Pagina 1 van 1

Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 21 aug 2017, 11:34
door benalla
Hallo allemaal,

De afgelopen jaren heb ik vele mooie kilometers gereden op een R1200C.
Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.

Mijn eerste keuze was de R1200RT.
Vanwege het, op dit moment, beperkte budget kijk ik nu ook naar de R1100RT.

Als ik alsnog naar een wat oudere R1200RT ga zoeken, waar moet ik dan op letten?

Mvg,
Samir

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 21 aug 2017, 22:24
door EileRT
Het wordt op ons RT-forum zeer gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting jezelf eerst even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43. Je valt nu zo ongeveer met de deur in huis . . .

[groet]

Eilert

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 21 aug 2017, 22:45
door benalla
Ja sorry....

Ik ben Samir, grote Sparta fan én BMW fan.
Sinds 2001 mijn motor rijbewijs en meteen een Shadow VT600C gekocht.
Daarmee vele jaren met groot plezier gereden.

In 2008 overgestapt op een R1200C.
Daarmee is mijn 'liefde' voor BMW begonnen.

Tot vorig jaar vele plezierige kilometers ermee gemaakt.

Nu dus op zoek naar een andere....

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 21 aug 2017, 22:46
door benalla
By the way......Sparta Rotterdam ....

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 24 aug 2017, 20:25
door mkoskamp
Ik heb met zeer veel plezier een 1100RT gereden. Nu een 1200RT. Zit een groot verschil in.
Een R1150RT zit er mooi tussenin. Voordeel van de 1150 is dat je een iets jongere kan kopen, die zijn tot en met 2004 geleverd.
Wat je ook kiest, je gaat er veel lol van hebben.

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 20 okt 2017, 11:32
door siebke
wouterv schreef: 19 okt 2017, 17:25 ...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 20 okt 2017, 20:05
door Ton1959
siebke schreef: 20 okt 2017, 11:32
wouterv schreef: 19 okt 2017, 17:25 ...knip....De R1200RT-LC blinkt weer uit in souplesse vergeleken met de olie gekoelde modellen.
Een bekende klacht over de olie gekoelde R1200RT betreft de spiegels: je ziet meer van je armen dan van wat achter je gebeurd, ook hier is de R1200RT-LC sterk verbeterd (maar daardoor iets breder).
Alle oliekoelers verbruiken olie (dat weet je van de R1200C), de R1200RT-LC verbruikt geen druppel olie.....knip...
Om verwarring te voorkomen: De RT1200RT-LC is vanaf 2014 op de markt en LC staat voor Liquid Cooled, oftewel vloeistof gekoeld. De voorgaande -1200- zijn luchtgekoeld net als de 850, 1100, 1150, de VW Kever en de Eend. Hier zit natuurlijk wel olie in, maar die is vooral bedoeld voor de smering.
Het rijden met een -1100- of een -1200- betekent idd. een wereld van verschil. De 1100 is meer een 'basic' machine t.o.v. de 1200, vooral de electronica. Dat ligt bij de 1200 veel gevoeliger als je iets wilt aansluiten of wijzigen. De 1100 heeft nog een 'ouderwetse' zekeringenkast onder het zadel. Daar zoek je bij de 1200 tevergeefs naar.
Bij de -1100- zit je meer 'in' de motor, de -1200- geeft het gevoel er meer 'op' te zitten en rijdt zich een stuk sportiever. Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn R1100RT, mijn eerste machine überhaubt. Maar de R1200RT is darentegen weer een geavanceerdere machine, waar weer meer(veiligheids-)opties af-fabriek te vinden zijn. Daarnaast speelt het budget natuurlijk ook een prominente rol.
Dit verhaal klopt niet helemaal. De 850 1100 1150 en de 1200 zijn lucht en olie gekoeld. Mijn motor is luchtgekoeld DE LC is lucht en vloeistof gekoeld.

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 22 okt 2017, 21:29
door siebke
Goede aanvulling Ton. Natuurlijk koelt ook de olie, dat zelfs in alle motoren. Ik wilde er geen al te technisch verhaal van maken om de focus op het meest essentiele verschil tussen de LC-versie (de 'waterbuffel) en de voorgaande RT-modellen te houden.

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 22 okt 2017, 22:13
door EileRT
Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef: 21 aug 2017, 11:34Nu ben ik op zoek naar een andere BMW.

Re: Aanschaf van een R1100RT of een R1200RT

Geplaatst: 07 nov 2017, 18:58
door EileRT
Toch een -1200- geworden lees ik in een ander draadje met wederom een vraag. Wel zo fijn om je eigen draadje af te sluiten . . . :O
EileRT schreef: 22 okt 2017, 22:13 Na bovenstaande info ben ik na de laatste posting van topicstarter benalla van inmiddels een maand geleden, wel benieuwd waar zijn keuze op is gevallen . . .
benalla schreef: 07 nov 2017, 11:32 Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een R1200RT uit 2011.