R 850 R doen of niet ?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
djverhulst

R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door djverhulst »

Na 2 K 75 heb ik een F 800 GS gekocht. leuke , fijne, praktische motor .

Maar je kan er zo weinig zelf aan doen zonder behoorlijke investeringen te doen in allerlei apparatuur die je dan ook te weinig gebruikt.
en ik merk dat ik het zelf onderhoud doen mis, en de dealer waar ik nu de beurten laat doen om de inruilwaarde in stand te houden en aller noodzakelijke mods en terugroep te laten doen ( niet allemaal zijn aangekondigd )

dus nu is mijn plan de GS staat in de etalage , en als die weg is, ga ik zoeken naar een leuke R 850 R ,, wel een rondje test rijden.
maar kan me niet voorstellen dat ie zoveel anders of zeker niet slechter rijd dan de K 75's die ik had.
als ik het geld niet nodig had om die GS te kopen had ik de laatste niet weg gedaan.

nu moet ik ook kijken of ie door de tuinpoort wil, die is 90 cm breed moet dan een haakse bocht maken de brandgang is gelukkig 180 cm breed

een K 75 , Africa twin , F 800 GS, Varadero, transalp , TDM 850 gaan makkelijk tot redelijk goed.
mocht het echt niet willen dan zoek ik wel een K 75.

waar wil ik de R 850 R voor gebruiken ,, rustige tochtjes, laag vliegen is aan mij niet besteed, maar een bochtje door en soms een sprintje trekken vind ik wel leuk. in groepen rij ik niet zoveel, wel naar mijn werk als het weer mee werkt.

baal ook een beetje van ketting van mijn huidige F 800 , dus een K of R met cardan vind ik wel heel erg fijn, en ook dat je aan een R 850 gewoon heel veel zelf kan en veel nieuwe merk onderdelen gewoon stukken goedkoper is dan die van een F 800.
verder vind ik de kwaliteit van BMW echt met flinke stappen achteruit gegaan, iedere 2 a 4 jaar een nieuw balshoofdlager , 40 a 60 K km voor remschijven , dus daarom wil ik hele moderne BMW's achter me laten, en zelf het heft in handen nemen.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door CCvW »

Beste DJVerhulst,

Allereerst vind ik je filmpjes op youtube erg leuk! Ik heb zelf een R850R, en ik heb ook een aantal keer op een K75 gereden. De R850R voelt wat forser aan, en je hebt meer koppel. Ook vind ik de zitpositie op de R850R veel comfortabeler. Echter, als je de K75 gewend bent, is hij erg bokkig, trilt hij hard en voelt het blok aan alsof hij niet op toeren wilt komen. Door de aparte ophangingsconstructie voelt ook de besturing wat vaag.

De K75 is in vergelijking een nieuwer concept, waarin BMW de inherente tekortkomingen van het boxerprincipe heeft uitgebannen. De R850R is ouderwetser concept gebouwd op modernere techniek. Dit maakt het onderhoud wel relatief simpel om uit te voeren. Kleppen stellen is eenvoudiger dan bij de K75. (stelmoeren ipv bucket over shim). Smeren van de spiebanen is een stuk ingewikkelder.

Ik vind de R850R een fijne motor. Hij is degelijk, goedkoop, en heeft karakter. Een motor waarmee je moeiteloos naar Zuid-Duitsland rijdt. Het word een vriend.

