BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

TIPS: Kijken op de motor

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: Walter, JOS WRSM, Bert M

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 3748
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75RT-p / 1995
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 01 jun 2014, 16:35

Als je dan goed ingepakt en wel op je motor stapt, is het een kwestie van rijden. Verreweg het belangrijkste is leren kijken.
Je zou zeggen dat dat iets is dat iedereen kan, maar je zult merken dat er ongelofelijk veel valt te leren op dat gebied.
"Je gaat naar waar je naar kijkt", is iets dat je kunt leren gebruiken om bochten vloeiend te rijden. En in het verkeer zul je je bewust moeten worden van alles dat je normaal gesproken over het hoofd ziet. Van het feit dat een vrachtwagen je het zicht belemmert en dat daar achter dus een kind op een fietsje vandaan kan komen, van bomen op een rij in de verte die op een zijweg duiden, van een trekker op het land die de voorbode is van modder op de weg.
Bewust kijken kun je bewust leren, en het helpt je enorm bij het rijden.
Afbeelding
onderwerpen:

Mag het of niet?
Spelregels
Gezond verstand
Waar rij je langs de file?
En waar moet je niet rijden?
Extra oppassen

LEES HIER MEER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Bas van Dijk
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door Bas van Dijk » 27 nov 2017, 17:20

Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar :-)

Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt

het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door EileRT » 27 nov 2017, 18:43

Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd "weggezakt" en krijgt nu weer een "schopje".
Bas van Dijk schreef:
27 nov 2017, 17:20
Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar
Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .
Bas van Dijk schreef:
27 nov 2017, 17:20
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt

het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
RendeRT
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1200RT
Bijz: 2011,
Thunder-Grey
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door RendeRT » 27 nov 2017, 22:35

EileRT schreef:
27 nov 2017, 18:43
Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd "weggezakt" en krijgt nu weer een "schopje".
Bas van Dijk schreef:
27 nov 2017, 17:20
Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar
Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .
Bas van Dijk schreef:
27 nov 2017, 17:20
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt

het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.

Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn _001, maar veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).

Tijdens mijn beroepsmatig gevolgde motorrijopleidingen werd enorm gehamerd op het bewust kijken. Ik hoor het mijn instructeur nog zeggen: "Ver vooruit kijken en breed terug".

Een voorbeeld: Vroegtijdig oogcontact maken met weggebruikers op kruisende wegen is een onderdeel van het bewust kijken en waarnemen. Je er van overtuigen dat die "kruisende" weggebruiker oogcontact met jou, als automobilist/motorrijder, heeft, maakt dat je weet dat hij/zij jou (zeer waarschijnlijk) echt gezien heeft, zodat je veilig door kunt rijden. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen, maar dan wordt mijn betoog veel te lang.

Als je aanleert (en dat is wat Bas doet) om bewust te kijken, wordt dat een tweede natuur en wordt motorrijden nog veel leuker!
Nu: R1200RT (2011), Daarvoor R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); TomTom 400; Scala Rider Q3; Rukka; Dolomieten.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2086
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus-Zumo550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door EileRT » 27 nov 2017, 22:58

Zeker RendeRT, ik noem dat anticiperen ook wel defensief rijden en denk dat dit een zeer belangrijke eigenschap is om goed motor te kunnen rijden.
RendeRT schreef:
27 nov 2017, 22:35
En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.

Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn, maar veel verkeersdeelnemers, kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).
Helemaal mee eens . . .
RendeRT schreef:
27 nov 2017, 22:35
Een voorbeeld: Vroegtijdig oogcontact maken met weggebruikers op kruisende wegen is een onderdeel van het bewust kijken en waarnemen.
Nogmaals bewust kijken is essentieel. Echter, zoals Bas van Dijk het schetst, wordt of kan er ook gelet worden op tal van zaken die aanmerkelijk minder relevant zijn. Deze kunnen in mijn ogen zelfs afleidend werken. Maar zoals gezegd, een ieder moet vooral rijden zoals hij of zij wil rijden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert


Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Bas van Dijk
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door Bas van Dijk » 28 nov 2017, 10:59

Ik ben benieuwd welke van de dingen die ik opnoemde jij minder relevant vindt... Voor mij was dit een lijstje 'potentieele gevaren'.

Anyway, zoals je zegt, elk zijn ding, maar ik heb natuurlijk ook niet gezegd dat ik ALTIJD zo op de motor zit, ik zei dat ik dat regelmatig (lees, eens in de maand of zo) doe. Zoals gezegd, heb ik het idee dat het mij helpt om tijdens het normale rijden dingen sneller te zien.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 379
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door siebke » 28 nov 2017, 12:40

Het zijn goede oefeningen om niet in routine te vervallen, maar bewust te rijden. Zeker als het steeds dezelfde route woon/werkverkeer betreft. Opmerkzaam zijn op kleine details kan levensreddend zijn. Het is niet alleen ver vooruit kijken, maar vooral ver vooruit waarnemen. Dan kun je tijdig anticiperen en, meestal in een vloeiende beweging, handelen. Waardoor je (voor jou als redelijk kwetsbaar verkeersdeelnemer) een netelige situatie in een vroeg stadium kunt voorkomen. Dát zorgt mede voor het plezier van motorrijden.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2203
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door Bert M » 28 nov 2017, 13:05

En dan nu de hamvraag:

Doen jullie dit ook als je lopend, met de fiets of (vooral) met de auto op pad bent?

De grap is namelijk dat je als motorrijder over het algemeen genomen (behalve als je telefoonmogelijkheden in je helm hebt...) sowieso veel "dichter" op het verkeer zit. Er is aanmerkelijk minder afleiding dan in de auto (radio, navigatie, telefoon, jengelende koters op de achterbank) en de isolerende werking van een dak, een paar kilo glas en een ton aan kreukelzones om je heen, geven ook een 'gevaarlijke' comfort-zone in de auto en dat komt de kijktechnieken meestal ook niet ten goede. Ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door Dingeman » 28 nov 2017, 14:08

siebke schreef:
28 nov 2017, 12:40
Het zijn goede oefeningen om niet in routine te vervallen, maar bewust te rijden. Zeker als het steeds dezelfde route woon/werkverkeer betreft. Opmerkzaam zijn op kleine details kan levensreddend zijn. Het is niet alleen ver vooruit kijken, maar vooral ver vooruit waarnemen. Dan kun je tijdig anticiperen en, meestal in een vloeiende beweging, handelen. Waardoor je (voor jou als redelijk kwetsbaar verkeersdeelnemer) een netelige situatie in een vroeg stadium kunt voorkomen. Dát zorgt mede voor het plezier van motorrijden.
Helemaal mee eens.
Daarbij ook nog eens, als je toeristische toert/rijdt, zie je ook eerder heel veel mooie en leuke dingen/zaken die een korte stop waard zijn en, zeker bij mij, het motorrijden plezieriger maken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 379
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door siebke » 28 nov 2017, 14:40

Sinds ik mijn motorrijbewijs op zak heb, ben ik ook in de auto een veel bewuster verkeersdeelnemer geworden (vind ik :mrgreen: ). Nu had ik toentertijd (zo'n 42 jaar geleden) ook al een rijinstructeur die me leerde te anticiperen (lees vooruit kijken en waarnemen, tijdig handelen). Net als op de motor heb ik de navi ook dan alleen bij me/nodig op voor mij onbekende plaatsen. Hoef ik niet op borden te letten en kan ik mijn aandacht bij 'de weg' houden. Verder staat in de auto wél altijd de radio aan, maar dan wel op een dusdanig geluidsniveau, zodat (vreemde) geluiden van buitenaf goed hoorbaar blijven. Maar of ik nét zo bewust auto rijd dan motor _001 ?
Het grote verschil zit ém hierin dat ik de auto als noodzakelijk vervoermiddel beschouw, terwijl de motor voornamelijk wordt gebruik voor recreatieve doeleinden. En daarmee sluit ik me aan bij de laatste regel die Dingeman schrijft.
Te voet, tja, wil je niet omvergelopen, -gereden, -getrapt worden, of struikelen over scheve/losliggende tegels/trottoirs cq. obstakels of trappen in uitwerpselen... :evil:
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
wouterv
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2017, 20:10
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: TIPS: Kijken op de motor

Ongelezen bericht door wouterv » 01 dec 2017, 10:30

Bas van Dijk schreef:
27 nov 2017, 17:20
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt

het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
Het rijtje is zeer belangrijk, of je er nou een spelletje van maakt en jezelf punten geeft of niet.
Het rijtje kan varieren afhankelijk van waar je rijd.
Tussen een file door MOET je alert zijn op wat de automobilisten voor je aan het doen zijn: pas op voor bellende, appende en koffie zettende bestuurders. Ik kan niet anders zeggen dan dat je hier een zesde zintuig voor moet ontwikkelen, alternatief is achteraan in de file aansluiten.
In de herfst moet je vooral als motor rijder alert zijn op de gevallen blaadjes in de bocht.
Zo moet elk soort bestuurder zesde zintuigen ontwikkelen: een fietser moet beseffen dat je vanaf de fiets de auto beter ziet dan dat de bestuurder jou ziet, de bestuurder in een auto moet alert blijven op alle dode hoeken en slecht zicht in donker en bij regen.
Het alles omvattende woord is: anticiperen.

Het is flauw om te zeggen: merk je dat je niet meer alert ben, dan moet je stoppen (een pauze nemen of je zelfs je rijbewijs inleveren).

Simpele regels voor weggedrag kunnen vervolgens helpen de doorstroming te verbeteren, hier een paar van mijn favorieten:
- Automobilisten: hou een pad vrij voor motorrijders (bij voorkeur tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook rechts daarvan) en geef tijdig richting aan als je van rijstrook wilt wisselen.
- Ritsen-ritsen en nog eens ritsen, netjes om en om, gebruik als het druk is de volledige rijstrook, pas je snelheid aan en geef ruimte door een gat voor je te laten "vallen" als de file optrekt.
- Rij een constante snelheid en ook flauw: houd je aan de maximale snelheid , zeker als het druk is op de weg.
- "Keep your lane" bij file rijden en ga tijdig naar de rechter baan als je weet dat je van de weg af moet.

Wat betreft door de file rijden als motorrijder (zie ook hier boven):
- In principe tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook rechts daarvan (over je snelheid valt nog te praten).
Als de linker baan samen gaat met de baan rechts ervan (berucht is de A4 van Rijswijk naar Leiden) dan is de vraag wanneer je als motorrijder ook een "baan" opschuift.
Als automobilist schrik ik me kapot als er motorrijders naar mijn idee veel te vroeg zich tussen de meest rechter rijstrook en de rijstrook links daarvan worstelen (dus rechts van mij terwijl ik links van mij ruimte vrij houd).
Als ik er zelf op de motor rijd, dan schuif ik pas op vlak voor het punt waar de linker rijstrook op houd (eerst netjes invoegen tussen de auto's, dan tussen de nieuwe meest linker rijstrook en de rijstrook rechts ervan).

Verder ben ik geen fan van van oortjes op de motor, goed horen naar wat er om mij heen gebeurd vind ik belangrijk en helpt met al het bovenstaande.
Mijn navigatie lees ik alleen op het schermpje af en geen muziek in mijn oren.
Met vriendelijke groeten,
Wouter
R1200RT/LC 2017 full options (zonder audio), Navigator VI

Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast