Achterste wiellager vervangen

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar niets gevonden dus bij deze mijn vraagje.

Het wiellager van mijn R1200 RT heeft zijn beste tijd gehad dus voor het erger wordt wil ik het vervangen.

Is er iets speciaals waar ik moet op letten of iemand die het al gedaan heeft en wat tips heeft?

Als dit niet zo is hoor ik het ook graag dan maak ik van mijn herstelling wel even wat foto's met wat uitleg bij.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ovi schreef:Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar niets gevonden dus bij deze mijn vraagje.

Het wiellager van mijn R1200 RT heeft zijn beste tijd gehad dus voor het erger wordt wil ik het vervangen.

Is er iets speciaals waar ik moet op letten of iemand die het al gedaan heeft en wat tips heeft?

Als dit niet zo is hoor ik het ook graag dan maak ik van mijn herstelling wel even wat foto's met wat uitleg bij.
Heb je het niet over cardanlagers? In je achterwiel zitten geen lagers .
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

:lol:
Het is het lager dat zorgt dat het achterste wiel kan draaien Ton dus noemen wij dat dan ook gewoon het achterste wiellager!
Als het dan toch zo juist moet zijn moet je het swingarm wiellager noemen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ovi schreef::lol:
Het is het lager dat zorgt dat het achterste wiel kan draaien Ton dus noemen wij dat dan ook gewoon het achterste wiellager!
Als het dan toch zo juist moet zijn moet je het swingarm wiellager noemen.

Maar als je om een wiellager vraagt voor achter zal de dealer hier zeggen dat heb ik niet voor jou motor.
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Dat is dan een heel domme dealer of ook een echte mierenneuker! :roll:

Ik moest vrijdag mijn RT binnenbrengen bij de BMW dealer ivm een terugroepactie om de wielflens te vervangen.

Het is dus de technieker zelf die mij komen halen is om te zeggen dat HET ACHTERSTE WIELLAGER aan vervanging toe is en noem het voor mijn part hoe je wil want de vraag was dus of er iemand dit lager al vervangen had en ik vermoed dat jij mij daar niet mee kan helpen! :$
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ovi schreef:Dat is dan een heel domme dealer of ook een echte mierenneuker! :roll:

Ik moest vrijdag mijn RT binnenbrengen bij de BMW dealer ivm een terugroepactie om de wielflens te vervangen.

Het is dus de technieker zelf die mij komen halen is om te zeggen dat HET ACHTERSTE WIELLAGER aan vervanging toe is en noem het voor mijn part hoe je wil want de vraag was dus of er iemand dit lager al vervangen had en ik vermoed dat jij mij daar niet mee kan helpen! :$
Daar kan je gelijk in hebben. Ik maak altijd de afweging of het waard is om het zelf te doen. Als ik speciaal gereedschap moet kopen wat ik maar hooguit één keer zal gebruiken laat ik liever iemand anders het werk doen die wel het gereedschap heeft. De enige keren dat ik een cardan heb moeten reviseren was op school en in de meeste garages vervangen ze de cardan gewoon voor een nieuwe of gereviseerde. Maar in het werkplaatshandboek zal vast ook het een en ander beschreven staan. En bij Avdrider vast ook nog wel ergens met foto's.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Kees »

Om de discussie een beetje richting te geven :neutral:

viewtopic.php?f=1&t=873#p8892, (een discussie uit 2009)

