BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Edvard »

Mijn vrouw en ik zijn plannen aan het maken om met de motor op vakantie te gaan naar Schotland.
Nu zijn wij t.z.t. langzaam en via het tweedehands-segment begonnen met onze motoruitrusting en de motorkleding is een ratjetoe dat eigenlijk niet voldoet aan onze wensen (te groot... te klein... niet -meer- waterdicht).

Wij zijn dus toe aan 'echte' motorpakken.

Graag jullie advies voor een pak of combinatie van kleding die ons de mogelijkheid geeft om met temperaturen van 5 tot 35 graden en met stortregen of felle zon te kunnen touren.
(niet dat wij in Schotland 35 graden verwachten, maar Italië is ook een van onze toekomstige doelen)

Wat daden jullie aan, en vooral wat zijn jullie eigen ervaringen qua merken en types?
Prijskaartje is minder belangrijk, kwaliteit kost meestal geld en dat weten wij.

Alvast bedankt voor jullie adviezen, het liefst met prijsindicatie of een linkje naar het product.
[groet] , Edvard en Claudia
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi,

Ik ben bang dat 1 pak voor 5 tot 35 graden niet gaat lukken. Het is mijn ervaring dat je met een goed textiel pak van onder nul tot ca. 25 graden kunt overbruggen (incl. Regen). Daarboven dan een echt doorwaai pak (eventueel aangevuld met een koelvest).

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Bert M »

Ondanks dat ik tot op heden altijd geluk heb gehad met het weer in Schotland, zou ik met name inzetten op waterdicht. Ik ben zelf een groot leer-aanhanger, maar ik verwacht dat een textielen pak met Goretex buitenlaag je voor Schotland het best gaat dienen. Zelf vind ik Revit erg prettig, maar dat is erg persoonlijk.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door japachap »

Toen ik naar Schotland ging, 15(?) jaren geleden, had ik nog een leren jas zonder protectoren; militaire dump larzen en broek en een Sidi 1-piece regenpak.
Redelijk combi- een leer plus een oversuit, maar de leer is vreselijk als nat, en de oudewets pak laat mij broilen als het warm was, maar met dreiging van regen.
Een paar jaren geleden ging ik naar Norwegen met een Revit pak met uitneembare voering. Mooie pak, maar ook geen goede combi. De buiten kant van de pak wordt snel koud, nat en zwaar en bij aankomst bij hotels en cafes het was wel genant om met een natte pak op een goede stoel te gaan zitten. Er was ook neiging voor het regenwater te ophopen rondom het kruis en daarna onhoog te kruipen onder de regen-insert van het jas. Resultaat- nat rijder. Plus, als het warm was, blijft je over met een nat pak waarvan je opnieuw gaat broilen...
Op mijn laatste grote rit naar Oostenrijk had ik mijn BMW Rallye 2 Pro suit- zonder gore-tex inserts- wat thermal layers eronder, en een Damen Leathers Flexothane regenjas en regenbroek (van een ander fabrikant) in dezelfde Flexothane materiaal.

Ik ben nu van plan on een nieuw pak te kopen. Mijn vvorkeur gaat uit naar de RevIt Cayenne Pro 2015 suit- een echte eigentijds en hi-tech doorwaaipak met state-of the art beschermers. Hieronder zal ik mijn fiets thermals of de RevIt windstopper jas dragen. Er is ook de optie voor RevIts Koelvest. Ik blijf bij de Damen leather Flexothane regenkleding. Het is duurder dan de algemeen regenkleding (120 euros voor de jas?+/-?) maar gaat veel langer mee zonder uit elkaar te wapperen. Het ademt voldoende en droogt razend snel af omdat de regen-bestendig laag is (in tegenstelling tot de meest regenjassen) gelamineerd op de buitenkant van de materiaal en is uiterste flexibele en uitrekbaar.

Ik geloof dus in hoogwaardig, apart verkrijgbaar lagen. Maar dat is moeilijk te vinden.
Je kan ook kiezen voor een Gore-tex pro-shell, maar blijf je nog steeds met een compromise op ventilatie of hoog kosten- en na een buie blijf je nog steeds nat.

Dus, mijn voorstel- kijk, of Google naar-
RevIt Cayenne Pro 2015
Damen Leathers Flexothane Regenkleding

Alles-kunner pakken zijn altijd duur of zitten vol met compromise. Slim layering geeft het meest flexibiliteit.

