BMW R....RT kopen?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: BMW R....RT kopen?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ton , je hebt denk ik geen cruise. Op kleine wegeltjes gebruik ik die ook niet maar op N-wegen, de D-wegen in F wel. En op de autoweg natuurlijk.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

aantzeetje schreef:Ton , je hebt denk ik geen cruise. Op kleine wegeltjes gebruik ik die ook niet maar op N-wegen, de D-wegen in F wel. En op de autoweg natuurlijk.

Regelmatig mee gereden maar ik vond het niet echt handig. Heel lang in de garage gewerkt en dan test je die dingen hé. Als ik in Duitsland woonde zou ik het misschien willen maar hier niet.
MrRoughwood

Ongelezen bericht door MrRoughwood »

Hallo Co,

Ben zelf vorig jaar oktober overgestapt van een ST1300 naar een R1200RT ('05) (ben 44 en circa 1,84). Inderdaad is de R1200RT een stukkie lichter en daardoor vind ik hem inderdaad handelbaarder bij het manouvreren.
De grap is dat ik circa 7 maanden met de buddy (gewoon model volgens mij) in de onderste stand heb gereden (ook met winterbroek) en toch niet het gevoel dat ik met opgetrokken knieeen reed. De laatste maanden rijd ik de buddy in de hoogste stand en heb ik dat gevoel (natuurlijk) ook niet en kan ik de motor toch nog wel 'handelen'. Misschien dat ik hem tegen de winter toch wel weer laag zet voor extra grip bij 'steppen'.

De 1e week dat ik de R1200RT had, wilde ik hem eigenlijk weer terug brengen.... Want wat je zelf ook zegt het vergt zeker gewenning als je van de Pan overstapt naar de boxer. Ik had eerst 'ruzie' met file rijden en rotondes.... en binnen de bebouwde kom tussen de 30-40 km rijden. Maar ook dat is onderdeel van de gewenning. Voor de rest ben ik van mening dat ik op de BMW meer ontspannender rijd dan op de Pan, ik denk een combinatie van het boxer/blok karakter en de voor mij toch meer ontspannen zithouding. Het staat, naar mijn mening, buiten kijf dat het blok van de Pan wel sterker is. Maar als je eenmaal gewend bent loopt de BMW als een zonnetje (huidige km. stand 62.000)

Heb geen ervaringen met andere buddies of andere stepjes, maar die zijn er vast en denk dat je daar ook wel tips van de andere leden gaat krijgen.
Suc6 met de afweging, ben wel benieuwd wat je gaat doen. _004

Groet'n, MrRoughwood
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

aantzeetje schreef:
Nadeel 1200RT: In tegenstelling tot de 1150RT zit je bij de 1200RT niet *in* de motor maar *op* de motor. (zitpositie, tupperware e.d.)
Rij met een comfortzadel en hierdoor zit je weer in de motor ipv er op. Zeker een aanrader.
Ben het totaal met je oneens op dit punt, en anderen hebben mijn ervaringen ook bevestigd, én ik heb (ook) het Comfort zadel én de lage buddy én een Corbin zadel.
Het spijt mij maar het is toch echt dat ik het ervoer dat je bij de 1200RT óp de motor zit en bij de 11x0RT ín de motor zit.
Waardoor, in mijn ervaringen althans, bijvoorbeeld de vStream perfect werkt op de 1100RT, en ik persoonlijk weinig effect bemerk op de 1200RT.
Tja. _001
Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk!
aantzeetje schreef: Ik rij liever met de radio/CD aan dan met de mp3 van de nav die dan in je hel brult. Ben hierdoor minder verstrooid :roll:
Radio, MP3, voor mij persoonlijk is dat totale onzin en bijzonder irritant. Bij mij is het alleen de navigatie voor de route. Punt.
Maar ook hier ieder zijn mening natuurlijk!

Ik heb Cruise control. de radio, zetelverwarming en handvatverwarming op mijn 1200RT en nog nooit (!) gebruikt.

Maar misschien is het ff wennen aan het gebruik, en dat je daarna nooit meer zonder kan. ;)
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

....om daar op verder te gaan, ik zou bijvoorbeeld nooit zonder radio , handverwarming (en zadelverwarming, maar dat weet ik nog niet, die kan ik deze winter op mijn nieuwe RT pas uitproberen/).
Handverwarming in de winter is heerlijk. Als ik dan 's-avonds uit bijv zuid duitsland terugrij (en natuurlijk een gerbing verwarmde jas :-) ) is dat lekker.
En radio vind ik zeer prettig op de lange afstanden voor mijn werk. Anders zit je bijv 8 a 9 uur op een dag met "alleen" het omgevings geluid. Daarnaast vind ik het ook praktisch met verkeers info (ja je kan altijd tussen de file door rijden maar als er een file is van +/- 10~15 km, dan rijd ik liever binnen door en zie dan nog wat van het land/provincie, dan langzaam tussen de file door te rijden. Qua tijd maak thetniet veel uit.

Dus de meningen zijn (gelukkig?) verdeeld :-)
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik gebruik de cruisecontrol heel regelmatig. Ook op binnenwegen. FF je gashand rust geven, heerlijk.
Het nut van zadel- en handvatverwarming bewijst zich vanzelf op koude dagen. Maar er zijn natuurlijk zat rijders die onder de 10 graden hun brommert laten staan.
Inspector Gadget

Waarschijnlijk omdat ik niet kouwelijk ben, dat ik nog geen noodzaak gehad heb de ervaringen van de diverse verwarmingen uit te proberen.
Zelfs in mijn auto nog nooit stoelverwarming gebruikt behalve om bepaalde passagiers ff te porren. :lol:

Verkeersinformatie ontvang ik op mijn navigatie.
Files vermijd ik op 2 wielen, zelfs als ik er wat voor moet omrijden, no problemo!
Op 2 wielen is het genieten. Volop.

Ik denk dat het net als een bril van lichte sterkte is, als je het eenmaal gewend bent, kan je bijna niet meer zonder en ervaar je het als bijzonder prettig.
Er is dus wat mij betreft geen goed of fout, gewoon gemakken die de een wel aanspreekt en de ander minder of niet. _004
Gert L

Ongelezen bericht door Gert L »

Na deze ben ik niet van plan nog een BMW te kopen. Niettegenstaande ik veel plezier beleef aan mijn R1100RT. Voor mij stond BMW vroeger synoniem aan onverslijtbare, doordachte kwaliteit en na het verdiepen in dit motormerk heb ik toch wel mijn mening herzien. Ik ben mijn vertrouwen eigenlijk wel wat kwijt. Ik vrees dat Japanners wel de know-how hebben op vlak van motortechniek, maar niet elke Japanner is even onverslijtbaar als een BMW. Het is dus dubbel. Ik twijfel...
Inspector Gadget

Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik herken je stellingen absoluut niet. _001

Toegegeven, BMW maakt soms wel heel ongelukkige keuzes. :$
Maar ik ken talloze ongelukkige situaties, lage kwaliteiten en stomweg domme keuzes ook bij andere merken.

Uiteraard moet je het allemaal zelf overwegen, en niets wat ik kan schrijven zal jou twijfels verder helpen schat ik zo in.
Ik wens je veel wijsheid toe.
Lemoi

.... tja . Ik ben ook niet kouwelijkmaar als het flink vriest dan is een warm lichaam toch wel heel prettig. Of je moet tich laagjes aantrekken maar daar heb ik geen zin in. Sta ik bij de klant mezelf uit te kleden. Maar goed niet iedereen rijd met vries temperaturen uren ( en 's- nachts) in de rondte. En file op navi is toch niet hetzelfde als op de radio. Op de radio hoor je wat meer over het hoe en wat. En ik zou de ~ 50000 km per jaar niet zonder radio kunnen. Het wordt zo saai. En ja ik hou ook heel erg van muziek. En dat doet niet iederen. In Nederland zou ik misschien nog wel zonder radio uitbouden. Die paar uur gaan nog wel.
Ja zo zie je .aar weer, andere meningen
Ton1959

Gert L schreef:Na deze ben ik niet van plan nog een BMW te kopen. Niettegenstaande ik veel plezier beleef aan mijn R1100RT. Voor mij stond BMW vroeger synoniem aan onverslijtbare, doordachte kwaliteit en na het verdiepen in dit motormerk heb ik toch wel mijn mening herzien. Ik ben mijn vertrouwen eigenlijk wel wat kwijt. Ik vrees dat Japanners wel de know-how hebben op vlak van motortechniek, maar niet elke Japanner is even onverslijtbaar als een BMW. Het is dus dubbel. Ik twijfel...

Onverslijtbaar is nog niet uit gevonden. Het kan natuurlijk zijn dat iedereen die vroeger een BMW kocht gewoon vol hield dat die motor perfect was omdat het duurste gewoon goed moest zijn. Maar elke motor heeft onderhoud nodig en er zitten altijd wel constructiefoutjes in. Of gewoon punten waarop is bezuinigd is .
Ik heb veel Japanners gehad en een paar BMW's en nog een Engelse motor. En elke motor heeft wel zijn kwaaltjes. Het boxerblok vind ik zeker niet slecht. Koop eens een Japanner van dezelfde leeftijd als je BMW en laat hier eens horen hoe goed of slecht deze is?
Lemoi

..en ik denk dat het belangrijk is onderhoud te doen. Na ~100.000 op mijn R1100RT uit 2000 heb ik wat slijtage gehad. Ik weet helaas niet hoe de eigenaar voor mij hem behandelt heeft maar ga er van uit dat het niet zo goed was daar er vanalles mis was toen ik hem kocht. Maar na een paar keer oplappen in het begin bij kenny heeft hij het dus nu ~100.000 km met mij uitgehouden. Slijtage onderdelen zoals remmen, banden zal je altijd hebben. Cardan as lager was bij 130.000 kapot, 1 remslang bij 150.000 km. Voor d erst wat kleine dingen maar geen grote dingen.

Dus ik denk goed onderhouden is toch wel van levensbelang, en regelmatig rijden helpt denk toch ook wel daar dingen niet vast kunnen gaan zitten tijdens het lange stilstaan.
En ik denk dat geld voor elke motor ongeacht het merk (hoewel, hoe minder er op de motor zit hoe minder er natuurlijk kapot kan gaan ;) . mmm misschien moet ik maar wat opties van mijn nieuwe motor afbestellen _001 )
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Gisteren de Motoplus binnen gekregen en meteen doorgebladerd naar de langeduurtest met de 1200GS. En wat schetst mijn verbazing? Ook deze BMW haalt de 50.000 km niet zonder zware motorschade, in dit geval de versnellingsbak die bij 43.000 km in puin draaide!
In de afgelopen jaren bleken 3 van de 6 geteste BMW's forse problemen te hebben binnen die gestelde 50.000 km. En de reactie van BMW? Exemplarische gevallen! -naughty- Hoezo, exemplarische gevallen? 50% valt met zware schade uit, potjandorie! :evil:
En bekijk het forse aantal terugroepacties eens. Geen kleinigheden waarop wordt teruggeroepen.
Die integraal ABS-systemen zijn berucht als het gaat om brokken. Nieuwe pomp? €2000,-! Revisiepomp? Nog altijd een dikke €600,-!
Wat te denken van de 1200LC die ernstige schokbrekerproblemen heeft in combinatie met het nieuwe ESA.
Dit zijn om de drommel geen kleinigheden! En de nieuwbakken eigenaars maar wachten........

Wij betalen voor ons premium-merk een stevige premium-prijs! Maar ik twijfel of er ook sprake is van een structurele premium-kwaliteit!

Mijn vorige 1200rt kreeg bij 25.000 km schade aan het cardanlager en nogmaals bij 62.000 km! De eerste keer binnen anderhalf jaar/ garantie. De tweede keer mocht ik zelf in de buidel tasten! Nou, daar werd mijn portemonnee niet blij van! :cry:

Tuurlijk weet ik dat, ook BMW, afhankelijk is van de talloze toe-leveranciers. Dat daarbij wel eens spaanders vallen, snap ik ook. Maar het heeft er momenteel alle schijn van, dat BMW de hoge kwaliteit waarop ze zich altijd beroept, niet kan waar maken! Daarvoor zijn er teveel voorbeelden die het tegendeel van die vermeende kwaliteit aantonen.

