Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Menno_Motor

Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Net als de cardan, begonnen de velgen ook al van binnenuit de corroderen, waren er talloze vieze plekken en krasjes. Los van dat velgen laten
spuiten niet meer zo heel duur is, kun je het ook perfect zelf, als je dat leuk vindt. Gebruik alléén kwaliteit primer, lak en alléén 2K blanke lak.

Velgen schuren, 150-200-320 en inspuiten met primer, niet in een keer dekkend willen spuiten. Wil je ze perfect hebben? Schuur na drie lagen
primer nog een keer! Begin dan met 320 en eindig met 400 nat. Is het dan nog niet goed, weer een nieuwe laag primer en geef het de tijd...

Afbeelding
Afbeelding

Na het schuren, primeren, en als je tevreden bent, zorg je natuurlijk voor een eerste laklaag. Doe het weer beetje bij beetje en wil het niet in
een keer volledig dekkend hebben. Zorg voor een ruimte boven de 22 graden (als dat kan)



Hier het eindresultaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wel handig die kan je volgende keer ook weer spuiten als het lood op een andere plaats komt.
Menno_Motor

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Lood is er vanaf geweest, gespoten, vervolgens opnieuw gebalanceerd. Lood is uiteindelijk mee gespoten omdat je het dan minder ziet zitten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Persoonlijk laat ik het liever in één keer goed doen. En dan kies ik ervoor tijdens een bandenwissel de velgen te laten poedercoaten. Dan betaal je amper meer dan wat je nu uiteindelijk kwijt bent aan materiaal.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ton1959 schreef:Dan betaal je amper meer dan wat je nu uiteindelijk kwijt bent aan materiaal.
Zou ik dat adresje van u kunnen krijgen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

moh_fan schreef:
Ton1959 schreef:Dan betaal je amper meer dan wat je nu uiteindelijk kwijt bent aan materiaal.
Zou ik dat adresje van u kunnen krijgen?
Ja hoor.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door bmwalter »

Bij mijn laatste bandenwissel bij Baldé in Lunteren heb ik het gehad over poedercoaten van velgen. Het lichtmetaal van de velg schijnt het bakken niet altijd even goed te doorstaan met vervorming (soms zelfs barsten) tot gevolg. Spuiten vonden zij veiliger en met een goede 2 componenten lak (bijna) net zo sterk.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bmwalter schreef:Bij mijn laatste bandenwissel bij Baldé in Lunteren heb ik het gehad over poedercoaten van velgen. Het lichtmetaal van de velg schijnt het bakken niet altijd even goed te doorstaan met vervorming (soms zelfs barsten) tot gevolg. Spuiten vonden zij veiliger en met een goede 2 componenten lak (bijna) net zo sterk.
Lichtmetalen velgen worden vaak gepoedercoat als je even zoekt zijn er veel bedrijven die het toch dagelijks doen. Kenny laat ze ook poedercoaten zover ik weet.
beckysmile

Re: Velgen zelf spuiten, zo moeilijk is het niet :-)

Ongelezen bericht door beckysmile »

In het grijze verleden eens een set lichtmetalen autowielen laten poedercoaten. De firma die dat ging doen gaf aan dat bij oudere velgen problemen kunnen ontstaan, doordat er tijdens het verwarmingsproces na het poedercoaten lucgt uit de velg ontsnapt en er minuscule blaasjes ontstaan, waardoor het resultaat niet echt mooi wordt, hetgeen uiteraard ook gebeurde.
De betreffende velgen waren ruim 25 jaar oud....
Verder navragen leerde me dat een en ander nogal afhankelijk is van de materiaalsamenstelling van de velg, en dat is niet 1 2 3 vast te stellen, ofwel, het wordt een beetje gokwerk. Ik zou dus volledig moeten vertrouwen op de vakman.

Groet, Aad
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”