Bij een routine check heb ik 1-2mm speling geconstateerd in mijn achterwiel. Deze was bij vasthouden op 3 en 9 uur positie en ook bij 12 en 6.
Ik heb het ook bij Van Harten in Amersfoort naar laten kijken en de speling was bevestigd. Ik kon kiezen om de speling bij te stellen met de mogelijkheid dat de speling heel snel terug zou kunnen komen. Of ik kon de cardanlager laten vervangen wat een meer degelijke oplossing biedt. Met 35,000 kms op de teller dacht ik dat het nogal vroeg was om een lager te vervangen maar de sevice manager heeft mij verteld dat het soms vroeger moet gebeuren. Omdat ik nog een paar toeritten ver van huis in de planning heb staan besloot ik voor de nieuwe lager.Afspraak is voor juli gemaakt. De geschate werktijd is 1,5 tot 2 uur en de kost is omg. 150 euries. Ik heb vaak genoeg over dure aandrijf problemen gelezen en mijn gedachte hierover is beter vroeg erbij te zijn om deze te vermijden. Hebben jullie ervaring met deze euvel?
Gr,
Kenny


Met groet,
Kees
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Tonn & Kees.
Ik heb even in de werkhandboek gekeken om die lagers te vervangen dus nu nog wachten tot mijn herstelkit hier gaat toekomen.
Bij BMW ging ik er zeker niet met 150 eurokes vanaf zijn want dat was al enkel de prijs voor de lagers en enkele dichtingen dus dat ging meer naar de 400 euro gaan dus zeker de moeite om dat zelf te doen.
Nergens iemand gevonden die het al eens gedaan heeft dus ik zal tijdens de herstelling wat foto's maken en het hier posten met wat uitleg bij zodat dit toch weer een mooie aanvulling is voor het forum ! _004
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Als ik het goed begrijp heb je de wielflens door de dealer laten vervangen en daarbij werd geconstateerd dat het KOGELLAGER KROONWIEL van de cardan
speling heeft.
Als de wielflens dan toch was gedemonteerd waarom is dan het kroonwiellager niet vernieuwd ?
Want bij de 1200 moet de flens worden gedemonteerd om zowel de simmering als het kroonwiellager te demonteren en te monteren.
Bij het zelf doen moet je zoals Ton schrijft speciaal gereedschap gebruiken om de flens te demonteren. Tevens moeten het kroonwiel en pignonwiel weer
op elkaar worden gespiegeld als de lagers zijn vernieuwd.
Vooral dat laatste zie ik niet iedereen doen.
m.v.g. JeHo
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Uw uitleg is volledig juist maar die flens was in garantie en dat vervangen van die lagers is iets dat ik normaal gezien wel zelf moet kunnen doen. 8)_
Alleen de set met 2 rollagers was bij BMW al 156 euro en ze lieten weten dat daar wel wat werk aan is dus weet niet hoeveel het totale kostenplaatje zou geweest. Niets mis mee natuurlijk maar ik wil gewoon alles zelf herstellen.
Ik werk mijn hele leven al aan oude auto's en oldtimers dus ik doe ook altijd alles zelf aan mijn moto's of er moet een computer aan te pas komen dan moet ik spijtig genoeg even naar een dealer.
Het is niet alleen een hobby maar ook een passie en altijd een uitdaging om een probleem op te lossen en zo blijft het ook allemaal wat meer betaalbaar want ik heb wel iets te veel auto's en moto's om die allemaal naar de garage te brengen. :mrgreen:
In ieder geval tof dat hier ook mensen zijn die zelf aan hun moto werken want zo heb ik een tijd terug hier ook geleerd hoe ik mijn benzinemeter op een toch wel heel eigenaardige en ogenschijnlijk levensgevaarlijke manier kon herstellen maar ook dat is prima gelukt! :lol:
Ga één dezers toch een nieuwe achterband monteren en dan zal ik ineens die lagers vervangen.
Als jullie dat graag hebben zal ik er een klein verslagje met foto's van maken?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Welke herstelkit heb je besteld als ik vragen mag? Ik bedoel lagers zijn er genoeg te krijgen in dezelfde kwaliteit voor een prijs lager als bij de BMW dealer. Maar vaak komen de kosten met aankoop van het juiste speciaal gereedschap hoger uit. Maar ik ben benieuwd naar de foto's straks
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Ik rij tot ze zout strooien Ton en aangezien de speling op de rollagers echt miniem is en ik dit jaar toch geen lange trips meer zal doen wacht ik dus tot dan en zal dan ineens de achterband vervangen, de batterij v/d bandendruk sensor vervangen en die rollagers vervangen.
Nog enkele maandjes geduld dus. ;)
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Ton1959 schreef:Welke herstelkit heb je besteld als ik vragen mag? Ik bedoel lagers zijn er genoeg te krijgen in dezelfde kwaliteit voor een prijs lager als bij de BMW dealer. Maar vaak komen de kosten met aankoop van het juiste speciaal gereedschap hoger uit. Maar ik ben benieuwd naar de foto's straks
Yep, na het bestuderen van het werkhandboek is het duidelijk dat ik voor één keer zal moeten passen en mijn motoke toch ook best even bij de dealer laat herstellen zodat ik garantie heb op deze herstelling. :oops:
Vooral dat afregelen van het het kroonwiel en pignonwiel ben ik niet 100% gerust in dus... ;)
Vriend van mij heeft jaren in een BMW motor garage gewerkt en die liet mij ook verstaan dat ik daar best niet zelf aan begin wegens niet de juiste special tools en ervaring met dat afregelen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heel lang geleden heb ik die afstellingen wel gedaan bij het differentieel van auto's maar dat was tijdens mijn opleiding. Er zijn gewoon dingen die je beter kan laten doen als je niet het juiste gereedschap of de ervaring hebt. Ik was er in de garage ook nooit echt kapot van als je misschien één keer in de vijf jaar zoiets moest doen dan bouw je geen handigheid er in op en is het uiteindelijk goedkoper om het te laten doen. Specialisatie heeft zo zijn voordelen. Sommige dingen kan je beter afstoten geld verdienen kan je wel op andere zaken.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Ik denk ook dat het verstandig is om dit uit handen te geven.
Ik denk zelfs dat de dealer dit ook niet zelf repareerd en het cardan door een gespecialiseerd bedrijf laat repareren.
De spiegel van de tandwielen moet goed zijn en tegelijkertijd de speling tussen tanden.
Dit doe je inderdaad alleen maar door ervaring goed.
m.v.g. JeHo
DickL

