KNMV zoekt...ervaringen motorrijders Kooimeerplein Alkmaar

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

KNMV zoekt...ervaringen motorrijders Kooimeerplein Alkmaar

Ongelezen bericht door moh_fan »

Gezocht: ervaringen motorrijders met Kooimeerplein in Alkmaar
Afbeelding
Motorrijder Danny Cornelissen ging eind september met lage snelheid onderuit op het Kooimeerplein.
Terwijl hij het ongeluk afhandelde met de politie en de berger, ging op exact dezelfde locatie nog een motorrijder onderuit.
Danny besloot actie te ondernemen toen op 13 oktober j.l. op Dichtbij.nl een artikel verscheen over nóg een soortgelijk ongeval op hetzelfde verkeersplein in Alkmaar.
Hij is al met verschillende motorrijders in contact die ook slechte ervaringen hebben met het Kooimeerplein.

De KNMV wil Danny ondersteunen en roept motorrijders op om hun ervaringen met het Kooimeerplein met de KNMV te delen.
Is er inderdaad sprake van een gevaarlijke situatie ter plaatse en waar ligt dat volgens jou aan? Of ben je juist van mening dat dit Alkmaarse verkeerpslein niet gevaarlijk is?
Stuur een mail naar opleidingen@knmv.nl t.a.v. Arjan Everink.
Vermeld in je mail (indien van toepassing) ook op welk punt van het verkeersplein het gevaarlijk is voor motorrijders.
N.a.v. de reacties kan de KNMV al dan niet in actie komen richting de wegbeheerder.
Meer info hier -> http://bit.ly/ZEf3D7.

Deel dit bericht onder zoveel mogelijk motorrijders!
Wij zorgen ervoor dat alle reacties ook bij Danny terecht komen.

Bron: KNMV
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het Kooimeerplein in Alkmaar ken ik niet.

Wat ik mis in het verhaal is de reden dat die motorrijders onderuit gingen.
Een "gevaarlijke situatie" is m.i. totaal nietszeggend.
Die moet ergens uit bestaan.

Was het een oliespoor? Gladde wegmarkering? Varkensruggen op de rijbaan? Versleten wegdek met te lage grip? Laagstaande zon? Onoverzichtelijk? Nat wegdek? Residu (rubber) op het wegdek na regenbui? Snelheid? Verkeerde bandendruk? Of gewoon gebrek aan of overschatting van eigen stuurmanskunst?
Iemand gaat niet "zomaar" onderuit, er is altijd een reden.
Lijkt mij dat die reden (i.i.g. bij de verzekering of in de politieregistratie) wel bekend moet zijn.

Zo van: toen ik lang geleden even niet oplette, staken er zomaar ineens drie witte paaltjes over. Ik kon ze niet meer ontwijken.
Heeft iemand anders dat ook wel eens gehad? Zomaar overstekende witte paaltjes?

Overigens ben ik ook een keertje onderuit gegaan in een bocht, na een regenbui na een lange periode van droog weer.
Het wegdek bleek (achteraf) spiegelglad van rubber- en olieresidu en ik gleed zo de weg af het gras in, waar de motor een mooie salto maakte en ik ook.
Stom, stom, stom. Ik ken het verschijnsel en had gewoon mijn snelheid moeten aanpassen. Schade viel gelukkig mee.
beckysmile

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik ken het Kooimeerplein ook niet, maar herken wel de vraagstelling.
Hier wordt bewust gekozen voor een "vage" vraagstelling, om te voorkomen dat men mensen woorden in de mond legt.
De antwoordgever wordt nu gedwongen om duidelijk te omschrijven waarom er volgens hem/haar een gevaarlijke situatie is of ontstaat, waardoor het uiteindelijke resultaat veel genuanceerder wordt.
Als je op voorhand gaat vragen naar bijvoorbeeld gevaarlijke situaties, omdat het ergens glad zou zijn, krijg je ook navenant antwoorden, en dat is wat men net niet wil.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door telekraan »

Ik ken het kooimeerplein wel en het is daar soms wel eens glad,Ik woon daar en ben zelf ook jaren geleden wel eens bijna onderuit geschoven.
Er zit daat een benzinestation en als daar vrachtwagens na het tanken wegrijden zonder dop dan lekken ze op het plein.
Ja en je kan wel verzinnen wat er dan gebeurt.
Ook is het plein voorzien van verkeerslichtten en staan auto's dus wel een te lekken als ze stilstaan wat dus het zelfde tot gevolg heeft.
Ik ben jaren berger in het district Alkmaar geweest heb er dus al heel wat van dat plein gehaald vooral auto's motoren ook wel maar niet zo erg veel. (gelukkig)
Maar het is zoals ze zeggen na droogte overal uitkijkende wegen moeten eerst even schoongespoeld worden voor ze weer optimaal benut kunnen worden.

