Twijfel

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Bert M »

Gooi je gedachten eens over een andere boeg: Stel je zelf de vraag:" Wat zou ik in dit geval doen, als geld geen rol speelde"? Zou je dan voor de reparatie van je oude Goldwing gaan? Of zou je een gloednieuwe kopen? Of zou je dan nog alsnog een gloednieuwe BMW kopen? Juist door jezelf door die volstrekt hypothetische keuzetrechter te persen kun je afmeten waar nu eigenlijk precies je hart ligt. Inspector Gadget vermoedt dat je spijt krijgt als je de BMW niet neemt. Ik denk dat hij dicht bij de werkelijkheid zit. Toch denk ik dat je ook spijt krijgt als je de BMW wel koopt. Simpelweg omdat je inderdaad, zoals Gadget terecht opmerkt, je hele keuze proces ophangt aan ratio en je daarmee de essentie, zijnde het gevoel, de emotie, inmiddels murw hebt gemaakt.

Succes met je keuze. We horen het wel!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Bert M schreef:Gooi je gedachten eens over een andere boeg: Stel je zelf de vraag:" Wat zou ik in dit geval doen, als geld geen rol speelde"? Zou je dan voor de reparatie van je oude Goldwing gaan? Of zou je een gloednieuwe kopen? Of zou je dan nog alsnog een gloednieuwe BMW kopen? Juist door jezelf door die volstrekt hypothetische keuzetrechter te persen kun je afmeten waar nu eigenlijk precies je hart ligt. Inspector Gadget vermoedt dat je spijt krijgt als je de BMW niet neemt. Ik denk dat hij dicht bij de werkelijkheid zit. Toch denk ik dat je ook spijt krijgt als je de BMW wel koopt. Simpelweg omdat je inderdaad, zoals Gadget terecht opmerkt, je hele keuze proces ophangt aan ratio en je daarmee de essentie, zijnde het gevoel, de emotie, inmiddels murw hebt gemaakt.

Succes met je keuze. We horen het wel!

[groet]

Bert M
Mooi gezegd Bert, ik heb een energetische praktijk en werk uitsluitend met gevoel. Gevoel is iets wat zeer moeilijk te definiëren is. Meestal is de gedachte die als eerste bij je binnenkomt als je aan iets denkt, jou gevoel. Daarna ga je erover nadenken en komt je ratio in beeld.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt om uiteindelijk de voor jou juiste keuze te maken.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door WernerB »

Het gehele relaas van wikken en wegen grondig doorgelezen. Hoewel de forumleden allen ter zake relevante en objectieve informatie verstrekken, lijkt het mij dat je keuze nog steeds niet gemaakt is. Let wel, het gaat immers niet om de aankoop van een zak frites; je koopt een motor! Waarbij emoties een grote rol spelen.
Je hebt ooit weloverwogen gekozen voor je GW. Ook bij die keuze zullen emoties hebben meegespeeld. De redenen waarom je deze nu van de hand wil doen, zijn helder.
Voorts: bedenk dat elke stuk mechaniek kapot kan. Tuurlijk lees je veel over het beruchte ABS van de BMW. Maar die duizenden die onbekommerd rondrijden en geen problemen ermee ondervinden, hoor je niet!
Een keuring is een goed advies! Maar ook nu weer geldt: geen 100% zekerheid dat er niet iets kapot kan gaan.
Dus wat let je: vraag de dealer om een dag de BMW mee te nemen voor een proefrit. Ga lekker tuffen en kijk of die eigengereide RT je bevalt. Kon zomaar eens verrassend zijn........
En....de uiteindelijke keuze ligt bij jou! Een ander kan die keuze niet voor jou maken. En weet: keuzes worden bepaald door je eigen voorkeur. In dat laatste steekt dan weer de emotie!
Maar juist motorrijden is emotie. De keuze van een motor voor een groot deel dus ook. Wellicht zelfs meer dan bij een auto. Schakel die emotie niet uit! Gebruik gezond verstand aangevuld met gezonde emotie!
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volg je hart, want dat klopt!
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door WernerB »

Inspector Gadget schreef:
Volg je hart, want dat klopt!
Dat klopt! -top-
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik heb er een poos over moeten nadenken of ik onderstaande eigen ervaring hier zou plaatsen of niet. Uiteindelijk besloten het toch te doen. Het is niet geheel vergelijkbaar met de "Twijfel" van TS, maar het heeft er in mijn ogen toch wel wat van weg. Los van het financiële aspect, het gaat dan uiteindelijk om de keuze doe ik het wel of doe ik het niet. Ratio en emotie.

