Twin Spark of Single Spark?
- Philliams
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 jan 2017, 20:17
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zaanstad
Twin Spark of Single Spark?
Donderdag a.s. ga ik een proefrit maken op een Echter twijfel ik nog over het Twin Spark of Single Spark verhaal. Had ook al wat verhalen gelezen op dit forum maar ben toch nog erg benieuwd naar jullie mening.
De waar ik op ga rijden is een Single Spark, bouwjaar 2002. Aangezien er toch heel weinig Twin Sparks worden aangeboden (vanaf 2003 toch?) en ook nog binnen mijn budget, wil ik toch de knoop doorhakken.
Wat zijn jullie ervaringen t.o.v. een Twin Spark?
Alvast bedankt.
De waar ik op ga rijden is een Single Spark, bouwjaar 2002. Aangezien er toch heel weinig Twin Sparks worden aangeboden (vanaf 2003 toch?) en ook nog binnen mijn budget, wil ik toch de knoop doorhakken.
Wat zijn jullie ervaringen t.o.v. een Twin Spark?
Alvast bedankt.
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: Twin Spark of Single Spark?
Verschil is dat hij in mijn beleving iets soepeler loopt.
Misschien minder snel last van KFR, maar daar had ik op mijn 1100 ook geen last van.
staat op de RT facebook pagina een twinspark te koop, misschien is't wat
Misschien minder snel last van KFR, maar daar had ik op mijn 1100 ook geen last van.
staat op de RT facebook pagina een twinspark te koop, misschien is't wat
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Twin Spark of Single Spark?
Daarom heb ik in 2005 ook voor een Twin Spark gekozen,ik kwam van een R 1100 RT af.Toen ik op de Twin Spark stapte leek het wel of het een 4 cil was zo soepel liep dat.Gurbe schreef:Verschil is dat hij in mijn beleving iets soepeler loopt.
Misschien minder snel last van KFR, maar daar had ik op mijn 1100 ook geen last van.
staat op de RT facebook pagina een twinspark te koop, misschien is't wat
Succes-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Twin Spark of Single Spark?
Alle nieuwe BMW's worden nu met twinsparks afgeleverd. Deze techniek is geavanceerder dan de single Spark uitvoeringen. Als je de keus hebt en de (meer)prijs is voor jou te doen, kies dan voor de Twinspark.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Twin Spark of Single Spark?
+1Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Mijn RT heeft ook een monospark en heeft geen last van KFR en is perfect afgesteld en gesynchroniseerd. Dus ja, zeg het maar . . .
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Twin Spark of Single Spark?
Gewoon de single spark kopen en meteen 2 ruil-injectors van Tills.de er in zetten, goed afstellen door iemand die snapt hoe dat echt moet en je hebt een perfect resultaat.
Heel veel plezier!
Heel veel plezier!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Twin Spark of Single Spark?
Dat jij tevreden bent één vonkende bougie zegt helemaal niets: volledig andere motor op het boxer-concept na, is dus appels met peren vergelijken, mijn motormaaier doet het ook prima op 1 bougie.Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Goed afstellen is een eis en dus logisch, meer niet.
Laatst gewijzigd door Baird op 28 feb 2017, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Philliams
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 jan 2017, 20:17
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zaanstad
Re: Twin Spark of Single Spark?
Allemaal bedankt voor de reacties.
Donderdag eerst maar rijden, kijken hoe dat bevalt. Er zijn dus ook genoeg mensen die tevreden zijn met een Single Spark. Wellicht dat het mij ook tevreden stelt.
Ik laat het jullie weten
Donderdag eerst maar rijden, kijken hoe dat bevalt. Er zijn dus ook genoeg mensen die tevreden zijn met een Single Spark. Wellicht dat het mij ook tevreden stelt.
Ik laat het jullie weten
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Mij zegt het heel veel. Toen ik hier in het begin op het forum kwam was KFR schijnbaar een probleem van single spark motoren. Dit verhaal bleek voor een groot gedeelte onzin te zijn aangezien mensen met twinspark motoren ook deze problemen hadden. Er werd gezegd dat je allerlei hulpmiddeltjes nodig had om de boxer KFR vrij te laten lopen en ook dat bleek overdreven. Die 1150 is niet zoveel anders dan de R1100R en ik verwacht niet dat die 50cc meer de motor zoveel slechter laat lopen. En dat je dus persee een twinspark moet hebben. Volgens mij vergelijk ik dus geen appels met peren.Baird schreef:Dat jij tevreden bent één vonkende bougie zegt helemaal niets: volledig andere motor op het boxer-concept na, is dus appels met peren vergelijken, mijn motormaaier doet het ook prima op 1 bougie.Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Goed afstellen is een eisen dus logisch, meer niet.
- tedigi
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 14:05
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: Twin Spark of Single Spark?
Precies helemaal mee eens gewoon goed laten afstellen doet wonderen
Hartelijke groeten van SM-G925F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G925F aan alle forumleden
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Twin Spark of Single Spark?
Iedere generatie motoren moet weer aan nieuwe eisen voldoen vwb milieu, geluid maar ook gewenste prestaties door de fabrikant etc. Daar zul je dus als ontwerper steeds iets mee moeten doen om primair een goedkeuring te ontvangen om de straat op te mogen. De R1100 van 1993 en de R1200 van 2017 zijn allebei boxermotoren maar daar houdt de overeenkomst ook ongeveer op.
Vanuit monteurs-oogpunt is correct afstellen nog steeds een must en is in de loop van de tijd niet anders geworden, vanuit engineering-oogpunt is het een ander blok en zul je dus met oplossingen moeten komen om weer een goed resultaat te behalen. Heel lang is 1 bougie genoeg geweest voor onze motorfietsjes, toen kwamen er o.a. 2 bougies per cilinder om op dat moment binnen de gestelde eisen weer een goed draaiend blok te krijgen. Zo zie je dus steeds technische aanpassingen aan veranderende eisen.
Inmiddels halen we voor straat gebruik ongeveer 2 x zoveel vermogen uit hetzelfde slagvolume als 30/40 jaar geleden, met hetzelfde brandstofverbruik in kilo's en met veel betere uitlaatgasemissies, en geloof me dat dat niet alleen aan goed afstellen ligt.
Als je de geschiedenis in duikt van verbrandingsmotoren zie je bijvoorbeeld dat in WO I er al vliegtuigmotoren waren met 4 kleppen per cilinder etc, er is dus al een heleboel bedacht in de afgelopen eeuw maar dat gaat te ver voor hier.
Vanuit monteurs-oogpunt is correct afstellen nog steeds een must en is in de loop van de tijd niet anders geworden, vanuit engineering-oogpunt is het een ander blok en zul je dus met oplossingen moeten komen om weer een goed resultaat te behalen. Heel lang is 1 bougie genoeg geweest voor onze motorfietsjes, toen kwamen er o.a. 2 bougies per cilinder om op dat moment binnen de gestelde eisen weer een goed draaiend blok te krijgen. Zo zie je dus steeds technische aanpassingen aan veranderende eisen.
Inmiddels halen we voor straat gebruik ongeveer 2 x zoveel vermogen uit hetzelfde slagvolume als 30/40 jaar geleden, met hetzelfde brandstofverbruik in kilo's en met veel betere uitlaatgasemissies, en geloof me dat dat niet alleen aan goed afstellen ligt.
Als je de geschiedenis in duikt van verbrandingsmotoren zie je bijvoorbeeld dat in WO I er al vliegtuigmotoren waren met 4 kleppen per cilinder etc, er is dus al een heleboel bedacht in de afgelopen eeuw maar dat gaat te ver voor hier.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Twin Spark of Single Spark?
Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Twinspark dus !