Veel succes met je zoektocht!
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
djverhulst

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door djverhulst »

bedankt !, wat ik echt leuk zou vinden dat ik gaandeweg weer een hele reeks filmpjes kan maken met dingen die ik opknap , repareer , en verbeter.
En dan is een R 850 R razend interessant.

het grappige aan een K75 en R 850 R is ze hebben ongeveer het zelfde vermogen 70 a 75 pk en die heb je ook op het achterwiel.
alleen de manier waarop is zo anders, de K75 heeft de allerzachtste gas aanname van welke motor ooit met injectie.
het nadeel veel mensen vinden dat weer zoutloos, maar mijn huidige GS heeft amper een vliegwiel dus is zo vreselijk giftig vergeleken met een 850.
Dus denk dat ik daar weinig moeite mee zal hebben.

nu kan ik een K75 best wel pimpen, met de voorvork en wiel en rem van een K1100 en de cardan en achterwiel , dan kan je gelijk flink modernere banden om heen laten leggen dat is echt fijn want de meeste banden die in de maat van een K75 te koop zijn ontwerpen van 10 a 15 jaar geleden.
dat vind ik wel ff een dingetje zo'n BT 45 is best een aardige band maar vergeleken met een Michelin pilot 3/4 toering is enorm ! een Dunlop arrowmax streetsmart is wel het modernste wat je erom heen kan krijgen.

je heb gelijk het concept van de K75 is moderner , maar de uitvoering niet, ze hebben nooit de K75 met een 4V kop uit gebracht en met een moderner injectie systeem al vind ik het wel apart dat bepaalde R 850 R nog steeds een soort choke hebben. en geen ABS 2 het eerste systeem heb ik gehad maar dat is erg grof afgeregeld, en je schrikt dan behoorlijk als ie wat doen, de huidige GS is dat lichtjaren beter .

als je met een K75 op de Gross Glocker staat krijg je hem niet meer gestart , loopt ie dan loopt ie ( beroerd ) maar als je naar beneden wil moet je hem eerst een stukje laten rollen , of je moet iets doen met de luchtmeter.

wat ik eigenlijk zou willen is checken of ie een beetje lekker door mijn tuinpoort past, zou iemand in de buurt wonen eens langs willen komen ?
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik ben benieuwd naar je nieuwe filmpjes! Aan de R850R is genoeg te sleutelen. Het gas is nogal lastig doseren. Maar een nieuwe chip waarbij de ontstekingsprogressie scherper afgesteld staat, en waarbij bij gasgeven het mengel sneller verrijkt word scheelt lichtjaren. Zeker in combinatie met injectors van een R12XX. Ik heb ze beiden geïnstalleerd en dat rijdt echt helemaal top!! Veel soepeler en sneller.

Ik wist niet dat je de banden en het kardan en de voorpoten van een K1100 op een K75 kon zetten! Dat lijkt me een interessant project. Ik ben in die paar keer dat ik op de K75 heb gereden best een beetje verliefd geworden. Vooral op de soepele bak. Het blok klinkt een beetje als een Porsche 911. Ik vind het echt een mooi geluid. Ik ben nog student, dus ik kan er nu nog geen twee veroorloven. Eigenlijk vind ik de retro uitstraling van de K75 met de oude velgen het mooist. Vooral de zwarte velgen met de zilveren zijkant. Ik ben van '91, dus voor mij is het een oldtimer. Een K75 met 4V zou super zijn. En extreem zuinig.

Ik geloof dat ik een keer gelezen heb dat als je ergens een zekering verwijderd dat het Motronic systeem dan voor rijden in de bergen word afgesteld.

Je mag een keer bij mij langskomen om te kijken of hij zou passen. Maar ik woon in Delft...
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
djverhulst

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door djverhulst »

het verbaast me had het idee dat de 850 een beetje als een 1150/1200 rijd, wel heb ik hier al wel gelezen dat veel kleine oorzaken het één en ander kan veroorzaken en versterken ,, een lekke afdichting bij de injector of gasklep asje en die zo valse lucht trekt.
dus als ie echt lomp oppakt heb je een aardige lijst die je kan afwerken en een spuitbus remreiniger is een goed hulpmiddel .

