Engelse campagne

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Engelse campagne

Ongelezen bericht door Benji »

Hoe men in Engeland campagne voert voor verkeersveiligheid.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... jder.dhtml
[youtube]xq2xStb0R-c[/youtube]
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Bert M »

Tja, wellicht helpt het... Ik heb het filmpje bewust niet bekeken omdat het mij teveel appelleert aan het sensatiegevoel. Ik weet dat dit in Engeland wel aanspreekt. Sensatie verkoopt daar uitstekend: zie ook de meest smakeloze kranten (tabloids) die daar verkocht worden. Mijn stijl is het niet, maar ik rijd dan ook niet met meer dan 150km/h over tweebaans weggetjes...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Natuurlijk blijft niemand onberoerd bij dergelijke beelden.

Maar of dergelijke harde beelden echt helpen is een discussie.
Zie (o.a.);
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/zijn-har ... invol-niet

Wellicht dat er 1 iemand wel tot inzicht komt, dat scheelt weer 1 slachtoffer natuurlijk.
En natuurlijk heel triest voor de families.

Ook ik ervaar dat het soms appelleert aan het sensatiegevoel, de Nederlandse tv staat tegenwoordig bol van vergelijkbare programma's. (zoals Dumbest .. on wheels..)
ik kijk daar niet naar.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je zelf een keer een grote blunder maakt en toch net aan de dood ontsnapt dan blijft dat beeld lang in je hoofd hangen. Ik ben blij dat het beeld blijft hangen omdat je diezelfde fout daardoor niet meer maakt. Ik denk dat je van je eigen fouten wel meer leert dan van een ander zijn fouten. Maar tevens denk ik dat als je teveel van deze filmpjes kijkt je hoofd wel een opslagplaats word van alles wat fout zou kunnen gaan waardoor je misschien zo snel aan die rem gaat trekken en daardoor neemt het gevaar weer toe.
De Engelse campagnes kan je niet echt vergelijken met de onze. Wat daar wel werkt word hier weer anders bekeken. En ze proberen veel campagnes omdat alles wat minder verkeersdoden geeft bruikbaar is. Maar iedereen is anders.
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Adam »

Ik vond het heel kanp en moedig van de moeder om de beelden vrij toe geven.
Als ze één dode kan voorkomen dan heeft het zin. Ik heb de beelden (+ interview moeder) gelijk bekeken. Indrukwekkend als je denk dat dit de laatste minuten waren van die jongen.
Ik vraag me af of ik anders had gereden of had gedaan in het zelfde situatie.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Wat mij opvalt in de vele reacties is: "de snelheid waarmee de motorrijder rijdt" alsof dat de oorzaak is van het ongeluk maar volgens mij ligt de oorzaak bij een automobilis(te) die een enorme blunder begaat en het verweer zal wel zijn "ik heb de motorrijder niet gezien" alsof je dan geen schuld hebt aan het ongeval. Want ook al reed de man 260km/u en krijgt waar hij recht op heeft, nl onbelemmerde doorgang, gebeurt er niets.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Inspector Gadget

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het moge bekend zijn dat een beetje meer/teveel snelheid al heel snel (no pun intended) de (mogelijk fatale) gevolgen bij een ongeval bijna kwadratisch doet toenemen.

Fouten kan je nooit helemaal voorkomen, maar door een iets lagere snelheid (lees: meer tijd om te kunnen anticiperen op de gemaakte fout) kan de gevolgen behoorlijk beperken.

Uiteraard geldt dat voor zowel de 4-wielige alsook de motoren (et al).

Ik heb nog nooit zelf een ongeluk veroorzaakt maar helaas wel diverse ongelukken moeten doorstaan, met alle gevolgen van dien, sommige levenslang.
Waarbij ik mijzelf nog altijd het verwijt maak dat ik niet goed/tijdig anticipeerde op de fouten van anderen, vandaar ook mijn moto.

En daarbij hoort ook het verlagen van je snelheid in de voorkomende gevallen.
Maar de "juiste" (= vaak lagere) snelheid waarbij jij tijdig kunt anticiperen op die fouten van de anderen.
Hoe lager je snelheid, des te meer tijd jij krijgt de juiste handelingen en beslissingen te nemen & te corrigeren.

Door de constructie & positie van de motorrijder is dat net een beetje te snel al heel snel een feit.
En soms gaat het maar om een verschil van enkele kilometers (te hard) wat het grote verschil kán maken.

