De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: HyperPro ombouw en revisie gaat morgen van start
Ik vond wel één nadeel van de Goodridge set. Waar de remleiding door de klemmen loopt ligt hij los. Daar had een vorm van doorvoerrubber op moeten zitten standard zodat hij beter vast ligt. Ik heb ze ooit laten maken en dan werd dit meteen goed gemaakt . Maar het remt inderdaad een stuk beter. Vanwege het ontbreken van deze verdikkingen op het punt waar hij in de klemmen ligt koos ik deze keer voor een standaard remslang.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: HyperPro ombouw en revisie gaat morgen van start
Deze ruimte heb ik opgevuld met een stukje brandstofslang: over de omtrek een groefje erin snijden zodat de klem er precies in past en dan overlangs doorsnijden en over de remleiding schuiven. Door het groefje blijft hij zitten waar hij moet zitten: probleem opgelost!
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Kort verslag HyperPro Experience in Werkendam
Vanavond naar de HyperPro Experience avond geweest in Werkendam en een top avond gehad.
Ik was zeer onder de indruk van het bedrijf en het enthousiasme, de kennis en kunde van Paul en René.
Ook nooit gedacht dat er zoveel techniek en know how schuil gaat achter zoiets als een schokdemper en veren.
Mijn verlaagde HyperPro set is deze avond door René op een vakkundige wijze teruggebouwd naar normale hoogte en
in zijn geheel gereviseerd. Ik kan bijna niet wachten hem te monteren, af te stellen en uit te testen.
Paul en René reuze bedankt voor dit alles, echt Top gedaan en ik heb echt een super avond gehad
Ik was zeer onder de indruk van het bedrijf en het enthousiasme, de kennis en kunde van Paul en René.
Ook nooit gedacht dat er zoveel techniek en know how schuil gaat achter zoiets als een schokdemper en veren.
Mijn verlaagde HyperPro set is deze avond door René op een vakkundige wijze teruggebouwd naar normale hoogte en
in zijn geheel gereviseerd. Ik kan bijna niet wachten hem te monteren, af te stellen en uit te testen.
Paul en René reuze bedankt voor dit alles, echt Top gedaan en ik heb echt een super avond gehad
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: HyperPro ombouw en revisie gaat morgen van start
Zo heb ik dat ook gedaan maar het was niet nodig geweest als er wat beter over gedacht was van tevoren. Nu is het een lapmiddel.Georgio schreef: ↑29 nov 2017, 22:32 Deze ruimte heb ik opgevuld met een stukje brandstofslang: over de omtrek een groefje erin snijden zodat de klem er precies in past en dan overlangs doorsnijden en over de remleiding schuiven. Door het groefje blijft hij zitten waar hij moet zitten: probleem opgelost!
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Vanavond begonnen aan het monteren van door HyperPro gereviseerde voor- en achterschokdempers.
Uiteraard eerst weer de boel ontmantelen alle kuipdelen eraf.
Ook de tank losgemaakt en wat naar achteren geschoven zodat ik bij de moer kon van de voorschokdemper.
Voor de achterschokdemper de linker schetsplaat losgemaakt en het wiel gedemonteerd.
Vervolgens aan de voorzijde de oude schokdemper verwijderd en de nieuwe HyperPro schokdemper gemonteerd.
Vervolgens aan de achterszijde de oude demper verwijderd.
Dit ging in eerste instantie wat lastig, want de imbusbout waarmee de schokdemper aan de onderzijde in de
brug gemonteerd is, zat erg vast. Uiteindelijk toch losgekregen. Gelukkig maar want ik heb ook wel eens
verhalen gehoord dat men voor een andere brug moest gaan omdat de boel kapot draaide.
Vervolgens de nieuwe HyperPro achterschokdemper gemonteerd.
Daarna alles weer gemonteerd.
Nu kan ik eindelijk ook het laatste klusje van mijn lijstje afstrepen.
Ben zo benieuwd hoe hij nu zal rijden met deze mooie HyperPro set eronder.
Zal wel een merkbaar verschil zijn t.o.v. het oude spul.
