Remtechniek

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wim1961
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 nov 2009, 15:14
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Remtechniek

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Gisteren een leuk ritje met mijn R1200RT naar Durbuy in de belgische ardennen gemaakt.
Tijdens het rijden op de leuke slingerweggetjes rem ik bewust op de motor af om zodoende zo min mogelijk de rem te gebruiken.
Als ik rem dan maak ik gebruik van de handrem en eigenlijk nooit van de voetrem. Dit omdat ik in de veronderstelling ben dat enerzijds de handrem dezelfde remkracht heeft en doseert op de voor- alsmede de achterrem en anderzijds de voetrem voor mij wellicht door mijn lichaamslengte lastig is te bedienen.

Vraag hoe rem jij met je motor.

Groetjes uit het zuiden,

Wim
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door leo442 »

Mijn RT van 2010 heeft geen gecombineerd remsysteem. Dus als je met de handrem remt, rem je alleen met het voorwiel!
Zo remmen is ook de meest effectieve manier van remmen en voorkom je ook het uitbreken van je achterwiel, zodat je niet onderuit gaat. Maar je abs voorkomt dit hopelijk in extreme situaties.

Gr. Leo.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door HansD »

De achterrem gebruik ik nooit, hooguit bij een noodstop en bij het stoplicht. Ik rem veel af op de motor en gebruik daarbij ook de 1 (gaat prima op de -1200- ). Voor de rest alles met de voorrem.

Hans
Dave

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Dave »

Eerst remde ik altijd met de voorrem, daar zit de meeste remkracht namelijk. Ook omdat de motor het voorwiel steeds meer belast met gewicht (zelfs met ons geavanceerd anti-duiksysteem).

Maar sinds een VRO (bij andere instructeurs dan KNMV) rem ik weer met beide remmen:
1. Ik maak geen stoppies, dus remkracht op het achterwiel vertraagt altijd extra
2. De achterrem is 'handig' / nodig bij slepend remmen (remmen met gas erop) en geeft extra controle bij bijzondere verrichtingen
3. Gecontroleerd remmen voorkomt veelal ingrijpen van het ABS en dat is toch prettig aangezien het ABS van de R1100RT nog van de tweede generatie en dus vrij grofstoffelijk is, op de 1200 zal de ABS een stuk smeuïger ingrijpen...

Wat altijd belangrijk is: de remdruk geleidelijk opbouwen. Dus niet UIT-AAN, maar de remhendel/voetpedaal in een gecontroleerde beweging intrekken/induwen. Door het opbouwen van de remdruk lijkt het of je langzamer remt en dus meer tijd nodig zou hebben om te remmen. Maar doordat je effectiever remt is de remweg een heel stuk korter (op de VRO scheelde het bij mij de helft, en ik remde al best goed). Bovendien heb je meer controle op het remgedrag en voorkom je ook het uitbreken van het achterwiel. Dat is namelijk geen gevolg van het gebruik van het achterwiel, maar het gevolg van ongecontroleerd gebruik van het achterwiel. Of vervuiling op de weg, dat kan als externe factor ook een rol spelen...

Om goed te leren remmen raad ik een VRO aan, al dan niet via ANWB of KNMV. Freebike en MRT leveren ook goede trainingen. Bewustwording en 'het een keer gedaan hebben' zorgen voor de mentale voorsprong tussen de oren!

Groet,

Dave
RhanRT

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door RhanRT »

Big RT Smile

Jij hebt de les begrepen _004

Er is maar 1 maar: het EVO systeem van de R1150RT, want hoe je ook remt je gebruikt altijd de voorrem en achterrem.
Dit maakt de R1150RT lastig met bepaalde oefeningen.

Maar ook dan is het handig om te remmen op een geautomatiseerd gebruikshandeling, je leert goed en juist te doseren, na verloop van tijd weet je niet beter en je beschikt dan over de juiste remtechniek voor de motor.

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door wil51 »

RhanRT schreef:Big RT Smile

Jij hebt de les begrepen _004

Er is maar 1 maar: het EVO systeem van de R1150RT, want hoe je ook remt je gebruikt altijd de voorrem en achterrem.
Dit maakt de R1150RT lastig met bepaalde oefeningen.

Maar ook dan is het handig om te remmen op een geautomatiseerd gebruikshandeling, je leert goed en juist te doseren, na verloop van tijd weet je niet beter en je beschikt dan over de juiste remtechniek voor de motor.

groet,

RhanRT
Omdat er nu in de regio Haarlem ook een rijvaardigheidstraing wordt gegeven dacht ik erover om die te gaan volgen. Volgens de instructeur grijpt het evo systeem pas in bij krachtig remmen. Dat was op zijn European Pan zo. Oefeningen zouden dus te doen zijn met de voetrem te gebruiken. Maar hij wilde het eerst zelfs proberen of dit bij BMW ook zo is als ik daar toestemming voor geef. Maar als ik de oefeningen niet wilde doen waar de achterrem voor nodig is hoefde ik die niet te doen.
Ik rem trouwens nog steeds zoals ik geleerd heb. Zachtjes de voetrem erbij gebruiken. Maar in de korte bochten blijf ik van de rem af. En vroeger deed ik dat altijd met gebruik achterrem.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Jekihero »

Behoudens lange afdalingen rem ik nooit op de motor zonder tegelijkertijd de rem te gebruiken.
Ik wil dat achterliggers duidelijk zien wat ik aan het doen ben, en dat maak ik duidelijk door mijn remlicht te laten branden.
Waarom zou je zo min mogelijk de rem willen gebruiken, daar is ie toch voor gemaakt?

Ronald
RhanRT

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door RhanRT »

Remmen hoort bij motorrijden als de opkomst van de zon bij het begin van een nieuwe dag. Vreemd genoeg zijn er veel motorrijders die voor dit onderdeel van hun rijtechniek niet veel aandacht hebben. Nog vreemder wordt het als blijkt dat een goede remtechniek bezitten steeds een groot verschil maakt en dat onder diverse omstandigheden. Terwijl de ene er snellere rondetijden weet door neer te zetten, kan de andere nog juist een ongeval vermijden. Goed kunnen remmen is even belangrijk als perfect bochten nemen en vliegensvlug obstakels ontwijken en is vaak een zaak van erop of eronder…

Erop of eronder, in sommige gevallen zijn beide opties beslist niet te versmaden en is zelfs hun volgorde niet belangrijk, maar bij motorrijden is dat niet zo. Er is daarom wellicht al meer geschreven over remtechnieken dan een mens lief is maar als we afgaan op de hoeveelheid discussies die er over dat onderwerp in motormiddens gevoerd worden dan moeten we concluderen dat er nog steeds veel onduidelijkheid bestaat over het remmen met een motor. En daaraan gaan we bij deze iets proberen doen…

Laten we eerst eens kijken welke situaties het gebruik van de remmen vereisen. Wie er goed over nadenkt komt onvermijdelijk tot de conclusie dat er slechts twee situaties zijn waarin de remmen gebruikt worden: om helemaal tot stilstand te komen of om de snelheid van het voertuig en zijn berijders te reduceren tot een de snelheid die de situatie vereist. In beide gevallen kan je gebruik maken van zowel de remmen als de motorrem. Hoe en wat we gaan gebruiken om ons doel te bereiken is echter niet zomaar in enkele lijnen uitgelegd.