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
De 1200 is een veel nieuwere motor maar de R1150 is nou niet echt veel vernieuwd of verbeterd motorisch t.o.v van de R1100R. En inderdaad ze hebben er op een gegeven moment een bougie bijgezet. Maar om te weten of het verschil zo gigantisch is blijft een keer proefrijden toch wel een goed idee om te zien of het echt zo'n verbetering is.Baird schreef:Iedere generatie motoren moet weer aan nieuwe eisen voldoen vwb milieu, geluid maar ook gewenste prestaties door de fabrikant etc. Daar zul je dus als ontwerper steeds iets mee moeten doen om primair een goedkeuring te ontvangen om de straat op te mogen. De R1100 van 1993 en de R1200 van 2017 zijn allebei boxermotoren maar daar houdt de overeenkomst ook ongeveer op.
Vanuit monteurs-oogpunt is correct afstellen nog steeds een must en is in de loop van de tijd niet anders geworden, vanuit engineering-oogpunt is het een ander blok en zul je dus met oplossingen moeten komen om weer een goed resultaat te behalen. Heel lang is 1 bougie genoeg geweest voor onze motorfietsjes, toen kwamen er o.a. 2 bougies per cilinder om op dat moment binnen de gestelde eisen weer een goed draaiend blok te krijgen. Zo zie je dus steeds technische aanpassingen aan veranderende eisen.
Inmiddels halen we voor straat gebruik ongeveer 2 x zoveel vermogen uit hetzelfde slagvolume als 30/40 jaar geleden, met hetzelfde brandstofverbruik in kilo's en met veel betere uitlaatgasemissies, en geloof me dat dat niet alleen aan goed afstellen ligt.
Als je de geschiedenis in duikt van verbrandingsmotoren zie je bijvoorbeeld dat in WO I er al vliegtuigmotoren waren met 4 kleppen per cilinder etc, er is dus al een heleboel bedacht in de afgelopen eeuw maar dat gaat te ver voor hier.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Re: Twin Spark of Single Spark?
Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik heb nu mijn 4e RT.
Koop een nieuwe zodra de volgende editie op de markt is.
En elke keer is de verse zo veel beter dan de vorige.
En echt zo veel ,dat het bijna niet te geloven is.
En dat moet ook wel, anders laten wij kopers ons niet verleiden om iets nieuws aan te schaffen.
Hulde aan de ingenieurs.
En de marketeers natuurlijk, want die kunnen er ook wat van.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Ik speek ook uit ervaring. Maar bij mij is het vooral veel ervaring in de werkplaats van de garage en met het sleutelen thuis aan motoren.doov650 schreef:Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik heb nu mijn 4e RT.
Koop een nieuwe zodra de volgende editie op de markt is.
En elke keer is de verse zo veel beter dan de vorige.
En echt zo veel ,dat het bijna niet te geloven is.
En dat moet ook wel, anders laten wij kopers ons niet verleiden om iets nieuws aan te schaffen.
Hulde aan de ingenieurs.
En de marketeers natuurlijk, want die kunnen er ook wat van.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Twin Spark of Single Spark?
Iedereen zal wel gelijk hebben, wel of geen ervaring
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Twin Spark of Single Spark?
I rest my case ........Ton1959 schreef:Ik speek ook uit ervaring. Maar bij mij is het vooral veel ervaring in de werkplaats van de garage en met het sleutelen thuis aan motoren.doov650 schreef:Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik heb nu mijn 4e RT.
Koop een nieuwe zodra de volgende editie op de markt is.
En elke keer is de verse zo veel beter dan de vorige.
En echt zo veel ,dat het bijna niet te geloven is.
En dat moet ook wel, anders laten wij kopers ons niet verleiden om iets nieuws aan te schaffen.
Hulde aan de ingenieurs.
En de marketeers natuurlijk, want die kunnen er ook wat van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HermanSietsma
- Forumsponsor
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:16
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Beilen
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Twin Spark of Single Spark?
Als je er niet uit komt mag je gerust naar Zwolle komen afreizen. Ik heb 5 1150RT's staan. Single Spark en Twin Spark. Voor mijzelf heb ik ook nog een Single spark staan die is getuned met andere injectoren en een andere chip. Ook op die motor kan worden proefgereden.
