snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ukkie82

snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door ukkie82 »

Omdat het in Het nieuws was
was ik benieuwd wat jullie mening is over bijv. De drie hardrijders op de A15 of snel rijden over het algemeen
Ik heb een tijd een chopper gereden en nu rij ik een r1150rt en ik betrap me er vaak op dat ik met deze motor toch vaak echt te hard rij hebben jullie dat ook?
doov650

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door doov650 »

Het is vaak een uitdaging om de snelheid binnen de perken te houden. Maar dat is wel met meer motoren het geval.
Inspector Gadget

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Over het algemeen ervaar ik dat het op de motor al heel snel sneller lijkt maar niet altijd hoeft te zijn.
Daarnaast is mij geleerd mij aan te passen aan het verkeer en de omstandigheden.
Qua snelheid dus hetzelfde, liefst iets sneller als het overige verkeer. Zeker niet langzaam/langzamer of te langzaam, als motorrijder.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Af en ga ik ook wel eens "aso" hard, maar pas me daarna weer snel aan op de wijze waarop Inspector Gadget beschrijft.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Over het algemeen zijn RT-rijders best beschaafde bestuurders 8)_ maar zeker niet heiliger dan de paus als het op snelheid aankomt. :O
Ik ervoer dat tijdens de laatste forumtour waarbij, om zomaar te zeggen, best pittig werd gereden. Als staartrijder ben je snel geneigd om, bij oponthoud, het gat dicht te rijden. En als het tempo dan al hoog is . . . . :) Uiteindelijk beslis ik zelf en heb toch iets ingebonden.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
ukkie82

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door ukkie82 »

Ik vind juist dat op de bmw het langzamer lijkt dan dat Het is
ff een voorbeeld als ik met mijn chopper het gas open trok reed ik +/- 150 als ik nu het gas ff open trek rij ik 200 km en dat dus ook op de A9 waar honderd is toegestaan en ik rijd heeeel gemakkelijk 150 op dezelfde weg moet ik wel zeggen dat ik kick op Het koppel van de beamer dus ik weet heus wel dat het gewoon een kwestie is van minder gas geven
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb de K1600GT destijds primair gekocht vanwege het beestachtige koppel, maximaal comfort en het uiterlijk, echter op een mooie snelweg met weinig verkeer is het verschil tussen 'braaf' en 'rijbewijs kwijt' gevoelsmatig maar erg klein. Gezien het feit dat ik voor mijn werkzaamheden sterk van mijn rijbewijs afhankelijk ben, moet ik dus bewust zorgen dat ik binnen de 'Mulder-grenzen' blijf. Op bepaalde plekken is cruise controle een erg handig hulpmiddel. Dit bijvoorbeeld op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht met de idiote limiet van 100 icm traject controle. Rijd ik overigens met mijn duo op leuke binnendoor weggetjes, dan ligt mijn snelheidsperceptie weer totaal anders. Dan vind ik het juist prettiger om maximaal van de omgeving te genieten en ligt mijn snelheid beduidend lager. Sommigen noemen dat traag, ik kies liever voor de term ontspannen :lol:

[groet]
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door doov650 »

ukkie82 schreef:Ik vind juist dat op de bmw het langzamer lijkt dan dat Het is
ff een voorbeeld als ik met mijn chopper het gas open trok reed ik +/- 150 als ik nu het gas ff open trek rij ik 200 km en dat dus ook op de A9 waar honderd is toegestaan en ik rijd heeeel gemakkelijk 150 op dezelfde weg moet ik wel zeggen dat ik kick op Het koppel van de beamer dus ik weet heus wel dat het gewoon een kwestie is van minder gas geven
De kuip van de RT zorgt dat je beschut zit, dat zal op je chopper anders zijn geweest. Ik denk dat dat het verschil in beleving zit.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door blackers »

De snelheidsbeleving op een - in mijn geval - 1200RT, met een goede stille helm en oordoppen in, zal heel anders zijn dan op een chopper of naked bike.
Veel harder dan 10% boven de maximaal toegestane snelheid zal ik niet rijden, maar dat valt niet altijd mee. Met enige regelmaat rijd ik van Den Haag richting Amsterdam. Bij de aansluiting van de A44 naar de A4 heb je een hele mooie lange bocht en juist daar kost het me veel moeite om binnen de grenzen te blijven.
De regel niet harder dan 10% boven het maximum werkt in de praktijk goed. Zelden een boete en ik ben nog nooit aangehouden door de politie. En ik kan genieten van het feit dat ik harder kan als het echt moet (bepaalde verkeerssituaties geven daartoe ook aanleiding).

