POLL: Kleding met warm weer

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hoe kleed jij op de motor je boven de 30 graden?

Volledige beschermende (doorwaai) kleding
61
64%
Enigszins beschermd (spijkerbroek, jas)
13
14%
Gewoon in m'n zomerse kloffie
2
2%
Ik laat de motor staan
20
21%
 
Totaal aantal stemmen: 96

Tuinbank

POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Hoe kleed jij je met temparatuur boven de 25 graden? Gewoon vol in het pak en laarzen aan? Of gebruik je op deze warme dagen doorwaaipak? Of gewoon slippers, topje en korte broek want vallen doen wij niet? Kortom hoe regel je je eigen veiligheid bij zonnig warm weer?
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Heel eerlijk. Lange spijkerbroek, knalrode polo, sportschoenen, geen handschoenen, open klaphelm. Touren in de buurt, super rustig met snelheden tot 80 km/h. Heerlijk relaxed en defensief met grote tussenafstanden op voorgangers, laat anderen vlot voorbij en kijk zover mogelijk vooruit. Maar dan ook alleen met temperaturen als vandaag/gisteren. Doorwaaipak heb ik normaal altijd aan, maar daar stik ik nu nog de moord in met deze hitte. Dat is nu eventjes het nadeel van een 1100 met kuip. Maar als je percee even touren wilt....
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

We hebben heerlijke doorwaaipakken . . . _004 Maar als het zo heet is als vandaag (30+) stap ik toch niet voor m'n lol op de RT. Dan is zelfs de doorwaaikleding te klef om aan te hebben. Rijden zonder beschermende kleding zul je me niet vaak zien doen . . . . anders maar even met de auto en de klimaatcontrole aan . . . . :D

Gelijk maar een poll gemaakt . . . . _004
Afbeelding
Volg ook DEZE LINK maar eens.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door wil51 »

Met deze temperaturen van dit weekend rij ik alleen in auto met airco als ik echt weg moet. Ik rij alleen met motorkleding op een motor. Ook bij lage snelheid vallen kan flinke wonden geven.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Verplaatst naar: OVER MOTORKLEDING >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Kees Jan

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Altijd in het leer. Behalve bij een boodschap in de buurt waarbij de snelheid laag blijft.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Marianne »

Bij temperaturen boven de 25 graden altijd doorwaaikleding. En zoals vandaag, nou, dan kom ik mijn woonkamer niet uit. Dus ook niet op de motor. Maar ik rij nooit, maar dan ook nooit zonder beschermende kleding. Ik heb nog littekens op mijn arm van een zwaar ongeval met beschermende kleding, alleen al door het schuren van het pak. En moet er niet aan denken hoe ik eruit had gezien zonder pak. En ik reed ongeveer 70 km/h.

Ik kan niet tegen deze temperaturen en krijg migraine, helaas. In huis is het nog redelijk te houden met een tijdschrift op de bank. :D En dat bevalt ook prima, hoor. ;)
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Bert M »

Gisteren wel gereden in vol lederen verpakking met Cool max onderbroek van Rev'It. Dat was vooral praktisch bij het 'uitpellen' thuis... Vandaag het enthousiastme niet meer op kunnen brengen!

De enige minder veilige vrijheid die ik mezelf boven 25 graden veroorloof is het gebruik van een volledig open Nolan helm met een klapviziertje. De Shoei Multitec (zwart) in gesloten toestand leidt onherroepelijk tot concentratieproblemen en met open kinstuk pak je veel rijwind, wat ik onprettig vind voor de nekspieren.