Eigenaar Motorhuis Zwolle
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: Twin Spark of Single Spark?
IK heb een rt1150 singlespark gereden in 2002 nieuw uit het krat, liep niet verkeerd, alleen in de stad en bij constante snelheid in de lagere regionen kon het echt beter! brisk bougie's, perfect afstellen, de BMW dealer uit Rijen kreeg hem niet beter.
Ik heb ermee leren leven, maar mijn volgende een GS1200 Adventure, nieuw aangeschaft, liep echt een stuk fijner die 2e bougie heeft wel degelijk een meerwaarde! niks konstant fahrrückelen meer, gewoon netjes lopen bij deellast.
Later een gewone GS1200 aangeschaft, en dat was ook van meet af aan goed, mijn huidige RT1200 DOHC idem.
Gevoelsmatig is die 2e bougie een grotere verbetering dan die dubbele nokkenas.
Niks tunen, dat is niet nodig bij een moderne machine. wel perfect afstellen.
Wel lees ik dat er meningen zijn van mensen die geen ervaring hebben met de 1150 en 1200 blokken.
Er wordt dan vaak gefilosofeerd, ongefundeerde uitspraken gedaan.
Ook een merk als Ducati die zoals BMW een grote boring, en dus een groot zuigeroppervlak hebben, zijn de laatste jaren ook op dual spark overgestapt.
En niet voor niks, de gasreactie is levendiger, beter oppakken vanuit deellast, rustiger draaien bij constante toeren.
Ik geef toe dat er ook best wel veranderingen worden toegepast welke geen verbetering tot resultaat hebben.
Ik heb ermee leren leven, maar mijn volgende een GS1200 Adventure, nieuw aangeschaft, liep echt een stuk fijner die 2e bougie heeft wel degelijk een meerwaarde! niks konstant fahrrückelen meer, gewoon netjes lopen bij deellast.
Later een gewone GS1200 aangeschaft, en dat was ook van meet af aan goed, mijn huidige RT1200 DOHC idem.
Gevoelsmatig is die 2e bougie een grotere verbetering dan die dubbele nokkenas.
Niks tunen, dat is niet nodig bij een moderne machine. wel perfect afstellen.
Wel lees ik dat er meningen zijn van mensen die geen ervaring hebben met de 1150 en 1200 blokken.
Er wordt dan vaak gefilosofeerd, ongefundeerde uitspraken gedaan.
Ook een merk als Ducati die zoals BMW een grote boring, en dus een groot zuigeroppervlak hebben, zijn de laatste jaren ook op dual spark overgestapt.
En niet voor niks, de gasreactie is levendiger, beter oppakken vanuit deellast, rustiger draaien bij constante toeren.
Ik geef toe dat er ook best wel veranderingen worden toegepast welke geen verbetering tot resultaat hebben.
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Twin Spark of Single Spark?
Zucht.....I rest my case ........
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2012 met alle optie's
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zundert
Re: Twin Spark of Single Spark?
pfff eindelijk duidelijk.. -top- -top-strik schreef:Zucht.....I rest my case ........
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Maar heb je ook een R1150RT twinspark gereden? Ik ben benieuwd of er een gigantisch verschil zit tussen die twee. DE GS1200 is zonder meer een heel ander blok dan de 1150. Ik blijf erbij dat je met beide gereden moet hebben om ze te kunnen vergelijken. Ik heb op het forum hier al gelezen over KFR problemen bij bijna elk type ook twinspark modellen.Paultje schreef:IK heb een rt1150 singlespark gereden in 2002 nieuw uit het krat, liep niet verkeerd, alleen in de stad en bij constante snelheid in de lagere regionen kon het echt beter! brisk bougie's, perfect afstellen, de BMW dealer uit Rijen kreeg hem niet beter.