1200 injectoren wist ik niet dacht dat ie tamelijk anders waren, maar snap de voordelen wel waarschijnlijk een fijnere nevel ,

je moet er wel wat aanpassen maar een aantal zaken schroef je er zo onder.

een K75 loopt best zuinig, mits je een beetje rustig doet met relaxt toeren 80 a 90 ,, ga je echt 120 + rijden dan loopt het snel op.
als je een 1100 cardan monteert die zijn langer minder toeren , maar ook wat minder puf, in je eentje in NL weinig last, maar in het teutenwald moet je wat vaker en sneller terug schakelen.

het geluid van een K75 is idd erg mooi, vind een K100/k1100 niet zo mooi klinken ,ze trillen , terwijl de k75 met balansassen echt nagenoeg trillings vrij loopt als ie warm , en omdat ie de zelfde waterpomp en radiator heeft, loopt ie nooit warm ideale motor voor begeleiden van wielrenners en je er heel lang op kan zitten.

heb er nooit van gehoord dat je het hoogte probleem kan oplossen door een zekering los te halen.

Delft - Almelo is best een afstand , ik wil kijken of ie hier door de tuinpoort past.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door CCvW »

Dat van die as in het gasklephuis is een goede tip! Hoe zou je zoiets moeten checken? Welke cardan's passen op welke K75? Het aantal spiebanen is door de jaren heen een aantal keer veranderd geloof ik.

Ik ben op zoek naar een opknap K75. Ik heb zin om te sleutelen deze zomer. Ik heb een reactie verstuurd naar aanleiding van deze advertentie. Hopelijk krijg ik reactie. Met Chris Harris kom ik er helemaal uit.

http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... &query=k75
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
djverhulst

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door djverhulst »

CCvW schreef:Dat van die as in het gasklephuis is een goede tip! Hoe zou je zoiets moeten checken? Welke cardan's passen op welke K75? Het aantal spiebanen is door de jaren heen een aantal keer veranderd geloof ik.

Ik ben op zoek naar een opknap K75. Ik heb zin om te sleutelen deze zomer. Ik heb een reactie verstuurd naar aanleiding van deze advertentie. Hopelijk krijg ik reactie. Met Chris Harris kom ik er helemaal uit.

http://www.speurders.nl/overzicht/motor ... &query=k75
je heb generatie groepen de lichte en donkere blokken , en tot 1989 en vanaf 1991 ,, kijk maar op de geijkte forums.

Die lekkages gasklepas , inlaat rubber kan je vinden met een bus remmen reiniger.

heb even voor je gekeken, maar deze heeft 160 K gelopen dat kunnen ze hebben, mits enige vorm van onderhoud en niet te gek mee omgesprongen ,, kenteken is opgestuurd naar de RWD en de koppeling is naar de klote , een koppeling vervangen is best een behoorlijke klus.
en weet niet hoe lastig het is om dat terug te krijgen, deze zou ik alleen kopen voor de onderdelen als het blok goed is maar als ik zo kijk heeft ie weinig liefde gehad..... en als ie steeds met koude motor in weg scheurt in de winter omdat ie als pekel hoer is gebruikt dat trekt zelfs een K75 op termijn niet.

Die Chris Harris ,, beetje grof in de mond, en briljant als storing zoeker vind ik hem niet, heb aardig wat van hem gezien, maar wel leuk.


als mijn R 850 R niet lukken word het ook een K75 .

ik zie wel dat je nauwelijks R 850 R onder de 2 K of je moet een boonstra special willen :cry:
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik snap wat je bedoelt met de bus remmenreiniger. Maar de motronic regelt de stationairloop. Ik denk niet dat dit zomaar veranderd. Je kunt tijdens het rijden niet met een bus remmenreiniger voelen of hij dan minder schokt bij deellastwisselingen.

Mijn R850R is bepaald wel een Boonstra special. Ik heb er voor dat ik er op een christelijke manier op kon rijden aardig aan moeten sleutelen (gaskabel, achterveer, rechtergasklephuis, en een hele grote beurt). Echter voor €1800 heb ik een fiets waarop ik al 50.000 op rij zonder grote problemen.

