R1200R verbetering ?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

R1200R verbetering ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

ik heb een R850R waar ik steeds problemen mee heb, de zaak waar ik hem gekocht heb doet er echt alles aan om het te fixen maar de reparaties helpen steeds maar even, hij loopt nu eindelijk goed maar met een co van 10 % en een verbruik van 1 op 15 heb ik er genoeg van.
en weet eigenlijk niet zo goed of ze het voor elkaar gaan krijgen of ze nog wat gaan doen, heb de 850 maar in de winterstalling gezet en kijk in maart wel.

heb een beetje het vertrouwen in de 850 verloren, nu kan ik wel naar MSE , maar als ik daar 600 moet betalen leg ik dat liever bij een nieuwere motor.

nu heb ik een R1200R DOHC gezien, voordelen die lopen het mooist van alle lucht/olie blokken heb ik me laten vertellen.
en ze zijn zuiniger en minder zeikerig qua benzine dan een 1150 R . en ik ben ook wel gecharmeerd van het complete dashboard met tankmeter en temp en een verbruik meter en weer betere veren en remmen en door ontwikkeling.

nou geef ik niet echt om het vermogen van wel 110 pk ,, maar als ze ongeveer even zwaar wegen, en qua verbruik niet echt ontlopen , volgens http://spritmonitor.de/ ga ik er niet op achteruit.

geef ik liever wat meer uit , flink wat meer maar als ik er echt jaren mee vooruit kan wil ik het overwegen.

die R1200R heeft ongeveer 125 K km gelopen, bij de oudere R11x0 zit je dan vaak met de koppeling , maar wat doen de remschijven? 8 gemiddeld 70 a 80 K km ??, het ABS3/4 zou beter dan de oudere systemen, ESA ?? je moet de kleppen stellen , maar omdat er vulplaatjes in zitten , hoeven die net zo weinig aangepast te worden als bij de K75/k100/k1100 ?? weet niet of ie dealer onderhoud heeft gehad, moet hem nog gaan bekijken,, maar dan wil ik eerst het plaatje rond hebben
en een redelijke prijs terug krijgen voor de 850 heb er 3,3 K mee gereden sinds deze zomer en veel nieuwe onderdelen erop ( laten ) zetten.

zijn er nog andere dingen waar ik in het bijzonder naar moet kijken ?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1200R verbetering ?

Ongelezen bericht door Bert M »

Het aanwezig zijn van een waterdichte onderhoudshistorie is niet onbelangrijk. Liefst onderbouwd met facturen. Daarnaast is het verstandig om een gebruikte motorfiets aan te bieden voor een aankoopkeuring. Zeker als je zelf niet 100% technisch op de hoogte bent. Je zou hiervoor kunnen aankloppen bij een van onze forumsponsoren, dan wel bij Erik van Lent. Je krijgt dan een behoorlijk gedetailleerd beeld van de staat van de motor. En daarnaast moet je, zoals met elke aankoop, een beetje geluk hebben.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 nov 2012, 20:54
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1998
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Almelo
Contacteer:

Re: R1200R verbetering ?

Ongelezen bericht door dj.verhulst »

inmiddels heb ik contact opgenomen met de aanbieders, over de onderhoud status, dit is idd belangrijk ivm alle terug roepacties en modificaties tijdens onderhoud , dat weet ik van mijn oude F800GS nog wel , na 5 jaar deden ze er nog van alles aan.

Erik van Lent, die heb ik heel hoog zitten, die gast kan & weet wat,, ben zelf ook wel onderlegd in het een en ander, maar ik weet niet alles .
als ik zijn tarief zie denk ik dat het een serieus optie zou zijn.

maar eerst eens het antwoord afwachten van die zaak over onderhoud en de andere vragen die ik gesteld heb.
staat me dat aan , ga ik kijken & rijden, en dan onderhandelen, en als dat niet naar wens ga ,, zie ik wel na februari of maart ( afhankelijk winter )
en dan zou ik toch naar MSE,, een diagnose zou toch niet gelijk in de cijfers kopen , neem aan dat ze goed kijken en testen en dan met een duidelijk verhaal komen dit en dat is kapot en dat kost dit,, dan is ie op zijn minst verkoopbaar of ik rij een seizoen door terwijl ie beter is , en dan zie ik wel.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: R1200R verbetering ?

Ongelezen bericht door Markus »

Ik heb gedurende de laatste 2 jaar een paar keer per jaar op een 850RT gereden, hiervoor ook ervaring met een 1100RT.

Paar puntjes uit jouw betoog:

- Gewicht: de fiets is wat lichter, gaat soepeler door de bocht en is zeer goed te hanteren. Voornaamste punt is dat de fiets wat lager zijn gewicht heeft wat het best leuk rijden maakt.
- Verbruik: 1:20 haal ik 70% van het jaar met gemak op de RT, de voorgaande modellen niet.
- Remschijven: gemiddeld tussen de 40-60K denk ik?
- Kleppen: de eerste 80K zijn ze bij mijn fiets nog niet gesteld. Wel nagemeten (dealer)
- ESA is leuk, maar staat standaard op sport. Die optie vind ik de beste wegligging geven.
- ABS, gebruik het regelmatig. Vind het een hobby om af en toe de motor strak geremd te krijgen en dan weet je ook wat de fiets kan.

Waar je op moet letten:
- Tanklint: als de fiets langer heeft stil gestaan kan die het de eerste tank dat je rijdt zomaar begeven
- Staat van onderhoud
- Dat je niet direct verliefd wordt op het blok :mrgreen:

Succes met beslissen.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”