Voor handschoenen, gebruik ik wat RevIt zomer geventileerd handschoenen ( al 14 jaren oud en nog steeds goed!) en Dane Basic 2 (nu Basic 3) Gore-tex winter handschoenen- ook in zomer. Als het regent wordt het ook vaak kouder... Maar je kan ook kijken naar handschoenen met Gore=tex Xtrafit technologie voor de zomer.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Edvard »

japachap, je treft direct een van mijn punten van zorg.
Een motorvakantie is namelijk niet alleen op de motor zitten. Je bezoekt eens een stad, een bezienswaardigheid, en s'avonds stap je van je motor misschien wel een romantisch restaurantje binnen met je vrouw... en dan past de motorkleding niet echt bij de ambiance...
Ik denk dat laagjes inderdaad eenvoudiger werken dan een compleet pak waar je een kwartier bezig bent met monteren en demonteren van de diverse aangeritste en aangeknoopte voeringen. Mijn vrouw heeft nu een prima jas, maar die kan je in 6 verschillende stukken uit elkaar halen... handig dachten wij, maar niets is minder waar. Jas uit, trui of vest uit en jas aan is binnen een minuut gebeurd...

Qua design moet ik eerlijk zeggen dat een BMW streeguard broek zich beter leent aan om in een restaurant te dragen dan de door jou voorgestelde Revit Cayenne. Waarom stap je eigenlijk af van je BMW suite?

Over de regen-overall had ik uiteenlopende meningen gelezen maar inderdaad, het lijkt mij ook wel wat. Trekt de Damen Flexotane wel redelijk makkelijk en snel aan en uit over laarzen en andere kleding?

Kan je je onderste lagen voor als het koud is nog wat beter omschrijven?

Eric en Bert natuurlijk ook bedankt voor jullie input.
Carpe Diem
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door tmolsth »

Schotland.jpg
Begin april was ik een week in Schotland (op de R1100RT en mijn zoon op de Suzuki GSX 600).

De eerste dag regen en koud (300 km vanaf Newcastle) daarna fris maar droog en het weer werd steeds mooier. Terug door de Cairngorms was het wel droog maar ook guur en heel veel wind (zie foto).

We waren goed uitgerust met: Gewoon een goede stoffen combinatie en een regenoverall (60 euro) in de tas voor als het nat is; die is ook gebruikt op de eerste dag. Daar ga je helemaal in, houdt je droog en ook warm, Ik moet er niet aan denken dat je drie dagen door de legendarisch kille Schotse regen moet rijden en je pak raakt doorweekt en wordt de rest van de reis niet meer droog. Bescherming tegen de kou is dan essentieel. Dat doe je makkelijk met een waterdichte regenoverall over alles heen. Ik had zelf de Held broek aan, zo een met binnenvoering, die je normaal over je gewone broek heen trekt. Daaronder een lange winter jogging broek, is een soort wat dikke legging die strak zit. Daaronder een lange onderbroek van Odlo. Odlo ondergoed is gewoon fantastisch! Met lange onderbroek en sportbroek op de huid heb je geen tocht langs je benen, en het zit gewoon lekker, de hele dag. Onder mijn stoffen Geo Macna jas: Odlo hemd op de huid (lange mouwen). Daarover een dunne fleece. Dat was vaak genoeg. Wanneer het kouder was een wat dikkere fleece daar nog overheen. En natuurlijk een goede buff om m'n nek. Een col had ik wel bij me, maar die was niet nodig vanwege de ruit op de BMW.

Het was in elk geval een fantastisch avontuur !

Theo Olsthoorn, Heemstede
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door japachap »

Qua design moet ik eerlijk zeggen dat een BMW streeguard broek zich beter leent aan om in een restaurant te dragen dan de door jou voorgestelde Revit Cayenne. Waarom stap je eigenlijk af van je BMW suite?

Ik mijn geval, ik heb mijn BMW pak al zeven jaren. Uiteindelijk functioneerd het nog goed maar er komen langzaam meerdere mankementen erbij.

De jas is loodzwaar-meestal door de gigantisch, maar uiterste beschermende rugbeschermer. En nog erger als nat.

De beschermers beginnen te barsten ( de oudere Seesoft schuim soort?) en ik heb ze een jaar of twee geleden uitgeboord on meer ventilatie te krigen.

BMWs Velcro op dit pak is waardelose- heb plakt niet zo goed maar toch trekt pluisjes overall op andere delen van de pak!

De ventilatie ritsen blijven niet zo goed op hun plek, en de lang rits op de voorkant gaat soms moeilijk in elkaar.