Fred
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ook ik ben hier goed bekend.
Zelf vind ik er niets bijzonders aan, gewoon goed uitkijken net als op elk ander druk verkeersplein.
Er ligt naar mijn stellige overtuiging ook niet meer troep op het wegdek dan elders.
Het is wel zo dat er veel van rijbaan gewisseld kan en moet worden. Zo kun je vanaf de A9 op de meest rechtse rijstrook de rotonde op om vervolgens drie-kwart later richting Heiloo er pas vanaf te gaan.
De Golf-achtigen (lekker stigmatiseren) beginnen vanaf de A9 vaak links aan de rotonde om er vervolgens de tweede afslag richting Alkmaar centrum vanaf te schieten.

Toch reed er inderdaad ca. 5 jaar geleden precies hier een bejaarde bestuurder achterop de auto waar mijn echtgenote in reed.
De reden kan ik alleen maar naar raden maar ik kreeg de indruk dat de beste man gewoon niet meer geschikt was aan het verkeer del te nemen.

Ronald
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik ken het plein ook niet maar wel een tweetal kleine rotondes bij mij in de buurt.
De constructie van deze twee rotondes is dusdanig dat je hier langzaam op in moet sturen. De rijbanen hellen namelijk naar de buitenzijde. Je bent dus al snel geneigd om "te plat' te gaan. Wellicht is dat in het genoemde ook het geval?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door IvoPs »

Ja hoor...

Begin augustus moest ik voor mijn werk in Alkmaar zijn. Lichte regen. Ik kom van de A9 en omdat het redelijk druk is, rijd ik tussen de auto's door naar voor. Wanneer het verkeeslicht op groen springt ben ik als eerste weg. Eerst maak je nog een flauwe bocht naar rechts, om in de kromming van de rotonde te komen. Op het moment dat ik in de bocht naar links ga 'hangen', glijdt mijn voorwiel onder me vandaan. Snel gas los en een been aan de grond voorkomen dat ik onderuit ga. Om te corrigeren heb ik ook de rechterbaan nodig (reed links), gelukkig had ik die ruimte omdat ik vooraan reed.

Mijn snelle conclusie toen was dat ik mijn grip verloor op de lasnaad van een lus in de weg. De snelheid was voor de omstandigheden dus te hoog, maar ook weer niet zo hoog dat ik niet meer kon corrigeren.
Terwijl je over een grote rotonde als deze rijdt, of in een lange bocht, kijk je altijd ver voor je uit en als een soort automatisme rijdt je over het stukje asfalt tussen de lijn (links of rechts) en de pijlen op het wegdek. Maar daar lag dus een lasnaad die mij verraste.

Gelukkig tot nu toe mijn enige oeps momentje van dit jaar.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

IvoPs schreef:Ja hoor...

Begin augustus moest ik voor mijn werk in Alkmaar zijn. Lichte regen. Ik kom van de A9 en omdat het redelijk druk is, rijd ik tussen de auto's door naar voor. Wanneer het verkeeslicht op groen springt ben ik als eerste weg. Eerst maak je nog een flauwe bocht naar rechts, om in de kromming van de rotonde te komen. Op het moment dat ik in de bocht naar links ga 'hangen', glijdt mijn voorwiel onder me vandaan. Snel gas los en een been aan de grond voorkomen dat ik onderuit ga. Om te corrigeren heb ik ook de rechterbaan nodig (reed links), gelukkig had ik die ruimte omdat ik vooraan reed.

Mijn snelle conclusie toen was dat ik mijn grip verloor op de lasnaad van een lus in de weg. De snelheid was voor de omstandigheden dus te hoog, maar ook weer niet zo hoog dat ik niet meer kon corrigeren.
Terwijl je over een grote rotonde als deze rijdt, of in een lange bocht, kijk je altijd ver voor je uit en als een soort automatisme rijdt je over het stukje asfalt tussen de lijn (links of rechts) en de pijlen op het wegdek. Maar daar lag dus een lasnaad die mij verraste.

Gelukkig tot nu toe mijn enige oeps momentje van dit jaar.
Als het alleen de lasnaad was, zou je dan niet direct weer grip krijgen zodra je band er naast komt? Die ervaring heb ik namelijk. Je schrikt dan natuurlijk wel even, al helemaal wanneer je je niet bewust bent van die naad. Maar de grip herstelt eigenlijk onmiddelijk en je blijft in principe overeind. Of ervaar jij dat anders?
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door IvoPs »

Inderdaad krijg je snel weer grip als je weer van de lasnaad af bent.
Dit voel ik ook met regelmaat. Of bij andere gladde plekken op de weg. Dat zijn van die hele korte glijmomentjes waarbij de motor zichzelf corrigeert nog voor dat je iets kan doen.

Deze keer gleed ik blijkbaar zoveel dat ik automatisch ingreep. Het moment tussen constateren en voet aan de grond duurt best lang voor een glijpartij, dus zo snel had ik geen grip. Misschien heeft het te maken met het feit dat de weg een beetje nat was in combinatie met het rubber e.d. op de weg (benzinepomp aan de rotonde). De lasnaad was waarschijnlijk de trigger...
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Baird »

Zal eens navragen bij de MAG, hebben tenslotte al jaren het Meldpunt Gevaarlijke Wegsituaties, misschien daar al meer meldingen van dit punt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Nico4sen »

IvoPs schreef:Inderdaad krijg je snel weer grip als je weer van de lasnaad af bent.
Dit voel ik ook met regelmaat. Of bij andere gladde plekken op de weg. Dat zijn van die hele korte glijmomentjes waarbij de motor zichzelf corrigeert nog voor dat je iets kan doen.

