inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
bertterp
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:33
Type: R1150RT
Bijz: BMW R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo
Locatie: Ermelo Gelderland

inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Ongelezen bericht door bertterp »

Mannen,
even een vraag, ik heb al een tijd een R1150R uit 2011 en heb vakantiegeld gebeurt, Tja en nu komt er waarschijnlijk toch een RT.
Ik ben hier en daar aan het oriënteren, waar MOET ik op letten?
Wat is het verschil tussen een 1150RT van 2001 en 2003 (behalve het bouwjaar)?
is een 1150 RT altijd een Twin Spark?
Ik las ook dat een RT standaard 10 PK meer vermogen heeft klopt dat?

Graag jullie reactie
Kreidler - Triumph 750 Bonneville - Yamaha XS650 - Honda VT1100 - Honda VT1100C2 - BMW R75 - BMW R850R - BMW R1150R - BMW R1150RT -BMW R75/7 -BMW R1150RT
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Ongelezen bericht door R1nus »

Hallo Berttrep,

Vanaf 2003 werden alle BMW-boxermotoren met uitzondering van de R 1200 C-serie van Twin Spark-cilinderkoppen voorzien, om het probleem van het "Konstant Fahrrückeln" op te lossen.

Een groot probleem dat zich na verloop van tijd voordeed was het "Konstant Fahrrückeln", dat door BMW-rijders al snel "KFR" werd genoemd, waarmee insiders meteen wisten wat er bedoeld werd. Dit fenomeen deed zich vooral voor bij constante lage toerentallen, zoals het rijden binnen de bebouwde kom. De motor liep dan erg ruw en schokkend. De oorzaak lag in het feit dat de motoren een steeds "armere" fabrieksafstelling kregen, door de strenger wordende milieu-eisen. In feite kwam er niet voldoende brandbaar mengsel in de verbrandingsruimte om die door de bougievonk te laten ontsteken. Het mengsel brandde te langzaam en het probleem werd verergerd door de 101mm-diameter van de cilinder. Er waren verschillende oplossingen voor het probleem mogelijk, waarbij in eerste instantie door monteurs en dealers werd geëxperimenteerd met andere afstellingen van de motor en Brisk-bougies, maar de beste was het vervangen van de cilinderkoppen door exemplaren met dubbele bougies (Twin Spark-cilinderkoppen). Dit principe werd bedacht door de Duitse BMW-specialist Helmut Wüstenhöfer van het bedrijf Wüdo. Uiteraard was dit een erg dure oplossing, die echter vanaf 2003 op alle BMW boxers met uitzondering van de R 1200 C-serie-standaard werd toegepast. Het slecht lopen door de zogenaamde "milieuafstelling" kwam in de volgende jaren bij veel merken voor, wanneer ze overschakelden van carburateurs op brandstofinjectie. In tests werd zelfs wel eens geschreven dat "de importeur was vergeten de milieuafstelling er af te halen".

Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_R_11 ... tiekpunten

Nu weet je het verschil en waar je op moet letten als je een proefritje gaat maken, en of je het zelf ook hinderlijk vind.
Doe er je voordeel mee en waarschijnlijk zijn er genoeg andere forumleden die hier ervaring mee hebben.


[groet]
Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
bertterp
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:33
Type: R1150RT
Bijz: BMW R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo
Locatie: Ermelo Gelderland

Re: inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Ongelezen bericht door bertterp »

Ja klopt met het fenomeen KFR ben ik bekend, had ik ook met de R1150R maar dit werd door MSA keurig opgelost, tnx voor je reactie
Kreidler - Triumph 750 Bonneville - Yamaha XS650 - Honda VT1100 - Honda VT1100C2 - BMW R75 - BMW R850R - BMW R1150R - BMW R1150RT -BMW R75/7 -BMW R1150RT
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”