Wordt vervolgd
Uiteraard eerst weer de boel ontmantelen alle kuipdelen eraf.
Ook de tank losgemaakt en wat naar achteren geschoven zodat ik bij de moer kon van de voorschokdemper.
Voor de achterschokdemper de linker schetsplaat losgemaakt en het wiel gedemonteerd.
Vervolgens aan de voorzijde de oude schokdemper verwijderd en de nieuwe HyperPro schokdemper gemonteerd.
Vervolgens aan de achterszijde de oude demper verwijderd.
Dit ging in eerste instantie wat lastig, want de imbusbout waarmee de schokdemper aan de onderzijde in de
brug gemonteerd is, zat erg vast. Uiteindelijk toch losgekregen. Gelukkig maar want ik heb ook wel eens
verhalen gehoord dat men voor een andere brug moest gaan omdat de boel kapot draaide.
Vervolgens de nieuwe HyperPro achterschokdemper gemonteerd.
Daarna alles weer gemonteerd.
Nu kan ik eindelijk ook het laatste klusje van mijn lijstje afstrepen.
Ben zo benieuwd hoe hij nu zal rijden met deze mooie HyperPro set eronder.
Zal wel een merkbaar verschil zijn t.o.v. het oude spul.
Wordt vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Daar kun je gerust vanuit gaan!
Nu nog de afstelling goed voor elkaar krijgen en je hebt een motor die twee keer beter gaat als eerst.
gr v Ciske
Nu nog de afstelling goed voor elkaar krijgen en je hebt een motor die twee keer beter gaat als eerst.
gr v Ciske
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Dat verwacht ik ook wel idd. :-)
Paul/René van HyperPro hebben de set opnieuw opgebouwd en gereviseerd op mijn specificaties en gewicht.
Het onderstaande is gedaan:
- Nieuwe zuiger/zuigerstangen (langer), dus nu originele hoogte.
- Nieuw en beter type olie
- Aangepast Shimpakket en andere naalden afgestemd op nieuwe spec's en nieuw type olie.
- Wat nieuwe onderdelen, zoals een rubbertje hier en daar.
- Veren opnieuw afgesteld inclusief de ring tbv veervoorspanning.
- Uitgaande demper op juiste gemiddelde waarde gezet,
ik dacht achter 16 kliks terug vanaf hoogste stand en voor 20 kliks terug vanaf hoogste stand
Volgens Paul/René zou hij in principe na montage vrij goed in balans moeten zijn (Voor versus Achter).
Hun verwachten dat hij maar minimaal bijgesteld zou moeten worden.
Na de HyperPro experience avond zou ik het nu ook zelf moeten kunnen bepalen en
anders kan ik ook nog bij HyperPro langs om even een controle te laten doen.
Ik heb vanwege weer en werk helaas mn RT nog niet kunnen testen jammer genoeg,
maar zodra de gelegenheid daar is laat ik het weten uiteraard.
Paul/René van HyperPro hebben de set opnieuw opgebouwd en gereviseerd op mijn specificaties en gewicht.
Het onderstaande is gedaan:
- Nieuwe zuiger/zuigerstangen (langer), dus nu originele hoogte.
- Nieuw en beter type olie
- Aangepast Shimpakket en andere naalden afgestemd op nieuwe spec's en nieuw type olie.
- Wat nieuwe onderdelen, zoals een rubbertje hier en daar.
- Veren opnieuw afgesteld inclusief de ring tbv veervoorspanning.
- Uitgaande demper op juiste gemiddelde waarde gezet,
ik dacht achter 16 kliks terug vanaf hoogste stand en voor 20 kliks terug vanaf hoogste stand
Volgens Paul/René zou hij in principe na montage vrij goed in balans moeten zijn (Voor versus Achter).
Hun verwachten dat hij maar minimaal bijgesteld zou moeten worden.
Na de HyperPro experience avond zou ik het nu ook zelf moeten kunnen bepalen en
anders kan ik ook nog bij HyperPro langs om even een controle te laten doen.
Ik heb vanwege weer en werk helaas mn RT nog niet kunnen testen jammer genoeg,
maar zodra de gelegenheid daar is laat ik het weten uiteraard.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Erg ver van de juiste instellingen vandaan zal het niet zijn als zij de basis-afstelling op het gemiddelde hebben gezet. Dat vormt in ieder geval een goed fundament om verder te gaan. Vanaf nu is het net als met koken.......smaken verschillen!
Toch een tip die ik ooit van een deskundige kreeg en die mij goed hielp om de balans V/A te vinden:
De voorkant van de Telelever is snel te hard! Wat minder voorspanning kan daar geen kwaad.
Bovendien maakt het aan de voorkant niet veel uit of je met/zonder passagier en/of baggage onderweg bent.
Succes en groet van Ciske
Toch een tip die ik ooit van een deskundige kreeg en die mij goed hielp om de balans V/A te vinden:
De voorkant van de Telelever is snel te hard! Wat minder voorspanning kan daar geen kwaad.
Bovendien maakt het aan de voorkant niet veel uit of je met/zonder passagier en/of baggage onderweg bent.
Succes en groet van Ciske
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Ik heb aan de voorkant ook een Hyperpro demper met progressieve veer. Deze is net gereviseerd door JJSuspension na ongeveer 90k, hij begon te lekken langs de zuigerstang. De afstelling van de veer is standaard, de uitgaande demping heb ik lekker stevig staan, deze combinatie bevalt mij prima.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Op hoeveel kliks vanaf boven heb jij deze staan. Weet je dat toevallig?Baird schreef: ↑02 dec 2017, 22:21 Ik heb aan de voorkant ook een Hyperpro demper met progressieve veer. Deze is net gereviseerd door JJSuspension na ongeveer 90k, hij begon te lekken langs de zuigerstang. De afstelling van de veer is standaard, de uitgaande demping heb ik lekker stevig staan, deze combinatie bevalt mij prima.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Ga ik tellen ......Rebel schreef: ↑03 dec 2017, 00:18Op hoeveel kliks vanaf boven heb jij deze staan. Weet je dat toevallig?Baird schreef: ↑02 dec 2017, 22:21 Ik heb aan de voorkant ook een Hyperpro demper met progressieve veer. Deze is net gereviseerd door JJSuspension na ongeveer 90k, hij begon te lekken langs de zuigerstang. De afstelling van de veer is standaard, de uitgaande demping heb ik lekker stevig staan, deze combinatie bevalt mij prima.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Nog even wat nieuws van het front.
Vorige week de eerste kilometers gemaakt met de nieuwe HyperPro schokdempers.
Wat een enorm verschil met de oude set.
Veel en veel strakker op de weg en veel strakker sturend.
Ook een veel betere response van de motor en ook meer vertrouwen.
Ik heb hem helaas nog niet echt goed in de bochten kunnen uitproberen vanwege de weersomstandigheden.
Maar ik merk al wel dat dit veel beter gaat sturen.
De eerste indrukken zijn buitengewoon
Vorige week de eerste kilometers gemaakt met de nieuwe HyperPro schokdempers.
Wat een enorm verschil met de oude set.
Veel en veel strakker op de weg en veel strakker sturend.
Ook een veel betere response van de motor en ook meer vertrouwen.
Ik heb hem helaas nog niet echt goed in de bochten kunnen uitproberen vanwege de weersomstandigheden.
Maar ik merk al wel dat dit veel beter gaat sturen.
De eerste indrukken zijn buitengewoon
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Ik schrik niet van je zeer positieve ervaring. Het aanbrengen van HyperPro's op je RT geeft een uitermate fijne en dus totaal andere rijbeleving. Ik heb het wel eens het spreekwoordelijke verschil tussen dag en nacht genoemd. Naast het vervangen van de standaard ruit door een ZTechnik VStream zijn dit met afstand de belangrijkste "modificaties" geweest voor mijn RT.
Rebel schreef: ↑13 dec 2017, 02:09 Nog even wat nieuws van het front.
Vorige week de eerste kilometers gemaakt met de nieuwe HyperPro schokdempers.