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door DickL »

Begrijp nog steeds niet wat er eigenlijk stuk is :

a. Het cardanlager waarop het wiel draait ;
b. De lagertjes waarop de eindaandrijving scharniert ;
c. Iets binnen de eindaandrijving - kroonwiel=pignon o.i.d. ?

Wat a en b betreft heb ik destijds aan de hand van Paul RS het volgende geleerd :

Bij speling in het achterwiel kun je als volgt vaststellen of de oorzaak a of b is :

Trap de achterrem in en controleer de speling : Is die verdwenen dan is het cardanlager kaduuk
Blijft de speling bestaan bij aangelegde achterrem : Dan moeten de lagertjes waarop de eindaandrijving scharniert worden vervangen.

Bij mij klopte het destijds perfekt : De eindaandrijvinglagertjes waren kapot en heb ik door de dealer voor totaal ongeveer €. 150 laten vervangen. Je kunt ze inderdaad bijstellen maar dat geeft maar korte tijd soelaas.

gr. Dick
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

Ton,
ik heb 30 jaar geleden nog een differentieel van een Landrover Safari in elkaar gestoken en zat een heel goed handbook bij waar deftig in uitgelegd stond hoe je één en ander moest afregelen met behulp van blauw krijt om het raakvlak v/d tanden af te stellen.
Dat was ook meteen de enige keer dat ik zoiets gedaan heb dus.....

