Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

bron: http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2 ... orrijders/

Steeds meer auto’s worden uitgerust met een zogeheten dodehoekdetector. Sensoren in de autombumper detecteren dan wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt en waarschuwen de bestuurder. Motoren worden echter niet op tijd opgemerkt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Volgens de American Automobile Association (AAA) ziet de dodehoekdetector motorrijders 26% later aankomen dan andere voertuigen. Ook auto’s die snel achterop komen, zoals bij het invoegen op de snelweg, worden vaak niet op tijd gespot en daardoor is er bij het veranderen van rijstrook of bij het afslaan nog te weinig tijd over om een aanrijding te voorkomen. Volgens het AAA-onderzoek zijn automobilisten bovendien geneigd om blind te vertrouwen op het systeem. En dat kan niet alleen voor motorrijders gevaarlijk zijn, maar in de stad ook voor fietsers en voetgangers.

De AAA concludeert dan ook dat bestuurders zelf actief betrokken moeten blijven bij het verkeer en zich moeten realiseren dat een veiligheidssysteem zoals een dodehoekdetector niet feilloos functioneert. KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink sluit zich daarbij aan, maar zegt tegelijkertijd dat motorrijders zelf ook het nodige kunnen doen om een aanrijding te voorkomen. „Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

100% gelijk voor Arjan Everink.
Je bent als motorrijder volledig zelf verantwoordelijk voor je zichtbaarheid en kwetsbaarheid.
Veel leed kun je voorkomen door een aangepaste snelheid en positie op de rijbaan.
Hier worden nog veel te veel fouten gemaakt.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door HansD »

In de file lukt het niet altijd om uit de dode hoek van autos opde rechtse baan te blijven. Keuze is dan vaak tussen dode hoek en heel dicht (te dicht) aansluiten. Ik sluit meestal even dicht aan en laat me dan weer terugzakken zodat de auto naast me mij gezien heeft voordat ik weer naast hem ga rijden, mogelijk in de dode hoek.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door EileRT »

Jos WRSM schreef: KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink sluit zich daarbij aan, maar zegt tegelijkertijd dat motorrijders zelf ook het nodige kunnen doen om een aanrijding te voorkomen. „Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”
Wijze woorden . . . !
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

HansD schreef:In de file lukt het niet altijd om uit de dode hoek van autos opde rechtse baan te blijven. Keuze is dan vaak tussen dode hoek en heel dicht (te dicht) aansluiten. Ik sluit meestal even dicht aan en laat me dan weer terugzakken zodat de auto naast me mij gezien heeft voordat ik weer naast hem ga rijden, mogelijk in de dode hoek.
Tuurlijk wel, zak 2 tot 3 meter af en je zit weer in het zicht van zijn buitenspiegel.
Controleer ook altijd of hij jou gezien heeft door in ZIJN linker buitenspiegel te kijken en probeer op die manier oogcontact te krijgen.
Het "truukje" dat ik wel eens uit haal is in die positie dan weer eens wat meer links en dan weer eens wat meer rechts te gaan rijden.
Zit de automobilist goed op te letten zal hij regelmatiger zijn buitenspiegel gaan controleren alleen al om te kijken wat jij aan het uitspoken bent..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben per definitie niet dol op allerhande veiligheidsvoorzieningen die de autoindustrie telkens meent te moeten verzinnen. Het lijkt op eerste gezicht zo mooi: een afbeelding van een kopje koffie op je dashboard als de auto detecteert dat je vermoeid raakt en nog meer van dat soort fratsen. Helaas kweekt de industrie hiermee gebruikers die blindelings op die rommel vertrouwen en voor geen meter zelf meer kunnen beslissen wanneer het, om bij mijn eerste voorbeeld te blijven, tijd is voor een pauze. Welke auto's hangen bij de eerste gladheid van het winterseizoen in grote getalen in de vangrail? Audi Quattro's... Waarom? Omdat daar volgens de doorsnee gebruiker toch niets mee kan gebeuren. Zo is ook de gemiddelde snelheid onder winterse omstandigheden toegenomen... Sinds het algemeen gebruik van winterbanden. Veiligheidseffect is dus gelijk teniet gedaan... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn conclusie is dat al die eindeloos geprezen voorzieningen er niet zijn voor de veiligheid, maar slechts voor de marketing...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Daar kon je wel eens gelijk in hebben want het verkoopt natuurlijk wel al die elektronische hebbe dingetjes. _001

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:Ik ben per definitie niet dol op allerhande veiligheidsvoorzieningen die de autoindustrie telkens meent te moeten verzinnen. Het lijkt op eerste gezicht zo mooi: een afbeelding van een kopje koffie op je dashboard als de auto detecteert dat je vermoeid raakt en nog meer van dat soort fratsen. Helaas kweekt de industrie hiermee gebruikers die blindelings op die rommel vertrouwen en voor geen meter zelf meer kunnen beslissen wanneer het, om bij mijn eerste voorbeeld te blijven, tijd is voor een pauze. Welke auto's hangen bij de eerste gladheid van het winterseizoen in grote getalen in de vangrail? Audi Quattro's... Waarom? Omdat daar volgens de doorsnee gebruiker toch niets mee kan gebeuren. Zo is ook de gemiddelde snelheid onder winterse omstandigheden toegenomen... Sinds het algemeen gebruik van winterbanden. Veiligheidseffect is dus gelijk teniet gedaan... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn conclusie is dat al die eindeloos geprezen voorzieningen er niet zijn voor de veiligheid, maar slechts voor de marketing...

[groet]

Bert M
Zo gaat het bij de motoren ook al goed die richting uit. Ik hou ook niet van al dit soort gadgets. Maar ergens is het hetzelfde een beetje met ABS. Omdat mensen het hebben denken ze dat ze altijd op tijd nog stil staan maar je voertuig heeft toch een bepaalde remweg en als je te laat remt mag je dan wel je rem niet blokkeren maar je zit nog steeds in je voorganger. En een extra laagje in je motor pak gaat je dan ook niet redden. Daarom zoek ik iets minder de grenzen op van het kunnen van de motor. Dan leef je over het algemeen net iets langer.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door HansD »

Niet helemaal mee eens voor motoren: ik ben van mening dat de electronica op motoren echte life-savers zijn.
Abs, traction control en bochten traction control (msc van bosch) zijn pure veiligheidsvoorzieningen die het motorrijden veilger maken. Ook de moderne motormanagement systemen en electronische drive-by-wire systemen maken het rijden met de huidige aupersterke motoren een stuk veiliger. Vraag blijft natuurlij kof je al dat vermogen nodig hebt,
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door zadkine »

Bert M schreef:Ik ben per definitie niet dol op allerhande veiligheidsvoorzieningen die de autoindustrie telkens meent te moeten verzinnen. Het lijkt op eerste gezicht zo mooi: een afbeelding van een kopje koffie op je dashboard als de auto detecteert dat je vermoeid raakt en nog meer van dat soort fratsen. Helaas kweekt de industrie hiermee gebruikers die blindelings op die rommel vertrouwen en voor geen meter zelf meer kunnen beslissen wanneer het, om bij mijn eerste voorbeeld te blijven, tijd is voor een pauze. Welke auto's hangen bij de eerste gladheid van het winterseizoen in grote getalen in de vangrail? Audi Quattro's... Waarom? Omdat daar volgens de doorsnee gebruiker toch niets mee kan gebeuren. Zo is ook de gemiddelde snelheid onder winterse omstandigheden toegenomen... Sinds het algemeen gebruik van winterbanden. Veiligheidseffect is dus gelijk teniet gedaan... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn conclusie is dat al die eindeloos geprezen voorzieningen er niet zijn voor de veiligheid, maar slechts voor de marketing...

[groet]

Bert M
Voor wat betreft winterbanden ben ik het er niet mee eens dat dat een "nutteloze"gadget zou zijn.
Als iedereen die banden zou hebben heb je gewoon minder dat het verkeer compleet stil staat.
Gewoon omdat iedereen dan wel die gladde brughelling op komt ipv de brug voor alle verkeer te blokkeren waardoor ook degenen met winterbanden niet meer verder kunnen.

Zoiets als: Met zomerband kom je een 3% helling op, met winterband een 6% helling bij gladheid. De hellingen in nederland bij invoeg stroken , bruggen zijn (maximaal) 4% op de doorgaande wegen.
Ook (test): remweg met zomerband van 50 naar 0 66 meter, met winterband 36 meter. Dus oo alrijdt je wat vlotter door, nog steeds heb je veel meer beheersing...helemaal helling af waarbi je met zomerband helemaal niet meer kunt afremmen , ongeacht snelheid.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:Niet helemaal mee eens voor motoren: ik ben van mening dat de electronica op motoren echte life-savers zijn.
Abs, traction control en bochten traction control (msc van bosch) zijn pure veiligheidsvoorzieningen die het motorrijden veilger maken. Ook de moderne motormanagement systemen en electronische drive-by-wire systemen maken het rijden met de huidige aupersterke motoren een stuk veiliger. Vraag blijft natuurlij kof je al dat vermogen nodig hebt,

Ik heb niet het gevoel dat de oudere motoren niet veilig zijn zonder al deze veiligheidsvoorzieningen. Motorrijden blijft natuurlijk altijd nog meer gevaarlijk dan autorijden maar dat ligt voor een gedeelte aan de motorrijder zelf en voor een gedeelte bij het agressieve weggedrag van vele weggebruikers. En dan vind ik de bumperklevers nog de ergste soort. Voor veel motorrijders zijn een aantal van die veiligheidsvoorzieningen wel nodig omdat ze zelf het besef niet hebben om het wat rustiger aan te doen. Tegen mensen die gewoon de voorrangsweg op rijden zonder goed te kijken of mensen die achterop rijden omdat ze gewoon niet opletten doe je niks aan. Maar ik snap wel dat de moderne motoren wel veiliger worden maar het voordeel word ten dele teniet gedaan door nog meer vermogen. Ik heb dat vermogen persoonlijk totaal niet nodig om plezier te beleven aan een motor.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”