Wat een enorm verschil met de oude set.
Veel en veel strakker op de weg en veel strakker sturend.
Ook een veel betere response van de motor en ook meer vertrouwen.
Ik heb hem helaas nog niet echt goed in de bochten kunnen uitproberen vanwege de weersomstandigheden.
Maar ik merk al wel dat dit veel beter gaat sturen.
De eerste indrukken zijn buitengewoon
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: Montage van de HyperPro set
Als de ring helemaal in-gedraaid is (= dus omhoog), dan ongeveer 10 klikken weer naar beneden/uit.Baird schreef: ↑05 dec 2017, 12:57Ga ik tellen ......Rebel schreef: ↑03 dec 2017, 00:18Op hoeveel kliks vanaf boven heb jij deze staan. Weet je dat toevallig?Baird schreef: ↑02 dec 2017, 22:21 Ik heb aan de voorkant ook een Hyperpro demper met progressieve veer. Deze is net gereviseerd door JJSuspension na ongeveer 90k, hij begon te lekken langs de zuigerstang. De afstelling van de veer is standaard, de uitgaande demping heb ik lekker stevig staan, deze combinatie bevalt mij prima.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Bedankt voor de info Baird
Bij mij staat de uitgaande demping voor nu op 16 kliks.
Maar ik moet er eerst nog wat meer kilometers mee maken om het echt goed te kunnen beoordelen of
mij dit wel bevalt.
Wordt vervolgd
Bij mij staat de uitgaande demping voor nu op 16 kliks.
Maar ik moet er eerst nog wat meer kilometers mee maken om het echt goed te kunnen beoordelen of
mij dit wel bevalt.
Wordt vervolgd
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Even terug naar de openingstopic tav de banden en het scheeftrekken. Hoewel BMW een erg prettig merk is, kent het ook enige tekortkomingen. Het abs kwam al langs. Soms eenvoudig van oorzaak, bij mij zat er een verkeerd (auto)lampje achterin gemonteerd, en soms ingrijpend a 2500 euro of meer. Iedere BMW rijder kent wel iemand die daarmee ' aan de beurt was'
Ik reed de de oude R serie, gevolgd door de de K series afgewerkt en heb nu mijn 2e RT forummotor naast een R1150 GS. BMW 's sporen vaak standaard al niet heel goed en itt motoren met een ketting is geen standaard mogelijkheid om de wielen tov elkaar te centreren. Bijna al mijn motoren trokken naar rechts (heeft echt geen relatie met de de gewichtsverdeling vd cardan te maken) en dat wordt merkbaar als het stuur even wordt losgelaten. Door naar links te hangen is dat effect te compenseren. Dat trekken is een kwestie van wennen, in de bochten levert het een 'suikerkantje op'. De kant waarnaar de motor wegtrekt is gemakkelijker en zekerder te nemen dan de tegenoverliggende kant. Het lijkt wel een typisch BMW kwaaltje te zijn en komt nog wel eens voor icm onregelmatig remmende voorremmen.
Wat gebeurt er nu met het ouder worden van de banden? Die gaan zich naar die afwijking 'zetten' door a-symmetrisch af te slijten. Je stuurt de afwijking immers constant bij en beide banden slijten daarmee in een bepaald patroon. Het trekken naar een kant wordt steeds minder..... tot het moment dat je nieuwe - en dus symmetrische - banden monteert. Dan komt het naar een zijde trekken in alle hevigheid terug, om vervolgens geleidelijk aan minder te worden. Tsja,het is niet altijd alles goud wat er blinkt bij BMW... Karakter hè
Ik reed de de oude R serie, gevolgd door de de K series afgewerkt en heb nu mijn 2e RT forummotor naast een R1150 GS. BMW 's sporen vaak standaard al niet heel goed en itt motoren met een ketting is geen standaard mogelijkheid om de wielen tov elkaar te centreren. Bijna al mijn motoren trokken naar rechts (heeft echt geen relatie met de de gewichtsverdeling vd cardan te maken) en dat wordt merkbaar als het stuur even wordt losgelaten. Door naar links te hangen is dat effect te compenseren. Dat trekken is een kwestie van wennen, in de bochten levert het een 'suikerkantje op'. De kant waarnaar de motor wegtrekt is gemakkelijker en zekerder te nemen dan de tegenoverliggende kant. Het lijkt wel een typisch BMW kwaaltje te zijn en komt nog wel eens voor icm onregelmatig remmende voorremmen.