Elke motor heeft naast een voor- en een achterrem ook een motorrem. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: die motorrem gebruik je bij stevige remacties als gewone sterveling maar beter niet want geen enkel motorblok, noch de daarbij horende versnellingsbak, koppeling en eindtransmissie is ontworpen om grote remkrachten te doorstaan. De taak van dit pakket is in de eerste plaats om het voertuig aan te drijven, niet om het af te remmen. Te zwaar de motorrem gebruiken levert vroeg of laat schade op aan de motor, de versnellingsbak en de eindoverbrenging. Terugschakelen en daarbij de motorrem gebruiken doe je dus best met het nodige gevoel en dan alleen nog maar om een langzame vertraging te bekomen. Dat doe je niet alleen om de motoronderdelen niet te zwaar te belasten maar ook om de motor onder het remmen onder controle te kunnen houden. Sommige motoren zijn namelijk in staat om bij snel terugschakelen het achterwiel te doen blokkeren en dat kunnen we missen als kiespijn. Een blokkerend achterwiel heeft namelijk bijna geen grip meer op het wegdek, beïnvloedt het stuurgedrag van de motor behoorlijk én eist aandacht op van de rijder. En dat net op het moment dat die al zijn denkvermogen nodig heeft om een stevige remactie neer te zetten…

Om de invloed van de motorrem drastisch te verminderen worden er momenteel meer en meer motoren uitgerust met slip-koppelingen. Deze koppelingen hebben de eigenschap om bij een vooraf bepaalde waarde door te slippen waardoor de motor en de transmissie slechts een beperkte remkracht kunnen overbrengen naar het achterwiel. Zelfs al schakel je bruut terug of schop je de bak ongewild ééntje te ver naar beneden. Dat dit een handigheidje is dat in staat is om het remmen voor de rijder veel gemakkelijker te maken blijkt uit de reactie van heel wat ervaren racers. Een stuiterend, wegglijdend achterwiel door te veel motorrem voorkomen was niet meer nodig omdat het systeem dat voor zijn rekening nam. Wat mij betreft mag elke motor met zo’n slipkoppeling uitgerust worden. Het maakt het sportief rijden met een motor er alleen maar veiliger en gemakkelijker door.

Na dit uitstapje naar het hoe en wanneer de motorrem te gebruiken kunnen we ons nu helemaal gaan concentreren op het gebruik van de voor- en de achterrem van de motor. Over welke rem nu de beste is bestaan veel verschillende meningen en dat is niet meer dan normaal. Tenslotte bestaan er heel veel motorfietsen en die hebben allemaal hun specifieke eigenschappen. Bij motoren met een relatief korte wielbasis en een niet superlaag gelegen zwaartepunt treffen we doorgaans een relatief zwakke achterrem aan. Motoren met een heel lange wielbasis en een extra laag zwaartepunt –toermotoren en customs dus- remmen doorgaans beter op de achterrem. De oorzaak daarvan is hoofdzakelijk te zoeken in de reactie die een motor geeft wanneer je de remmen gebruikt.

Elke motor reageert initieel volstrekt gelijk bij het afremmen. Geheel volgens de natuurwetten verplaatst het gewicht van de motor en dat van zijn berijders –en het gewicht van de eventuele bagage- zich verder in de rijrichting onder het remmen. Daardoor wordt de druk op het voorwiel groter terwijl de druk op het achterwiel kleiner wordt. Dat laatste is geen wenselijk fenomeen want om te kunnen remmen moet er zoveel mogelijk gewicht rusten op de banden. Wordt de druk die de band op het wegdek houdt te klein in verhouding tot de remkracht die erop uitgeoefend wordt, dan gaat de band doorslippen waardoor de remmende werking tot een minimum wordt herleid. Bovendien wordt de hanteerbaarheid van de motor er niet beter op en slijten de banden niet alleen onnodig maar ook hevig. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Motoren met een korte wielbasis, een niet drastisch laag gelegen zwaartepunt en een gewichtsverdeling van ongeveer 50% voor en 50% achter zijn bij hard remmen heel gevoelig aan het bovenstaande. Toermotoren en cruisers, met andere woorden motoren met een lange wielbasis, een extreem laag zwaartepunt en een gewichtsverdeling waarbij het gewicht hoofdzakelijk door het achterwiel wordt gedragen hebben daar duidelijk minder last van. Het is daarom ook geen raadsel waarom uitgerekend deze motoren –in tegenstelling tot vele andere- door de fabrikant uitgerust worden met een krachtige achterrem. Toch is de voorrem van elke motor in regel de meest krachtige van het stel. Door het feit dat bij het remmen steeds een grote druk op de voorband rust heeft deze –onder normale omstandigheden- de beste kaarten in handen om degelijk te kunnen afremmen.

Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Motoren met afwijkende voorvorkconstructies, zoals veel BMW’s, hebben veel minder last van gewichtsverplaatsingen onder het remmen. Doordat de voorvork niet ingedrukt wordt onder het remmen verplaatst het gewicht zich veel minder nadrukkelijk in de richting van het voorwiel waardoor de achterrem krachtiger kan uitgevoerd worden zonder aan efficiëntie in te boeten. Door het stabielere gedrag onder het remmen kunnen extreem grote remkrachten aangewend worden zonder het rijwielgedeelte en de rijder daarmee te veel te belasten. Weet je meteen waarom die BMW’s zo hard kunnen remmen, terwijl ze zeker niet onder de lichtste constructies van het marktaanbod kunnen gerekend worden.

Nu we weten wat het remmen bij een motor teweeg brengt gaan we het hanteren van de remmen bekijken. Zorg er eerst en vooral voor dat zowel het remhendel als het rempedaal gemakkelijk bereikbaar zijn en je hun werking gemakkelijk kunt aanvoelen. Voor elke persoon is dat anders, dus moeten we hier niet te ver over uitwijden. Zorg er echter steeds voor dat het remhendel op het stuur net onder je vingers ligt wanneer je onderarm en je vingers één lijn vormen. Enkel zo kan je onder alle omstandigheden snel bij je rem en kan je optimaal de remdruk aanvoelen. Voor de afstelling van de hoogte van de voetrem geldt dat je zonder je voet op te tillen op het pedaal moet kunnen drukken terwijl het einde van de slag van het pedaal gemakkelijk gehaald moet kunnen worden zonder daarvoor extra moeite te moeten doen.

Om een goede remwerking te bekomen bouw je de remdruk progressief op. Zou dat niet het geval zijn, dan kon de fabrikant volstaan met on-off knoppen te monteren om de remmen te bedienen. Door het opbouwen van de remdruk vermijd je hevige reacties bij de motor. De banden worden niet plots zodanig onder druk gezet waardoor ze gaan doorslippen en de gewichtsverdeling van de motor wordt niet plots drastisch veranderd, hetgeen de motor gemakkelijk bestuurbaar houdt. Om de remdruk op de voorrem –onze belangrijkste rem- geleidelijk te kunnen opbouwen gebruik je best al je vingers. Ga daarbij te werk alsof je een citroen uitperst; gebruik eerst je pink en neem er daarna stelselmatig de andere vingers erbij tot je tenslotte alle vier je vingers aan het werk hebt gezet. Op die manier bereik je een krachtige, progressieve en perfect controleerbare remwerking. Ga je deze werkwijze uitproberen dan kom je tot verrassende bevindingen. Terwijl zo goed als niemand dat verwacht rem je met je pink alleen al heel behoorlijk en dat terwijl je in die vinger niet echt veel kracht hebt steken. De verklaring daarvoor is dat het remhendel werkt als een hefboom. Hoe verder je van zijn scharnierpunt druk gaat uitoefenen, hoe minder kracht je nodig hebt om hem te bewegen. Bij het bedienen van de achterrem probeer je ook progressief de remdruk te verhogen. Dat lukt in eerste instantie niet meteen en dat is ook niet echt verwonderlijk. Onze vingers zijn nu eenmaal geoefender dan onze tenen als het erop aankomt om handigheidjes uit te halen.