Wordt mijn volgende brommer dus weer een BMW? Ik weet het echt niet. _001 Mijn huidige 1200rt uit 2006 heeft net 31.000 km gelopen. Mag aannemen dat daar nog een paar kilometers bij kunnen zonder schade.
Een Triumph Trophy? Kan ik niet op zitten zonder benen als een malloot wijdbeens te doen. :lol: maar ik vind em wel mooi! En hij loopt als een tierelier!
Misschien dan toch tzt die mooie K1600 GT... _005

Het is dat ik die BMW's gewoon prachtige machines vind! Echt waar! En ze rijden geweldig! Ook echt waar. Maar als het gaat om pure kwaliteit, durf ik stilletjes te zeggen dat menig Japanner het beter doet.... :$
Laatst gewijzigd door WernerB op 19 sep 2014, 20:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

+1

BMW zit echt op de verkeerde weg wat dat betreft;
Gemakzucht, complacency? (= zelfgenoegzaamheid) _001
Verkeerde kostenbesparing, slechte keuzes voor wat betreft toeleveranciers?
Ongetwijfeld. Wellicht in meer of mindere mate.

Echt niet fraai, en dat is een understatement.

Ik blijf gewoon zo lang mogelijk op mijn BMW rijden op de momenten dat ik dat kan, en als er in de toekomst er een andere motor komt, kijk ik dan wel wat de temperatuur van het water is.

Omdat dit een openbaar zichtbaar forum is, hou ik het netjes:
Foei BMW!
Bijlagen
036-0371.jpg
Ton1959

Ik weet niet of je altijd kan spreken over slechte toeleveranciers. Het is een keus van BMW om met hen een deal te sluiten. Volgens mij kan men in Duitsland heel veel dingen zelf goed maken maar als BMW meer winst wil maken zoeken ze ook een goedkopere toeleverancier. En als je eenmaal een goede naam hebt blijven de klanten toch wel een tijd bij je terug komen.
Maar uiteindelijk gaan de klanten lopen en dan word het heel moeilijk om ze terug te krijgen.
Als je BMW rijd ervaar je de fouten bij BMW maar als je een ander merk rijd zijn er ook problemen. Het gras van de buren is altijd groener.... Zoiets was het toch.....
Inspector Gadget

De verhalen (en geruchten, geef ik eerlijk toe) die ik gehoord heb, heeft BMW inderdaad met een zekere regelmaat echt hele ongelukkige keuzes gemaakt voor wat betreft sommige (!) toeleveranciers.

Ja, het klopt, dat is debet (en soms zeker ook verwijtbaar) aan Herrn BMW zelf;
Knijp je toeleverancier uit om nog goedkoper te leveren en er bestaat een zeker risico dat bochten worden afgesneden door die toeleverancier. (pun intended).
Maar als toeleverancier heb je ook een verantwoordelijkheid;
Als het echt niet kan zonder dat je serieuze concessies doet (veiligheid, kwaliteit, etc), moet je het ook niet doen.
Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk.
Het zal niet gemakkelijk zijn om als toeleverancier neen tegen dergelijke bestellingen van Herrn BMW te zeggen.
Zeker niet in deze tijden. :(

Natuurlijk is het gras altijd groener.
Maar een keer een fout maken, dat kan gebeuren.
Keer op keer herhaaldelijk dezelfde fout is een echt serieus probleem, dat moet je serieus oppakken en oplossen.
Je hebt als fabrikant een verantwoordelijkheid. En een trots. Lijkt mij.
En met wat er nu met een zeker regelmaat overkomt bij het merk BMW, lijkt het wel alsof het een structureel probleem te gaan worden.
Ik hoop dat ik het mis heb, want zo ken ik het merk BMW vooralsnog niet.

Als productmanager en QA afdeling zou ik toch ff op mijn hoofd gaan krabben, als ik het merk BMW was.
Imago-schade is een serieuze aangelegenheid, die komt te paard en gaat te voet. Of zo iets.

Ik hoop dat BMW het snel allemaal onder controle krijgt.
Want alleen met een premium prijs kom je er tegenwoordig niet meer mee, daar hoort ook premium kwaliteit en klanttevredenheid bij.
En dat lijkt mij thans toch wel redelijk in gedrang te komen, zo lijkt het wel.