In de bebouwde-kom probeer ik me wel aan de maximale snelheid te houden.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Adam »

Omdat het in Het nieuws was
was ik benieuwd wat jullie mening is over bijv. De drie hardrijders op de A15 of snel rijden over het algemeen
Het is heel makkelijk om hard/snel te rijden...alleen niet altijd in Nederland.
Ben net terug van een weekend Prague en dan rij ik in Duitsland gemiddeld 150/160. Daar is het veiliger en prettiger om hard te rijden en toch rij ik dan rechts want ik werd vaak ingehaald. Hoe meer kilometers ik rij, 5.000 in de laatste maand hoe minder geneigd ik ben om altijd hard te rijden.
Mijn mening is, en dat zie ik in mijn eigen motorclub is dat het vaak de jongens zijn die niet veel rijden die erg hard willen rijden...en soms zo hard dat ik het eng vind en die geven motor rijders een slecht imago.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door HansD »

Behalve lekker snel optrekken is ook hard rijden onderdeel van de kick van het motorrijden, zeker met de de zeer krachtige motoren van tegenwoordig. Alleen dat laatste kan bijna nergens meer.
Ik was pas in Duitsland op een stuk snelweg zonder snelheidsbeperking met de nieuwe RT en het is ongelooflijk hoe moeiteloos je langere tijd 160-170 kunt rijden. Best een keer leuk om te doen. Hoger dan even 195 km/h ben ik maar niet gegaan met volle bepakking en windscherm in de hoogste stand, maar ook dat gaat probleemloos en zonder spektakel. Behalve dat je lekker op schiet, gaat het snel vervelen. Ik denk dat als je op wilt schieten een snelheid van 130-140 optimaal is qua lawaai, benzineverbruik, kosten en tijd. (elke keer tanken houd enorm op)
Daarnaast ben ik net als Bert afhankelijk van de motor voor woon/werk. Ik houd best van doorrijden, maar je zal me niet betrappen op een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/h want daarboven ben ik al snel behalve een hoop geld ook mijn rijbewijs kwijt. Mensen die dat wel doen begrijp ik niet.

Een paar jaar geleden ging mijn buurman er op de eerste mooie lentedag met zijn vrienden en zijn Fireblade op uit om eens lekker te gassen. De politie weet dit precies, en flits en lasert dan dat het een lieve lust is. Gevolg: boete van Euro 1600, en rijbewijs voor een maand kwijt. En dat terwijl hij voor zijn werk afhankelijk is van zijn rijbewijs (verkoper). Onbegrijpelijk, en niet zo slim in mijn ogen.
Ga lekker het circuit op met zo'n motor of rijd naar Duitsland, en ga daar lekker gassen.

Ik kwam laatst iemand tegen die van doorrijden hield en de ene na de andere bekeuring had gekregen. Hij had een KTM 390 gekocht om te voorkomen dat het heel hard ging. Nu had hij bij de halve snelheid minstens zoveel lol (en voor minder geld). Respect! Dat getuigt van zelfkennis en zelfbeheersing, 2 belangrijke persoonlijke skills in het verkeer en essentieel op de motorfiets.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Jaren geleden vond ik het wel leuk met mijn GS550 om uren aan een stuk met 150km over de Duitse autobahn te rijden maar voor mij hoeft dat niet meer. Met mijn motor rijd ik rustig. Ik rijd meestal tussen de 105/130 km op de snelweg. Een beetje afhankelijk van het overige verkeer.
Voor mij is het plezier simpelweg het motorrijden. En dan vind ik het leuk om de omgeving te kunnen bekijken en af en toe wat foto's te maken. Maar veel mensen kunnen een hele middag rijden zonder dat ze kunnen vertellen wat ze gezien hebben. Daarom rijd ik ook het liefst alleen of met mensen die ongeveer dezelfde rijstijl hebben.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door aartjw »

