Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MauriceBon

Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Ongelezen bericht door MauriceBon »

Aangezien de motor nu weer perfect rijdt en ik over een aantal weken naar Parijs wil. Leek het mij leuk om een Aux-aanluiting te maken op mijn 1200RT en natuurlijk tegelijk een wat nieuwere navigatie erop te schroeven.

Ik ben begonnen met een beugel te maken voor op de kuip. Eerst wat metingen gedaan met betrekking tot de kuipruit.
zie hier de beugel.
IMG-20150801-WA0003.jpg
Toen heb ik deze eraf gehaald en een t stuk van gemaakt.
IMG-20150801-WA0019.jpg
daarna heb ik op het kleine pootje van de T 2 opstaande plaatjes gemaakt en deze rond afgebraamd zodat ik hierop de steun van de Navi Kan bevestigen. Ik heb hiervoor de plastic houder voor in de auto gebruikt omdat ik de motor-steun veel te lomp vond (de navigatie krijgt achter de kuipruit toch niet veel mee van de rijwind).
IMG-20150801-WA0007.jpg
IMG-20150801-WA0009.jpg
Toen de Snoeren van de Navigatie gesoldeerd aan de 12 volt aansluiting omdat deze + geschakeld is en ik nergens anders een zekeringkast kon vinden (het enige is dat de navigatie pas na uitzetten contact na 1 a 2 minuten pas uitgaat).

Het resultaat (hier was alleen het snoertje nog niet weggewerkt):
IMG-20150801-WA0034.jpg


Vervolgens kwam ik bij de aux- aansluiting deze wilde ik graag hebben aangezien de cd speler geen mp3 afspeelt en de cd speler slaat vaak over (bmw kwaal heb ik gelezen). Dit is me al een keer eerder gelukt via de Baehr Intercom set. Echter het irritante hieraan was dat de radio dan doorging waardoor je in je helm wat anders hoorde dan door de speakers van de Bmw, dit vond ik niets.

Ik wilde eigenlijk kijken waarom de cd-speler overslaat aangezien dit repareren ongeveer 280 euro kost. Toen ik en een vriend de radiomodule los haalde viel het mijn maatje op dat de radio aansluitingen het zelfde waren als van een (bmw) mini. Deze jongen had al eerder een aux-aansluiting gemaakt op een mini en veronderstelde dat het hier ook zou werken.
Met deze foto erbij: zie volgende bericht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MauriceBon

Re: Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Ongelezen bericht door MauriceBon »

IMG-20150801-WA0070.jpg

nu is het alleen nog kijken hoe ik de Baehr Koppel met de Go rider. Op de Baehr zit al een bluephone (bleutooth telefoonkoppeling) deze geeft geen Media door alleen gsm Signaal dus ik heb 2 bluetooth recievers besteld om te kijken of ik deze kan koppelen met de baehr

Afbeelding

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel project.
Fabrieks-af heeft de BMW (Alpine?) radio op de 1200RT al een aux-ingang. (zelfs meerdere)
Die zit óf onder je balhoofd naast de GPS aansluiting óf als MP3 kabeltje in het handschoenenvakje.
En afhankelijk van de bouwjaar van je 1200RT kan je soms ook de MP3-speler bedienen met de radio-toesten op het stuur.

Ik weet niet welke Baehr je hebt, maar daar is (weliswaar meestal via een peperdure verloop-kabel) vaak ook een aux-ingang, al dan niet met mee-zing optie. :lol:

De volledige pin-layout van de BMW radio kan je hier vinden;
viewtopic.php?f=42&t=8451&p=91325&hilit=aux#p91098
MauriceBon

Re: Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Ongelezen bericht door MauriceBon »

Inspector Gadget schreef:Heel project.
Fabrieks-af heeft de BMW (Alpine?) radio op de 1200RT al een aux-ingang. (zelfs meerdere)
Die zit óf onder je balhoofd naast de GPS aansluiting óf als MP3 kabeltje in het handschoenenvakje.
En afhankelijk van de bouwjaar van je 1200RT kan je soms ook de MP3-speler bedienen met de radio-toesten op het stuur.

