Graag gezien

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Graag gezien

Ongelezen bericht door MofkaP »

Vandaag was de aftrap van de nieuwe zichtbaarheidscampagne van het motorplatform.
Het filmpje is te zien op you tube bij de diverse organisaties die deelnemen in het platform.
Slagzin: Wat moet je nog meer doen om gezien te worden?

Afbeelding
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door RToon »

zelf zou ik ook mijn helm op gehouden hebben
je loopt toch voor joker als je er zo bij loopt
natuurlijk moet je gezien worden
maar je kunt ook zelf kijken of ze je zien dus gezien wordt en daar op anticiperen
je bent nu eenmaal een zeer gevoelige verkeersdeelnemer
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik houd het bij mijn zwart/fluor gele motorpak met reflectie strepen en fluor gele helm.

Ik vind het overigens heel goed dat er een campagne is gestart over de zichtbaarheid van de motorrijd(st)er in combinatie met kleding. Als je sommigen ziet rijden in onopvallende kleding dan vraag je je af waarom ze dat doen. Het is in het verkeer toch een kwestie van zien en gezien worden.
In deze periode halen veel mensen de motor van stal en is het overige verkeer daar nog niet op ingesteld. Met goed zichtbare motorkleding val je in ieder geval beter op. Wellicht dat de campagne ook juist nu is gestart.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
RTheo
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 sep 2014, 08:47
Type: R1200RT
Bijz: 2014 LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rosmalen
Locatie: Rosmalen

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door RTheo »

Ik geloof niet zo in extra maatregelen in het donker. Volgens mij zijn we als motormuis vooral overdag in het nadeel. Ik ben overtuigd van het opvallen in fluorgele hesjes. Mooi is anders, maar ik voel me verplicht tegenover mn drie kids om het aan te trekken. Ik ben één maal 'over het hoofd gezien' en dat was voldoende voor meer motorwijsheid dan je op een vro kunt leren. Neemt niet weg dat ook vro een aanrader is. Ik wens iedereen veel veilige km's.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Bert M »

Zolang er een verschil is tussen kijken en zien, zorg ik dat ik van tevoren probeer te zien of er vanuit 4-wieligen wel gekeken wordt...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook dat is een van de manieren om niet over het hoofd gezien te worden Bert . . . deze heb ik mijzelf ook eigen gemaakt.

[groet] Eilert
Bert M schreef:Zolang er een verschil is tussen kijken en zien, zorg ik dat ik van tevoren probeer te zien of er vanuit 4-wieligen wel gekeken wordt...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Soms moet je de boodschap ietwat overdrijven om aandacht te krijgen, dus daarin zijn ze ruimhartig geslaagd in mijn optiek.
Met een glimlach/knipoog aandacht vragen voor de serieuze zaak.

Ik rij niet zo heel vaakin het donker, maar ik pas mijn technieken weldegelijk actief & passief aan;
Met name de snelheid en afstand pas ik nog ruimhartiger aan, nog meer veiligheidsruimte creëren.
Het gebruik van het knipperlicht laat ik iets langer werken, bij het remmen laat ik het remlicht soms een paar keer knipperen met de remhandel of rempedaal. Naast wat reflecterende materialen bij mijzelf en sommige plekken op mijn motor.

Daarnaast pas ik mijn positie op de weg, met name in de rijstrook, hoog-dynamisch aan.
Niet dat ik over de weg slinger, maar ik wil voorkomen dat ik aangezien wordt als zijnde een lantaarnpaal of anderszins wegornament.
Omdat het in het donker wat moeilijker te beoordelen is of de 4-wielige wel gekeken en/of gezien heeft.
Want alleen gekken en dwazen blijven in het donker (ook) door razen & blazen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 18 mar 2016, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door MofkaP »

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je moert gewoon zorgen dat jij degene ziet die jou niet gezien heeft. Ik ga ervan uit dat er enorm veel sukkels op de weg zitten. De kunst is om ze snel te herkennen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

En zo is het maar net Ton. Er zijn inderdaad mensen die argeloos rijden en zich veilig wanen in hun voornamelijk vierwielige voertuigen en zich nauwelijks bewust zijn van het overige verkeer. Aan de andere kant moet je op de motor daardoor niet weifelend gaan rijden. Door je plaats op de weg, het aanpassen van je snelheid, het tijdig richting aangeven en het oogcontact maken met de medeweggebruik(st)er hoop je dat je een aanrijding kunt voorkomen. Opvallende (reflecterende) kleding kan daarbij helpen. We weten allemaal dat je als motorrijd(st)er kwetsbaar bent en toch nemen we de risico's die we lopen voor lief. De kunst is om bij het motorrijden vooral te genieten en de risico's die we lopen zoveel mogelijk proberen te reduceren.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Bert M »

EileRT schreef:.... Er zijn inderdaad mensen die argeloos rijden en zich veilig wanen in hun voornamelijk vierwielige voertuigen en zich nauwelijks bewust zijn van het overige verkeer....
Eilert, als je hier in het Verenigd Koninkrijk, ziet wat (met name beginnende) motorrijders zich permitteren, dan zouden je de haren te bergen rijzen... Geen licht voeren (ook niet in de regen), in trainingspak (liefst synthetisch én zo donker mogelijk!) en gympen op de motor, plaats op de weg: liefst tegen de meest linker streep aan... En echt hoor, zelfs ik als motorrijder, zie ze niet tot nauwelijks.

Motorrijden in Engeland is een vrij Darwinistische bezigheid. Een dodental van 339 in 2014, goed voor 19% van het totaal aantal dodelijke ongevallen. Het aantal gewond geraakte motards bedroeg in 2014 maar liefst 20366!!! In 2014 kwamen in Nederland 55 motorrijders om het leven. (Het Verenigd Koninkrijk heeft met 61 mln inwoners circa 4 maal zoveel inwoners dan Nederland)

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

Bert M schreef:Eilert, als je hier in het Verenigd Koninkrijk, ziet wat (met name beginnende) motorrijders zich permitteren, dan zouden je de haren te bergen rijzen... Geen licht voeren (ook niet in de regen), in trainingspak (liefst synthetisch én zo donker mogelijk!) en gympen op de motor, plaats op de weg: liefst tegen de meest linker streep aan... En echt hoor, zelfs ik als motorrijder, zie ze niet tot nauwelijks.
Het is duidelijk dat niet alleen bestuurders van auto's, maar ook van motoren op een onverantwoorde manier rijden. Onvoorstelbaar. En ja, je komt ze in het verkeer tegen en dan vraag je je af waar ze eigenlijk mee bezig zijn . . . :shock:
Bert M schreef:Motorrijden in Engeland is een vrij Darwinistische bezigheid. Een dodental van 339 in 2014, goed voor 19% van het totaal aantal dodelijke ongevallen. Het aantal gewond geraakte motards bedroeg in 2014 maar liefst 20366!!! In 2014 kwamen in Nederland 55 motorrijders om het leven. (Het Verenigd Koninkrijk heeft met 61 mln inwoners circa 4 maal zoveel inwoners dan Nederland)
De cijfers van motorongelukken zijn in Engeland relatief gezien inderdaad beduidend hoger dan in Nederland . . . :O

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het was niet altijd zo in Engeland. Toen ik er ging wonen in de jaren 80 reden veel Engelsen nog netjes. Maar ze lijken allemaal voort wat meer gehaast in het verkeer nu. Maar aangezien de ouders vaak ook een stuk jonger zijn word het er bij de jongeren iets minder in gestampt dat ze vooral voorzichtig moeten zijn. En het blijft natuurlijk een land waar het toch wat natter is dan hier in bepaalde streken. En een land wat meer heuvelachtig is en het ook leuk kan zijn om lekker te sturen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Het was niet altijd zo in Engeland. Toen ik er ging wonen in de jaren 80 reden veel Engelsen nog netjes. Maar ze lijken allemaal voort wat meer gehaast in het verkeer nu. Maar aangezien de ouders vaak ook een stuk jonger zijn word het er bij de jongeren iets minder in gestampt dat ze vooral voorzichtig moeten zijn. En het blijft natuurlijk een land waar het toch wat natter is dan hier in bepaalde streken. En een land wat meer heuvelachtig is en het ook leuk kan zijn om lekker te sturen.
Helemaal mee eens, Ton. Een fantastisch land zowel met de motor als ook met de auto. Eén van de dingen die mij opvalt, is dat de 'Think Bike' -campagne eigenlijk alleen maar gericht is op de bestuurders van 4-wieligen, terwijl zeker op het gedrag van de beginnende rijders erg veel is aan te merken. De oudere categorie die ik zelf regelmatig tref in motor-walhalla Matlock, is juist wel (vaak) op en top voorzien van uitrusting. Ergens is dus iets in de loop van de tijd misgegaan in de bewustwording.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

Zou een andere mogelijke verklaring zijn dat het rijgedrag van beginnende bestuurders in Engeland, niet alleen te maken heeft met leeftijd, omgeving (infrastructuur) en bewustwording, maar ook bij de eisen het halen van het motorrijbewijs? In Nederland bestaat het examen tegenwoordig uit drie afzonderlijke onderdelen. Zijn de eisen voor het halen van het motorrijbewijs in Engeland te vergelijken met Nederland? Weet jij dat Bert? Volgens mij ga ik met mijn vraag iets te veel off-topic. Ik ben echter benieuwd naar het antwoord . . .

[groet] Eilert


Bert M schreef:
Ton1959 schreef:Het was niet altijd zo in Engeland. Toen ik er ging wonen in de jaren 80 reden veel Engelsen nog netjes. Maar ze lijken allemaal voort wat meer gehaast in het verkeer nu. Maar aangezien de ouders vaak ook een stuk jonger zijn word het er bij de jongeren iets minder in gestampt dat ze vooral voorzichtig moeten zijn. En het blijft natuurlijk een land waar het toch wat natter is dan hier in bepaalde streken. En een land wat meer heuvelachtig is en het ook leuk kan zijn om lekker te sturen.
Helemaal mee eens, Ton. Een fantastisch land zowel met de motor als ook met de auto. Eén van de dingen die mij opvalt, is dat de 'Think Bike' -campagne eigenlijk alleen maar gericht is op de bestuurders van 4-wieligen, terwijl zeker op het gedrag van de beginnende rijders erg veel is aan te merken. De oudere categorie die ik zelf regelmatig tref in motor-walhalla Matlock, is juist wel (vaak) op en top voorzien van uitrusting. Ergens is dus iets in de loop van de tijd misgegaan in de bewustwording.

[groet]

Bert M
Laatst gewijzigd door EileRT op 21 mar 2016, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Bert M »

Het Nederlandse systeem voor het behalen van het motorrijbewijs is zeer intensief en legt (in mijn ervaring) de nadruk op voertuigbeheersing en praktisch verkeersinzicht. In Engeland ligt de nadruk veel meer op droge theoretische kennis. De eerste stap die je doet is het aanvragen van je oefenvergunning. Vervolgens ga je een ochtend of middag op een afgesloten terrein een oefenrondje maken. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je een paar keer omvalt. Je krijgt dan het papiertje waarmee je op een 125 cc met L-platen, gewoon zonder verdere lessen zelfstandig de weg (behalve de snelwegen) op mag en vervolgens ga je binnen twee jaar op voor je examen. En de lat ligt op het examen veel minder hoog dan in Nederland, zolang je de theorie maar beheerst. Geen ideaal systeem in mijn optiek

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor je antwoord Bert.

Dit kan dus mede de oorzaak zijn voor een relatief hoger aantal motorongelukken in Engeland in vergelijking met Nederland.

[groet] Eilert
Bert M schreef:Het Nederlandse systeem voor het behalen van het motorrijbewijs is zeer intensief en legt (in mijn ervaring) de nadruk op voertuigbeheersing en praktisch verkeersinzicht. In Engeland ligt de nadruk veel meer op droge theoretische kennis. De eerste stap die je doet is het aanvragen van je oefenvergunning. Vervolgens ga je een ochtend of middag op een afgesloten terrein een oefenrondje maken. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je een paar keer omvalt. Je krijgt dan het papiertje waarmee je op een 125 cc met L-platen, gewoon zonder verdere lessen zelfstandig de weg (behalve de snelwegen) op mag en vervolgens ga je binnen twee jaar op voor je examen. En de lat ligt op het examen veel minder hoog dan in Nederland, zolang je de theorie maar beheerst. Geen ideaal systeem in mijn optiek

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door Arjan W »

Check mijn onderschrift, helaas moet ik bekennen dat ook in een neon gele kleur automobilisten je soms niet zien omdat ze met iets anders bezig zijn dan autorijden.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Graag gezien

Ongelezen bericht door R1nus »

Om van achter ook graag gezien te zijn heb ik op mijn koffers rode ledstrips aangebracht en een paar oranje breedte lichtjes. (ledstripje)
Zoals je op de foto's kan zien branden de oranje breedte lichtjes en op het moment dat ik richting aangeef gaan deze contra knipperen met de lamp van de richtingaanwijzer.
Ik heb de ledstrips niet op het achterlicht aangesloten omdat deze dan zwakker branden en pas vol gaan branden als je remt.
Deze wil ik gewoon laten branden onafhankelijk van het remmen.
Aangezien de aansluiting van de accessoire aansluitplug al los gehaald was heb ik die aansluiting gebruikt voor het voeden van de ledstrips.
Voor de oranje breedte lampjes heb ik de plus gebruikt van de richtingaanwijzer en de algemene plus van de accessoire aansluitplug.
Ledstrip achter + breedte lichten 1.jpg
Ledstrip achter + breedte lichten 2.jpg
Ledstrip achter + breedte lichten 3.jpg
De koffers zijn dubbelwandig dus daar heb ik de bekabeling achter weggewerkt.
Om de koffers af te kunnen nemen heb ik per koffer een 3.2mm stereo plug gebruikt. Het cassisdeel van de 3.2mm plug heb ik in de behuizing van de richtingaanwijzers weggewerkt.

[groet]
Rinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”