Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door MofkaP »

Belangrijke wetswijziging motor met aanhanger.

Per vandaag 12 juli 2017 gelden de rijbewijzen A1, A2 en A met aanhanger alleen voor het Nederlands grondgebied.
LET OP: Rijd je buiten Nederland met een aanhanger achter je motor dan rijd je dus (formeel) met een ongeldig rijbewijs.

Wettekst (Staatsblad 298, jaargang 2017):
In afwijking van het eerste lid, onderdelen b, c en d, kan in Nederland met het in deze onderdelen bedoelde rijbewijs een motorrijtuig van de desbetreffende categorie worden bestuurd waaraan een aanhangwagen is gekoppeld. Met het in de eerste volzin bedoelde rijbewijs wordt gelijkgesteld een rijbewijs dat geldig is voor een of meer van de rijbewijscategorieën A1, A2 of A, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.

Nu wordt de soep nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Net als Nederland buitenlandse motorrijbewijzen erkent met aanhanger, zijn er ook veel andere Europese landen die hetzelfde doen en binnen hun grondgebied motorrijbewijzen met aanhanger erkennen die zijn afgegeven in een ander land.
LET OP: Niet alle landen erkennen die rijbewijzen met aanhanger.
Voor je met een aanhanger op vakantie naar het buitenland vertrekt is het goed en verstandig om te informeren naar de laatste stand van zaken in het buitenland m.b.t. erkenning van (buitenlandse) rijbewijzen met aanhanger. Goede informatie geven de ANWB en de FEMA.
LET OP: Het gaat er om of een buitenlands rijbewijs met aanhanger juridisch wordt erkend; niet of rijden met aanhanger achter de motor in dat land is toegestaan voor lokale inwoners van dat land.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door white »

Bedankt voor de aanvulling en actualisering van de eerdere berichtgeving op dit onderwerp.

Om zoveel mogelijk uit te sluiten heb ik inmiddels op schrift van mijn verzekereraar, dat ik wel verzekerd ben in het buitenland inclusief de gekoppelde aanhanger, ongeacht de wetgeving ter plekke.
Dat is voor mij het belangrijkste, de eventuele boete's is een risico dat we maar nemen.
Anders kan ik van die bak beter een BBQ maken..

Hopelijk word het in de komende jaren wettelijk weer rechtgetrokken, we rijden al bijna 30 jaar met aanhanger, dit is terug naar af..
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door blackers »

Wellicht ten overvloede en in de hoop dat de ANWB de laatste stand van zaken heeft verwerkt op haar website

https://www.anwb.nl/experts/Motoren/vra ... oor-europa

Je moet wel per land opzoeken of je wel of niet met een aanhanger mag rijden. Steekproef bij Moldavië; het mag.

icon_welcome
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door MofkaP »

white schreef: 12 jul 2017, 10:22 Om zoveel mogelijk uit te sluiten heb ik inmiddels op schrift van mijn verzekereraar, dat ik wel verzekerd ben in het buitenland inclusief de gekoppelde aanhanger, ongeacht de wetgeving ter plekke.

Hopelijk word het in de komende jaren wettelijk weer rechtgetrokken, we rijden al bijna 30 jaar met aanhanger, dit is terug naar af..
Die verklaring van de verzekeraar is van voor de wetswijziging per vandaag.
Toen was er veel onduidelijkheid over de geldigheid van het rijbewijs, die duidelijkheid is er nu wel.

Rijbewijzen A zijn sinds vandaag niet meer geldig voor motor met aanhanger.

Behalve:
- Voor het gebied van Nederland.
- Voor andere landen die het Nederlandse rijbewijs A (officieel juridisch) erkennen voor het rijden met aanhanger.(Dat moet je voordat je wegrijdt dus terdege checken.)
Daar kunnen best haken en ogen aan zitten. Bijvoorbeeld in Duitsland geldt de regel dat voor de aanhangwagen een separate aansprakelijkheidsverzekering moet zijn afgesloten, ook als de aanhanger aan het voertuig is gekoppeld en voor als de aanhanger is losgekoppeld.
In Nederland is dat anders, daar valt een gekoppelde aanhangwagen onder de wettelijke voertuigaansprakelijkheidsverzekering (3*woordwaarde). Schade veroorzaakt door een losgekoppelde aanhangwagen valt in Nederland nu onder je aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP). Ik hoop dat je die wel hebt afgesloten. Hoe de Duitsers daar nu mee om zullen gaan en b.v. ook de verzekeringseis gaan stellen, dat is ook nog koffiedik kijken. Want een AVP is in Nederland immers niet verplicht.
Welke landen op dit moment het Nederlandse rijbewijs A met gekoppelde aanhanger erkennen, dat weet ik niet. Dat is veel uitzoekwerk. Noch de ANWB, noch de FEMA geven die informatie. Die geven alleen aan in welke landen het rijden met een aanhanger achter de motor is toegestaan. Aan die informatie heb je niet veel, want die regels gelden alleen voor inwoners van die landen.
Een tweede punt is de technische uitvoering van de aanhanger. In Nederland gelden bepaalde gewichts- en afmetingsregels, en één- en tweewielig is beide toegestaan en is een oplooprem of handrem niet verplicht. In het buitenland luiden die regels op bepaalde punten anders. Het zou best zo kunnen zijn dat in die landen een Nederlands (buitenlands) rijbewijs A slechts wordt erkend als voldaan wordt aan de lokale technische regels en bepalingen. Dat laatste lijkt mij niet eens zo onlogisch.

