1,65m wel of geen rt

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Voor mijn vrouw ben ik opzoek naar een nieuwe motor nu ben ik zelf en mijn vrouw erg fan van de rt serie en ik zou haar graag aan een rt helpen. Maar nu zitten we met het volgende probleem. Ze is 1,65m met korte pootjes en mijn rt is was net iets te groot voor haar. Ik weet dat er verlagings mogelijkheden zijn zoals bv de vering en een lager zadel. Maar ik twijfel of dit genoeg voor haar zal zijn.

Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn met deze lengte die een rt rijden en hoe ze dit ervaren en mogelijk maken.

Ps wellicht is er iemand die een verlaagde rt heeft waarop mijn vrouw een keer mag test zitten/rijden.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door Bert M »

Puur gevoelsmatig zou een RT niet mijn eerste aanbeveling zijn. Zolang de RT rijdt is het allemaal wel te doen, maar zodra het op handling bij geen of nauwelijks snelheid aan gaat komen, zou ik het als 'toeschouwer' al Spaans benauwd krijgen. Wellicht een stukje vooringenomenheid mijnerzijds, maar ik ben bang dat het rijplezier naar de achtergrond gaat verdwijnen als onzekerheid over de lage snelheden de kop op gaat steken. Er zijn zoveel leuke en prettige alternatieven beschikbaar.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Bert M schreef:Puur gevoelsmatig zou een RT niet mijn eerste aanbeveling zijn. Zolang de RT rijdt is het allemaal wel te doen, maar zodra het op handling bij geen of nauwelijks snelheid aan gaat komen, zou ik het als 'toeschouwer' al Spaans benauwd krijgen. Wellicht een stukje vooringenomenheid mijnerzijds, maar ik ben bang dat het rijplezier naar de achtergrond gaat verdwijnen als onzekerheid over de lage snelheden de kop op gaat steken. Er zijn zoveel leuke en prettige alternatieven beschikbaar.

[groet]

Bert M
Bedankt Bert voor je antwoord. Maar mijn vrouw wil ook graag een rt. Als hij wat lager zou zijn zou het haar droom motor zijn. Ze heeft inmiddels behoorlijk wat rijervaring op verschillende motoren. Maar de rt blijft terug komen. Qua alternatieven hebben we zeer weinig mogelijkheden gezien. Ook hier steekt de rt er weer met kop en schouders boven uit.

Daarom willen we ook weten wat de mogelijkheden zijn om een rt passend voor haar te maken.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Neem eens contact op met deze persoon, hij is "ervaringsdeskundige" als het gaat om gemis van een grote lengte. ;)
http://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r12 ... 0rt-1.html
Hij is over op zijn 2e RT!

Hij eert ons ook met zijn aanwezigheid op het forum maar is vaak op reis, dus een email is handiger denk ik zo;
viewtopic.php?f=43&t=2404&p=24363#p24384

Ok, hij is geeft dan 1m70 te zijn maar mét korte pootjes (zijn woorden).

En ik weet dat er wel meer draadjes over geweest zijn over het flink verlagen van de RT.
Wat ik mij er nog zoal van herinner, is het geen ESA, platte(re) zadel en soms zelfs schoeisel-verhoging.
Maar lichaamslengte hoeft je zeker niet te stoppen een RT te overwegen.
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door Bart51 »

Hallo Mike,

Voordat ik problemen kreeg met mijn benen heb ik een aantal jaren met plezier op de R1100RT en de R1100R rondgereden. Ik ben 1.65 mtr groot en kamp ook met korte benen.
De RT had ik verlaagd met hyperpro veren en het zadel stond in de laagste stand. Hierdoor kon ik beide voeten plat aan de grond krijgen met nog een klein stukje buiging in de knieen. Maar, zoals Bert al memoreerde, je manouvreert niet prettig bij lage snelheid of stilstand. Het is altijd zoeken op de grond waar je je benen neer kunt zetten en soms zal je dan bemerken dat de grond lager is als wat je denkt te zien en dan is een RT plotseling veel zwaarder dan je verwacht. Je zal er dus altijd rekening mee moeten houden dat je juist bij stilstand om kan vallen (is mij dus ook 2x overkomen).
De R had ik minder aanpassingen nodig. Het standaard zadel stond in de laagste stand en de voetsteunen had ik met Wunderlich accessoires 5 cm verlaagd en de schakelarm aangepast. Hierdoor had ik minder problemen als later met de RT.
Met de RT ben ik trouwens wel over de Alpen getrokken met diverse passen en nog veel meer langzaam bochtenwerk.
Tot zover mijn ervaringen met deze machines.