Wat gebeurt er nu met het ouder worden van de banden? Die gaan zich naar die afwijking 'zetten' door a-symmetrisch af te slijten. Je stuurt de afwijking immers constant bij en beide banden slijten daarmee in een bepaald patroon. Het trekken naar een kant wordt steeds minder..... tot het moment dat je nieuwe - en dus symmetrische - banden monteert. Dan komt het naar een zijde trekken in alle hevigheid terug, om vervolgens geleidelijk aan minder te worden. Tsja,het is niet altijd alles goud wat er blinkt bij BMW... Karakter hè
Laatst gewijzigd door fransgabler op 25 dec 2017, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Lijkt idd een BMW kwaaltje, al moet ik zeggen dat het naar rechts neigen weer minder is geworden na de montage van
de nieuwe HyperPro set.
Ik heb ook het idee dat de motor beter in balans is nu en daardoor ook beter stuurt.
Waarom na montage van de HyperPro's het naar rechts neigen minder is geworden kan ik niet helemaal
beredeneren
de nieuwe HyperPro set.
Ik heb ook het idee dat de motor beter in balans is nu en daardoor ook beter stuurt.
Waarom na montage van de HyperPro's het naar rechts neigen minder is geworden kan ik niet helemaal
beredeneren
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Het massa van de kardan aan de rechterzijde is te weinig, zit te laag en te weinig uit het midden om echt veel invloed uit te oefenen op het niet-rechtuitrijden. Wat wel invloed heeft is de vorm van de brandstoftank: rechts een lob met benzine en links het bagagebakje, massaverschil is aanzienlijk en het zit hoger boven de weg dan de kardan en dat merk je: met een nagenoeg lege tank rijdt hij beter rechtuit. Vroeger met een klein zandzakje in het bagagebakje rond gereden, ging prima :mrgreen: .
Bij de R1100RT kon je de vulring van het achterwiel weglaten om het achterwiel wat meer naar rechts te krijgen, bij de R1150RT ga je dan ook de positie van de remschijf en ABS-ring verplaatsen, niet doen dus.
Bij de R1100RT kon je de vulring van het achterwiel weglaten om het achterwiel wat meer naar rechts te krijgen, bij de R1150RT ga je dan ook de positie van de remschijf en ABS-ring verplaatsen, niet doen dus.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Klopt helemaal wat je zegt Bert. Ik heb dit in de afgelopen jaren ook wel eerder gehoord op 't forum. Ook Kenny van MSA heeft mij dit wel eens verteld.
Ik heb ooit een tijd met een loeizwaar kettingslot in het bagagebakje gereden. Die heb ik op een gegeven moment maar thuis gelaten (staat de RT thuis mee aan de ketting) en een lichtgewicht schijfremslot gekocht. Ik heb er vrede mee en stoor mij er niet aan. Bovendien vind ik het feit dat de RT naar rechts trekt, praktisch gezien verwaarloosbaar.Baird schreef: ↑25 dec 2017, 00:31 Het massa van de kardan aan de rechterzijde is te weinig, zit te laag en te weinig uit het midden om echt veel invloed uit te oefenen op het niet-rechtuitrijden. Wat wel invloed heeft is de vorm van de brandstoftank: rechts een lob met benzine en links het bagagebakje, massaverschil is aanzienlijk en het zit hoger boven de weg dan de kardan en dat merk je: met een nagenoeg lege tank rijdt hij beter rechtuit.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Dus als ik het goed begrijp is dit dan bij een R1200RT andersom/omgekeerd???Baird schreef: ↑25 dec 2017, 00:31 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Wat wel invloed heeft is de vorm van de brandstoftank: rechts een lob met benzine en links het bagagebakje, massaverschil is aanzienlijk en het zit hoger boven de weg dan de kardan en dat merk je: met een nagenoeg lege tank rijdt hij beter rechtuit.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ik merk er in ieder geval totaal niets van.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Ik heb de 1200 nooit open gehad om de tank eens goed te bekijken, komt vast wel.Dingeman schreef: ↑25 dec 2017, 13:09Dus als ik het goed begrijp is dit dan bij een R1200RT andersom/omgekeerd???Baird schreef: ↑25 dec 2017, 00:31 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Wat wel invloed heeft is de vorm van de brandstoftank: rechts een lob met benzine en links het bagagebakje, massaverschil is aanzienlijk en het zit hoger boven de weg dan de kardan en dat merk je: met een nagenoeg lege tank rijdt hij beter rechtuit.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ik merk er in ieder geval totaal niets van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- sandro
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 okt 2017, 19:55
- Type: R1100RT
- Land: belgie
- Woonplaats of omgeving: diest
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
heeft dit ook niet met de draairichting te maken van de motor?
laat je stuur maar eens op een hoog toerental los, in tegenstelling tot een laag toerental.
door dat alles in de lengterichting draait van de motor, wil deze mee draaien.
op de 1200 versies dacht ik dat hier een ''contra''balans-as voorzien was?
laat je stuur maar eens op een hoog toerental los, in tegenstelling tot een laag toerental.
door dat alles in de lengterichting draait van de motor, wil deze mee draaien.
op de 1200 versies dacht ik dat hier een ''contra''balans-as voorzien was?
BMW RT1100 (1997)
te onderhouden:
Yamaha Fazer 600 (2000)
Yamaha DT50 (1978)
build;
BMW k1200rs cafe racer
te onderhouden:
Yamaha Fazer 600 (2000)
Yamaha DT50 (1978)
build;
BMW k1200rs cafe racer
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi
Ik vindt dit toch wel heel interessant. Hou je ons op de hoogte van je bevindingen?Rebel schreef: ↑20 aug 2017, 02:26 Het grote moment is aangebroken . . . . de montage van de Stage 8 Chip van John Gemi
De Motronic gedemonteerd en printplaat losgemaakt.
Vervolgens het beschermkapje van de chip afgehaald en de oude chip verwijderd en vervangen
door de Stage 8 Chip van John Gemi.
Toen alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet en de Motronic weer gemonteerd.
Vervolgens de tank gemonteerd en gaan proefrijden.
Wooowwww wat een verschil
Het blok loopt nu echt veeeeeel beter en het KFR heb ik niet meer kunnen bespeuren.
Opvallend is dat het blok veel beter oppakt, sneller accelereert en bij lage toeren veel meer koppel heeft.
Ook is de gehele rijervaring veel prettiger en soepeler geworden.
Als je het gas opendraait gaat hij er als de brandweer vandoor, veel feller op het gas en sneller in de toeren maar
zonder dat hij echt agressief wordt. Over het gehele toerengebied blijft het soepel.
Wat ik met de relatief korte proefrit wel al gemerkt heb, is dat ik nu gemakkelijk een versnelling hoger kan rijden, zonder
in te boeten aan trekkracht. Wel zo prettig bij langzame bochten en rotondes.
Voor een echt goed beeld zal ik er wel wat langer mee moeten rijden.
Maar mijn eerste indruk is super en de investering meer dan waard
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi
Investering meer dan zijn geld waard, rij er nu een half jaar mee, samen met de ruil-injectors van Tills is dit de beste investering in de motor die ik ooit gedaan heb. KFR is iets uit de vorige eeuw, we rijden weer gewoon motor zoals het hoort te zijn, smooth ......Gurbe schreef: ↑11 feb 2018, 11:32Ik vindt dit toch wel heel interessant. Hou je ons op de hoogte van je bevindingen?Rebel schreef: ↑20 aug 2017, 02:26 Het grote moment is aangebroken . . . . de montage van de Stage 8 Chip van John Gemi
De Motronic gedemonteerd en printplaat losgemaakt.
Vervolgens het beschermkapje van de chip afgehaald en de oude chip verwijderd en vervangen
door de Stage 8 Chip van John Gemi.
Toen alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet en de Motronic weer gemonteerd.
Vervolgens de tank gemonteerd en gaan proefrijden.
Wooowwww wat een verschil
Het blok loopt nu echt veeeeeel beter en het KFR heb ik niet meer kunnen bespeuren.
Opvallend is dat het blok veel beter oppakt, sneller accelereert en bij lage toeren veel meer koppel heeft.
Ook is de gehele rijervaring veel prettiger en soepeler geworden.
Als je het gas opendraait gaat hij er als de brandweer vandoor, veel feller op het gas en sneller in de toeren maar
zonder dat hij echt agressief wordt. Over het gehele toerengebied blijft het soepel.
Wat ik met de relatief korte proefrit wel al gemerkt heb, is dat ik nu gemakkelijk een versnelling hoger kan rijden, zonder
in te boeten aan trekkracht. Wel zo prettig bij langzame bochten en rotondes.
Voor een echt goed beeld zal ik er wel wat langer mee moeten rijden.
Maar mijn eerste indruk is super en de investering meer dan waard
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Het is idd een hele verbetering sinds de montage van de tills injectoren en John's chip.
Een rustige en soepele loop, meer trekkracht onderin, loopt beter door de versnellingen heen en je kunt in een
hogere versnelling bochten en rotondes nemen.
Ik vind de RT perfect rijden nu en ook met de HyperPro's is een enorme verbetering qua comfort, wegcontact en bochtengedrag.
Er is nog maar 1 klein puntje waarover ik niet zo enthousiast ben en dat zijn de banden.
Ik heb er nu de Bridgestone BT023 onder liggen maar vind dat met name aan de voorzijde deze banden heel
gevoelig zijn v.w.b. bandenspanning wat duidelijk een negatief effect heeft op het stuurgedrag.
Ook heb ik met deze banden nog niet echt het vertrouwen.
Helaas moet ik er nog even mee door, maar worden zeker geen BT's meer.
Een rustige en soepele loop, meer trekkracht onderin, loopt beter door de versnellingen heen en je kunt in een
hogere versnelling bochten en rotondes nemen.
Ik vind de RT perfect rijden nu en ook met de HyperPro's is een enorme verbetering qua comfort, wegcontact en bochtengedrag.
Er is nog maar 1 klein puntje waarover ik niet zo enthousiast ben en dat zijn de banden.
Ik heb er nu de Bridgestone BT023 onder liggen maar vind dat met name aan de voorzijde deze banden heel
gevoelig zijn v.w.b. bandenspanning wat duidelijk een negatief effect heeft op het stuurgedrag.
Ook heb ik met deze banden nog niet echt het vertrouwen.
Helaas moet ik er nog even mee door, maar worden zeker geen BT's meer.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
De BT23 is al een vrij oud type. Inmiddels is T31 ook al uit. Ik rij nû op T30GT. Deze bevallen prima.Rebel schreef:Het is idd een hele verbetering sinds de montage van de tills injectoren en John's chip.
Een rustige en soepele loop, meer trekkracht onderin, loopt beter door de versnellingen heen en je kunt in een
hogere versnelling bochten en rotondes nemen.
Ik vind de RT perfect rijden nu en ook met de HyperPro's is een enorme verbetering qua comfort, wegcontact en bochtengedrag.
Er is nog maar 1 klein puntje waarover ik niet zo enthousiast ben en dat zijn de banden.
Ik heb er nu de Bridgestone BT023 onder liggen maar vind dat met name aan de voorzijde deze banden heel
gevoelig zijn v.w.b. bandenspanning wat duidelijk een negatief effect heeft op het stuurgedrag.
Ook heb ik met deze banden nog niet echt het vertrouwen.
Helaas moet ik er nog even mee door, maar worden zeker geen BT's meer.
Hartelijke groet,
Nico
- Rebel
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers
Ik heb gelezen dat de conti's er ook goed uitkomen iemand hier ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"