Al vele vele jaren reed ik de opeenvolgende RT,s van BMW. Van de 80, de 100 (2x), de 1100, de 1150 naar de 1200. Totdat de 1200GS bij mij op het netvlies kwam te staan. Ook bij mij de twijfel wordt het weer een R1200RT of deze keer toch eens de R1200GS. Ook bij mij gingen er weken overheen en ook ik kon (durfde) geen besluit te nemen. Tot in een goed gesprek mijn zoon zei: "Pa, volg deze ene keer nu eens niet je verstand, maar volg je hart." En inderdaad na een poos heb ik eens "niet mijn verstand en mijn hart laten spreken", maar deze ene keer alleen mijn hart. En een nieuwe GS werd aangeschaft met alles er op en eraan.

Uiteindelijk heb ik meer dan 3 jaar met de GS gereden en heb er onnoemelijk veel plezier aan beleeft. Spijt heb ik niet echt gehad, maar na de GS is het toch weer een R1200RT geworden. Dat vind ik uiteindelijk toch wel de motor die qua ratio EN emotie het beste bij mij past en mij het meeste plezier geeft.

Ik hoop niet dat mijn ervaring TS het lastiger maakt om een keuze te maken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:
Volg je hart, want dat klopt!

En zo is het _004

Ik ben ook nog steeds aan het denken om een oudere boxer te kopen. Ik vraag natuurlijk om nieuwe problemen maar ik zie het er toch nog van komen. Alleen nog de juiste vinden.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Beste mensen, ik ben er nog ;)
Ik lees echt met genoegen alle reakties en adviezen en als ik die opvolg ben ik terug bij af.
Volg je hart : sorry, maar dan zou ik de Goldwing blijven rijden. Hier ligt mijn hart en ik kan ermee lezen en schrijven.
Maar dat is niet het punt. De Goldwing heeft nogal wat chroom en bij veel rijden en buitenstaan ziet dat er na een jaar niet meer uit (lees roest en verweerd) ok, alle chroom eraf en de Goldwing in een mooie kleur plastidippen (wil ik nog steeds een keer doen) is een mogelijkheid om de goldwing weer toonbaar te maken voor dagelijks gebruik. Blijft over de enorme onderhoudskosten en mogelijk aankomende kosten. En daar zit nu net de kneep. Het moet leuk blijven, het is een hobbie en hobbies kosten geld maar wel graag binnen redelijke budgetten. Dus kwam de 1100rt op mijn netvlies.
Iets meer zelf te doen, zeker wanneer je de uitgebreide filmpjes van youtube volgt. (ik heb genoten van de verschillende sleutelfilmpjes. Van de modificatie van de ABS tot iemand die zelf even zijn koppelingsplaten vervangt. Heerlijk)

Maar weer even terug naar het topic, mijn hart zegt Goldwing doorrijden, plastidippen en ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Maar mijn verstand zegt, Goldwing weg en een motor terug die geen chroom heeft en toch nog een beetje weersbescherming voor een klein budget, met lagere onderhoudskosten. Mijn automobiel is een prius die 1 op 21 loopt met alle luxe die je maar wensen kan en ik wordt daar blij van terwijl ik die auto absoluut niet met mijn hart heb gekocht, ik ben best een autoliefhebber en een mooie BMW of mini had ik liever gehad.

Afijn, ik ben weer even verder en heb gisteren een proefrit gemaakt op een k1200lt, puur omdat ik dat toch een mooie motor vind en die beter aansluit op de goldwing. Ik werd zeer onaangenaam verrast bij de eerste rotonde omdat de achterrem helemaal niks deed, dit was toch even schrikken verder reed de motor wel goed maar toch ben ik bang met de 1200LT dezelfde onderhoudskosten te krijgen als met de Goldwing.

Ik heb een aantal mogelijkheden waarop ik heb proefgereden en wat ik erbij moet leggen bij inruil van mijn motor.

1150 RT 150.000 km zilver, bj 2001 - rijd goed en ziet er keurig uit, bijleggen 0,-
1100 RT 78.000 km blauw bj 1997 - reed goed maar hield een beetje in bij bepaalde toerentallen, nieuwe koppeling bijleggen 800,-
1100 RT 39.000 km bruin bj 1998 - reed echt heerlijk nadeel de kleur en het alarm, stond al 10 min stil tijdens proefrit. bijleggen 1100,-
1100 RT 53.000 km bruin bj 1995 - supermooi, complete onderhouds historie en 6 maanden volledige garantie. bijleggen niks want hij ruilt mijn Goldwing niet in :cry: balen, nu moet ik zien dat ik mijn Goldwing zo kan verkopen.

anyway de beslissing Goldwing doorrijden of toch een RT kopen is nog steeds niet voor 100% genomen. En welke het nu moet worden weet ik dus ook nog niet. De ene ochtend sta ik op, De Goldwing ga ik opknappen, de andere ochtend sta ik op en denk de Goldwing gaat weg.
toch moet ik stoppen met malen, want het begint zijn weerslag te krijgen op mijn gezinsleven en mijzelf. Ik denk dat de Goldwing weg gaat en mocht ik spijt krijgen, jammer maar dan kijken we later wel weer of we weer een goldwing gaan kopen. En misschien bevalt de Rt zo goed dat ik niet meer maal om een andere motor
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk door met je hoofd te proberen te verklaren wat je hart je ingeeft.
Het is aan jou of je rationeel een keuze maakt of op basis van gevoel.

ik begrijp je overwegingen en je worstelingen, uiteraard.