Het is al een paar keer genoemd; maar ik houd me het liefst een beetje aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Ik vind een verkeersboete héél erg zonde van m'n geld, dat geef ik liever ergens anders aan uit. En daarnaast is het verbruik bij legale snelheden ook nog eens zeer acceptabel.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit (te) hard rijd, maar hier in NL zul je me dat niet zien doen. Bij onze oosterburen wil ik nog wel eens het gas openschroeven, maar dat gaat snel vervelen. Alleen maar hard rijden is geen r**t aan, doe mij maar lekker bochtjes en binnendoor.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij ook hoofdzakelijk voor mijn werk. Op de snelweg heb ik wel eens een los handje, meestal van korte duur. Maar in de bebouwde kom zeker niet. Ook niet op de mooie bochtige weggetjes. Net zoals Bert geniet ik juist van de omgeving. Ook ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk (klanten bezoeken, beursen, conferenties etc). En na ruim 100.000 km de afgelopen jaren 2x keer een bekeuring voor te snel rijden gehad: 1 keer in den dolder (ja Kenny zei nog zo, niet te snel rijden tijdens het testrijden...tja. 7 Km te snel) en 1 keer in eindhoven met 6 km te snel.
In D rijd ik gemiddeld 160. dat vind ik een lekkere snelheid. Mocht ik tijd genoeg hebben dan ga ik juist zo veel mogelijk binnendoor om te genieten. Da's nou het leuke van mij werk. Ik moet ergens zijn in bijv duitsland. En als de tijd het toelaat kan ik nog genieten ook doro er een kleine toertocht binnendoor van te maken!
Dus ik ben meer een genieter ipv hard rijder ;)
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Meerdere malen heb ik nu gehoord (en gelezen) dat de snelheid die je op je navigatie afleest, eerlijker is dan de snelheidsmeter van je RT. En dat aanhoudend rij ik met plezier zo'n 10% harder dan de aangegeven maximale snelheid :shock: En ik ben idd ook niet vaak beboet voor te snel rijden, deze manier hanterend. Afgelopen zomer met mijn zoon als duopassagier naar München geweest en in Duitsland op een gegeven moment 160 op de teller. Op de Garmin staat echter 145 km/h. Maar hard is hard en voor mijn gevoel was het toch tijd om was gas terug te nemen... ;)

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

De garmin is geen snelheidsmeter. Het ding berekent snelheid achteraf, met behulp van de tussenpunten en de verstreken tijd tussen die meetpunten.
Wanneer je het gas snel dichtdraait of fors remt dan kun je dat zien.
De garmin geeft wel een goede indicatie over de snelheid en zit bij continue snelheid dichter bij de waarheid dan de snelheidsmeter.

Dat komt omdat de snelheidsmeter volgens Europese wetgeving nooit minder mag aangeven dan de werkelijk gereden snelheid.
Daarom bouwen de fabrikanten een marge naar boven in, die rekening houdt met b.v. verschillende banden en bandenslijtage.
Gebruikelijk ligt die afwijking ergens tussen de 5 en 8 procent, maar ook meer of minder komt voor.
De maximaal toegestane wettelijke afwijking is 10 procent + 4 km.

Dus bij een werkelijke snelheid van 145 km/h mag de snelheidsmeter 163,5 km/h aangeven.
Met 160 km/h zit je nog binnen de toegestane marge van afwijking.

Met de RT wil ik op de Duitse autosnelweg wel sneller rijden dan met de GS.
Boven de 130 km/h is er op de GS niet echt veel aan. Veel windgeruis en het gevoel dat je armen steeds langer worden.

In Nederland houd ik me redelijk consequent aan de snelheidslimieten.
Maar als in een hele stad of in een heel dorp zone 30 geldt, zonder dat de wegen als zodanig zijn ingericht, gaat het bij mij regelmatig fout.
Net als in 60 zones in het buitengebied, waar geen kip woont of loopt.
Heeft volgens mij met verkeersveiligheid niets te maken, alleen maar met het zeker stellen van boete-inkomsten.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door zadkine »

Ik rij nog niet zo lang motor. 2 jaar nu, en boete vrij.
Ik ben me altijd bewust van mijn snelheid en weiger (langdurig) het gas verder opn te draaien dan wat ergens de FS wordt genoemd. De toegestane snelheid limiet plus meet marge plus de boete vije marge. Oftewel max 106 bij een limiet van 100.

Alleen bij manouvres gaat het gas verder open voor een paar seconden, bv om veilig in te voegen of in te halen.