Deze keer gleed ik blijkbaar zoveel dat ik automatisch ingreep. Het moment tussen constateren en voet aan de grond duurt best lang voor een glijpartij, dus zo snel had ik geen grip. Misschien heeft het te maken met het feit dat de weg een beetje nat was in combinatie met het rubber e.d. op de weg (benzinepomp aan de rotonde). De lasnaad was waarschijnlijk de trigger...
Klink als een logische verklaring.
Wat ik me echter afvraag is wat je zou willen uitrichten met een voet aan de grond. Je bent in beweging en de motor is veel te zwaar om op die manier iets uit te kunnen richten. Volgens mij moet je zolang je overeind bent de voeten op de stepjes houden en de balans terug zien te vinden...
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door IvoPs »

Die voet aan de grond heeft mij in dit geval waarschijnlijk wel geholpen. Ik reed misschien te snel voor de omstandigheden, maar meer dan even snel optrekken om de rest voor te blijven was het niet.
Het was een flinke stap (stamp, afzetten) op de grond. Ik was ook even bang dat ik mijn been beschadigd had, i.v.m. een oude beenbreuk met ijzerwerk in mijn been. Dat was gelukkig niet het geval.

Omdat ik ook de rechterbaan nodig had om weer rechtop te komen, doet vermoeden dat de banden, na de stamp op de grond, weer grip kregen waardoor de motor naar de andere kant wilde vallen. In plaats van de bocht te volgen, ging ik blijkbaar rechtdoor waardoor ik weer recht op mijn fiets zat. Eenmaal op de rechterbaan kon ik de rotonde verder vervolgen.

Alles gaat natuurlijk zo snel...
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Het gebeurt natuurlijk in een flits. Zal in jou geval wellicht toch een juiste reflex zijn geweest... _004
doov650

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door doov650 »

Het is een natuurlijke reactie. Had het laatst ook in de Ardennen. Voorwiel slipt weg in een langzame bocht. Rechtervoetje er bij en ik kon door. Waarschijnlijk hielp het voetje niet eens en bouwde het voorwiel spontaan weer grip op, maar mijn voet ging als het ware automatisch naar de grond. En ik heb niet eens een crossverleden. Crossers doen niet anders.
Laatst gewijzigd door doov650 op 28 okt 2014, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Baird »

Baird schreef:Zal eens navragen bij de MAG, hebben tenslotte al jaren het Meldpunt Gevaarlijke Wegsituaties, misschien daar al meer meldingen van dit punt.
Inderdaad, hier meer meldingen te vinden MAG zoekt info over het Kooimeerplein in Alkmaar, hier zijn ook foto's van het plein te zien. Daar is tenslotte de pagina Melding gevaarlijke wegsituatie voor _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
DickL

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door DickL »

Uitstekende club die MAG. Heb al een paar keer niet-reagerende stoplichten aangekaart, en er wordt onmiddellijk actie ondernomen, met ook snel resultaat.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Baird »

DickL schreef:Uitstekende club die MAG. Heb al een paar keer niet-reagerende stoplichten aangekaart, en er wordt onmiddellijk actie ondernomen, met ook snel resultaat.

gr. Dick
_004 _004 Dat horen we graag! En dan hopen we ook dat je lid bent want leden zijn invloed en inkomsten, beiden hebben we nodig om de Groenlicht service en andere zaken voor alle motorrijders te kunnen uitvoeren, voor minder dan een tank benzine ben je het hele jaar lid!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door Adam »

_004 _004 Dat horen we graag! En dan hopen we ook dat je lid bent want leden zijn invloed en inkomsten, beiden hebben we nodig om de Groenlicht service en andere zaken voor alle motorrijders te kunnen uitvoeren, voor minder dan een tank benzine ben je het hele jaar lid!
Goed te horen Bert, ga ik lid worden. Wij hebben ze tenslotte nodig.
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: KNMV zoekt... Update

Ongelezen bericht door moh_fan »

Update van de zaak 'Kooimeerplein'.

N.a.v. alle reacties zijn diverse casussen (motorongevallen op dat verkeersplein in Alkmaar) door de verzekeraars + rechtsbijstand aan elkaar gekoppeld en zal Rijkswaterstaat aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade en wordt hen verzocht het plein aan te passen.

Bron: KNMV
-top-
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
IvoPs
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2014, 00:27
Type: R1100RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: gouda

Re: KNMV zoekt...

Ongelezen bericht door IvoPs »

Mooi dat de oproep ook resultaat heeft! Jammer dat er meerdere schuivers voor nodig waren.

Toen, in augustus was het een flink schrik moment met voor mij gelukkig geen verdere gevolgen. Hopelijk gaat RWS er snel mee aan de gang, eind november moet ik weer Alkmaar zijn...
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: KNMV zoekt...ervaringen motorrijders Kooimeerplein Alkma

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

GAAT HIER VERDER >> viewtopic.php?f=64&t=10279
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”