me. Maar goed, hij doet zijn werk prima gelukkig.
Wat denk je, wilde ik de bougies verwijderen blijkt dat mijn oude K1100 bougiesleutel te breed is. Nou lekker dan. Heb er maar een besteld want de volgende klus zijn de kleppen stellen. Het kan dus even duren maar I'll be back :evil: .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erteetje

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Erteetje »

Leuke gedetailleerde beschrijving!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Zeker duidelijk beschreven en gedocumenteerd met foto's. In je laatste zin gaf je destijds aan nog niet klaar te zijn met jouw -850- . Hoe is het er mee . . . of heb je inmiddels de RT weer rijdend op de weg? _001 Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door HansD »

Bekende plaatjes: de ABS-modificatie :)
Die ijzerdrab is zorgwekkend :(
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Onderhoud BMW R850RT

Ongelezen bericht door Arjan W »

Zo, goede beschrijvingen met dito foto's. Succes met het verder sleutelen. Houd ons op de hoogte _004
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”