Geen beschermende kleding vind ik persoonlijk geen optie. Ik heb er ooit eens een van het asfalt (in de bebouwde kom) af moeten krabben. Ik weet hoe het eruit ziet en hoe het ruikt... Die lucht vergeet je niet snel meer.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door FredM »

Ik rij sowieso liever niet met deze extreme warmtes. Mocht ik toch met warm weer op pad zijn, dan heb een leren broek aan en basis stoffen jack. Bij beide heb ik dan alle doorwaai-ritsen open. Tevens draag ik onder de kleding z.g. coolmax kleding, waardoor vocht beter wordt afgevoerd en het dragen van de noodzakelijke beschermende kleding dragelijker is.
Gebruikersavatar
Edwin1970
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Gisterenavond rond 20.00 uur klein ritje gemaakt.
Geen handschoenen, wel motorjas, spijkerbroek en laarzen. Ruit op de laagste stand en niet harder dan 70 km/uur.
Vandaag maar de gewone fiets gepakt, moest zelf trappen!
theo

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door theo »

Ik rij in een spijkerbroek,motorjas met bescherming en zomerhandschoenen.
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Met dit extreem warme weer laat ik ook liever de motor staan, dan fiets ik wel 14 km. Als ik echt moet, b.v. naar het werk, heb ik een speciaal vest dat uit gaas gemaakt is met protectoren op de belangrijkste plaatsen. Daaroverheen een dun windjack om te beschermen tegen de zonnestralen. Systeemhelm staat dan ook in de open stand met losse bril tegen vliegen.
(Zomer)Broek en laarzen heb ik altijd aan.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
RsTijn
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2012, 16:44
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: B
Woonplaats of omgeving: Noorderkempen
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door RsTijn »

Weer of geen weer .... :$
Ook bij deze tropische temperaturen draag ik de beschermende kledij.
Ik moet wel toegeven dat de toeristische verplaatsingen drastisch afnemen :D
Voor deze gelegenheden gebruik ik een cross-harnas, gewoon over een t-shirt. Eventueel nog een T-shirt er overheen.
Bescherming waar nodig : hand, elleboog, schouder & rug.
Reeds gebruikt op reis, waar de temperatuur zelfs nog flink hoger gingen. Alleen hier is het best een raar zicht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
RhanRT

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door RhanRT »

Altijd maar dan ook altijd een leren motorpak aan, er is gewoon geen betere bescherming in mijn optiek.
Hierbij wil ik de goede en specifiek motor gerelateerde textiel kleding zeker niet te kort doen, maar voor mij staat leer gewoon op de eerste plaats.
Tuinbank

Re: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Gelijk maar een poll gemaakt . . . . _004


Volg ook DEZE LINK maar eens.[/quote]

geweldig die poll, ben heel benieuwd wat dit gaat opleveren!
En ook een mooie informatieve link.
Zie al best wel veel reacties binnen een vrij korte tijd.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door blackers »

Altijd beschermende kleding. Bij warm weer een doorwaaipak, zomerhandschoenen,..........en een vleugje spijt dat ik een RT heb i.p.v. een R.
Bij tropische hitte (zoals afgelopen weekend) laat ik de motor staan, zoek een lekker koel plekje in huis, drink veel water, verbaas me over de duizenden mensen die met de auto in de file staan richting het strand, neem van tijd tot tijd een lekkere douche, laat het warme eten voor wat het is en verwelkom elke regenbui met groot enthousiasme ;)

[groet]
Laatst gewijzigd door blackers op 20 aug 2012, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Jekihero »

Als de doorwaaibescherming geen soulaas meer biedt stap ik echt niet op de RT.
Zo heb in gisteren en eergisteren weer eens van de Kreidler genoten en beide dagen toch weer een kleine 100 km getoerd.

Ronald
Gebruikersavatar
jpauwels
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 apr 2011, 11:14
Type: R1200RT
Bijz: Saphir Schwarz Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Riel

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door jpauwels »

Ik ben gisteravodn ook nog een stukje wezen rijden.
OOk ik rijd in volledig pak, ook met deze temperaturen.

Mijn Jas (macna Geo) heb ik helemaal uitgekleed, er zit dan een extra doorwaaistuk an de voorkant als je de kraag eraf haalt
Broek, macna nomad (eigenlijk vel te warm met dit weer)
laarzen en dunne leren handschoenen.

Zolang je blijft rijden was het goed te doen, totdat je stil moet staan, dan is het erg zweten
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door blackers »

Jekihero schreef: Zo heb in gisteren en eergisteren weer eens van de Kreidler genoten en beide dagen toch weer een kleine 100 km getoerd.

Ronald
Ah. Jeugdsentiment _004
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
hv121456

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door hv121456 »

Tuinbank schreef:Hoe kleed jij je met temparatuur boven de 25 graden? Gewoon vol in het pak en laarzen aan? Of gebruik je op deze warme dagen doorwaaipak? Of gewoon slippers, topje en korte broek want vallen doen wij niet? Kortom hoe regel je je eigen veiligheid bij zonnig warm weer?
Doorwaaipak (jas en broek) aangevuld met lederen handschoenen en motorlaarzen. Het is tenslotte je eigen rolkooi.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door peijsj »

Rijden zonder beschermende kleding is geen optie; met beschermende kleding in deze hitte ook niet.
Bij noodzakelijk weg moeten wordt het dus de Insignia met airco.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door japachap »

Eerlijk gezegd- als ik maar het blokje om (bebouwd kom, 30 tot 50 km/u), of een DVD of kleine boodschappen moet ophalen, draag ik dan wel soms korte broek en t-shirt- maar dan wel met een dikke wandel laars en zomerse handchoenen. Ik vind het beter koel en gefocussed te blijven en extra voorzichtig te rijden dan volledig bedekt- maar dan wel ik een stoomwolk van mijn eigen zweat...

Voor alle ander ritjes is het gewoon het Rallye Pro2 pak met alle ritsen open en soms een nat Buff en/of t-shirt. Soms met spijkerbroek- maar dan wel met motorlaars.

Die MX-armour lijkd mij een prima idee- ik probeerd ook een paar jaar geleden een koelingsvest te bouwen, maar heb het project nooit afgemaakt-
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... er+cooling
(helaas in het engels, maar jullie gebruiken Google translate, toch?)
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Locatie: Hoogerheide

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Goose »

Helaas heb ik maar 1 pak (zwart _002 !), maar het is wel een 4-seizoenenpak. Ik draag altijd legerkistjes, geen motorlaarzen. Dit pak trek ik 99,8 % van de ritten aan. In de winter zit ik lekker beschermd, maar in de hitte van afgelopen weekend is het wel een beetje afzien. Ik ben zondag naar Knokke (be) geweest, lekker langs het strand! De weg ernaar toe reed ik binnendoor, wat dus eigenlijk veel te heet is. De terugweg heb ik via de snelweg gedaan. Met 140 km/u koel je wel een beetje af.
Die ene 0,2% dat ik het pak niet draag is als ik op de (afgesloten) vliegbasis rij van de hangaar naar het restaurant. Het is net ff te ver lopen.... Ik draag dan wel mijn militaire kleding. Deze is zeer stevig en brandvertragend. Dus met dat pak, een helm en pilotenhandschoentjes. Max snelheden tot 30 km/u...
Verder dus altijd het complete pak, aldanniet aangepast op de temparatuur en weersomstandigheden.
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door dhr »

Als je dagelijks 150 km woon-werk rijdt, weer of geen weer, is dat natuurlijk ook tijdens onze tropische zomers.
Dat doe ik dan met mijn doorwaaipak (volledig geperforeerd, maar wel met alle beschermingsstukken) en lederen doorwaaihandschoenen en zomerlaarzen van Diadora.
Tussen de 23-27 graden nog met gewone kleding eronder, boven de 27 gr alleen ondergoed en dus een extra verkleedslag op het werk.
Qua helm rijd ik wat vaker met het vizier open en op lokale wegen onder de 80km/u ook met het hele klapstuk omhoog.
Zo overleven we het wel en voor je het weet moet je je weer klaar maken voor onder water ;)
hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Tuinbank

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Wat opvalt is dat de RT rijder kiest voor veilig rijden met doorwaaipak of niet rijdt met de RT. Hij kiest dan voor een andere vorm van vervoer of blijft als het kan lekker thuis. Is de RT rijder dan per definitie een veilige rijder?
easy_louis

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door easy_louis »

De zaterdag en de zondag heb ik aan mij voorbij laten gaan, even geen RT maar de koeling in huis.
Wat mij opvalt, is dat iedereen over de kleding praat (was ook het onderwerp tenslotte) maar ik lees niets over de helm!
Ik vind de kleding met ritsen voor doorwaaien allemaal best gaan, zeker zolang je maar niet stilstaat.
Maar de helm, JVC systeemhelm, vizier open, vind ik nog het meest warm.

