850 R doen of niet?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
demauve

850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door demauve »

Hey,
Overweeg om een bmw 850 R bouwjaar 1994 aan te schaffen. Perfect onderhouden, 16000 km, steeds in verwarmde garage gestald. Ziet er nog super uit.
De leeftijd schrikt me af. Terecht?
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

16.000 km in combinatie met die leeftijd betekent veel stil gestaan. Banden zijn dan waarschijnlijk prima op profiel maar te oud en dus niet veilig meer. Accu zal ook wel overleden zijn. Bij twijfel: naar MSA voor een aankoopkeuring. En een 0 beurt. 3 jaar terug kocht ik voor mijn vrouw een R1150R van 2003, met toen 31.000 km op de teller. Daar was ook zo'n 0 beurt voor nodig, die was niet goedkoop (rond de €1.200), maar dan heb je een betrouwbare motor (als die door de kritische blik van Kenny of Niels komt bij de aankoopkeuring).
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

16K km is idd erg weinig. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Jeroen. Denk daarnaast ook aan uitgedroogde pakkingen en andere afdichtingen die uitgedroogd kunnen zijn.
Daarom lijkt mij een aankoopkeuring wel gewenst.
Ook Erik van Lent doet op locatie aankoopkeuringen tegen een billijk tarief.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En oude remslangen ook laten vervangen. En werking versnellingsbak goed controleren. De oudere types hadden nogal eens problemen. En vooral zoals al gezegd goed laten kijken naar eventuele olielekkages na een proefrit. De motor heeft wel heel weinig kilometers gereden. Ik hoop dat de olie wel vaak ververst is.
doov650

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door doov650 »

Mensen, er sttat dat de moto goed is onderhouden, Als dat zo is, dan zijn de doore jullie genoemde aandachtspunten normaal gespoken geen probleem.
h
Het gaat er om of een fiets van 21 jaar niet te oud ius.

Onderhoudsstaat is belangrijker dan de leeftijd. Kortom, je kunt de fiets kopen als de prijs goed is.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is dat niet het standaard ding dat altijd gezegd word dat de motor goed is onderhouden, doov650 ? Remslangen worden bijna altijd vergeten net als regelmatig olie verversen als er weinig kilometers afgelegd worden. Men denkt vaak dat het niks lijd als er niet gereden word. En dan komen oliekeerringen en afdichtingen vaak als een vervelende verrassing omdat het lekken pas begint nadat je hem weer goed gaat gebruiken en daarom vallen die dingen vaak bij een beurtje niet op. Dit soort verrassingen kom ik nu ook tegen bij de restauratie van mijn Suzuki maar voor mij is het eenvoudig omdat ik het gewoon vernieuw maar als je het arbeidsloon moet betalen kan een motor erg duur uitvallen. Alleen materialen is bij mijn motor al niet echt goedkoop.
doov650

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door doov650 »

De koper zegt zelf dat de fiets perfect onderhouden is. Ik ben er van uit gegaan dat hij dat zelf geconstateerd heeft.
Hij stelt ook specifiek de vraag of leeftijd een probleem is, niet welke onderhoud gerelateerde aandachtspunten er zijn.

Maar allez, van mij mag je waarschuwen wat je wilt hoor. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik weet dat het moeilijk is te controleren of iemand jaarlijks zijn olie en filter heeft vervangen. En zo geld dat nog voor een aantal dingen. Je ziet het pas als je het open maakt. Maar iedereen kent de Wet van Murphy. Maar een goede controlebeurt en grote beurt brengen de meeste zaken van zelf naar voren. Soms heb je geluk maar reken er niet op omdat de meeste het niet hebben. Zelfs al zit je jaren n het vak dan word je soms nog verrast.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Bert M »

Het is zoals met alles wat je gebruikt koopt: je moet er geluk mee hebben... Naast het feit dat ik motorliefhebber ben, heb ik nog een andere hobby, namelijk het verzamelen van semi-klassieke Engelse auto's. De wetmatigheid die ik hierbij heb ontdekt is het volgende:

In 20% van de gevallen koop je een juweeltje waar na gedegen onderzoek blijkt dat je er niets aan hoeft te doen. Puur geluk.

In 60% van de gevallen koop je voor weinig geld een leuke auto, waarbij je ongeveer de helft van het aanschafbedrag moet reserveren om de auto naar juweel-staat te kunnen tillen. Als je daar bij het bepalen van je budget rekening mee houdt is dat geen probleem.

In 20% van de gevallen koop je voor veel te veel geld een 'opgewarmd lijk' waar geen eer aan te behalen is en die slechts nog als donor of slachtobject dienst kan doen. Dat is pech en dan moet je je verlies nemen en zeker niet proberen, tegen beter weten in, om er nog wat van te maken. Daar wordt het alleen maar verliesgevender van...

Ik vermoed, na een paar jaar dit en andere motorfora gevolgd te hebben, dat deze wetmatigheid met oudere/goedkopere BMW's ook geldt.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 850 R doen of niet?

Ongelezen bericht door Baird »

Definieer goed onderhouden: na 1000 km de eerste beurt gekregen, bij 10.000 km de tweede en de volgende beurt komt bij 20.000 km, volgens leken hoeft daar niets tussen te zitten en is hij dus goed onderhouden en waarschijnlijk glimt het ding je tegemoet als hij mooi droog gestaan heeft. Gewoon kopen en bij Kenny een 0-beurt laten geven en je kunt jarenlang plezier hebben van deze fiets! -top-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”