Van Mulder naar strafrecht.

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Per 1 januari 2015 wordt een groot aantal verkeersovertredingen, van de wet Mulder naar het strafrecht overgeheveld. Voor deze overtredingen gaat gelden: ”three strikes is out.”
Het is een veelpleger maatregel. Omdat in het strafrecht (i.t.t. Mulder) de overtreder wordt geregistreerd, is hij niet meer anoniem. Bij de derde overtreding van het onderstaande lijstje volgt meer dan alleen een boete, alle strafrechtelijke sancties zijn dan mogelijk.

Het is even lezen.

Bijlage 1 feiten die worden overbracht naar het strafrecht
Feitcode Feitomschrijving
R 631 a als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel
van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van; politie
R 628 a als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel
van een rode lamp
R 628 b als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan
een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant
R 630 a als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990
vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig
kenbare ambtenaar
R 483 als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een
voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te
steken, niet voor laten gaan
R 328 als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een
voetgangersoversteekplaats
R 327 als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en
een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen
R 482 als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats
oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
R 481 b als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor
laten gaan
R 465 a behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over
de vluchtstrook of vluchthaven rijden
R 610 als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken
R 481 a als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten
gaan
K 010 als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een
opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing
K 149 als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste
vordering stilhouden
R 461 anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en
kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken
R 462 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; keren
R 463 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; achteruitrijden
R 464 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; deze op de
rijbaan laten stilstaan
R 468 anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en
kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken
R 469 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; keren
R 470 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; achteruitrijden
R 471 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; deze op de rijbaan
laten stilstaan
R 472 a behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autoweg; over de
vluchtstrook of vluchthaven rijden

