Motorrijders rijden veiliger na training

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De eendaagse cursus ‘VRO Risico’ van de KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) blijkt zowel op de korte termijn (na enkele maanden) als de lange termijn (na een tot anderhalf jaar na de training) een positief effect te hebben op veilig rijgedrag en gevaarherkenning (korte termijn). Dit blijkt uit een tweejarige evaluatie die SWOV heeft uitgevoerd. LEES HIER MEER OP DE SITE VAN SWOV >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Elke training en zelfreflectie (door een professioneel iemand anders) helpt in mijn optiek.
Met de kanttekening dat sommige trainingen ook een zekere mate van risico met zich meebrengt dat de "getrainde" zich daarna zichzelf (wat) gaat overschatten.
Mijn moto: hou beide voetjes aan de grond, letterlijk & figuurlijk. ;) :lol:

Maar het kan nooit kwaad je te laten opfrissen, meer inzicht te krijgen, en er weer wat bij te leren. _004
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door MofkaP »

Risicoperceptie en gevaarherkenning zijn twee belangrijke elementen voor de verkeersveiligheid.
Een cursus daarbij helpt, maar een dergelijke training kan ook worden gegeven door een rijinstructeur van een rijschool.
Er zijn ook rijscholen die dat aanbieden, individueel of in groepen.
Het persbericht geeft mij wel een hoog WC-eend gevoel.
KNMV en SWOV hebben gezamenlijk dit project opgesteld, omdat de oude VRO cursussen van de KNMV in de praktijk meer leed veroorzaakten dan dat ze de verkeersveiligheid bevorderden. Dat fenomeen heet risicoverlegging, zie de vorige posting van Inspector Gadget.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Sommige wel andere niet. Het lijkt mij erg persoonlijk. Door veel kilometers af te leggen met alle weer bouw je voldoende ervaring op. Zelf rijd ik nu voort weinig en altijd met goed weer dus dan verlies je de techniek van het rijden . Eerst reed ik gewoon door de sneeuw en met regen of met vorst. En dan ga je vanzelf beter rijden of je leeft heel kort. Dingen zoals over een aantal autobanden rijden of over een wip durf ik nu nog wel aan maar ik rijd een stuk minder hard omdat ik meer nadenk. De kunst in het leven is om te leren van een ander zijn fouten.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Volgens mij is het in deze iets anders gesteld. De actieve opstelling lijkt mij: "De kunst van het motorrijden is jezelf bekwamen . . . . " :O

Ton1959 schreef:De kunst in het leven is om te leren van een ander zijn fouten.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Jos WRSM schreef:Volgens mij is het in deze iets anders gesteld. De actieve opstelling lijkt mij: "De kunst van het motorrijden is jezelf bekwamen . . . . " :O

Ton1959 schreef:De kunst in het leven is om te leren van een ander zijn fouten.

Beide zijn waar denk ik. Vaak als andere vertellen over hun ongeluk zet dat je toch aan het denken. Dan stel je jezelf de vraag "doe ik dat ook". Als ik op bepaalde mensen zie vallen wil ik weten waarom. Je hoeft niet telkens zelf te vallen om iets te leren. Het bekwamen doe je natuurlijk ook zelf. Zo leerde ik in iets wat meer op een race leek dan een rit dat je zelfs met een GS550 een Kawasaki 1000 kon bijhouden in bij een zeer snelle rit rond de Mont Blanc. En als je de ander niet wil kwijt raken geef je wel gas. Je kijkt naar die achterkant en de lijn van de motor voor je en dat helpt. En dan met nog minder remmen omlaag om bij te komen. De techniek ging snel vooruit maar achteraf was het niet slim. Van tevoren afspraken maken was beter geweest. Of nog beter gewoon alleen rijden en genieten van het uitzicht en gewoon leuke fotootjes maken. Dus meerdere dingen geleerd tijdens de rit. Ken de rijstijl van je vrienden voor je besluit om er mee te gaan rijden. Iedereen geniet op een andere manier. Ik zal wel iets goed gedaan hebben. De ergste schade die ik ooit zelf veroorzaakte tot nu toe een gebroken knipperlicht en een klein krasje op een uitlaat bij een val op ijzel.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ton1959 schreef:Sommige wel andere niet. Het lijkt mij erg persoonlijk.
Dat is het zeker. We zijn allemaal verschillende karakters en persoonlijkheden.
De een ziet de oude VRO als leerzame ervaring voor onverwachte situaties, de ander denkt dat hij door het volgen van een ééndagscursus en het aanleren van truukjes ineens een betere motorrijder is geworden en verlegt meteen zijn risicogrenzen.
Statisisch feit was dat er meer ongelukken dan normaal gebeurden bij motorrijders die terugkeerden van de cursus of er net eentje hadden gevolgd.
Genoeg reden voor de meeste verzekeraars om de de VRO korting op de verzekeringspremie af te schaffen. (Behalve voor die maatschappijen die zelf een VRO cursus in hun pakket hadden.)