Ik had de pak uiteindelijk iets te groot en te lang gekocht. Een plus hierbij is dat ik kan het dragen als beschermende laag over dag kleding- een stretch spikerbroek, of lichtgewicht, afritsbaar trekking/travel broek. Best handig dat combinatie- een afgeritst travel broek (van Perry, Bever enzo) en de Rallye2Pro broek. Stap je gewoon van de motor broek uit en rits de benen weer op de travel broek. De mins punt is dat de pak te los zit als dat de enige is dat it draag- zeker als alle ventilatie ritzen open zijn- zo als de lange op de armen. De ventilatie openings hebben de neiging ook dicht te wapperen- een moeilijk punt bij veel motorkleding.

De pak is niet meer 100% schoen te krijgen en heeft zijn uitstraling verloren. Ik had het ook gekocht terwijl ik nog steeds gek op de 1150GSA was- en de Long Way Round programma heeft mij veel beinvloed.

Ik heb de (duur) Gore-tex liner al een paar jaren laten zitten. Het blijkt niet te lekken, maar ik kreeg het altijd nat binnen door condensatie van mijn sweat al de buitenkant koud en nat met regen was. Ik gebruik het af en toe als een windbreaker, maar met een regenjas overheen komt de koud en wind toch niet binnen.

Ik gooi de Rallye 2 Pro suit niet weg. Als mijn werkgever gaat verhuizen is het nog handig over mijn werk kleding te dragen - en heeft de ruimte voor een dikke fleece eronder tijdens de winter.

Over de regen-overall had ik uiteenlopende meningen gelezen maar inderdaad, het lijkt mij ook wel wat. Trekt de Damen Flexothane wel redelijk makkelijk en snel aan en uit over laarzen en andere kleding?

Bij de gemiddeld regenpak, ligt de water-afstotende laag onder (of gelamineerd onder) een stof buitenlaag. Om dit water- afstotende laag te beschermen tegen de motorpak, komt vaak nog een losse liner/binnenvoering er bij. Het is dit binnenvoering dat maakt het aan en uit-trekken van de regenpak nogal lastig. Het gaat ook verkeerd doordat je motorkledig toch tegen de regenvoering gaat wriven en daardoor het kapot maakt. Mij laatste 'gewoon' regen jas van DIFI kost me 40 of 50 euro en was binnen een jaar kapot.

In tegenstelling- de Damen Leathers regenjas was zo'n 80 euro en heeft het al meer dan drie jaren nog goed. De huidige kost is rond de 100/120 euros. Ik heb de broek nog langer en de is alleen beschadigt waar het tegen de klemmen op mijn laarsen wrijft.

De opmaak van de DL regenkleding is andersom. Zie- http://www.sioenapparel.com/NL/flexothane-62.aspx
Dit betekent dat de water komt zelfs niet in de buitenste laag van de regenjas en druppelt/ waait gewoon weg. De jas is hierbij binnen minuten vanzelf droog.
Ook met de gebreid materiaal op de binnenkant is er geen nood voor een binnenvoering. Het glijd makkelijk en flexibele over laarsen en motorkleding- maar ik gebruik nog soms een plastic boodschap tas over mijn laarsen om het nog makkelijker te maken- en de binnenkant van de regenbroek droog en schoen te houden.

Qua aan en uit-trekken is er van uit mijn mening geen beter product dan de Flexothane.
Het is 150% rekbaar, uiterste flexibele en kan heel klein ingepakt worden.

Damen leathers zitten in Breda en Assen, maar volgens mij zijn hun producten ook nog te kopen bij Simako-BDM Elst (niet bij Simako BDM Apeldoorn, helaas).
De flexothane is ook populaire met Golfers en verkrijgbaar van industriele/bedrijfs kleding en boerderij- winkels- zie https://www.google.nl/search?q=flexotha ... 2&ie=UTF-8

Kan je je onderste lagen voor als het koud is nog wat beter omschrijven?

Ik heb een thermal legging bedoeld voor skiien, ook een wat dikker legging en jas bedoeld voor fietsen in koude weer. (De fiets spul had ik zeer goedkoop gekregen tijdens een fabrieks samples verkoop van mijn ouder werkgever, Cannondale). Ik gebruik ook een dunne Ajungilak fleece trui en een dikkere fleece als nodig. Niks is specifiek bedoeld voor gebruik op de motor, maar als het past en functioneerd...
IK ben nu aan het kijken naar RevIts Climate, Solar of Radiant mid-lagen jassen- allemaal bestemd voor gebruik met de Cayenne.

Ik heb een paar keer technisch base-layers gebruikt van Adlo, Haglofs enzo, maar ik heb meer last van warmte dan koud en vinden de base-layers meestal te warm. Een t-shirt of onderhemd is meestal voldoende voor mij.


Qua andere opties,
Ik vind de nieuwst BMW Streetguard een mooie en uitstekend bescherming pak, maar het is weer een 3-laags constructie, en de ventilatie is een dikke onvoldoende voor mij in het zomer.
De Macna jas van Tmolsth is ook mooie.
Een familie lid van mij heeft de Macna Geo op zijn Blackbird en is heel tevreden mee.
De Geo2 met Night-Eye reflectief materiaal (zie http://www.macna.com/products/jackets/g ... ght-eye-2/ ) was ook mijn 2e keuze na de RevIt CAyenne- meestal door de Night Eye en de breder inzetbaarheid. Ventilatie is ook goed- maar dan weer een compromise, althans een goede. Maar dan kom je weer uit rond dezelfde prijs als de Cayenne, met minder goed protectoren, iets minder algemeen kwalitiet en sterkte- en toch een 3-laags systeem dat ik zal icm een regenjas 90% van de tijd thuis laten zitten. En ik heb heckel om dingen te kopen dat uiteindelijk niet in gebruik zullen genomen worden.

Uiteindelijk zoek ik een goede ventileerende jas dat breeder inzetbaar is door de toevoeging van base en mid-layers en een hoogwaardig regenjas. De Rallye 2 Pro blijft, maar de nieuwe pak is bedoeld puur voor mooie ritjes en toeren. Alweer wat dat fijn is om te dragen.


Trouwens, komt RevIt in september met een Guardian regenjas specifiek bedoeld voor de Cayenne en hun hoogste-kwaliteit jassen. Het zal rondom dezelfde prijs zijn als een Flexothane pak, maar dan weer met een 3-laags direct laminaat. Of dat een voldoende levensduur zal opleveren...?


Ik hope je voldoende ideen hierbij te hebben geven _004 :D
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door mikanos »

Misschien kan je hier eens kijken :


HEROPENING VESTIGING EINDHOVEN
+
4 GRANDIOZE OPENINGSDAGEN
MOTORKLEDINGOUTLET BREDA EN EINDHOVEN 



Heropening Eindhoven

Zoals u wellicht weet is op 23 augustus 2014 het pand vanMotorkleding Outlet Eindhoven volledig afgebrand. We hebben heel hard gewerkt om een nieuwe winkel te openen. En dat is meer dan gelukt, we zijn terug!!

4 Grandioze Openingsdagen 
Om de nieuwe opening te vieren houden we 4 Grandioze Openingsdagen, van 14 t/m 17 mei, dus inclusief Hemelvaart. Onze MotorkledingOutlet in Breda viert het feest uiteraard mee. 

4 Grandioze Openingsdagen 
Eindhoven en Breda extra geopend, ook met Hemelvaart! 

* Ieder uur Shop Tegoed van 100 euro
* Een Bikers Surprise voor elke klant
* Grandioze kortingen tot 70% 
-----------------------------------------------------------

OPENINGSTIJDEN

Eindhoven

Breda

 Hemelvaart Donderdag 14 mei

  10:00   17:00

       10:00                17:00                

Vrijdag 15 mei

  10:00   21:00

  10:00    17:00 
 

Zaterdag 16 mei

  10:00   17:00

  10:00   17:00
 

Zondag 17 mei

  12:00   17:00

   12:00    17:00

-----------------------------------------------------------



Ons eigen Youtube kanaal!

Men zegt wel eens: een beeld zegt meer dan 1000 woorden......

Om ons enorme assortiment (2 maal 2.000 m2) nog beter te kunnen tonen hebben we professionele filmpjes de winkels laten maken. Wij zijn bijzonder trots op het resultaat! 

Bezoek ons eigen Youtube kanaal en krijg een mooie impressie van ons zeer uitgebreide aanbod.

 

www.motorkledingstore.nl

www.motorkledingoutletbreda.nl
Spinveld 74 -- 076-5151510

www.motorkledingoutleteindhoven.nl
Kastelenplein 169 -- 040-8442684
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door japachap »

Ik zal ook zeggen BDM Amersfoort heeft biede BMW en Revit- waarschijnlijk heeft BDM Elst BMW, Revit en Damen en is daarvoor het moeite waarde om een bezoek daar aan te brengen.
Leuke mensen bij BDM Amersfoort _004
Ben nog nooit geweest bij de andere...


Enige doorwaaipak met een uitneembaar regenvoering (in dit gevel te gebruiken als windstopper) ICM een regenjas/pak zal waarschijnlijk een goede oplossing zijn.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Cobaard »

In de afgelopen 8 jaar zijn we (mijn vrouw achterop) 4 x naar de Noordkaap geweest, 4 x naar Schotland, een aantal keren Zuid Duitsland, Oostenrijk en de Dolomieten. Temperaturen van 0 graden (Noord Noorwegen) en 35 graden (Zuidelijk deel Dolomieten) maar doorsnee 20-25 graden. Als jas heeft mijn vrouw al 10 jaar naar volle tevredenheid Rukka (textiel) en ik (ook al 10 jaar) een doorwaaijas van Rukka met een Goretex binnenjas (textiel). Broeken van Goretex (vrouw Rukka, ik Dane). De kleding is 99,99 % waterdicht en voor de echte koude dagen hebben we thermo ondergoed bij ons. Dit concept bevalt ons prima, is niet goedkoop, maar de duurzaamheid is geweldig. Tot mijn ergernis heeft de importeur van Rukka Benelux maar weinig doorwaaikleding in het assortiment en moet je uitwijken naar Duitsland (FC Moto) voor een grotere keuze. Sinds kort heb ik waterdicht textiele zomerhandschoenen van Rukka (de Utoo), voor mij ook een aanrader. Het huismerk van motoport (Dane) heeft een veel goede kleding met een aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Succes met de zoektocht. [groet]
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door japachap »

Stadler maken ook wat moois- ongeveer dezelfde kwaliteit als Rukka,maar ietsjes meer modieuse en misschien een wat beter pasvorm...
http://www.stadler-bekleidung.de/index.php/home-en.html
.. en bijna zo duur als Rukka.

Rukka past mij behoorlijk slecht, en zowel ik de Stadler spul mooie vind- ik kom altijd terug aan mijn vorige opmerkingen over een slimme opbouw van lagen ipv een "alleskunner" pak.

Stadlers Concept Evo is misschien de geld waarde... MAcna heeft ook een versie- maar dan met een kwaliteits verlaging ivm de lager prijskaartje.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Edvard »

Nou, ik ben begonnen met een update van mijn motorkleding, maar vooral van de onderkleding. Heb hierbij de ervaringen en tips van jullie allen hiervoor gebruikt en de laatste dagen in de temperatuurrange van 20 graden met volle zon tot 10 graden in de avond getest. Het Crivit en Odlo ondergoed doet goed wat het moet doen, namelijk mij niet laten zweten wat ik voorheen wel deed en mijn lichaamstemperatuur regelen. De bij Zwerfkei en Wim Jaquet aangeschafte mid-layers zijn ook prima.

Merk wel dat als de temperatuur onder de 12 graden komt en geen zon schijnt ik koude voeten krijg. moet dus nog goede sokken aanschaffen. Naar vriendenadvies zijn de Falke trekking-sokken hiervoor het meest geschikt ...tenzij jullie nog andere adviezen hebben _001 .

Ik heb een paar zomerhandschoenen van BMW, en met een Odlo onderhandschoen kan ie prima mee tot 10 graden, zeker i.c.m. de handvat verwarming, maar ik denk niet dat ze waterdicht zijn en ook toch een beetje te dun... Heb ook een paar lekkere dikke winterhandschoenen geprobeerd maar daarmee verlies ik het contact met het stuur... nee, dat was geen succes. Wat zijn goede waterdichte handschoenen die aan de handpalmzijde niet dik zijn maar toch lekker warm? Graag jullie advies. Heb wel erg brede handen waardoor zelfs de BMW 11-11/12 krap aan zitten...

Diverse jassen geprobeerd, maar een doorwaai-jas die heerlijk zit met midlayer bij warm weer, is toch te koud beneden de 15 graden. De Streetguard 2 die ik heb aangeschaft vind ik een goed compromis. De broek zit echt heerlijk. Onder de 12-12 graden wel met de Odlo-warm lange onderbroek. Aan de hand van de temperatuur moet ik dus kiezen tussen de Streetguard en de BF doorwaai-jas. Voor Schotland zal ik toch de eerste kiezen. Voor de jassen heb ik omwille van het budget voor 2de hands gekozen.

De regenoveralls ook aangeschaft. Ook bij deze, gezien het beperkte gebruik dat ik hoop er van te maken, gekozen voor ongebruikt tweedehands en helaas niet het pak die japachap adviseerde... maar ik houd zijn advies zeker vast en in mijn achterhoofd, eveneens de Rukka en RevIt pakken.