Bijlage 2 Reeds bestaande strafrechtfeiten die eveneens
onder het recidiveregime regeling veelplegers verkeer gaan
vallen
Feitcode Feitomschrijving
K 006 a als bestuurder van een motorrijtuig rijden terwijl krachtens de Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften; het rijbewijs is
ingenomen
K 006 b als bestuurder van een motorrijtuig rijden terwijl krachtens de Wet
administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften; het rijbewijs is
gevorderd
K 024 een voertuig dat ingevolge art. 21 lid 1 WVW 1994 dient te zijn
goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg laten staan of daarmee
(laten) rijden terwijl dit voertuig niet is goedgekeurd voor toelating tot het
verkeer op de weg
K 026 a een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een
kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee
rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen
kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren;
een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets
K 026 aa een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een
kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee
rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen
kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren;
zijnde een bromfiets
K 026 b een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een
kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee
rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen
kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren;
een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg tot
en met 3500 kg
K 026 c een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een
kenteken(bewijs) ingevolge de WVW 1994 is vereist, laten staan of daarmee
rijden, terwijl voor dat voertuig geen kenteken is opgegeven, geen
kentekenbewijs is afgegeven of het kentekenbewijs zijn geldigheid heeft verloren;
een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg
K 048 a als bestuurder met een ingeschreven en te naam gesteld motorrijtuig
of aanhangwagen rijden, terwijl door de Dienst Wegverkeer is bepaald dat met dit
voertuig niet op de weg mag worden gereden; na deugdelijk herstel
K 048 b als bestuurder met een ingeschreven en te naam gesteld motorrijtuig
of aanhangwagen rijden, terwijl door de Dienst Wegverkeer is bepaald dat met dit
voertuig niet op de weg mag worden gereden; zonder reparatie
K 065 e als bestuurder beneden de 18 jaar een stoom- of motorwals dan wel
een motorrijtuig van de rijbewijscategorie A1, B, E bij B, C1 of E bij C1 besturen
K 065 f als bestuurder beneden de 20 jaar een motorrijtuig van de
rijbewijscategorie A2 dan wel indien in bezit van een rijbewijs voor de categorie
A2 beneden de 22 jaar een motorrijtuig van de rijbewijscategorie A dan wel indien
niet in bezit van een rijbewijs voor de categorie A2 beneden de 24 jaar een
motorrijtuig van de rijbewijscategorie A, besturen
K 109 als houder van een op grond van artikel 123b WVW 1994 ongeldig
geworden rijbewijs dat rijbewijs niet inleveren bij de Dienst Wegverkeer
K 110 als houder van een op grond van artikel 124 lid 1 WVW 1994 ongeldig
verklaard rijbewijs, dat rijbewijs niet inleveren bij diegene die het ongeldig heeft
verklaard zodra de ongeldigverklaring van kracht is geworden
K 115 als bestuurder van een motorrijtuig niet op eerste vordering het aan hem
afgegeven rijbewijs overgeven terwijl ten aanzien van hem het vermoeden
bestaat dat hij niet langer rijvaardig dan wel ongeschikt is
K 125 als houder van een ongeldig verklaard rijbewijs, dat rijbewijs niet
inleveren bij het CBR, zodra de ongeldigverklaring van kracht is
K 160 a als bestuurder, die in overtreding wordt bevonden van een bij of
krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift, de gegeven bevelen niet
opvolgen
K 170 zich zodanig gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan
worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden
gehinderd
K 171 zich zodanig gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan
worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden
gehinderd door het rijden met het voorwiel in de lucht (een wheelie)
N 110 o het (op het kentekenbewijs of) in het kentekenregister vermelde
geluidsniveau, vermeerderd met 2 dB(A), wordt overschreden; vanaf 4 dB(A)
N 110 q het toegestane geluidsniveau van het voertuig, waarvoor geen
waarde (op het kentekenbewijs of) in het kentekenregister is vermeld, wordt
overschreden; vanaf 4 dB(A)
N 652 het niet bij één van de in artikel 29 1e lid van het RVV 1990 bedoelde
diensten in gebruik zijnde voertuig is voorzien van een lichtarmatuur voor een
blauw zwaai-, flits- of knipperlicht of voorzieningen die de indruk wekken dat het
voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur
N 710 e het is voorzien van andere geluidssignaalinrichtingen dan is
toegestaan
P 060 b de lading of delen daarvan niet of niet zodanig is/zijn gezekerd dat
deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen,
plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek niet van het voertuig kan/kunnen
vallen of de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar kan/kunnen brengen
R 400 ad als bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen
parkeren op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, terwijl; dat
motorvoertuig is voorzien van een parkeerschijf met een mechanisme dat het
tijdstip van de aankomst automatisch verschuift
R 420 als bestuurder van een motorvoertuig blauw zwaai- of knipperlicht voeren
terwijl dat niet is toegestaan
R 627 a als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990
vastgestelde aanwijzingen; om te stoppen, gegeven door daartoe bevoegde en als
zodanig kenbare verkeersbrigadier
R 628 c als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een
aan een voertuig van weginspecteurs van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht
transparant
R 630 b als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990
vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig
kenbare verkeersregelaar
R 631 b als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door
middel van verlicht transparant op personen-, bedrijfsauto of motorfiets van;
Rijkswaterstaat of bedrijfsauto van transportbegeleider
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door Bert M »

steefp schreef:EUSSSR


Sent from my iPad aan alle forumleden
Blijkbaar herken jij jezelf in een aantal bovengenoemde gedragingen?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door MofkaP »

steefp schreef:Het wordt namelijk mogelijk gemaakt om iemand strafrechtelijk te vervolgen op kenteken!
Dat is toch al enige tientallen jaren zo (art. 181 WVW).
De kentekenhouder heeft ruimschoots de gelegenheid - tot in de rechtszaal - om de bestuurder bekend te maken (als hij dat zelf al niet was).
Wil hij dat niet bekend maken of wil hij niet toegeven dat hij zelf bestuurder was, dan wordt verondersteld dat hij zelf bestuurder was.
In dat geval kunnen aan de kentekenhouder alle straffen en maatregelen opgelegd worden die normaal aan de bestuurder zouden zijn opgelegd.
Dus als ware hij bestuurder.

En dat gebeurt in de praktijk regelmatig, tot ontzegging van de rijbevoegdheid aan toe.
Het gebeurt vooral bij mensen die denken op die manier onder een straf uit te komen.
Je bent immers niet verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken.
Dat heeft in het verkeersrecht dan wel consequenties.

Er bestaat wel een ontsnappingsclausule als je de bestuurder echt niet kunt aanwijzen, dat met redenen kunt aantonen en dat redelijkerwijs niet verwijtbaar is.

