Minder "ruimte" RT LC

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Perry
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:34
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Minder "ruimte" RT LC

Ongelezen bericht door Perry »

Beste mensen,

Sprak toevallig een RT rijder die toe is aan een nieuwe machine.
Echter heeft hij proef gereden op de RT LC samen met z'n vrouw.
Zij claimen dat de kniehoek beduidend minder is op de LC en de machine lijkt in zijn totaliteit wat fijner gesneden. Net of je stuur instrumenten lager zit dan we gewend waren op de vorige RT's.
Moet eerlijk zeggen dat ik ook dat gevoel had toen ik proef ging zitten. Kwam meer in de buurt van de Yamaha FJR dan wel Pan 1300. Gevoels matig zit je meer op de motor.

Overgens blijft hij wel bij ons mooie merk, stapt over op de GSA ook niet verkeerd.

Nou benieuwd naar jullie meningen

Gr per
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Minder "ruimte" RT LC

Ongelezen bericht door HansD »

De algemene indruk dat de nieuwe RT LC kleiner, compacter en sportiever is, klopt wel. Deze nieuwe Rt heeft eigenlijk nog weinig met de vorige serie te maken, en de naam R1200RT schept in mijn ogen verwarring. R1200GT was dichter bij de waarheid geweest.
Mijn eigen indruk is dat je snel went aan de zithouding op de nieuwe Rt. Ik wilde al snel de voetsteunen verlagen, maar dat is echt zonde als het op sportieve wegligging aan komt. De nieuwe Rt nodigt uit tot sportiever rijden, niet alleen door het hogere vermogen en snellere gasresponse, maar ook door de betere wegligging. Je kunt echt sportief rijden met deze Rt, echt plat door bochten, Maar dan moet je de voetsteunen niet gaan verlagen. Dan kom je gegarandeerd met de steunen aan de grond in de bochten.
Het stuur van de nieuwe Rt zit net te ver naar voren en te laag voor comfortabel toeren. Daar was door het geheel gegoten stuur eerst geen oplossing voor, maar sinds kort levert Wunderlich en nog een andere leverancier een stuurverhogingsset. Prijzig , en moeilijk te monteren, maar wel met het gewenste resultaat.
Dan het zadel. Ik vind niet dat je met het standaard zadel meer op de motor zit. Wel is het standaard zadel te zacht en zit snel door. Dat valt natuurlijk tegen voor zo'n dure fiets, maar is bijna standaard bij Bmw. Touratech levert een alternatief die beter zit en ietsje hoger. Daarnaast zijn er diverse zadelmakers die je zadel op maat kunnen vermaken en verbeteren.

Ik heb ook de Gsa gereden, en die heeft echt een perfecte zithouding. Voor mij was de wind- en weerbescherming niet voldoende anders was het voor mij ook een serieuze kandidaat geweest.
Perry
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:34
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Minder "ruimte" RT LC

Ongelezen bericht door Perry »

Hoi Hans,

Bedankt voor je uitgebreide samenvatting, duidelijk allemaal.
Nu je het zegt, ja dat stuur ligt inderdaad dieper dat was het.
Al met al vind ik het wel een mooie motor zal er wel gaan komen over een paar jaartjes.
Ben nu erg tevreden met mijn RT DOHC _004


Groet Per
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”