Dick.
ik heb hem vorige week binnen gebracht bij de dealer en daar lieten ze weten dat ze al heel verbaast waren dat ik in eerste instantie gezegd had dat ik dat zelf ging vervangen maar toen wist ik nog niet dat het NIET even vlug een lagertje vervangen was! :(
Heb nu gezien wat ze vervangen hebben en het was een groot lager met een doorsneden van iets van een 10 cm. Was wel degelijk naar de vaantjes!!!
Er is daar wel degelijk slechts één mechanieker die dat kan en mag uitvoeren in die BMW garage dus zo simple zal het niet zijn!
In ieder geval loopt mijn RT voor 350 euro's terug heel vlot want ik had wel degelijk al heel lang het gevoel dat er ergens een kleine trilling vanuit de achterkant kwam en die is dus helemal weg! _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij was dat geen krijt maar pruisisch blauw dat we daarvoor nodig hadden. Maar ik vond het toen al geen leuk werk. Als je er ervaring mee hebt weet je sneller welke shims je moet gebruiken om het goede raakvlak tussen pignon en kroonwiel te krijgen. En als je het verkeerd doet kan je het hele zaakje weggooien. En ook bij BMW worden er regelmatig foutjes gemaakt bij het afmonteren al gaat het dan meer op de voorspanning van de lagers die te hoog is. Als die goed is dan verslijt je ook niet zomaar cardanlagers. Maar ja tijd is geld zal men denken vvaak gaan ze toch pas na de garantie kapot.

Maar het investeren in het gereedschap om het goed te doen plus het gebrek aan ervaring is voor mij voldoende reden om er niet aan te beginnen. Tenzij ik er veel kon doen. Al doende leer je dat je er niet altijd afkomt met een vluggertje ;)
ovi
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:18
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door ovi »

In België noemen we dat "blauw krijt" Ton! :mrgreen:
Ondertussen al een paar ritjes met de RT gemaakt en wel degelijk zalig dat ik nu dat vervelend gevoel vanachter kwijt ben. _004
Veel geluk gehad dat de boel dus niet geblokkeerd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ovi schreef:In België noemen we dat "blauw krijt" Ton! :mrgreen:
Ondertussen al een paar ritjes met de RT gemaakt en wel degelijk zalig dat ik nu dat vervelend gevoel vanachter kwijt ben. _004
Veel geluk gehad dat de boel dus niet geblokkeerd.
Ik probeer nu te bedenken welke naam jullie gebruiken voor krukaslager. Dat is dan misschien trapaslagering? Maar ik ben blij dat je probleem is opgelost. Als ik er ooit problemen mee krijg laat ik hem ook gewoon maken. Maar mijn voorwiellagers doe ik zelf wel mocht het nodig zijn :lol:
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door JeHo »

Ton maak je niet ongerust over de cardanlagers , deze gaan zeer zelden stuk van het cardantype hetwelk is gemonteerd op
de R 850-1100-1150 en op de K 75 t/m K1200. Van deze types (R1100RT en K100LT en K1100LT) nog nooit deze lagers stuk gehad met toch ver over de 100000 km. waarvan ook nog veel km met duopassagier.
Hooguit een simmering (de grote) die gaat lekken, en deze is dan ook nog relatief eenvoudig te wisselen.
Van de R1200 RT moet ik het nog maar afwachten, maar tot nu toe (60000km) nog geen problemen.
En bij ons noemen ze het ook al heel lang Pruisisch Blauw.(Haha)
m.v.g. JeHo
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Achterste wiellager vervangen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JeHo schreef:Ton maak je niet ongerust over de cardanlagers , deze gaan zeer zelden stuk van het cardantype hetwelk is gemonteerd op
de R 850-1100-1150 en op de K 75 t/m K1200. Van deze types (R1100RT en K100LT en K1100LT) nog nooit deze lagers stuk gehad met toch ver over de 100000 km. waarvan ook nog veel km met duopassagier.
Hooguit een simmering (de grote) die gaat lekken, en deze is dan ook nog relatief eenvoudig te wisselen.
Van de R1200 RT moet ik het nog maar afwachten, maar tot nu toe (60000km) nog geen problemen.
En bij ons noemen ze het ook al heel lang Pruisisch Blauw.(Haha)
m.v.g. JeHo

Mooi dan heb ik het al gehad. Beide keerringen vervangen afgelopen jaar de voorste lekte Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”