Persoonlijk vind ik het jammer dat door rood rijden en zonder gehandicaptenkaart parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats niet in het lijstje staan.
Het voorstel ligt nu te beoordeling bij de Kamer, misschien is er nog een Kamerlid zo slim.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door MofkaP »

De man wordt wat oud....
Maar hij schrijft niet dat hij de wet gaat of wil aanpassen.
De mogelijkheid van art. 181 wordt in de brief genoemd om de eigenaar of kentekenhouder strafrechtelijk aansprakelijk te stellen.

Er komt een nieuw recidivebeleid / vervolgingsbeleid in het kader van strafvordering.
Dat is de methodiek die het OM gaat volgen bij recidive.
De straffen en maatregelen die het OM gaat opleggen (strafbeschikking) en die het OM gaat eisen bij de rechter.
Daar is geen wetswijziging voor nodig. Dat is een soort dienstaanwijzing van de procureurs generaal (top van het OM) aan de officieren van justitie.
DickL

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door DickL »

Ik begrijp de reactie wel. De overheid probeert steeds meer om onder het mom van o.a. terrorismebestrijding de rechten van mensen in te perken. Zelf had ik ook altijd de reactie : Als je niets fout doet heb je niets te vrezen. Wanneer ik echter dit soort dingen lees, dan word ik inderdaad band dat we steeds verder afglijden naar een "Big Brother is watching you" maatschappij. Willen we dat echt ??
In plaats van alleen maar te vertrouwen op de techniek zouden we beter af zijn met meer politie op straat - zo simpel is dat.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door Duiker »

MofkaP schreef:
Persoonlijk vind ik het jammer dat door rood rijden en zonder gehandicaptenkaart parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats niet in het lijstje staan.
Het voorstel ligt nu te beoordeling bij de Kamer, misschien is er nog een Kamerlid zo slim.
R 628 a als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp

Heeft dit niet te maken met een stoplicht?

Met vriendelijke groet, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door Bert M »



Laten we terrorismebestrijding, privacy en Big Brother AUB buiten de discussie houden. Daar zijn andere websites voor. Het gaat hier om aanpak van recidivisten in het verkeer...

[groet]

Bert M
Moderator
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Van Mulder naar strafrecht.

Ongelezen bericht door zadkine »

HET grote probleem met kentekenhouder bekeuringen is:

Verkeerd uitgelezen kentekens. Komt regelmatig voor dat iemand een boete krijgt op kenteken omdat de foto verkeerd is uitgelezen.
Dat is gelukkig corrigeerbaar (maar vaak wel veel moeite en ergernis).
Dit komt uiteraard net zo vaak voor bij gauw proberen te lezen wat het kenteken van een verkeerszondaar is als er GEEN camera bij is.(denk aan K171 , artikel 5 dus wat nogal eens misbruikt kan worden en soms ook wordt als soort van wraak actie door agenten..al komt dat maar 1 op de 10000 boetes voor, dat zijn er nog altijd 1000 uitlees fouten per jaar bij 10 miljoen boetes). Bekeuring op ambtseed noemt men dat.

Dan wordt de eed van de agent voor waar aangenomen terwijl je daar nooit bent geweest maar ook niet kunt bewijzen...ja hard bewijzen...dat jou auto daar ook niet geweest is. Per slot staan de meeste auto's niet in parkeer garages met kenteken registratie.

en als 3 strikes out is garandeer ik vast bij voorbaat dat een aantal mensen heel snel het rijbewijs kwijt gaat raken omdat jacht op valse kenteken platen GEEN prioriteit heeft.


Oftewel:
Als Opstelten dan gelijk mee neemt dat er geen boetes meer mogen worden uitgeschreven op kenteken zonder film materiaal (een contourpro kost echt niet zoveel meer) als bewijslast bij de recht bank voor alle overtredingen aangebracht door een agent dan kan er over gedacht worden om zo zware sancties te gaan opleggen. Want dan heb je beelden om de leesfouten in kenteken te voorkomen, valse kentekens te herkennen omdat de auto er net even wat anders uitziet ed.



ps Niet stoppen voor een stopteken kan eigenlijk al helemaal niet meer op deze lijst nu blijkt dat er politie uniformen illegaal verkocht werden/zijn. Hoe weet ik of het stopteken geen overval poging is?????????
Was in het oostblok een gebruikte methode voor overval. En oostblokkers kunnen deze uniformen gekocht hebben.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”