Hoogste snelheid tot nu toe zal dan ook 140-145 geijkte km zijn bij even inhalen op een 130 weg.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Baird »

Automatische flitspalen gaan af bij 8km boven de aangegeven snelheid, dus rij ik bijv. 126/127 op de snelweg waar 120 geldt en dat gemeten op mijn Garmin, gaat al jaren goed. Mijn Toyota wijkt erg veel af, daarom gaan ze ook zolang mee en rijden Toyota rijders zo rustig , ze weten niet beter. :D

Weet iemand hoe groot de marge op trajecten met trajectcontrole is? Kan ik daar 87/107/127/137 rijden? Of is de marge daar kleiner _001 _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De afwijking van de kilometerteller is bij elke auto anders. Bij Mercedes was het 3%. Maar de afwijking word steeds groter als je banden afslijten. Bij versleten banden kan je wel op 10% uitkomen. Als je constant op je navigatie afgaat is je kans op boetes groter omdat je dan weer tegen de grens aan gaat hangen.
Ik vind de 30km stukken in de stad ook het ergste. Iedereen rijd er harder maar helaas maar helaas horen wij niet bij die groep die het mag.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

De vrijgestelde marge en foutmarge die worden gehanteerd zijn wettelijk vastgelegd in een aanwijzing van het OM.
Die regels gelden voor alle soorten van snelheidsmeting.
Bij alle snelheden geldt dat bij 4 km te snel wordt bekeurd; behalve bij 130 km/h daar wordt al bij 1 km te snel bekeurd (gecorrigeerde of gemeten snelheid).

Daarbovenop komt voor de meting nog de foutmarge van 3 km voor snelheden t/m 100km/h, voor snelheden boven 100km/h geldt een foutmarge van 3%.
Het totaal wordt naar boven afgerond, dat is de snelheid bij meting voor de bon (gemeten snelheid of werkelijke snelheid).
Dat betekent in de praktijk dat boven de volgende (gemeten) snelheden wordt bekeurd:
30 + 4 = 34; 34 + 3 = 37 is een bon.
50 + 4 = 54; 54 + 3 = 57 is te veel.
60 + 4 = 64; 64 + 3 = 67 is betalen.
70 + 4 = 74; 74 + 3 = 77 is zonde geld
80 + 4 = 84; 84 + 3 = 87 is geld in de belastingpot.
100 + 4 = 104; 104 + 3% = 108 is CJIB bijdrage
120 + 4 = 124; 124 + 3% = 128 is net te boven de marge
130 + 1 = 131; 131 + 3% = 135 plus 7 euro administratiekosten.

Die theoretische bijtelling of correctie voor de maximaal toegelaten meetfout is er niet voor niets.
Want in de praktijk wordt de maximaal toegelaten meetfout regelmatig overschreden. B.v. omdat de uitlijning van de apparatuur niet helemaal goed gebeurt of dat de instelling van de apparatuur verloopt. Dat kan ook betekenen de meetfout minder is dan de maximaal toegelaten. In alle gevallen wordt de apparatuur toch afgesteld op die hierboven opgesomde snelheden.
Dat kan betekenen dat je soms bij 126km/h gemeten snelheid als de sigaar bent en soms pas bij 130km/h.
Dus of op het randje 127 op de GPS rijden altijd verstandig is, dat mag je zelf bepalen.
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: snelheidsduivels op de nederlandse wegen

Ongelezen bericht door aartjw »

JoJothefirst schreef:Meerdere malen heb ik nu gehoord (en gelezen) dat de snelheid die je op je navigatie afleest, eerlijker is dan de snelheidsmeter van je RT. En dat aanhoudend rij ik met plezier zo'n 10% harder dan de aangegeven maximale snelheid :shock: En ik ben idd ook niet vaak beboet voor te snel rijden, deze manier hanterend. Afgelopen zomer met mijn zoon als duopassagier naar München geweest en in Duitsland op een gegeven moment 160 op de teller. Op de Garmin staat echter 145 km/h. Maar hard is hard en voor mijn gevoel was het toch tijd om was gas terug te nemen... ;)

[groet]

JoJo
Klopt helemaal! Zo heb ik op de vorige Garmin in Duitsland een maximum behaald van 201 km/u :O En dat is echt héél hard, zeker als je op de teller 220 ziet staan :shock:
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”