Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Afbeelding
Stem op de onveilige weg die je als eerste verbeterd wilt hebben

Op de provinciale wegen vallen rond de 25% van alle verkeersslachtoffers in Nederland, dat is volgens de ANWB relatief veel. Soms gebeuren die ongelukken door het eigen rijgedrag, maar er zijn ook andere factoren die meespelen. Vaak laat ook de inrichting van de weg te wensen over, aldus de ANWB. De ene provinciale weg is veiliger dan de ander en dit heeft voor een deel te maken met de inrichting van de weg, zo blijkt uit eigen onderzoek van de ANWB. Om hier meer duidelijkheid in te krijgen en waar mogelijk de overheid aanbevelingen te doen om het veiliger te maken, heeft de ANWB een speciale site opengesteld, waarop motorrijders en andere verkeerdeelnemers de in hun ogen gevaarlijke wegen kunnen melden. Op de site kun je stemmen op de weg die je onveilig vindt en als eerste verbeterd zou willen hebben. Ook kan je reageren op andere stemmen die al geplaatst zijn.De ANWB zegt met de stemmen naar de provincies te gaan. LEES HIER MEER >>
[youtube]fRqFfRIeplM[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik had deze info gisteren ook gelezen. Ik vind het plan niet verkeerd maar kan je deze conclusies ook niet trekken uit politierapporten die gemaakt worden bij ongelukken. Daar komt toch een oorzaak of waarschijnlijke oorzaak bij staan van een ongeluk ? Ik had het vermoeden dat wegen toch ook wel aangepast worden op dit soort informatie of vergis ik mij hierin?
Ik zie in mijn omgeving best een aantal onveilige punten maar ik verwacht ook dat het geld ergens vandaar moet komen om dit veiliger te maken. En vaak zijn het net aanpassingen die het voor de ene verkeersdeelnemer veiliger maken en voor de ander een stuk gevaarlijker. Ik denk ook dat verzekeringen ook de info hebben over de plaatsen waar vaak ongelukken plaatsvinden. En natuurlijk de oorzaken omdat er toch iemand schuldig moet zijn aan het ongeval. Maar misschien zie ik het te eenvoudig.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door Baird »

Dan heeft de ANWB weer aardig leentjebuur gespeeld bij de MAG, daar hebben we dit al jaren met melding gevaarlijke wegsituatie.
Daarnaast heeft de MAG ook melding groenlicht waar je kunt doorgeven als je weer eens eindeloos voor een rood stoplicht staat te wachten met je motorfiets totdat er een auto achter je staat en het dan wel op groen springt!

Nieuwe leden zijn van harte welkom, voor de prijs van minder dan een tank benzine per jaar behartigen we ook jouw belangen! Zin om een steentje bij te dragen? Ook nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom, vele handen make licht werk!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wat denk je van deze:

Actieplan tegen ongevallen (Bron Telegraaf)

Het verkeersadviesorgaan SWOV bindt de strijd aan met het hoge aantal ongevallen op provinciale wegen en de wegen binnen de bebouwde kom. Lees hier verder welke maatregelen worden voorgesteld en geef uw mening.
Zo zou er op provinciale wegen een permanent inhaalverbod moeten komen en moet de maximumsnelheid op kruisingen omlaag. Nu mag er op provinciale wegen 80 km per uur worden gereden. Denkt u dat deze maatregelen gaan werken en verwacht u dat de politie in staat is dit te handhaven?


http://www.swov.nl/NL/Actueel/Nieuws/Ni ... 0_IPO.html
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als er dan een inhaalverbod komt op de secundaire wegen zal dit leiden tot veel agressie verwacht ik. En ik denk niet dat de politie dit kan handhaven. Maar dat is natuurlijk nu ook al het geval. Ik zie in mijn omgeving weinig politie op de weg. Er word weinig gecontroleerd op snelheid en/of papieren documenten etc. Tenzij ik te netjes rijd _001 . Ik zie behoorlijk veel overtredingen van de snelheid. En dan denk ik aan bijna 90km in 50km zones. Of 60km in 30 km zones.
Op provinciale wegen kan je amper hard rijden hier het ligt er vol met drempels :cry:
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Het inrichten van wegen en de maximum snelheid op wegdeden vragen in sommige situaties om overtredingen.
Als je op een provincialeweg de maximum snelheid op 100km zet en vervolgens vele kilometers een inhaalverbod instelt gaat men zich ergeren aan vrachtverkeer. Dus als er lang een inhaalverbod wordt ingesteld moet je ook de snelheid terug brengen naar 80km.

Daarnaast wordt het ook tijd dat het gebruik van " motorvriendelijke" vangrails verplicht worden gesteld.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door telekraan »

Mensen er is al zoiets en ik spreek uit ervaring dat de provincie of Rijkswaterstaat er wat mee doet, er was bij ons in Burgervlotbrug een deksel welke niet stroef genoeg was met de regen.
Deze lag op de oprit van de brug ik voelde de motor wegstappen toen ik erover reed.
Dus even een mailtje met foto's naar de provincie en het werd opgenomen bekekenen en verholpen, en er was feedback vanuit die organisatie over hoe en wat en wat de oplossing werd.
Dus waarom moet er nu weer iets in het leven geroepen worden wat er al is ?
En de betredende instantie moet er wat mee doen als het gemeld is want als er een ongeval plaatsvind nadat het gemeld is zijn ze verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk voor de schade.
Dus mensen bel en schrijf als je wat ziet wat gevaarlijk is dan moeten ze aan de bak.

Fred
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Samen werken aan veilige wegen (ANWB)

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ik vermoed dat de ANWB een andere insteek heeft dan gebreken aan de weg die verholpen of gerepareerd moeten worden.
De onveiligheid waar de ANWB het over heeft gaat over totale weginrichting.

Hier de link naar pagina's van wegbeheerders. Daar kun je gebreken melden. Of, als het nodig is, aansprakelijk stellen.
http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w ... eload=true
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”