Die verschillende karakters en persoonlijkheden zie je overal in het verkeer. De een wil zich per se laten gelden en heeft een agressieve rijstijl, de ander rijdt rustiger en defensiever. Over en weer worden die bestuurders door de andere groep dan aangeduid als asocialen of slakken.
Persoonlijk zal het mij worst zijn of iemand sneller en platter een bocht kan nemen dan ik. En als je in het verkeer er voor wil (bijvoorbeeld bij invoegen of van rijstrook wisselen) dan ga je toch, het zal mij een zorg zijn. Vooral als kwetsbare motorrijder neem ik geen enkel risico.
Een ding heb ik wel geleerd (the hard way): uitwijken doe ik niet meer. Ik krijg een aanrijding en de echte veroorzaker is vertrokken.
Dus kreeg ik de juridische schuld.
Dat heeft in de ruim 40 jaar dat ik nu mijn rijbewijs heb wel een aantal malen geleid tot een aanrijdingen. (Gelukkig allemaal met de auto, anders had ik dit ws niet meer kunnen schrijven.)
Kleine bloemlezing van argumenten van de tegenpartij: je zag toch dat ik richting aangaf (is kennelijk een soort toverstaf); je zag toch dat ik achteruit reed (ik toeterde nog), je moet niet ineens stoppen voor dat zebrapad (nee, ik moet zeker een voetganger onderuit rijden); je had me toch even voor kunnen laten gaan (nee, jij moet mij voorrang verlenen).
Tot mijn schande en schaamte moet ik bekennen dat ik zelf ook tweemaal een aanrijding heb veroorzaakt.
Eenmaal begon ik te glijden (ijsvorming op de weg) in de tijd dat ABS nog niet bestond en klapte bovenop de Fiat Pinda voor mij (was een leuke meid, heb ik meer dan goedgemaakt ;) ). En een keer dat ik bij het linksaf slaan een tegemoetkomende Honda Civic volledig over het hoofd zag.
Tja, het gebeurt mij ook.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door telekraan »

We kunnen weken blijven praten over dit onderwerp, ik heb zelf jaren bij een bergingsbedrijf gewerkt en gezien wat er voor gevolgen waren met bestuurders die hun zelf overschatten.
Of beter gezegd hun voertuigbeheersing overschatten, omdat ik dan ook met de VOA in aanraking ben geweest heb ik genoeg kennis op gedaan om ongelukken te analyseren.
En daardoor heb ik een ander inzicht gekregen in de manier van het observeren als ik een verkeerssituatie nader, dat heeft mij al in veel gevallen een aanrijding voorkomen.
Ik wil mij niet op mijn borst kloppen, maar ik rijdt al vanaf mijn 18 auto en motor en heb slecht een aanrijding gehad (met de auto) en dat was niet mijn schuld.
Maar op de motor rijdt ik met de gedachten "ze zien mij niet" en dat helpt mij om rustig te wachtten en niet in te halen of wat voor actie dan ook als ik de bestuurder van het andere voertuig niet in de ogen heb gekeken.
Soms werkt dat niet altijd en moet je op je gevoel en ervaring af gaan maar het helpt mij wel, ook speelt de leeftijd mee welke ik nu heb bereikt je wordt ouder en van mij hoeft een racemonster niet meer.
Zeker ga ik nog wel eens lekker een bocht in, ook op een RT kan dat maar daarna is het weer lekker rustig verder tuffen.
Zodat ik hoop nog vele kilometers te maken zonder een ongeval.

Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wij hadden in onze straat een bekwame motorrijles instructeur maar hij was een gevaar op de weg voor een ander. Je kan die bekwaamheid dus ook misbruiken. Dus ik denk vaak dat een andere vorm van training ook gewenst is.
petervenlo

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door petervenlo »

Ik heb zelf VRO 1 en 2 gedaan, maar met mijn vorige motoren. Wil dus volgend jaar weer een opfriscursus doen en nogmaals VRO 2 volgen. Zijn zeer goede dagen waar je veel van leert en je gewoon een betere bestuurder van wordt.

@RT Forum bazen: zou het misschien een goed initiatief zijn om een RT VRO op te zetten met het KNMV en dan in combinatie met een interessante korting ofzo? Ik ben ervan overtuigd dat veel motorrijders geinteresseerd zullen zijn en het is goede business voor KNMV, plus verbeterd veiligheid op de weg.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm... VRO Risico met een groep van dit Forum lijkt me wel wat.
VRO 1 en 2 al eens gedaan, in 2011 resp. 2013
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door HansD »

Wullum schreef:Hm... VRO Risico met een groep van dit Forum lijkt me wel wat.
VRO 1 en 2 al eens gedaan, in 2011 resp. 2013
+1
Lijkt me erg leuk.
Behalve dat het erg nuttig is, is het ook errug leuk _004 :D en je kr ijgt daarna korting op je verzekeringspremie.
Dat heet win/win/win _004 _004
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Motorrijders rijden veiliger na training

Ongelezen bericht door Viaantje »

MofkaP schreef: Kleine bloemlezing van argumenten van de tegenpartij: je zag toch dat ik richting aangaf (is kennelijk een soort toverstaf); je zag toch dat ik achteruit reed (ik toeterde nog), je moet niet ineens stoppen voor dat zebrapad (nee, ik moet zeker een voetganger onderuit rijden); je had me toch even voor kunnen laten gaan (nee, jij moet mij voorrang verlenen).
Tot mijn schande en schaamte moet ik bekennen dat ik zelf ook tweemaal een aanrijding heb veroorzaakt.
Eenmaal begon ik te glijden (ijsvorming op de weg) in de tijd dat ABS nog niet bestond en klapte bovenop de Fiat Pinda voor mij (was een leuke meid, heb ik meer dan goedgemaakt ;) ). En een keer dat ik bij het linksaf slaan een tegemoetkomende Honda Civic volledig over het hoofd zag.
Tja, het gebeurt mij ook.
Volgens mij moet het juiste woord zijn "dient". Maar voorrang NEMEN is ook niet goed, vaak aflopend met schade die simpel voorkomen had kunnen worden!
Als iedereen nu eens meer toegaf op de regels in plaats ze strikt toe te passen denk ik dat het veel relaxter zou zijn. Maar op dat lukt op dat drukke stukje asfalt in NL.. :evil:
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”