In alle overige gevallen rijd je als je een aanhanger hebt gekoppeld (in het buitenland) dus met een ongeldig rijbewijs.
Vindt de verzekering ook prettig, scheelt enorm in de schade-uitkering.

Dus ik zou toch zeker even opnieuw met de verzekering contact opnemen hoe ze omgaan met het rijden met een ongeldig rijbewijs in het buitenland.

Of het wettelijk wordt "rechtgetrokken" dat is op dit moment onduidelijk. Alles is uitvloeisel van Europese wetgeving (eenvormigheid rijbewijzen)waar bij de A rijbewijzen de aanhanger niet is opgenomen, i.t.t. b.v. bij B de lichte aanhanger. Nederland, met een aantal andere landen, zal wel proberen een wijziging te bewerkstelligen. Dat wordt echter niet eerder dan 2019 en dan moet het nog de procedure door en worden ingevoerd; dat kost ook nog wel wat tijd, reken op twee jaar.
Of die wijziging gelukt en onder welke voorwaarden, dat is gissen. Er zijn nog steed landen binnen de Europese Ruimte waar een aanhanger achter de motorfiets niet is toegestaan, en die landen zullen zeker "dwarsliggen."
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben even aan het checken hoe het in het Verenigd Koninkrijk geregeld is. Het is namelijk niet waterdicht duidelijk hoe de wetgever er hier mee om zal gaan.

Op de Engelse overheidsinformatie website gekeken en daar trof ik een invulschema aan om te controleren of je leeftijd en rijbewijs toereikend zouden zijn om met een aanhanger te mogen rijden. In dit schema waren slechts de volgende rijbewijs soorten aan te vinken: B, C1, C, D1 en D. Dat betekent dat er twee mogelijke uitkomsten zijn: "ja, het mag" of "Nee, je kunt het vergeten". Ik heb de vraag inmiddels neergelegd bij de DVLA (de UK-tegenhanger van het CBR) en zo snel als dat er antwoord komt. zal ik dat hier melden.

Maar dit is Engeland, dus dat kan rustig een een geruime tijd duren...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Uit de LOOT infowijzer en nieuwsbrief, BELANGRIJKE wetswijziging

Ongelezen bericht door MofkaP »

Deze informatie vond ik op UK Gov.
Volgens de licence class geldt het A rijbewijs with or without sidecar.
Een trailer wordt bij de licence class A in het geheel niet genoemd.
Net als in Nederland geldt een uitzondering, echter alleen voor GB motorrijbewijzen.

Towing with a motorbike
You can use motorbikes with an engine size of 125cc or more to tow small trailers.
Your motorbike has to be clearly and permanently marked with its ‘kerbside weight’.
Kerbside weight is the weight of the vehicle without passengers or any load but with a full tank of fuel and filled up with the necessary oils, water and fluids.
The trailer must be no more than 1 metre wide and must be clearly and permanently marked with its unladen weight.
When the trailer is loaded it must weigh no more than 150 kilograms or 2/3 of the kerbside weight of the motorbike - whichever is lighter.
When hitched, the distance between the end of the trailer and the rear axle of the motorbike must be no more than 2.5 metres.

Driving in Great Britain on a non-GB licence.
You can drive any type of vehicle listed on your full and valid licence.

En daar zit nu net het probleem.
Het Nederlandse A rijbewijs is niet geldig voor motor met aanhanger.
De wet maakt alleen een uitzondering voor een motor met aanhanger binnen Nederland, niet daarbuiten.
De vraag is dus of er sprake is van een “valid licence” als je in de UK met een aanhanger rijdt.
Ik heb nergens kunnen vinden dat de uitzondering ook geldt voor non-GB rijbewijzen.
Misschien dat de DVLA uitsluitsel kan geven.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”