R 850 RT of een R 1100 RT?
- Lampie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 okt 2015, 15:40
- Type: R1100RT
- Bijz: Kleur: Gletsjergroen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
- Locatie: Hoogland
R 850 RT of een R 1100 RT?
Beste forumleden,
Sinds kort heb ik een R1100RT, echt een supermotor! In middels heeft mijn vrouw er ook op gereden en is er ook helemaal gek van. Ze heeft nu een Honda NT 700 Deauville ABS.
We hebben al een beetje rond gekeken voor een BMW en kwamen een mooie 850 tegen van 2000 met 71.000km op het tellertje.
Wat denken jullie ervan, een 850 of een 1100? En wat is het grote verschil tussen die twee...
Alvast dank en groet,
Lampie
Sinds kort heb ik een R1100RT, echt een supermotor! In middels heeft mijn vrouw er ook op gereden en is er ook helemaal gek van. Ze heeft nu een Honda NT 700 Deauville ABS.
We hebben al een beetje rond gekeken voor een BMW en kwamen een mooie 850 tegen van 2000 met 71.000km op het tellertje.
Wat denken jullie ervan, een 850 of een 1100? En wat is het grote verschil tussen die twee...
Alvast dank en groet,
Lampie
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Als je heel vlot wilt rijden is de 850 haar motor, loopt soepeler dan de 1100 en draait makkelijker een beetje toeren.
Mijn mening voor wat het waard is.
Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Mijn mening voor wat het waard is.
Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Hét verschil is de motor, 850 heeft minder pk's en minder koppel. Schijnt daardoor wel rustiger te lopen, geen KFR. Voor de rest is het rijwielgedeelte etc. identiek, voor zover ik weet.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Het is niet zo dat de 850 helemaal geen kfr heeft, maar indien goed afgesteld, in combinatie met goed onderhoud en iridiumbougies is het een heel stuk minder. Als je echt helemaal geen KFR wilt, kan dat bij de 850. Maar dan moet je het co heel hoog zetten. Eerst stond het co bij mij op 5.3%, en ik voelde niks. Mijn allerbeste verbruik bij gemiddeld 95km/u was ongeveer 1:17,5. Nu staat het co op 2,5% en voel ik het bij 60km/u een heel klein beetje. Nu kan ik 1:19 rijden, meestal rijd ik 1:18. Dus het verbruik is mij het beetje kfr wel waard.Mijn ervaring geld alleen voor de 850 zonder lambda. Voordeel hiervan is, dat je zelf je co kunt afstellen. Als je een fiets met lambda hebt, dan bepaald de computer hoe rijk het co staat en deze zet het al snel te arm. (Zowel 850 als de 1100)
Het klopt dat de 850 mooi soepel en zeg maar een betere Laufkultur heeft dan de 1100. Maar ook een 850 loopt bokkig als hij niet heel goed is afgesteld. De 1100 trilt wat meer, maar met iridiumbougies, injectors schoonmaken, co afstellen wat nooit iemand doetetc. valt veel te winnen.
De RT is best een zware lobbes (vind ik). De 1100 heeft veel meer koppel, en kan dus beter overweg met de extra kilo's. Het 1100 blok zelf is ook een stuk zwaarder dan dat van de 850.
Naar mijn idee is het verbruik niet heel verschillend. Ton1959 en ik hebben beiden een Roadster en we hebben op het blok en bak na, dezelfde fiets. Hij heeft een 1100, ik een 850. Mijn beste verbruik ooit, is 1:19. Ik reed contant 100. Ton's beste verbruik is 1:23. Grootte van het blok zegt dus niet alles.
Dus conclusie, als Laufkultur iets belangrijk is, en snelheid niet zo heel erg en je vrouw een iets lichtere fiets wilt, neem de 850. Wil ze gemakkelijk veel bagage kunnen meenemen en een passagier langs steile bergen, neem de 1100.
P.S alle BMW boxers hebben een blok met de krukas(en vliegwiel) geplaatst in de lengte van het blok. Als je stilstaat en je geeft het gas even een douw bij de 1100 voel je dat de motor naar rechts duwt. Bij de 850 is dat minder. Ik vind de reactie van de 1100 grappig. Maar ik kan me voorstellen dat mensen het eng vinden.
Het klopt dat de 850 mooi soepel en zeg maar een betere Laufkultur heeft dan de 1100. Maar ook een 850 loopt bokkig als hij niet heel goed is afgesteld. De 1100 trilt wat meer, maar met iridiumbougies, injectors schoonmaken, co afstellen wat nooit iemand doetetc. valt veel te winnen.
De RT is best een zware lobbes (vind ik). De 1100 heeft veel meer koppel, en kan dus beter overweg met de extra kilo's. Het 1100 blok zelf is ook een stuk zwaarder dan dat van de 850.
Naar mijn idee is het verbruik niet heel verschillend. Ton1959 en ik hebben beiden een Roadster en we hebben op het blok en bak na, dezelfde fiets. Hij heeft een 1100, ik een 850. Mijn beste verbruik ooit, is 1:19. Ik reed contant 100. Ton's beste verbruik is 1:23. Grootte van het blok zegt dus niet alles.
Dus conclusie, als Laufkultur iets belangrijk is, en snelheid niet zo heel erg en je vrouw een iets lichtere fiets wilt, neem de 850. Wil ze gemakkelijk veel bagage kunnen meenemen en een passagier langs steile bergen, neem de 1100.
P.S alle BMW boxers hebben een blok met de krukas(en vliegwiel) geplaatst in de lengte van het blok. Als je stilstaat en je geeft het gas even een douw bij de 1100 voel je dat de motor naar rechts duwt. Bij de 850 is dat minder. Ik vind de reactie van de 1100 grappig. Maar ik kan me voorstellen dat mensen het eng vinden.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Ik heb zelf een R850RT uit 2000 met 42.000 km en ik ben er verliefd op. Hij rijdt geweldig en redelijke vlot, er zijn natuurlijk sneller motoren maar bij het stoplicht kom ik goed weg.
Kwa verbruik viel hij mij wel een beetje tegen, maar dat ligt waarschijnlijk ook meer aan mijn rijgedrag (veel snelweg waar ik toch wel 160 rij en redelijke snel optrekken). Zit ik gemiddeld op een verbruik van 1 op 15, tot nu toe nog niet hoger gekomen. Schijnt dat dit 1 op 20 zou moeten worden als ik mij aan de snelheid van 100 tot 120 km per uur houd... maar dat zit er op de snelweg voor woon-werk verkeer echt niet in!
Top snelheid heb ik nog niet behaald, maar de 200 op de teller haalt die sowieso. Even snel inhalen op de snelweg is wel minder dan op mijn oude Yamaha Fazer S2 uit 2009, die had toch duidelijk meer pit ondanks zijn mindere cc.
Betreft het gewicht, het is zeker een zwaar dingetje in de hand. Eenmaal op de motor is het alsof je er niet meer op zit!
Wendbaar en super makkelijk in de bochten en erg stabiel, echt een genot om op te rijden!
Kan hem dan ook zeker aanraden!
Kwa verbruik viel hij mij wel een beetje tegen, maar dat ligt waarschijnlijk ook meer aan mijn rijgedrag (veel snelweg waar ik toch wel 160 rij en redelijke snel optrekken). Zit ik gemiddeld op een verbruik van 1 op 15, tot nu toe nog niet hoger gekomen. Schijnt dat dit 1 op 20 zou moeten worden als ik mij aan de snelheid van 100 tot 120 km per uur houd... maar dat zit er op de snelweg voor woon-werk verkeer echt niet in!
Top snelheid heb ik nog niet behaald, maar de 200 op de teller haalt die sowieso. Even snel inhalen op de snelweg is wel minder dan op mijn oude Yamaha Fazer S2 uit 2009, die had toch duidelijk meer pit ondanks zijn mindere cc.
Betreft het gewicht, het is zeker een zwaar dingetje in de hand. Eenmaal op de motor is het alsof je er niet meer op zit!
Wendbaar en super makkelijk in de bochten en erg stabiel, echt een genot om op te rijden!
Kan hem dan ook zeker aanraden!
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Ik durf geen 200 te rijden op mijn 850 hoor! dan jaag ik hem helemaal in het rood denk ik! (Ik heb geen toerenteller)
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Oh, nee het rood heeft die dan nog niet gehaald hoor. Verbazend hoeveel snelheid er uit die laatste toeren komt, denk dat die toch wel 220 gaat voor die in het rood komt (als die daar al wel eens in wilt).CCvW schreef:Ik durf geen 200 te rijden op mijn 850 hoor! dan jaag ik hem helemaal in het rood denk ik! (Ik heb geen toerenteller)
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
die van mij kan nóg harder maar dan ga ik liegenpeterwas schreef:Oh, nee het rood heeft die dan nog niet gehaald hoor. Verbazend hoeveel snelheid er uit die laatste toeren komt, denk dat die toch wel 220 gaat voor die in het rood komt (als die daar al wel eens in wilt).CCvW schreef:Ik durf geen 200 te rijden op mijn 850 hoor! dan jaag ik hem helemaal in het rood denk ik! (Ik heb geen toerenteller)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Lampie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 okt 2015, 15:40
- Type: R1100RT
- Bijz: Kleur: Gletsjergroen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
- Locatie: Hoogland
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik kan jullie verklappen dat vandaag de keus is gevallen op een hele mooie R1100RT !!!!
Na een proefrit op de 850 ook nog eens even gekeken naar een 1100 die net binnen was en die we afgelopen zaterdag hadden zien staan. Alleen was er toen nog geen aandacht aan besteedt maar nu stond hij er blinkend bij, echt heel mooi!
Daar maar een ritje op gemaakt, ook prima. Toen zagen we dat deze wel handvatverwarming heeft en een elektrisch verstelbaar scherm en toen was de keus snel gemaakt. Temeer omdat de prijs niet zo heel veel meer was en de km. stand wel weer 20.000 minder dan de 850.
Dus ja, zo zie je maar dat we beide binnen een maand BMW rijden zonder dit ooit verwacht te hebben. Wat kan het leven mooi zijn he....
Na een proefrit op de 850 ook nog eens even gekeken naar een 1100 die net binnen was en die we afgelopen zaterdag hadden zien staan. Alleen was er toen nog geen aandacht aan besteedt maar nu stond hij er blinkend bij, echt heel mooi!
Daar maar een ritje op gemaakt, ook prima. Toen zagen we dat deze wel handvatverwarming heeft en een elektrisch verstelbaar scherm en toen was de keus snel gemaakt. Temeer omdat de prijs niet zo heel veel meer was en de km. stand wel weer 20.000 minder dan de 850.
Dus ja, zo zie je maar dat we beide binnen een maand BMW rijden zonder dit ooit verwacht te hebben. Wat kan het leven mooi zijn he....
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van nog een . Ik rij telkens weer met heel veel plezier met dit model van BMW. En met de juiste afstelling en synchronisatie van de kleppen, die bij mij wordt gedaan door een echte specialist (MSA), heb je absoluut geen last van KFR!
Geniet (nooit met mate) van jullie 'S !
Geniet (nooit met mate) van jullie 'S !
Lampie schreef:Ik kan jullie verklappen dat vandaag de keus is gevallen op een hele mooie R1100RT !!!! . . . knipperdeknip . . . Dus ja, zo zie je maar dat we beide binnen een maand BMW rijden zonder dit ooit verwacht te hebben. Wat kan het leven mooi zijn he....
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
Proficiat met de aanschaf van de ! Veel veilige kilometers samen
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Lampie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 okt 2015, 15:40
- Type: R1100RT
- Bijz: Kleur: Gletsjergroen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogland
- Locatie: Hoogland
Re: R 850 RT of een R 1100 RT?
En uiteraard laten we een aankoopkeuring doen bij MSA !!!
Dit dankzij het RT forum waar ik deze kennis opgedaan heb.
Bedankt hiervoor.
Dit dankzij het RT forum waar ik deze kennis opgedaan heb.
Bedankt hiervoor.