Nogmaals bedankt allemaal!
Carpe Diem
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Viaantje »

Heb zelf nu een Rukka jas ipv. een textielen HD (Harley Davidson jas, :O ) , en die Rukka zit heerlijk.
Heb het snel erg warm, maar met de binnenjas is het van 5 graden en daarboven goed te doen. Daaronder gewoon een extra fleece laagje en/of thermo-ondergoed.
Wellicht eens HELD handschoenen proberen, een Season GTX bv.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Heb al 8 jaar een jas en broek van MJK uit Oudenbosch met thermo binnenvoering die uiteraard ook te verwijderen is.
Ook kan ik, zowel aan de voor- als achterzijde, de jas iets openzetten waardoor hij extra koelt.
Na al die jaren nog steeds volledig waterdicht.
Mijn broek is echter niet meer waterdicht en heb bij Damen uit Breda een nieuwe maatbroek bestelt (levertijd 8 weken)
Damen is o.a. bekend van de levering aan Politie, Marechaussee, Motor-Ambulance en niet te vergeten onze ANWB motormonteurs.
Ook heb ik er een doorwaaipak gekocht maar helaas wegens drukte op de zaak dit nog niet kunnen uitproberen.
Aan mijn voeten laarzen van het merk Daytona. Heel goed waterdicht, en gaan jaren mee.
Handschoenen van BMW, 3 paar. Zomer, winter en voor het "tussenseizoen". Hele goede pasvorm en ook (behalve de zomeruitvoering) waterdicht en warm.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
doov650

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door doov650 »

Onderkleding?
Shirts en broeken van merinowol van Icebreaker. Sokken hebben ze ook.
Superspul, zowel in de winter als in de zomer te gebruiken.

Duur, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

doov650 schreef:Onderkleding?
Shirts en broeken van merinowol van Icebreaker. Sokken hebben ze ook.
Superspul, zowel in de winter als in de zomer te gebruiken.

Duur, dat dan weer wel.
+1 _004
Onderkleding boven met coll en rits €85,-, onder was iets voordeliger.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Onderkleding en sokken van de LIDL (is speciaal voor op de motor)
Koude voeten? Voeten iets hoger op de stepjes zetten scheelt ook al (haal je de tenen uit de wind)
Ik heb zomerhandschoenen van Büse. Bevallen goed en zijn ook goed waterdicht. Bij temperaturen boven de 15 graden trek ik mijn doorwaai handschoenen aan.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Viaantje »

Verbaas me eigenlijk over dat er zoveel mensen advies geven voor Merino (schapewollen) sokken en ondergoed, maar ook veel met thermo ondergoed.
Schotland kan kouder zijn, en zeker op de bergen waar het weer zo snel om kan slaan. Maar wat dragen jullie in Nederland dan?
Dragen jullie zoveel of ik zo weinig? _001

Draag al van 10-15 graden een normaal katoenen t-shirt onder mijn Rukka (met of zonder thermo voering), en draag handschoenen voor het mid-season tot zomerhandschoenen (handen zitten redelijk goed beschermd op een RT).
Maar dat vindt ik een voordeel van onze RT motoren, alles zit beschermt.

Draag een BMW Santiago zonder Gore-tex binnenvoering (niet meer te vinden) met Sidi Armada's (GTX), geen thermo sokken of Merino spul).
Hebben jullie last van koude voeten, ik nooit.
Heb verder slechts een dunne fleece bij me voor als het weer omslaat en een los kolletje van fleece.
doov650

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door doov650 »

Katoen wordt nat. Thermo shirts niet.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Viaantje schreef:Verbaas me eigenlijk over dat er zoveel mensen advies geven voor Merino (schapewollen) sokken en ondergoed, maar ook veel met thermo ondergoed.
Schotland kan kouder zijn, en zeker op de bergen waar het weer zo snel om kan slaan. Maar wat dragen jullie in Nederland dan?
Dragen jullie zoveel of ik zo weinig? _001

Draag al van 10-15 graden een normaal katoenen t-shirt onder mijn Rukka (met of zonder thermo voering), en draag handschoenen voor het mid-season tot zomerhandschoenen (handen zitten redelijk goed beschermd op een RT).
Maar dat vindt ik een voordeel van onze RT motoren, alles zit beschermt.