Ik kan de K75 overnemen voor €200. Ik kan dus zat investeren in reserve onderdelen. Bovendien vervang ik gewoon alles wat roestig is.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
djverhulst

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door djverhulst »

hoeft/moet niet rijden, , gewoon motor laten draaien en dan er wat op spuiten terwijl je wat duwt en trekt, veranderd het toerental weet je genoeg

maar lekken via gasklepassen , heb je maar heel zelden ,, de inlaatrubbers zijn wel kwetsbaar.

kijk als je geen structurele schade heb je voor weinig geld en wat werk wel een leuke motor.

http://k75retro.blogspot.nl/2013/09/par ... rsion.html hier heb verdere info over een paralevel achterrbrug en voorvork overbouwen
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

ben weer een stukje verder.
vandaag [youtube]https://youtu.be/YXlnpdk-gq8[/youtube] met deze R 850 R gereden,, wat rijd ie toch lekker.
en thuis gehad, past zonder gezeik door de tuinpoort,, dus het jagen naar een goeie kan nu beginnen.

het valt me op dat er veel uit 1996 tot 1999 aangeboden worden maar de latere modellen nauwelijks.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zou me richten op een model vanaf 1997. Toen is er een modificatie (afschuining van de tandwielen) geweest van de versnellingsbak.

Succes met je zoektocht! _004

[groet]

Eilert
dj.verhulst schreef: 08 jul 2017, 22:28 ben weer een stukje verder.
vandaag [youtube]https://youtu.be/YXlnpdk-gq8[/youtube] met deze R 850 R gereden,, wat rijd ie toch lekker.
en thuis gehad, past zonder gezeik door de tuinpoort,, dus het jagen naar een goeie kan nu beginnen.

het valt me op dat er veel uit 1996 tot 1999 aangeboden worden maar de latere modellen nauwelijks.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

Ja idd , ik heb het mee gekregen van de versnellings bak ,, heb veel gelezen en gezien .

komt het ook vaak voor dat een R 850 R slecht in neutraal te krijgen is ??
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Geen idee. Dit hoor ik voor het eerst na ruim vijf jaar actief te zijn op ons forum.
dj.verhulst schreef: 08 jul 2017, 22:48komt het ook vaak voor dat een R 850 R slecht in neutraal te krijgen is ??
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door CCvW »

Nee, slecht naar neutraal komt eigenlijk niet voor. Het komt soms wel voor dat hij niet in de eerste versnelling wil.

Persoonlijk vind ik dat het kleurenschema de tank wel erg rond maakt. Rood of zilver staat erg mooi. Maar dat is smaak. Wel een super nette fiets zeg!

Het verschil tussen de M96 en M97 versnellingsbakken is inderdaad de tandwielen, maar ook rubbers om het agrarische geluid wat te dempen. In theorie zou het kunnen dat de '97 modellen iets minder direct schakelen. Maar ook dat lijkt mij een kwestie van smaak.

Ben benieuwd naar welke fiets het wordt!
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

heb ergens (inmiddels) gelezen als de verkeerde bak olie erin zit ,, dit gedoe kan geven, geen idee hoe lang dit er al in zit.

en zouden de spiebanen droog zijn ?

ik houd van mono ( metalic ) kleuren vind dit zwart en grijs wat oudbollig , mijn voorkeur gaat toch naar een solide kleur, dat blauw en rood vind ik erg mooi maar dat zie je vaak bij de oudere modellen van voor 1997, en die laat ik staan vanwege die matige bak.

maar goed als het me echt niet aan staat of ding is echt lelijk, dan spuit ik hem wel, 2 dagen schuren en een maatje in een spuiterij en ding is als nieuw.
ik concentreer me meer is ie technisch in orde .

er worden best wat R 850 R aangeboden maar de laatste reeks eigenlijk amper.


heb nog wat foto's https://flic.kr/s/aHskYj3dw9
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

Re: R 850 R doen of niet ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

ik heb er eentje gekocht en vandaag gekregen

AfbeeldingBMW R850R aflevering 28-7-2017 by dion verhulst, on Flickr
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”