Ik heb ermee leren leven, maar mijn volgende een GS1200 Adventure, nieuw aangeschaft, liep echt een stuk fijner die 2e bougie heeft wel degelijk een meerwaarde! niks konstant fahrrückelen meer, gewoon netjes lopen bij deellast.
Later een gewone GS1200 aangeschaft, en dat was ook van meet af aan goed, mijn huidige RT1200 DOHC idem.
Gevoelsmatig is die 2e bougie een grotere verbetering dan die dubbele nokkenas.
Niks tunen, dat is niet nodig bij een moderne machine. wel perfect afstellen.
Wel lees ik dat er meningen zijn van mensen die geen ervaring hebben met de 1150 en 1200 blokken.
Er wordt dan vaak gefilosofeerd, ongefundeerde uitspraken gedaan.
Ook een merk als Ducati die zoals BMW een grote boring, en dus een groot zuigeroppervlak hebben, zijn de laatste jaren ook op dual spark overgestapt.
En niet voor niks, de gasreactie is levendiger, beter oppakken vanuit deellast, rustiger draaien bij constante toeren.
Ik geef toe dat er ook best wel veranderingen worden toegepast welke geen verbetering tot resultaat hebben.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Twin Spark of Single Spark?
Zoveel mensen, zoveel meningen!
Maar graag wel inhoudelijk blijven reageren. Want van "zuchten" en "duimpjes" wordt de topic-starter niet wijzer!
Bert M
Moderator
Maar graag wel inhoudelijk blijven reageren. Want van "zuchten" en "duimpjes" wordt de topic-starter niet wijzer!
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Twin Spark of Single Spark?
Thanx! zie mijn opmerking va 27 feb 2017, 10:36: Kopen en rijden!Bert M schreef:Zoveel mensen, zoveel meningen!
Maar graag wel inhoudelijk blijven reageren. Want van "zuchten" en "duimpjes" wordt de topic-starter niet wijzer!
Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Philliams
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 jan 2017, 20:17
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zaanstad
Re: Twin Spark of Single Spark?
Allemaal dank voor de reacties, zoals ik liet weten ging ik toch voor de Single Spark. Ook omdat de Twin Spark eigenlijk ook last van KFR zou kunnen hebben. Het budget voor een nieuwere Twin Spark lag net buiten mijn budget. Als het echt doorslaggevend was dan had ik het wel gedaan.
Enfin, vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op de Nog nooit eerder op een boxer gereden, maar het was heerlijk
Met nog 1 streepje brandstof op de meter maar teruggereden en de deal maar rondgemaakt :mrgreen:
En nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan.
Enfin, vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op de Nog nooit eerder op een boxer gereden, maar het was heerlijk
Met nog 1 streepje brandstof op de meter maar teruggereden en de deal maar rondgemaakt :mrgreen:
En nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Twin Spark of Single Spark?
Mooi man! Gefeliciteerd met deze schitterende . En nogmaals, de èchte BMW specialist zal jouw fiets probleemloos zonder KFR soepel kunnen laten lopen. Dat ervaar ik inmiddels al 5 jaar met een single spark!
Eilert
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Twin Spark of Single Spark?
Mooie motor. Die klepdeksels blinken. Hij ziet er echt goed uit
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: Twin Spark of Single Spark?
netjes hoor!! veel plezier ermee!!!
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Twin Spark of Single Spark?
Ziet er keurig uit! Heel veel plezierige en veilige kilometers toegewenst
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- tedigi
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 14:05
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Re: Twin Spark of Single Spark?
Prima keuze mooie beamer veel veilige km toe gewenst
Hartelijke groeten van SM-G925F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G925F aan alle forumleden
Re: Twin Spark of Single Spark?
Uitgaande van het bovenstaande kun je je toch niet verkocht hebben?Enfin, vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op de Nog nooit eerder op een boxer gereden, maar het was heerlijk
Met nog 1 streepje brandstof op de meter maar teruggereden en de deal maar rondgemaakt :mrgreen:
En nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan.
Veel plezier met je
Groet, Aad