Maar er zijn ook genoeg personen op dit forum die voor krek dezelfde keuzes hebben gestaan en onderhand niet meer terugwillen.
Ook vanaf de GW!
(en er zijn er ook die een uitstap gemaakt hebben en na verloop van tijd weer terug komen)

Soms moet je veranderen van spijs om een smaak te kunnen waarderen.
Neem die stap en je kunt achteraf ook nog wel bepalen of je er spijt van hebt of niet.

Mijmeren is soms heel leuk, maar je moeten rijden! ;)

PS: Ik zou toch voor de 1150RT gaan, mooiste BMW qua looks vindt ik nog altijd en remmen als de brandweer.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik zou ook voor de 1150 gaan, dit is volgens mij de mooiste RT, die er ooit gemaakt is. De mijn had 131.000 km gelopen toen ik hem kocht en hij reed nog steeds als nieuw. Dus van die km stand hoef je niet bang te zijn. Aankoopkeuring laten doen, en gaan met die rt.

Succes Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Bert M »

Rongoos schreef:...want het begint zijn weerslag te krijgen op mijn gezinsleven en mijzelf...
Om een een motor????

Neem ff een beetje rust voor jezelf! En niet alleen met betrekking tot de motorkeuze...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door blackers »

Als ik straks, oud en bedaard en de dagen zat, in een ........(=instelling naar keuze in te vullen) zit, wil ik me maar één ding herinneren: 'hoeveel plezier ik heb gehad van het motorrijden was en niet hoe duur het was". Valt nog te bezien of ik mij tegen die tijd überhaupt nog iets kan herinneren. ;)
[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Leuk dat je je overwegingen deelt. Ik begrijp dat je je huidige GW so-wie-so kwijt wil vanwege de kosten die er aankomen?
Dan gaat de keuze tussen een andere GW of een BMW?

Een RT is aantrekkelijk als je eens iets heel anders wil dan een GW en toch veel comfort wil.
Een LT lijkt denk ik meer op het cruisen van de GW.
Die LT waarvan de achterrem niet werkt wil je in elk geval niet hebben, want dat duidt op een probleem in het iABS systeem.

Ik zou zeggen kijk eens rustig rond, er moet immers niets. Zolang je de centen nog in je zak hebt liggen je opties open. En er is aanbod genoeg.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Gisteren de knoop doorgehakt en de 1150RT opgehaald.
Het was wel weer even slikken om de Goldwing daar achter te laten, maar we moeten verder.
Op de weg naar huis viel het me op dat de motor een beetje stottert of inhoud bij lage toeren, gas open en gaan als een banaan.
Het was vooral het geval met het tussen de file doorrijden in een lage versnelling. Ik denk dat ik hem maar even laat afstellen bij MSA.
Nu op zoek naar een hoger scherm en een topkoffer. Ondanks dat ik vannacht bijna een uur wakker lag en alleen kon denken wat heb ik gedaan. Ben ik toch blij dat het gepieker voorbij is. Nu kijken of de RT en ik vriendjes kunnen worden.
Gisteravond even een foto gemaakt op de plek waar ik al mijn motoren heb gefotografeerd.

Afbeelding

Nogmaals bedankt voor al jullie goede adviezen en tips.

gr. Ron
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart!

Mooie fiets, ondanks de km-stand, daar is zo te zien heel goed voor gezorgd.
Een plaatje!
(ook qua locatie met dat zonlicht en zo)

En qua windscherm, ik zou de ZTechnik vStream adviseren, beschikbaar in verschillende hoogtes én kan je uitproberen bij de NL verkoper.

Langs deze weg de hoop dat de GW als gewoon een prettige herinnering gaat worden en je de bladzijde eindelijk naar het volgende hoofdstuk kunt omslaan.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door blackers »

Mooie motor. "mijn"vorige. Zes jaar met heel veel plezier in bezit gehad. Voor een andere/hogere ruit zou je eens bij https://www.mdi-online.nl/ kunnen kijken. Je kunt daar ook proefrijden met andere schermen (valt aan te bevelen).

Veel plezier

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Mooie motor! Veel plezier ermee.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”