Draag een BMW Santiago zonder Gore-tex binnenvoering (niet meer te vinden) met Sidi Armada's (GTX), geen thermo sokken of Merino spul).
Hebben jullie last van koude voeten, ik nooit.
Heb verder slechts een dunne fleece bij me voor als het weer omslaat en een los kolletje van fleece.
Ik ben ook vrij warmbloedig en draag meestal alleen het LIDL ondergoed onder m'n Büse pak (boven de 10 graden altijd zonder voering). Als het wat kil wordt ('s avonds) trek ik er nog wel eens een extra katoenen sleeveshirt bij aan.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Viaantje »

doov650 schreef:Katoen wordt nat. Thermo shirts niet.
Geen last van, katoen word slechts nat door overmatige transpiratie (daar waar een goed thermoregulerend ondershirt transpiratie laat verdampen in/aan de volgende kledinglaag). En van buitenaf word ik niet nat, omdat ik een ademende (Gore-tex, dubbelgelamineerd) laag heb.
Koud krijg je het omdat transpiratie niet verdampt maar je poriën afsluit!
Vroeger gebruikte men wol, maar omdat wol vocht opneemt was het niet supergeschikt als thermo-ondergoed.
Voordelen van wol is dat het een hoge isolatiewaarde heeft, en het enige materiaal dat 40% van zijn eigen gewicht aan vocht kan absorberen (katoen slechts 7% alvorens nat aan te voelen). En Merinowol een gekrulde vezel heeft waardoor het heel prettig draagt (hoog comfort).
Merino (afkomstig uit Nieuw-Zeeland) is prijzig, biedt een hoog comfort maar moet je ook zorgzaam wassen.
Nadelen hiervan zijn:
-Het spoelwater moet dezelfde temperatuur hebben anders "schrikt" de wol (lees krimpt).
-Handwas wassen, je mag het niet op de kachel leggen omdat het gaat lubberen.
Lijkt mij niet geschikt om dit bij je te hebben als je onderweg bent, waar je in je hotelkamer waarschijnlijk niet voldoende middelen hebt om het snel te drogen.

Maar kan iemand uitleggen waarom de bekende merken als Craft/Brynje/Nike etc niet groter gemaakt worden als een XL/XXL (zit als je wat corpulenter bent
niet zo lekker meer) _001
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Viaantje schreef:
doov650 schreef:Katoen wordt nat. Thermo shirts niet.
Geen last van, katoen word slechts nat door overmatige transpiratie (daar waar een goed thermoregulerend ondershirt transpiratie laat verdampen in/aan de volgende kledinglaag). En van buitenaf word ik niet nat, omdat ik een ademende (Gore-tex, dubbelgelamineerd) laag heb.
Koud krijg je het omdat transpiratie niet verdampt maar je poriën afsluit!
Vroeger gebruikte men wol, maar omdat wol vocht opneemt was het niet supergeschikt als thermo-ondergoed.
Voordelen van wol is dat het een hoge isolatiewaarde heeft, en het enige materiaal dat 40% van zijn eigen gewicht aan vocht kan absorberen (katoen slechts 7% alvorens nat aan te voelen). En Merinowol een gekrulde vezel heeft waardoor het heel prettig draagt (hoog comfort).
Merino (afkomstig uit Nieuw-Zeeland) is prijzig, biedt een hoog comfort maar moet je ook zorgzaam wassen.
Nadelen hiervan zijn:
-Het spoelwater moet dezelfde temperatuur hebben anders "schrikt" de wol (lees krimpt).
-Handwas wassen, je mag het niet op de kachel leggen omdat het gaat lubberen.
Lijkt mij niet geschikt om dit bij je te hebben als je onderweg bent, waar je in je hotelkamer waarschijnlijk niet voldoende middelen hebt om het snel te drogen.

Maar kan iemand uitleggen waarom de bekende merken als Craft/Brynje/Nike etc niet groter gemaakt worden als een XL/XXL (zit als je wat corpulenter bent
niet zo lekker meer) _001
Dit is speciale wol en wordt niet nat (of krimpt) zoals katoen. Dus blijft je lichaam warm.
Deze onderkleding wordt ook gebruikt door sporters, bergbeklimmers, wandelaars etc.
Katoen neemt zweet op en houdt het vast en omdat dan warmte aan de huid wordt onttrokken ga je het koud krijgen.
Maar je mag voor mij gerust met katoenen onderkleding rijden, is jouw keuze :mrgreen:
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Mike Philippens

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Veel te laat voor de topic starter natuurlijk, maar ik wil toch ook even mijn €0,02 kwijt over kleding.

Zelf rij ik nu met een Klim Badlands pak. Dat is een allroad pak, maar zoals allroad motoren ook zeer geschikt om mee te touren omdat het voor alle omstandigheden gemaakt is. Daaronder heb ik altijd minimaal zo'n Icebreaker Merinowol shirtje aan. Merinowol heb je in verschillende diktes; ik heb de dunste om bij hogere temperaturen te dragen en een dikkere (met lange mouwen en een colletje) voor de winter. Het mooie van Merinowol is dat het geen luchtjes opneemt (of in ieder geval heel moeilijk). Ik heb dit zelf getest door er elke dag mee te sporten (indoor roeien) en geloof me...dan wordt ie echt wel doornat van het zweet. Gewoon laten drogen (gaat heel snel) en hij is weer klaar voor gebruik. En ruiken gaat ie pas na een week of 3. Klink misschien een beetje onfris, maar ik wilde het gewoon uitproberen. En wassen op reis? Geen punt; gewoon even onder de kraan een paar keer uitspoelen (NIET WRINGEN!) en ophangen. Met een uurtje is ie wel droog (we praten over de zomer, toch?) Als je door Schotland trekt in de regen zal dat drogen wat lastiger worden, maar je zweet dan ook niet zo enorm, dus die luchtjes vallen dan ook wel mee.

Dan de Badlands. Klim noemt dit een Technical Shell. Dat betekent dat er geen warme voeringen worden meegeleverd. De jas (en broek) is gemaakt van GoreTex ProShell (3 laags gelamineerd) zodat ie wind- en waterdicht is. Dat winddichte scheelt al een hoop, want wind maakt het snel koud. Voor de zomer zitten er een aantal ventialtieopeningen in, voorzien van ritsen. Op de armen, rug, oksels en benen kun je de boel open zetten om te luchten. Boven de 35 graden is eigenlijk alles warm, dus dan is een koelvest aan te bevelen. Scheelt weer een doorwaai-jack meezeulen of een regenpak als je alleen een doorwaaijack mee hebt. Voor in de winter kun je zelf door laagjes jezelf warm houden. Ik heb dus dat lange mouwen ondertruitje van Icebreaker en een Klim Yukon pullover. Dat is een dunne polarfleece pullover die je aardig warm kan houden. Anderen zullen de voorkeur geven aan een elektrieke oplossing. Dat vind ik persoonlijk het fijne aan de Badlands. Klim laat je zelf uitzoeken welke lagen je onder je jack aan doet. Woon je in Californië, zul je alleen hooguit een koelvest dragen. Zit je in Spitsbergen, zal er nog wel een lekkere dikke fleecetrui onder gaan, eventueel met zo'n electrisch vest. Bovendien zijn de mouwen voorzien van een soort colletje voor je handen. Je steekt je duim door het gat en dan verbind je de mouw met je hand. Als je je handschoen nu aantrekt, kan de kou of regen niet meer langs de handschoen en de opening van de mouw naar binnen.

Daarbij zitten er genoeg zakken in, ook zo'n typische endurozak achterop over de breedte van je rug. Lekker voor de bammetjes zeg maar... :) Er zit ook nog een 'geheim' binnenzakje in. Mocht je bang zijn voor overvallers, kun je je papieren en wat noodgeld daar stoppen. Om het draagcomfort verder te verhogen heeft ie ook nog een ingebouwde niergordel (kan er ook uit als je dat niet fijn vindt). Het grote voordeel van die gordel is dat ie er a) voor zorgt dat het jack en dus ook de rugprotector op zijn plek blijft zitten en niet gaat klapperen in de wind en b)dat het gewicht van het jack een beetje wordt opgevangen. Een slimme en functionele oplossing.

De protectie is van high-tech D3O, het zachte materiaal dat bij impact keihard wordt. Zoek maar eens op youtube hoe dat werkt. Er zijn vechtsportvesten met D3O waarbij je met een Kempo stok hard op iemands rug kan slaan zonder dat ie er pijn van heeft. Wonderspul!

Ik ben er heel enthousiast over. Het is geen spul voor de modemensjes, maar als je functioneel spul wilt van hoge kwaliteit waar goed over nagedacht is, dan is Klim het overwegen waard!
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Adam »

Misschien een beetje laat, maar;
Do what the locals do Big RT Smile Big RT Smile
Motorcycle-kilt-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: kledingadvies voor motorvakantie Schotland

Ongelezen bericht door Bert M »

Adam schreef:Misschien een beetje laat, maar;
Do what the locals do Big RT Smile Big RT Smile
Dat is de Schotse spirit _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”