Ik weet niet welke Baehr je hebt, maar daar is (weliswaar meestal via een peperdure verloop-kabel) vaak ook een aux-ingang, al dan niet met mee-zing optie. :lol:

De volledige pin-layout van de BMW radio kan je hier vinden;
viewtopic.php?f=42&t=8451&p=91325&hilit=aux#p91098
Deze R1200RT 1e model uit 2005 had nog geen mp3 aansluiting. Die zit óf onder je balhoofd naast de GPS aansluiting (is hier een foto van?).
MP3 kabeltje in het handschoenenvakje. deze was zoiezo niet aanwezig.

Het enige wat me nu nog opvalt is dat het geluid van de radio veel harder is dan de aux op mn telefoon. Zou ik hier nog een versterkertje tussen kunnen zetten of knalt dan de radio eruit?

Bedankt voor de volledige Pin-layout. Dat kan altijd nog van pas komen.

Ik weet niet welke Baehr je hebt, maar daar is (weliswaar meestal via een peperdure verloop-kabel) vaak ook een aux-ingang, al dan niet met mee-zing optie. :lol:

Toen deze motor als leasemotor voor mijn vader bij de dealer weg kwam heeft mijn vader gelijk een baehr sgs-11-01 1150rt er op laten zetten omdat toen de 1200 versie nog niet aanwezig was. er zat nog een kabel op met mini jack voor de Garmin toen der tijd (deze heb ik nog steeds). Deze ga ik veranderen van mannetje naar vrouwtje jack 3,5mm en vervolgens bovenstaand kastje op aansluiten aangezien er op deze navigatie alleen bluetooth zit en geen aansluiting voor een audiokabel.
Laatst gewijzigd door MauriceBon op 03 aug 2015, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Andere Navi en Aux op bmw 1200rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MauriceBon schreef:Deze R1200RT 1e model uit 2015 had nog geen mp3 aansluiting. Die zit óf onder je balhoofd naast de GPS aansluiting (is hier een foto van?).
MP3 kabeltje in het handschoenenvakje. deze was sowieso niet aanwezig.
Waarschijnlijk bedoel je 2005 en niet 2015? _001

Rechts bovenin zit een zoekfunctie van het forum en als je daarop zoekt, kom je veel al reeds tegen.
Zo ook de genoemde afbeelding, bijvoorbeeld;
viewtopic.php?f=45&t=4701&p=54775&hilit=aux#p54774
&
viewtopic.php?f=31&t=8505&p=91611&hilit=balhoofd#p91611
MauriceBon schreef:Het enige wat me nu nog opvalt is dat het geluid van de radio veel harder is dan de aux op mn telefoon. Zou ik hier nog een versterkertje tussen kunnen zetten of knalt dan de radio eruit?
De aux op je telefoon is bedoelt voor een koptelefoon, dus laag-vermogen minuscule spelertjes
Degene op de radio is inderdaad flink meer vermogen, daar zijn het speakers in je dashboard, nogal een verschil.

Daarnaast heeft een telefoon vaak gemiddeld genomen een veel lagere vermogenoutput (en hogere impedantie) om daarmee de accu van de telefoon niet te veel te belasten.
Het beste kan je aux via de Baehr laten lopen, die kan prima de verschillende niveau's aan, al dan niet met het juiste verloopkabeltje.
MauriceBon schreef: ... een baehr sgs-11-01 1150rt ... er zat nog een kabel op met mini jack voor de Garmin toen der tijd (deze heb ik nog steeds). Deze ga ik veranderen van mannetje naar vrouwtje jack 3,5mm en vervolgens bovenstaand kastje op aansluiten aangezien er op deze navigatie alleen bluetooth zit en geen aansluiting voor een audiokabel.
Kijk ff heel goed naar het Baehr-nummer wat op die Garmin Baehr kabel staat. Het zou heel goed kunnen dat het (ook) een impedantie-aanpassing in de kabel zit, en dan gaat je niet bepaald een positief resultaat halen met je bleutooth dongle.
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”