Doorgang moet je krijgen, niet nemen.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Juist "moet je krijgen" en als je het niet krijgt ligt de oorzaak van het ongeval bij de snelheid _001 ?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij gaat het niet zozeer om de schuldvraag hier. Ik denk dat iemand die het filmpje goed bekijkt er iets van kan leren. En dat was volgens mij de bedoeling.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dat zal best zo zijn, mij valt op dat het in de reacties alleen maar gaat over snelheid en dus alleen over het gedrag van de motorrijder en nergens gaat het over het gedrag van de bestuurder. Het ergert mij mateloos dat het in dit soort incidenten altijd alleen maar over de snelheid van de motorrijder gaat en snelheid heeft met de oorzaak niets te maken, want ook stilstaande of erg langzaam rijdende motorrijders worden aangereden en of krijgen geen onbelemmerde doorgang. Voor de gevolgen van de incidenten is de snelheid van belang, alhoewel mij bekend is van een motorrijder die max 15km p/u reedt en dodelijk verongelukte.


Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben het niet helemaal met Ben eens in dit geval. Kun je iemand aanrekenen dat hij/zij een inschattingsfout maakt als iemand anders maar liefst het dubbele van de maximum toegestane snelheid rijdt? Ik denk dat dit in Nederland zeker als verzachtende omstandigheid voor de automobilist gegolden zou hebben.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn insteek bij het deelnemen in het verkeer, is dat ik het niet altijd goed of foutloos doe, net zoals dat geldt voor de overige verkeersdeelnemers.

Ik maak fouten, elke dag weer. Maar ben een meester in het oplossen daarvan. ;)

Mijn perceptie is dat snelheid (te hoog én te laag) een belangrijke factor is, en daar pas ik mijn gedragingen op aan;
Als motorrijder ben ik bij het deelnemen in het verkeer ultimo heel veel flexibeler om eventuele fouten van mijzelf of van het overige verkeer op te lossen.

En daar komt in mijn gevoel de perceptie van snelheid/snelheden op de motor;
Op 2 wielen ervaar je in mijn optiek al snel (no pun intended) dat het snel gaat, qua snelheid, de elementen doen ook hun "ding" (bijvoorbeeld rijwind).
In een 4-wielige heb je die perceptie veel minder, en rij je dus al vaak iets te snel.

Geenszins wil ik opperen dat alle ongevallen met motorrijders altijd te maken hebben met snelheid, of dat alle motorrijders te snel rijden.
Maar met minder snelheid heb ik meer tijd om eventuele problemen in de verkeersdeelneming op te lossen.
Soms kan dat ook iets harder rijden als het overige verkeer (zag ik vorige week in mijn spiegels toen 2 vrachtwagen elkander flink in de weg zaten op de snelweg).
Als ik een dergelijke potentiele situatie signaleer, zoals ik dat toen bemerkte, is er maar 1 gedachte, ik moet weg van die potentieel gevaarlijke situatie, dus "gas erop".

Vanmiddag zag ik een wat oudere verkeersdeelnemer ietwat twijfelen bij een afrit, dus ik nam flink gas terug en inderdaad, de twijfelaar veroorzaakte bijna een zijdelingse aanrijding met het overige verkeer op de snelweg en daarna (!) bijna met het verkeer op de afrit.

Een motorrijder is vaak de slimmere/beter opgeleide verkeersdeelnemer, die met een aangepaste, "juiste" snelheid veel kan oplossen.
Althans, in mijn optiek dan.

Je zult als motorrijder veel zelf moeten oplossen, sommige overige verkeersdeelnemers doen dat niet of niet genoeg.

Als je doorgang zou moeten krijgen en je krijgt het niet, dan zal je dat toch moeten oplossen.
Daarin probeer ik de slimmere & verstandigere verkeersdeelnemer te zijn.

Maar laten we weer ontopic gaan over deze Engelse campagne.
Die overigens ook een tegenhanger heeft in Australië.

Ik ben er van overtuigd;
Speed kills.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Engelse campagne

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoe harder je rijd hoe kleiner de kans dan iemand je ziet. Bekijk het even zo. Een keeper kan een genomen penalty soms stoppen maar hoe goed zal hij zijn in het stoppen van een kogel. Hoe sneller het gaat hoe minder reactietijd er is om van richting te kunnen veranderen. Er hangt natuurlijk niet voor niets een snelheid aan een bepaald weggedeelte. Vergroot de snelheid maar tot 130km in de stad en bekijk maar eens hoeveel ongelukken we zullen krijgen. Al die mensen die eerst nooit een ongeluk kregen zullen ook voor de bijl gaan. Voor een aantal mensen zal geen enkele campagne de oogkleppen weghalen. Misschien goed om eens te kijken naar al het overstekend wild . Waarom haalt het egeltje vaak de overkant niet. Genoeg gezegd denk ik ;)
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”