De ideale remwerking word theoretisch verkregen door het gedoseerd gebruik van beide remmen. Dat gebeurt door eerst de achterrem aan te spreken en daarna de remdruk geleidelijk over te brengen naar de voorrem. In de praktijk zijn er echter weinig mensen die deze handelingen perfect kunnen uitvoeren. Vandaar dat sommige fabrikanten automatische systemen op hun motoren monteren die dat werkje ruwweg voor je klaren. Op die motoren volstaat het om één rem te bedienen waardoor het systeem de remkracht over de beide wielen gaat verdelen. Gekoppeld aan een ABS-systeem is de mogelijkheid op geblokkeerde wielen dan voorgoed van de baan en remt de motor optimaal af. Op uitgesproken sportieve motoren is dit systeem nog steeds niet ingeburgerd en waarom dat zo is is maar moeilijk te verstaan. Er bestaan namelijk maar weinig mensen op de aardbol die de remmen beter kunnen bedienen dan zo’n modern systeem.

Rij je met een sportieve motor dan vergeet je onder normale omstandigheden maar beter dat er ook een achterrem op de motor zit. Zo kan je je optimaal concentreren op de remwerking van die voorrem en moet je je geen zorgen maken over het correct verdelen van de remkrachten over het voor- en het achterwiel. Bij noodstops heb je daar bovendien simpelweg de tijd niet voor en kan je de negatieve invloeden van een blokkerend achterwiel al helemaal niet riskeren. Rij je met een duo achterop dan ligt de zaak anders. Door het grotere gewicht dat op de achterband drukt zal de achterband zelfs onder hevige remdruk niet snel blokkeren waardoor de remwerking van de achterrem beter benut kan worden. Hetzelfde geld voor een toermotor en een custom. Die laatsten hebben soms –zeker als ze al wat ouder zijn- vooraan relatief zwakke remmen waardoor je sowieso gedwongen word om beide remmen aan te spreken om een degelijke vertraging te bewerkstelligen.

Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Bij het afdalen van een steile helling kan je maar beter toch die achterrem aanspreken, ongeacht het type motor waarmee je rijd. Ga je onder dergelijke omstandigheden namelijk nadrukkelijk en lang aan de voorrem hangen dan komt de motor op zijn neus te staan en word de veerweg vooraan hopeloos kort. Het gevolg daarvan is dat de motor minder gemakkelijk bestuurbaar wordt, de druk op je polsen stijgt en oneffenheden in het wegdek minder goed verteerd worden door de voorvering. Ook op heel gladde wegen gebruik je (zonder ABS) best de achterrem. Een wegglijdend voorwiel resulteert bijna altijd in een valpartij terwijl een slippend achterwiel relatief gemakkelijk te corrigeren is. Gewoon de remdruk verlagen en de slip vermindert meteen.

Zoals bij alles baart ook in dit geval oefening kunst. Uitproberen hoe je motor zich gedraagt onder hevig remmen kan –indien dat onder veilige omstandigheden gebeurt- heel handig zijn om in alle situaties optimaal van je remmen gebruik te durven maken. Kies daarvoor bij voorkeur een open ruimte met genoeg asfalt zodat je steeds maar later in de remmen kan gaan zonder daarbij het gevaar te lopen dat je je verremt en naast de baan beland. Bouw stap voor stap de snelheden en de remkrachten op. Parijs en Rome zijn ook niet in één dag gebouwd. Wil je veilig rijden dan moet je deze oefening beslist eens doen want uit onderzoek blijkt dat heel wat ongevallen vermeden hadden kunnen worden indien de rijder het aangedurfd had om de volle 100% remkracht van zijn motor aan te spreken.

Belangrijk bij het oefenen van je remtechniek –en bij het gebruik van de remmen in het algemeen- is zowel een juiste zithouding als de daarbij horende kijktechniek. Heel wat motorrijders slaan daar helemaal geen acht op. Neem voor jezelf eens de proef op de som: rij op een recht stuk weg en spreek de voorrem aan. Voer de druk geleidelijk op tot zover je durft. Op het moment dat je stil komt te staan let je op waar je naar kijkt. Wedden dat je op dat moment in je dashboard of naar de weg vlak voor de motor kijkt en dat je armen helemaal gestrekt zijn? Is dat inderdaad het geval dan is er werk aan de winkel.

