BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

TIPS: Rijden in de bergen

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: JOS WRSM, Walter, Bert M

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 3740
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75RT-p / 1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 01 jun 2014, 17:03

De Ardennen, de Vogezen, het Zwarte Woud, de Alpen, de Pyreneeën, de Karpaten, Snowdonia, de Picos Europa, de Sierra Nevada, de Appennijnen, de lijst is bijna eindeloos: berggebieden.
Ideaal motorrijden, maar als je gewend bent aan ons vlakke kikkerlandje is het wel even wennen.
Hoe moet je remmen als je naar beneden rijdt of juist omhoog? Hoe neem je een haarspeldbocht? Wat doe je als je hoogtevrees hebt?
Afbeelding
Onderwerpen:

Lijnen door de Bocht
Vooruitkijken
Motorcrosstijl versus de bocht in hangen
Gas
Remmen
Omlaag
Hoogtevrees
Stoppen en weer wegkomen
Parkeren
Het Weer
Tunnels en Blinde Bochten
Beleefd Zijn
Slecht Lopende Motor
Afstanden

LEES HIER MEER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 427
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door aantzeetje » 02 jun 2014, 10:06

een gouden tip die er niet instaat voor het inrijden van een tunnel is: knijp een van je ogen zo een 100m voor de tunnel dicht en open deze pas als je in de tunnel bent. Je hebt onmiddellijk 100% zicht.

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2192
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door Bert M » 02 jun 2014, 18:15

aantzeetje schreef:een gouden tip die er niet instaat voor het inrijden van een tunnel is: knijp een van je ogen zo een 100m voor de tunnel dicht en open deze pas als je in de tunnel bent. Je hebt onmiddellijk 100% zicht.
Jij rijdt 100 meter met 2 ogen dicht????????? :O
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3048
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door HansD » 02 jun 2014, 20:00

Bert M schreef:
aantzeetje schreef:een gouden tip die er niet instaat voor het inrijden van een tunnel is: knijp een van je ogen zo een 100m voor de tunnel dicht en open deze pas als je in de tunnel bent. Je hebt onmiddellijk 100% zicht.
Jij rijdt 100 meter met 2 ogen dicht????????? :O
Bert, lezen! 1 oog dicht
Er is geen excuus om geen airbagvest te dragen

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2192
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door Bert M » 02 jun 2014, 20:07

HansD schreef:
Bert M schreef:
aantzeetje schreef:een gouden tip die er niet instaat voor het inrijden van een tunnel is: knijp een van je ogen zo een 100m voor de tunnel dicht en open deze pas als je in de tunnel bent. Je hebt onmiddellijk 100% zicht.
Jij rijdt 100 meter met 2 ogen dicht????????? :O
Bert, lezen! 1 oog dicht
Ik had mijn beide ogen al dicht gedaan blijkbaar :lol:
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 111
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 R LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door Beamer63 » 03 jun 2014, 01:03

En ik maar denken dat er altijd 2 ogen nodig zijn om 100% zicht te hebben ! Big RT Smile

Peter

Rien
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2016, 11:12
Type: R1100RT
Bijz: bouwjaar 1996
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Middelburg

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door Rien » 13 apr 2016, 08:51

Heren bergexperts,

Hoe rijdt de motor op boven in de bergen? is de verhouding brandstof zuurstof voor een goede verbranding nog optimaal of loopt het stotterend.
Ik ga over 4 weken naar Karinthie dus ik ben wel benieuwd.

Groet, Rien
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 427
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door aantzeetje » 13 apr 2016, 08:55

Als je nog carburators hebt ja dan ga je serieus wat vermogen inleveren. Met een injectie voel je dat bijna niet.

Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor navigatie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: TIPS: Rijden in de bergen

Ongelezen bericht door R1nus » 13 apr 2016, 18:28

Bert M schreef:
HansD schreef:
Bert M schreef:
aantzeetje schreef:een gouden tip die er niet instaat voor het inrijden van een tunnel is: knijp een van je ogen zo een 100m voor de tunnel dicht en open deze pas als je in de tunnel bent. Je hebt onmiddellijk 100% zicht.
Jij rijdt 100 meter met 2 ogen dicht????????? :O
Bert, lezen! 1 oog dicht
Ik had mijn beide ogen al dicht gedaan blijkbaar :lol:
Even een leuk weetje, dan krijg je het piraten effect, die hadden altijd een ooglapje voor. Als ze dan bij een schip beneden deks gingen werd het ooglapje van oog verwisseld zodat ze gelijk in de donkere ruimte zicht hadden.
Nu weer terug naar de topic.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast