Online test verkeersregels

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoe goed ken jij de verkeersregels nog? Doe de online test via

http://opfriscursus.vvn.nl/v/start
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door wil51 »

3 fouten,dus valt me nog mee. :D
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het zou mijn eer te na zijn om niet alles goed te hebben.

Toch heb ik wel een opmerking.
Bij de vraag met de voorsorteervakken : "Mag u nog van rijstrook wisselen?" luidt het antwoord: "Nee."
Dat antwoord is goed, alleen de uitleg iets minder.
Er staat tussen haakjes bij: "Doorgetrokken streep." Dat is onjuist.

Een bestuurder is verplicht op een kruispunt de rijrichting te volgen die de voorsorteerstrook waarop hij zich bevindt aangeeft (Art. 78 lid 1 RVV1990).
Of er wel of niet een doorgetrokken streep tussen de rijstroken ligt, is niet relevant voor die verplichting.
Daarbij is de streep op de foto geen doorgetrokken streep, die moet minstens 18 meter lang zijn om een doorgetrokken streep te zijn.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door Bert M »

4 van de 24 fout. Zit bij mij hoofdzakelijk in de hoek van de gevaarherkenningsvragen. Ik zie niet in waarom ik met mijn volle maat 46 op de rem moet als er in de verte twee ruiters aan komen sloffen en die meute fietsende pubers gaan echt wel aan de kant als ze de snuit van een Range Rover op zich af zien komen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door Walter »

oei 2 foutjes...

zou het geluk geweest zijn?
er waren er toch een paar bij waarbij ik licht moest gokken...
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door zadkine »

De anwb heeft ook al zoiets....
Overigens heb ik pas 2,5 jaar mijn A rijbewijs en dus recnt moeiteloos de theorie gehaald.
Ook die anwbtest heb ik met 1 foutje afgerond...en dat foutje had betrekking op een vraag waarover het CBR en cjib verschillend denken. Nl wanneer iets een file is en dus of je er rechts langs mag of niet.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft een aantal jaren geleden invulling gegeven aan het begrip file.

Van een file is sprake als ten gevolge van een groot verkeersaanbod de voertuigen langzamer rijden dan de toegestane maximumsnelheid.

Dat betekent dat een file zich relatief snel kan voortbewegen, b.v. met 100 km/h waar 130 km/h is toegestaan.
Het betekent ook dat een rijtje auto's dat zich heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen geen file vormt; de ophoping vindt immers geen oorzaak in het verkeersaanbod.
In het eerste geval mag je rechts inhalen, bij de tweede situatie niet.

Over naar links richting aangeven voor en op een rotonde.
De ANWB zegt dat het een soort van serviceverlening is. Het CBR schrijft het verplicht voor in de rijprocedure. VVN ontraadt het omdat het alleen maar tot verwarring leidt. Met dat laatste ben ik het eensch.
In veel Europese landen (b.v. Duitsland en België) is om die reden naar links richting aangeven voor en op een rotonde verboden en strafbaar.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door zadkine »

MofkaP schreef:Het gerechtshof in Leeuwarden heeft een aantal jaren geleden invulling gegeven aan het begrip file.

Van een file is sprake als ten gevolge van een groot verkeersaanbod de voertuigen langzamer rijden dan de toegestane maximumsnelheid.

Dat betekent dat een file zich relatief snel kan voortbewegen, b.v. met 100 km/h waar 130 km/h is toegestaan.
Het betekent ook dat een rijtje auto's dat zich heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen geen file vormt; de ophoping vindt immers geen oorzaak in het verkeersaanbod.
In het eerste geval mag je rechts inhalen, bij de tweede situatie niet.

Over naar links richting aangeven voor en op een rotonde.
De ANWB zegt dat het een soort van serviceverlening is. Het CBR schrijft het verplicht voor in de rijprocedure. VVN ontraadt het omdat het alleen maar tot verwarring leidt. Met dat laatste ben ik het eensch.
In veel Europese landen (b.v. Duitsland en België) is om die reden naar links richting aangeven voor en op een rotonde verboden en strafbaar.
En toch is deze uitleg van het hof nogal stompzinnig. Eigenlijk zelfs: Van elke normale rijervaring gespeend.
Hoe vaak zie ik niet dat dat rijtje achter een inhalende vrachtwagen ketting rem acties gaat vertonen.
Als ik rechts rij mag ik er naar de letter van de jurisprudentie niet langs en zou dus ook moeten remmen.
En dwing daarmee de op dat moment achter me rijdende auto's (en vrachtauto's) ook tot remmen....met ook een ketting remreactie tot gevolg, mogelijk kop staart botsingen.
Dat is zeer onhandig om niet te zeggen levens gevaarlijk. Vrij asfalt voor me en toch moeten remmen van Leeuwarden.

Beter was een juridische uitleg over files geweest: Elk rijtje auto's dat langzamer rijdt dan de toegestane snelheid is een file.
doov650

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door doov650 »

Had ik toch de vlaggen op een begrafenis auto fout..................


Ik lever per omgaande mijn rijbewijs in, want als je zo'n vraag al niet goed beantwoordt, dan gaat het vast mis in het verkeer.
doov650

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door doov650 »

Net zo dat ik maar niet kan onthouden hoe lang een aanhanger achter mijn motor mag zijn.
Niet dat ik overweeg om er 1 aan mijn fiets te hangen, maar toch.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door MofkaP »

zadkine schreef:Hoe vaak zie ik niet dat dat rijtje achter een inhalende vrachtwagen ........
...... rechts wordt ingehaald door een bestuurder die zich later vooraan in het rijtje achter de vrachtwagen ertussen wringt, waardoor de rest van het rijtje genoodzaakt is te remmen.

Die heeft dus twee bonnen. Één voor rechts inhalen (€ 230 + € 7) en één voor geen voorrang verlenen bij het wisselen van rijstrook (€ 230 + € 7).
Dat zijn twee gedragingen tijdens één rit. Goed voor een art. 130 melding en een verplicht te volgen EMG cursus (huftercursus) van het CBR (huidig tarief: € 1002).

Dat je er rechts langs gaat zullen weinigen een probleem mee hebben; pas als iemand zich daarna als asobestuurder met geweld alsnog in het rijtje wil voegen.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door zadkine »

MofkaP schreef:
zadkine schreef:Hoe vaak zie ik niet dat dat rijtje achter een inhalende vrachtwagen ........
......

Dat je er rechts langs gaat zullen weinigen een probleem mee hebben; pas als iemand zich daarna als asobestuurder met geweld alsnog in het rijtje wil voegen.
Dat denk ik ook wel....tot nu toe althans nooit moeite mee gehad als ik met ca 85-90 km/h @gps rechts blijf rijden.Remmen ze links dan ga ik er rechts langs en als ze weer op snelheid komen halen ze me weer in.

ps Zolang rechts rustiger rijdt dan links blijf ik rechts . Per saldo ben ik even snel thuis maar met veel lager verbruik en veel minder stress. (per auto overigens en in de spits)
doov650

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door doov650 »

MofkaP schreef:Het gerechtshof in Leeuwarden heeft een aantal jaren geleden invulling gegeven aan het begrip file.

Van een file is sprake als ten gevolge van een groot verkeersaanbod de voertuigen langzamer rijden dan de toegestane maximumsnelheid.

Dat betekent dat een file zich relatief snel kan voortbewegen, b.v. met 100 km/h waar 130 km/h is toegestaan.
Het betekent ook dat een rijtje auto's dat zich heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen geen file vormt; de ophoping vindt immers geen oorzaak in het verkeersaanbod.
In het eerste geval mag je rechts inhalen, bij de tweede situatie niet.

.
Raarrrrrrrrrrr, dat 2e rijtje wordt toch ook veroorzaakt door een te groot verkeersaanbod. Namelijk van een te groot aantal vrachtauto's. 2 is kennelijk genoeg om de boel op te houden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door Bert M »

Graag weer on-topic! Het gaat hier om de verkeerstest en niet om wat wel en niet een file is!

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er valt inderdaad wel wat af te dingen aan deze "test" zoals MofkaP aangeeft maar het kan geen kwaad je kennis te testen.
Aan de andere kant denk ik dat het juist toepassen van de regels ook heel erg belangrijk is, naast het herkennen en voorkomen van gevaarsettings e.d.
Kennis is 1, ervaring en inzicht is 2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door tmolsth »

H'm, verdorie, ook een paar (wat onbenullige) foutjes, maar desondanks heb ik maar bij de ANWB het theorieboek Rijbewijs B gekocht (17.50 Euro) om alles maar weer eens rustig door te lezen.

Theo Olsthoorn, Heemstede
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door MofkaP »

Voor een verkeersquiz op een iets hoger niveau, kijk op mijn homepage.
doov650

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door doov650 »

Bert M schreef:Graag weer on-topic! Het gaat hier om de verkeerstest en niet om wat wel en niet een file is!

[groet]

Bert M
Moderator
Je zult de vraag toch maar mooi verkeerd kunnen beantwoorden als je niet precies weet wat de uitleg van een file is.
Zo off topic is dat dus niet !!
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door Bert M »

Beste Doof650,

Het staat je vrij om een eigen draadje 'wat is nu precies een file' te starten.

[groet]

Bert M
Moderator





doov650 schreef:
Bert M schreef:Graag weer on-topic! Het gaat hier om de verkeerstest en niet om wat wel en niet een file is!

[groet]

Bert M
Moderator
Je zult de vraag toch maar mooi verkeerd kunnen beantwoorden als je niet precies weet wat de uitleg van een file is.
Zo off topic is dat dus niet !!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Online test verkeersregels

Ongelezen bericht door MofkaP »

Bert M schreef: Zit bij mij hoofdzakelijk in de hoek van de gevaarherkenningsvragen.
Die zijn ook arbitrair en vooral vaak onduidelijk.
Ook al omdat het statische plaatjes zijn en geen dynamische filmpjes zoals in veel andere landen wel het geval is.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”