Daar mis ik reacties op, ben ik de enige die daar last van heeft, c.q. is dat met andere helmen geen probleem?

[groet]
Easy Louis
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Bert M »

Tuinbank schreef:Wat opvalt is dat de RT rijder kiest voor veilig rijden met doorwaaipak of niet rijdt met de RT. Hij kiest dan voor een andere vorm van vervoer of blijft als het kan lekker thuis. Is de RT rijder dan per definitie een veilige rijder?
Of we veilige rijders zijn, durf ik niet generaliserend te zeggen. Ik denk wel dat BMW rijders bewustere rijders zijn en daarnaast (of daardoor) bereid zijn om een iets omvangrijkere uitrusting aan te schaffen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Bert M »

easy_louis schreef:De zaterdag en de zondag heb ik aan mij voorbij laten gaan, even geen RT maar de koeling in huis.
Wat mij opvalt, is dat iedereen over de kleding praat (was ook het onderwerp tenslotte) maar ik lees niets over de helm!
Ik vind de kleding met ritsen voor doorwaaien allemaal best gaan, zeker zolang je maar niet stilstaat.
Maar de helm, JVC systeemhelm, vizier open, vind ik nog het meest warm.

Daar mis ik reacties op, ben ik de enige die daar last van heeft, c.q. is dat met andere helmen geen probleem?

[groet]
Easy Louis
Nee je bent niet de enige. Ik had er in mijn eerste reactie ook al iets over geschreven. Namelijk dat ik in mijn zwarte Shoei Multitec de marinemoord stikte en dat ik er daarom een open Nolan bij heb gekocht.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door aartjw »

ALTIJD met beschermende kleding. De enige concessie die ik heb gedaan: als het warm is dan heb ik van die wielrenhandschoentjes aan. Beschermen ook (een beetje), maar zijn wel een stuk koeler. Over de helm (BMW Systeem 4) kan ik kort zijn: liever niet met deze hitte. Het ventilatiesysteem wat erin zit werkt niet echt goed achter het scherm van de BMW, zeker als dat een beetje omhoog staat. Sowieso heb ik afgelopen weekend de motor lekker laten staan _002
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Altijd in pak maar wel de tocht ritsen open. Altijd goede motorlaarzen (met dank aan de K.M.) maar wel zomerhandschoenen. 's Morgens om
3.00 uur naar het werk is geen probleem 's middags rond 16.00 - 17. 00 uur naar huis is wel erg warm. De hitte onder de helm valt mee maar rijdt dan wel met het vizier ver open en een zonnebril op.

Ben1100RT

Wie op tijd vertrekt......... hoe zich nooit te haasten
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door blackers »

Bert M schreef:
Tuinbank schreef:Wat opvalt is dat de RT rijder kiest voor veilig rijden met doorwaaipak of niet rijdt met de RT. Hij kiest dan voor een andere vorm van vervoer of blijft als het kan lekker thuis. Is de RT rijder dan per definitie een veilige rijder?
Of we veilige rijders zijn, durf ik niet generaliserend te zeggen. Ik denk wel dat BMW rijders bewustere rijders zijn en daarnaast (of daardoor) bereid zijn om een iets omvangrijkere uitrusting aan te schaffen.

