Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla »

Hallo allemaal,

De afgelopen jaren heb ik vele mooie kilometers gereden op een R1200C.
Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.

Mijn eerste keuze was de R1200RT.
Vanwege het, op dit moment, beperkte budget kijk ik nu ook naar de R1100RT.

Als ik alsnog naar een wat oudere R1200RT ga zoeken, waar moet ik dan op letten?

Mvg,
Samir
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) - 2017/heden
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Het wordt op ons RT-forum zeer gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting jezelf eerst even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43. Je valt nu zo ongeveer met de deur in huis . . .

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla »

Ja sorry....

Ik ben Samir, grote Sparta fan én BMW fan.
Sinds 2001 mijn motor rijbewijs en meteen een Shadow VT600C gekocht.
Daarmee vele jaren met groot plezier gereden.

In 2008 overgestapt op een R1200C.
Daarmee is mijn 'liefde' voor BMW begonnen.

Tot vorig jaar vele plezierige kilometers ermee gemaakt.

Nu dus op zoek naar een andere....
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) - 2017/heden
Gebruikersavatar
benalla
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 aug 2017, 11:12
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door benalla »

By the way......Sparta Rotterdam ....
Shadow VT600C (bj.1999) - 2001/2008
BMW R1200C (bj.2001) - 2008/2016
BMW R1200RT (bj.2011) - 2017/heden
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik heb met zeer veel plezier een 1100RT gereden. Nu een 1200RT. Zit een groot verschil in.
Een R1150RT zit er mooi tussenin. Voordeel van de 1150 is dat je een iets jongere kan kopen, die zijn tot en met 2004 geleverd.
Wat je ook kiest, je gaat er veel lol van hebben.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

wouterv schreef: 19 okt 2017, 17:25 ...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

siebke schreef: 20 okt 2017, 11:32
wouterv schreef: 19 okt 2017, 17:25 ...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.
Dit verhaal klopt niet helemaal. De 850 1100 1150 en de 1200 zijn lucht en olie gekoeld. Mijn motor is luchtgekoeld DE LC is lucht en vloeistof gekoeld.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Goede aanvulling Ton. Natuurlijk koelt ook de olie, dat zelfs in alle motoren. Ik wilde er geen al te technisch verhaal van maken om de focus op het meest essentiele verschil tussen de LC-versie (de 'waterbuffel) en de voorgaande RT-modellen te houden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef: 21 aug 2017, 11:34Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Toch een -1200- geworden lees ik in een ander draadje met wederom een vraag. Wel zo fijn om je eigen draadje af te sluiten . . . :O
EileRT schreef: 22 okt 2017, 22:13 Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef: 07 nov 2017, 11:32 Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een R1200RT uit 2011.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”