Succes met je keuze!
Groetjes
Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door blackers »

Ik ben 1,79m, maar als gevolg van een groei-achterstand tot mijn 6e, heb ik relatief korte benen. Mijn R 1200RT heeft een comfortzadel. Nadeel is dat je de hoogte van het zadel niet meer kunt stellen, voordeel is dat ie altijd in de laagste stand staat. Om met Cruyff te spreken: 'elk nadeel heb zijn voordeel'. Ik kan prima bij de grond zonder mijn been te hoeven strekken. Mocht dit nog niet voldoende zijn, dan kun je nog overwegen de motor te verlagen door de vering aan te passen.

Maar voor alles geldt dat je die motor moet rijden waarop en waarmee jij je het prettigst en vooral het zekerst voelt. Onzekerheid kan heel veel verpesten.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Deze week gaan we eens kijken bij een dealer in de buurt die geeft aan een er te hebben die vrij laag staat. Maar zonder verlaagde veringen. Dus ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je net te kort bent ontstaan er dikwijls vervelende situaties. Als je aan de rand van de weg staat en die loopt rond dan kan je als je net je voet aan de kant tegen het trottoir zet we eens beenlengte te kort komen. Tevens zag ik al eens iemand die in een haarspeldbocht op een bergpas ineens tot stilstand moest komen en die kon vanwege de korte benen alleen nog maar vallen. Of je zet je voet aan de grond en treft net een kuiltje.

En dit soort situaties komt regelmatig voor. Dus ik zou zeker zijn dat je zeker twee voeten voor een groot gedeelte van de voet plat op de grond krijgt. Vallen is niet alleen niet leuk maar kan ook prijzig uitvallen en het staat ook nog knullig. ;)
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

1,65 is echt geen probleem om een RT te rijden, er hoeft nl maar 1 voet aan de grond.
Soms is het links en dan weer is het rechts.
Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om de RT de verlagen.
Rij lekker de motor die je wilt rijden -top-
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hallo allen,

Inmiddels ben ik samen met mijn man, Mike langs geweest bij Cees.

We werden hartelijk ontvangen en na uitleg over de motor en op de motor te hebben gezeten mocht ik zelfs een stuk rijden.

Gelijk voelde ik mij veilig en zeker op deze motor. Ik kon voldoende met mijn voeten bij de grond waardoor ik niet bang was dat ik bij het stilstaan te weinig balans zou hebben.
De motor van Cees had verlaagde vering en het zadel op de laagste stand.
Door deze verlaging en de ervaring van het rijden welke Cees mij gaf ben ik mij er bewust van geworden dat dit de motor en de houding is waar ik naar op zoek was!

Bij deze wil ik dan ook Cees nogmaals bedanken voor de kans om te rijden en het hartelijke ontvangst.

Nu zijn we er wel uit en gaan we op zoek naar een mooie RT met de juiste aanpassingen op mijn lengte.

Iedereen bedankt voor de info en tips!

Groetjes Monica Veenstra
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Werkt verlaagde vering goed met de middenbok en zijstandaard of zijn die ook aangepast?
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Ja die werken nog steeds Prima. Natuurlijk is het opbokken wel iets zwaarder. Je moet tenslotte de rt 2cm hoger duwen. Maar het is te doen. De jiffy kan prima al staat de motor dan wel iets meer rechtop. Maar persoonlijk vind ik dat wel prettig. Je kunt overigens de bok en de jiffy wel laten ik korten als je wilt. Maar het MOET dus niet.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door HansD »

Ja, dat weten we nu wel van die Abs!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door EileRT »

HansD schreef:Ja, dat weten we nu wel van die Abs!
+ 1 . = punt (uit)
Laatst gewijzigd door EileRT op 26 nov 2016, 06:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
mveenstra
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Locatie: Baarn

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

Jaren op een rt gereden nooit problemen gehad met de abs. Betreffende de lengte. Mijn vrouw bevalt het dus wel. Ze is ook een zware motor gewent en dat zal ook een hoop schelen. De 1100 r is voor haar juist weer helemaal niks.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: 1,65m wel of geen rt

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Willempie1 schreef:ik ben 1,76 en dacht dat ik wel groot genoeg ben om de rt te rijden, nou dat viel erg tegen de eerste rit, is meteen de laatste rit geworden. erg zwaar ding en je moet echt goed met beide voeten op de grond staan om t ding te houden, gauw omgeruild voor een r 1150 r uit 2003, heerlijke lichte fiets zonder dat kl.... abs. ook een prima damesmotor door zn lage gewicht en zit!
Ik zou wat opfrislessen nemen bij een goede motorrijschool :idea:
1,76 m is toch echt groot genoeg om een RT te rijden lijkt mij en daarbij is ook 1 voet op de grond meer dan voldoende.
Mijn vrouw is 1,69m en kan prima met de RT rijden en komt met beide voeten goed aan de grond.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”