Dat is althans mijn indruk zo momenteel van de nieuwe(re) BMW's.
WernerB

Beste Rob en Ton,
We kunnen van ons geliefde merk wel alles met de mantel der liefde bedekken, maar feit is dat de terugroepacties niet om schakelaartjes, rammelende lampjes of een loshangend snoertje gaan.
Nee, het gaat om ernstige tekortkomingen in de bouw van de machine! Tekortkomingen die een merk als BMW onwaardig zouden moeten zijn! Mogelijk zelfs te wijten aan te korte (lees: dure) testperiodes en dus te snel in productie nemen....
Wat mij vooral verbaast, is de hooghartigheid waarmee BMW vervolgens haar klanten benadert....."We zullen voorkomende schadegevallen onderzoeken en er met de nodige coulance mee omgaan indien aantoonbaar is dat de schade BMW te verwijten valt....". Ja, daar kun je heel veel kanten mee op. Ook je eigen kant!
Bij mij maak je met dit soort opmerkingen geen vrienden!

Laat ik maar even stoppen....

Weten jullie wat me wel heel goed doet? Ons geweldige forum! _004 Want zo laten we zien dat we er voor elkaar zijn!
En misschien helpt dat om de kwalen van onze BMW's daarmee wat te verzachten!
Hoezo dit ineens? Heb net vernomen dat onze volgende Forumdag op 3 mei 2015 is. En wij zijn erbij! Op de brommeRT!
(Als tie niet kapot gaat, natuurlijk.......) ;)
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Ton1959

Ik moet toch even terug denken aan de 50000km rapporten die je vroeger kon lezen in het blad Motor. Als je dan keek naar wat er kapot ging bij BMW dacht je dat het heel veel was. Maar al gauw was je een stuk blijer als je daarna hetzelfde rapport van een Laverda of Ducati of een Triumph las.
Ik heb veel motoren gereden. Vroeger had je volgens mij geen terugroepacties tenzij ik ze niet kende. Je had gewoon pech en je hoopte dat het onder de garantie zou vallen. En geloof mij ik heb wat keren pech gehad.
Ik hoor graag wie er allemaal een probleemloze motor gehad heeft. Al moet ik zeggen dat mijn BMW niet echt onbetrouwbaar is. Misschien wel de beste motor die ik had tot nu toe. En eerst kocht ik altijd nieuwe motoren.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ter relativering: naast mijn (probleemloze) BMW motoren, heb ik twee Engelse auto's in mijn bezit. En daarvan is er meestal wel eentje die het wél doet...

Natuurlijk was het demperverhaal op de RT-LC niet echt een feest (zeker niet voor de betrokkenen!) maar het is nu opgelost en in mijn optiek, mede gezien de ernst en omvang van het probleem, heeft BMW Motorrad hier bijzonder adequaat en best snel in een oplossing voorzien. Ik vraag mij af hoe de andere merken dit gedaan zouden hebben.

Daarnaast mogen wij ook niet uit het oog verliezen dat onze motorfietsen tegenwoordig zeer gecompliceerde systemen zijn geworden. Juist dat maakt voor velen van ons zo'n motor juist zo aantrekkelijk om te hebben. Dat brengt ook het risico met zich mee dat er iets stuk gaat en dat in de ontwikkeling dingen misschien over het hoofd gezien worden. En dat laatste juist ook onder de druk van 'ons' als kopers, omdat onze honger naar 'nieuw, nieuwer, nieuwst' nauwelijks te stillen lijkt te zijn.

Nee, ik praat de technische malheur niet goed, maar enig begrip kan ik (als producent van complexe technische systemen) toch wel opbrengen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
WernerB

Bert,
Tuurlijk is enige relativering op zijn plaats. Mijn vroegere R69s verkocht ik toen er 147.000 km op de teller stond. Enige stukken: 2 lagerbusjes bij het small-end. Toentertijd fl. 0,30 per stuk.... :lol:
Mijn r60/5 was probleemloos, mijn r75/5 kreeg bij 32000 km een nieuwe versnellingsbak. Dus toen ook al problemen met die versnellingsbakken! Verkocht toen er nadien nog 30.000 km probleemloos mee is gereden.
Ook de 75/6 was wederom probleemloos.
Een Triumph en een Guzzi (wat een k.t motoren! De Triumph uit 1969 lekte sneller olie dan ik het erin kon gieten en de Guzzi was een barones van buiten, maar een landloper van binnen!)
De BMW K75 en de K100 waren heerlijke motoren, waarbij de K75 nog altijd een van mijn favorieten is. Nooit problemen mee gehad.
Nee, de probleempjes begonnen pas bij de 1100rt uit 1996. Juist, alweer die versnellingsbak!
En de cardanproblemen met mijn 1200rt heb ik voldoende genoemd!

Maar hoe hangt de vlag er nu bij?
Zelfs het prominente magazine BMWMotorrad, is buitengemeen kritisch over de zware technische manco's. Niet alleen de ESA problemen met de LC, maar ook de keerringen bij de GS tussen bak en aandrijving tussen oktober 2012 en oktober 2013, gaven de nodige problemen. De door BMW bedachte "dekseltjes" bleken niet afdoende, want sinds september 2013 komen de GS-en met een vernieuwd versnellingsbakhuis op de markt.
Maar er zijn ook minder ernstige tekortkomingen. Zomaar even een greep uit de Motoplus: S1000rr: drijfstangen kunnen loskomen, f650gs: bevestigingsbouten voorste remschijf kunnen losraken, f800gs: steekas voorwiel kan breken, HP2: montagepunt paraleverophanging kan loslaten, k1300/1200: hevelsysteem achterschokbreker kan breken.
Geen van deze punten is op elektronicafouten terug te voeren!

Wel is duidelijk dat, naarmate onze motoren ingewikkelder worden, er ook sneller storingen kunnen ontstaan. Duidelijk en zo klaar als een klontje! Dacia roept niet voor niets:"Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan!" Daarmee refererend aan eenvoudiger elektronica die bewezen betrouwbaar is.
Ook Japanse merken gaan in de vaart der tijden (en dus ontwikkeling) mee. Maar het lijkt er sterk op dat hun problemen vooral van elektronische aard zijn, en minder van mechanische aard, zoals bij ons aller BMW......
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Ton1959

Wat Bert M zegt kan ik mij niet helemaal in vinden. Een motor is tegenwoordig een gecompliceerd systeem. De eenvoud is weg maar ik heb daar zeker niet om gevraagd. Ik heb het liever niet.
Ik heb praktisch niks aan al die zaken. Vroeger was een lichtschakelaar een eenvoudig knopje dat nooit kapot ging maar nu ben ik echt niet kapot van die knoppenpartij aan het stuur. Het bedienen is niet eenvoudiger en ik heb al die zaken niet nodig. Voor mij zou ik het leuk vinden als we de keus kregen bij BMW. Ik kies altijd voor de eenvoud en betrouwbaarheid. Dus geen complexe veersystemen met ESA voor mij en geen ABS. Een ook geen canbus systeem. Maar puur omdat ik er persoonlijk totaal niks wijzer van word. Met de nadruk op ik. En ik weet dat ABS fijn is voor mensen die de motor heel veel gebruiken maar ik rijd gewoon rustig en voor mijn plezier.
Voor mij zitten er drie grote verbeteringen aan de huidige motoren.
1 electronische ontsteking
2 De achtervering. En dan bedoel ik een enkele schokbreker meteen langere veerweg dan de dubbele schokbreker.
3 De kwaliteit van het draaiende gedeelte van het blok is beter geworden. Tevens kleppen en nokkenassen en dergelijk.
Ik ben tevreden met de kwaliteit van mijn BMW al heeft hij natuurlijk ook standaard wat mindere dingen die bijna allemaal zijn opgelost in de laatste jaren. Maar ik zou niet snel een nieuwe BMW kopen . Ik lieg een beetje hier omdat ik er wel één of twee zou willen. Namelijk de F650 800cc en de 700 . Die motoren voldoen bijna aan al mijn eisen. Maar ik verwacht eigenlijk dat deze motor met mijn huidige rijstijl en afgelegde kilometers zal blijven rijden totdat ik niet meer kan rijden. Maar als ze me de F650 met 800 cc blok geven mag deze een ander baasje zoeken. Een GS vind ik ook heel praktisch maar ik heb niet persee een 1200cc nodig. Dus een kleine twin is voldoende. En dat kleine blokje is ook zeer betrouwbaar.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”