[groet]

Bert M
Er zal vast weleens onderzoek naar gedaan zijn. Ik schat in dat de gemiddelde BMW-rijder (maar dat geldt waarschijnlijk ook wel voor de Pan European-rijder etc) wat ouder is dan de gemiddelde Japanse buikschuiverrijder. En wijsheid komt met de jaren.
V.w.b de uitrusting heb ik nooit zo goed begrepen dat men wel bereid is om € 15.000 tot € 23.000 uit te geven aan een motor, maar niet een stuiver meer aan de uitrusting.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Over gemiddelde leeftijden kun je HIER iets lezen en je reeds gemaakte goede conclusie bevestigd zien . . . .
blackers schreef:
Bert M schreef:
Tuinbank schreef:Wat opvalt is dat de RT rijder kiest voor veilig rijden met doorwaaipak of niet rijdt met de RT. Hij kiest dan voor een andere vorm van vervoer of blijft als het kan lekker thuis. Is de RT rijder dan per definitie een veilige rijder?
Of we veilige rijders zijn, durf ik niet generaliserend te zeggen. Ik denk wel dat BMW rijders bewustere rijders zijn en daarnaast (of daardoor) bereid zijn om een iets omvangrijkere uitrusting aan te schaffen.

[groet]

Bert M
Er zal vast weleens onderzoek naar gedaan zijn. Ik schat in dat de gemiddelde BMW-rijder (maar dat geldt waarschijnlijk ook wel voor de Pan European-rijder etc) wat ouder is dan de gemiddelde Japanse buikschuiverrijder. En wijsheid komt met de jaren.
V.w.b de uitrusting heb ik nooit zo goed begrepen dat men wel bereid is om € 15.000 tot € 23.000 uit te geven aan een motor, maar niet een stuiver meer aan de uitrusting.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik heb maar 1 helm, een grijze Schubert systeemhelm. Zit een mogelijkheid op om van bovenaf wat wind binnen te laten. Verder heb ik altijd het vizier open, maar het kinstuk dicht. En ik draag altijd een zijden helmmutsje. En ja, het is warm, maar ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

JDoubleOP schreef:Heel eerlijk. Lange spijkerbroek, knalrode polo, sportschoenen, geen handschoenen, open klaphelm. Touren in de buurt, super rustig met snelheden tot 80 km/h. Heerlijk relaxed en defensief met grote tussenafstanden op voorgangers, laat anderen vlot voorbij en kijk zover mogelijk vooruit. Maar dan ook alleen met temperaturen als vandaag/gisteren. Doorwaaipak heb ik normaal altijd aan, maar daar stik ik nu nog de moord in met deze hitte. Dat is nu eventjes het nadeel van een 1100 met kuip. Maar als je percee even touren wilt....
Ga toch m'n incidentele nonchalante gedrag bijstellen. Ongelukken gebeuren nl. ook incidenteel en het zal maar net op het moment zijn dat je in je polootje op de brommeRT zit. Dank "Tuinbank" voor het aanhalen van dit onderwerp..... " ik ben wakker "
Mike Philippens

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Waarom staat er niet bij 'in mijn normaal 365 dagen pak'. Ik heb maar één motorpak, een dik leren BMW Atlantis. Voldoet het hele jaar rond. Afgelopen zondag nog de Lek & Linge tocht mee gereden.
Als je de mouwen openritst (bij de polsen) kan je af en toe je handen in de wind steken en waai je door. Ik heb wel weer zomerhandschoenen (BMW Airflow) en ik zet dan ook mijn crosshelm op (met crossbril tegen het ongedierte). Scherm omlaag, jas een klein beetje open en dan gaat het best.
Onder het pak heb ik dan alleen een wielrenbroek en een sportshir (zweetshirt) aan zodat je niet plakt. Het is best te doen. Alleen miste ik mijn camelbak. Die moet ik weer in orde maken. Het is nl beter om af en toe een slokje te nemen dan in 1x een halve liter te drinken. Dat hydrateert namelijk niet (goed). Je plast de helft weer uit voordat het iets heeft kunnen doen. En je lichaam heeft dat vocht echt nodig.

Tip: als je een camelbak neemt, neem er dan een met geïsoleerde slang en een dop op het mondstuk. Anders is het eerste slokje altijd erg warm. En de dop is fijn tegen stof en weetikwat je allemaal oppikt onderweg. Kan niet goed zijn om op te eten...
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door moh_fan »

Maar weinig verdampings koelvesten...
Met huidige temperaturen zijn dit soort vesten een perfecte aanvulling op motorkleding!

Ik draag ondershirts speciaal voor warme dagen die transpiratie snel afvoeren.
Daarover graag ik een verdampings koelvest van HyperKewl.
Motorjas en handschoenen zijn van BMW, de Airflow.
Broek Summer, ook van BMW, is erg handig. Als je van de motor stapt, maak je er in een handomdraai een kort broek van.
In de koffer een regenoverall voor het geval dat...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door wil51 »

Collega werd opgeroepen om te komen. Geen zin om zich om te kleden voor een ritje van een paar km. Gevallen met zeer lage snelheid. Huid van zijn hand tot op het bot verdwenen door glijden over de grond.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door japachap »

moh_fan schreef:Maar weinig verdampings koelvesten...
Met huidige temperaturen zijn dit soort vesten een perfecte aanvulling op motorkleding!

Afbeelding
EN dit dan-

http://www.veskimo.com/

???


Trouwens- qua leeftijd...

"Them old men got that way by stayin' alive" (Young Guns, 1988) _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Tuinbank

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Zie dat veel RT rijders doorwaaikleding gebruiken. Maar hoe zit het met de laarzen. Doen we gewoon de laars aan die we ook op andere dagen gebruiken. Of trekken we kortere laarzen aan of gaan we voor een lederen schoen? Of bijna niet voor te stellen vor sportschoenen?
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Marianne »

Tuinbank schreef:Zie dat veel RT rijders doorwaaikleding gebruiken. Maar hoe zit het met de laarzen. Doen we gewoon de laars aan die we ook op andere dagen gebruiken. Of trekken we kortere laarzen aan of gaan we voor een lederen schoen? Of bijna niet voor te stellen vor sportschoenen?
Ik heb maar één paar laarzen, die ik altijd draag.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik draag een hoge schoen van BMW. Ik weet niet of ze nog leverbaar zijn. Ik heb ze al 10 jaar. Draag ze als ik de motorjeans aan heb.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door dhr »

Ik heb voor in de zomer een lichtere laars (Italiaans) van Diadora. Wordt helaas niet meer gemaakt. Loopt ook nog eens erg goed, je kunt er dus prima een middagje mee de stad in. In de winter heb ik gewoon lompe kisten die stevig, hard, warm en waterdicht zijn.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Rijden en lopen super.

Afbeelding
RhanRT

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door RhanRT »

Joop,

Weet je waarom de ervaren motorrijder, met kennis van, NIMMER een veterschoen/laars gebruikt op een motor??

groet,

Han
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

RhanRT schreef:Joop,

Weet je waarom de ervaren motorrijder, met kennis van, NIMMER een veterschoen/laars gebruikt op een motor??

groet,

Han
Kans op blijven haken is aanwezig...
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

JDoubleOP schreef:
RhanRT schreef:Joop,

Weet je waarom de ervaren motorrijder, met kennis van, NIMMER een veterschoen/laars gebruikt op een motor??

groet,

Han
Kans op blijven haken is aanwezig...

Ps. nooit zelf aan gedacht(totdat jij bovenstaande opmerking plaatst) of iemand anders opgemerkt. Jij bent de eerste......

Mijn dank is groot Han :D
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

RhanRT schreef:Joop,

Weet je waarom de ervaren motorrijder, met kennis van, NIMMER een veterschoen/laars gebruikt op een motor??

groet,

Han
Hallo Han, Zo zie je maar weer dat lang niet iedereen zo ver denkt. Zie foto's.
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/kleding/#laarzen
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door wil51 »

Op mijn hoge schoen van BMW worden de veters afgedekt met een flap. Schoenen lopen ook nog lekker. Maar zie ze niet meer te koop staan.
Afbeelding


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door wil51 »

Zo, dat fotootje is wel erg groot. Voor het eerst via Tapatalk foto geupload. Volgende keer andere instelling kiezen. :O
Tuinbank

Re: POLL: Kleding met warm weer

Ongelezen bericht door Tuinbank »

wil51 schreef:Zo, dat fotootje is wel erg groot. Voor het eerst via Tapatalk foto geupload. Volgende keer andere instelling kiezen. :O
Groot? Ja laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Is beeldvullend. :D :D
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”