BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: JOS WRSM, Walter, EileRT

Gesloten
Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla » 21 aug 2017, 11:34

Hallo allemaal,

De afgelopen jaren heb ik vele mooie kilometers gereden op een R1200C.
Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.

Mijn eerste keuze was de R1200RT.
Vanwege het, op dit moment, beperkte budget kijk ik nu ook naar de R1100RT.

Als ik alsnog naar een wat oudere R1200RT ga zoeken, waar moet ik dan op letten?

Mvg,
Samir
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2063
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT » 21 aug 2017, 22:24

Het wordt op ons RT-forum zeer gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting jezelf eerst even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43. Je valt nu zo ongeveer met de deur in huis . . .

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla » 21 aug 2017, 22:45

Ja sorry....

Ik ben Samir, grote Sparta fan én BMW fan.
Sinds 2001 mijn motor rijbewijs en meteen een Shadow VT600C gekocht.
Daarmee vele jaren met groot plezier gereden.

In 2008 overgestapt op een R1200C.
Daarmee is mijn 'liefde' voor BMW begonnen.

Tot vorig jaar vele plezierige kilometers ermee gemaakt.

Nu dus op zoek naar een andere....
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla » 21 aug 2017, 22:46

By the way......Sparta Rotterdam ....
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) heden

Gebruikersavatar
mkoskamp
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 273
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp » 24 aug 2017, 20:25

Ik heb met zeer veel plezier een 1100RT gereden. Nu een 1200RT. Zit een groot verschil in.
Een R1150RT zit er mooi tussenin. Voordeel van de 1150 is dat je een iets jongere kan kopen, die zijn tot en met 2004 geleverd.
Wat je ook kiest, je gaat er veel lol van hebben.

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door wouterv » 19 okt 2017, 17:25

Ik heb ervaring met het rijtje R1150RT-Twin spark, R1200RT-DOHC en nu een R1200RT-LC.

De R1100RT ken ik niet, maar lijkt erg op de R1150RT. Wil je nog geen R1200RT, dan neig ik er naar een R1150RT vanaf 2004 met twin spark te adviseren.

De R1200RT is een wereld van verschil in bochten gedrag: de R1150RT is een nukkig werk paard vergeleken met de R1200RT. De R1150RT is niet slecht, maar de R1200RT is aanzienlijk beter.
Ga je voor de R1200RT, dan is de DOHC te adviseren (die loopt nog mooier dan de oer R1200RT).
De DOHC modellen hebben ook de "nieuwe" compacte armaturen met "Japans" richtingaanwijzer knopje. De compacte armaturen hebben te kampen gehad met defecte schakelaars, volgens mij heeft BMW dat nu onder controle: controleer echter alle schakelaars voor aanschaf.

De RT's zijn natuurlijk kilometer vreters, let op onderhouds historie, kilometer stand en pekel schade voor wat het je waard is.
Plastic kuip onderdelen kunnen last van ouderdom hebben (verbleekt, uitgeghard of afgebroken nokjes).

De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.

Advies: proef rijden en naar je portemonnee luisteren.
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 376
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door siebke » 20 okt 2017, 11:32

wouterv schreef:
19 okt 2017, 17:25
...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door wouterv » 20 okt 2017, 17:25

Bijgaand sluit aan op de 1100, 1150 of 1200 discussie.
Ik heb het ooit bijelkaar geplakt en voorzien van engelstalige tekst, misschien past het in andere vorm ergens in dit forum (beheerder, laat maar weten) en suggesties voor aanpassingen zijn welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3063
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 » 20 okt 2017, 20:05

siebke schreef:
20 okt 2017, 11:32
wouterv schreef:
19 okt 2017, 17:25
...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.
Dit verhaal klopt niet helemaal. De 850 1100 1150 en de 1200 zijn lucht en olie gekoeld. Mijn motor is luchtgekoeld DE LC is lucht en vloeistof gekoeld.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 376
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door siebke » 22 okt 2017, 21:29

Goede aanvulling Ton. Natuurlijk koelt ook de olie, dat zelfs in alle motoren. Ik wilde er geen al te technisch verhaal van maken om de focus op het meest essentiele verschil tussen de LC-versie (de 'waterbuffel) en de voorgaande RT-modellen te houden.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2063
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT » 22 okt 2017, 22:13

Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef:
21 aug 2017, 11:34
Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2063
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT » 07 nov 2017, 18:58

Toch een -1200- geworden lees ik in een ander draadje met wederom een vraag. Wel zo fijn om je eigen draadje af te sluiten . . . :O
EileRT schreef:
22 okt 2017, 22:13
Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef:
07 nov 2017, 11:32
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een R1200RT uit 2011.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast