Regenboogpaden

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Regenboogpaden

Ongelezen bericht door MofkaP »

De ongebreidelde toepassing van veelkleurige zogenaamde regenboogpaden op de rijbaan en op het fiets(bromfiets)paden als zebrapad (vop) omdat de wegbeheerder het zo leuk vindt of een statement wil maken, heeft de aandacht getrokken van de wetgever.

Regenboogpaden met alleen toegepaste kleuren zonder witte strepen dat zijn wettelijk gezien geen zebrapaden waar voetgangers een voorrangsrecht genieten.
Zebrapaden met witte strepen waartussen verschillende kleuren zijn aangebracht, die voldoen wel aan de eisen van zebrapaden.

Dat alles maakt het nogal verwarrend (en gevaarzettend) en dat vindt de wetgever niet gewenst.
Bovendien zijn die aangebrachte kleurige tussenstukken op het wegdek een extra gevaar voor motorrijders omdat zij niet voldoen aan de stroefheidseisen voor wegverharding.

De wetgever overweegt daarom een wetaanpassing in die zin dat alleen witte strepen op het wegdek zijn toegestaan bij een zebrapad.
Thans heeft de consultatieronde plaats over de exacte verwoording (en toelichting).   
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Regenboogpaden

Ongelezen bericht door Bert M »

MofkaP schreef: ...Bovendien zijn die aangebrachte kleurige tussenstukken op het wegdek een extra gevaar voor motorrijders omdat zij niet voldoen aan de stroefheidseisen voor wegverharding....
Dit vind ik het belangrijkste argument. De verkeersveiligheid mag nooit gecompromitteerd worden ten behoeve van een symbolisch statement als modeverschijnsel.

Voor het overige geloof ik best dat het met goede bedoelingen is. Over het nut en toegevoegde waarde van dergelijke symbolen, binnen een tolerante samenleving als Nederland zou je nog een hele boom op kunnen zetten.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Regenboogpaden

Ongelezen bericht door SLSLNL »

Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik over een gekleurd stuk weg heen reed en toen pas de witte strepen zag en besefte dat het een zebrapad zou moeten zijn. Ik merkte inderdaad ook, het was nat, dat de kleuren glibberig waren.
Ik vond het niet fijn om te merken dat dit ging gebeuren en ik ben niet tegen het statement, maar heb geen zin in een valpartij.
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”