Met gestrekte arme remmen is een automatische reactie. Je steunt op die manier je gewicht op het stuur af en levert zo weinig mogelijk inspanningen om dat gewicht in toom te houden. Omdat je met gestrekte armen maar nauwelijks kunt sturen en schokken opvangen kan je die houding –net als bij het rijden zelf- ook onder het remmen maar best vermijden. Met lichtjes gebogen armen kan je je gewicht voortreffelijk ik evenwicht houden en zit je klaar om eventuele stuurcorrecties uit te voeren.

Onder het remmen kan je ook maar beter haarfijn weten waar je bent op het traject dat de motor aflegt. Ook behoud je bij voorkeur je evenwicht en ben je in staat om de motor desgewenst te corrigeren. Dat kan je alleen als je de weg voor je zo ver mogelijk duidelijk in het vizier hebt. Eventuele trajectveranderingen als gevolg van de remkrachten registreer je op die manier onmiddellijk omdat bij een groot gezichtsveld veranderingen veel sneller waarneembaar zijn. Ook rij je automatisch naar de plaats waar je naartoe kijkt. Toegegeven, voor je dat alles volledig onder de knie hebt en automatisch uitvoert zonder er over te moeten nadenken zal je nog heel wat -minder geslaagde- remacties op touw zetten. Wie zich de moeite neemt om zich bovenstaande informatie eigen te maken zal echter veel veiliger op weg zijn en op eventuele circuitdagen met veel meer efficiëntie in de ankers kunnen gaan. En dat allemaal gratis en voor niets! Wat moet een mens nog meer hebben…?

[groet]
RhanRT
Laatst gewijzigd door RhanRT op 15 apr 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
RHarryRT

Remtechniek

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Pfff Han dat is een heel verhaal zeg :-)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?nym3af
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door PK »

@RhanRT _004

Duidelijk verhaal, maar ik denk dat wanneer je onderweg dit stukje even moet recapituleren, je toch een groot probleem hebt.

Dus ik sluit me helemaal aan bij je opmerking
Zoals bij alles baart ook in dit geval oefening kunst. Uitproberen hoe je motor zich gedraagt onder hevig remmen kan –indien dat onder veilige omstandigheden gebeurt- heel handig zijn om in alle situaties optimaal van je remmen gebruik te durven make
Een VRO cursus oid. kan dan een goed hulpmiddel zijn, maar je kunt natuurlijk (eerst) zelf ook eens wat proberen.
Veel (nieuwe) motorrijders hebben bij hun AVB de laatste noodstop gemaakt en dan ook nog eens op een totaal andere motor dan ze nu rijden.
Wanneer ik op een mij vreemde motor stap, ga ik natuurlijk ook niet direct een "stoppie" in de praktijk brengen, maar wil ik wel zo snel mogelijk weten wat ik aan rempower voor handen heb.
Ik heb de indruk dat veel motorrijders de vertraging minder interessant vinden dan de acceleratie.
En wij RT-rijders hebben natuurlijk het geluk dat het ABS ons kan redden.

Groet Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Ton1959

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij is de gewichtsverplaatsing naar voor niet echt een probleem. Ik weet ook niet of het bij onze motoren zoveel minder is. De constructie van de vork laat het duiken niet toe maar er zal toch nog een behoorlijke verplaatsing zijn. Het gewicht van de berijder zal ook voor een groot deel naar het voorwiel schuiven. En dat is fijn omdat je dan toch behoorlijk kan afremmen met die vrij grote remschijven. Als die grote verrschuiving van gewicht niet zou plaatsvinden dan zouden wij de voorrrem weer heel gemakkelijk kunnen blokkeren.
En de achterrem kan ik bovendien ook nog gemakkelijk blokkeren dus het gewicht moet toch voor een groot gedeelte daar weg zijn tijdens het afremmen.Ik vind dat de slag van de achterrem ook niet echt klein is waardoor de doseerbaarheid ook niet optimaal is.
Maar wel een zeer complete uitleg hoor _004 . Ik wist trouwens niet dat er al veel motoren waren met zo'n koppeling die doorslipt bij te stevig afremmen op de motor. Zelf rem ik ook wat meer af met de achterrem nu als ik er aan denk. Het doseren met de voorrem vind ik toch zeker zo handig al zou je natuurlijk bij een noodstop het liefst beide kunnen gebruiken maar dan lukt dat in de haast vaak niet gedoseert.
Ik moet wel zeggen ik ben gewend aan motoren die minder remmen dus ik stem daar nog steeds mijn afstand van de voorganger op af. Dan heb je al een extra beveiliging ingecalculeert.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Bert M »

Na dit uitgebreide relaas van RhanRTgelezen te hebben, heb ik de knoop definitief doorgehakt, de aanmelding naar de KNMV gedaan en ga ik op 29 april as. naar Lelystad om daar de VRO te volgen. Hoe meer ik lees/weet, hoe meer ik me realiseer dat er nog heel veel meer te leren valt. En op het gevaar af dat ik mij als onervaren motorrijder, door alleen maar zelf te doen en te expirementeren, juist de 'verkeerde' dingen aanleer, lijkt mij een zondagje VRO een uiterst goede investering.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door wil51 »

Zijn er mensen die de achterrem gebruiken op de 1150/850 met korte bochten? Ben er nog niet achter of het nu wel of niet kan.
doov650

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door doov650 »

leo442 schreef:Mijn RT van 2010 heeft geen gecombineerd remsysteem. Dus als je met de handrem remt, rem je alleen met het voorwiel!
Zo remmen is ook de meest effectieve manier van remmen en voorkom je ook het uitbreken van je achterwiel, zodat je niet onderuit gaat. Maar je abs voorkomt dit hopelijk in extreme situaties.

Gr. Leo.
Alle 1200 RT's hebben toch een integraal remsysteem waarbij de handrem voor- en achterrem bedient?
Inspector Gadget

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nope, BMW is van het deel-integraal systeem afgestapt (vanaf halverwegen 2006), waarschijnlijk omdat het a) kostbaar systeem is, b) gevoelig is voor achterstallig onderhoud cq. storingen.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Berrybeer »

wil51 schreef:Zijn er mensen die de achterrem gebruiken op de 1150/850 met korte bochten? Ben er nog niet achter of het nu wel of niet kan.
Daar is vwb de -1150- volgens mij al 't nodige over geschreven. Kort genomen; uitgezonderd overheidsexemplaren, maakt het bij de 1150 niets uit of je met de hand of met de voet remt; als je snelheid té laag is, sta je gewoon stil! Dat maakt de oefeningen met het zgn slepend remmen in langzame korte bochtjes tot een hachelijke onderneming. :( . Een paar jaar geleden bij de FreeBike training in Oploo heb ik menig 1150 rijder zijn brommert op zijn kant zien leggen.. _003 ,zelf overkwam mij dat ook bijna...kon 'm nog net overeind houden, maar hield er wel een schouderblessure aan over.. :$
Kees Jan

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mooi stuk, ik zou er nog aan toe willen voegen dat je bij een noodstop de koppeling moet intrekken omdat je dan sneller remt dan het blok met aandrijflijn in toeren kan zakken, waardoor je een ongewilde voortstuwing krijgt.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door aartjw »

dutchmidiman schreef:Nope, BMW is van het deel-integraal systeem afgestapt (vanaf halverwegen 2006), waarschijnlijk omdat het a) kostbaar systeem is, b) gevoelig is voor achterstallig onderhoud cq. storingen.
Hmmm, dan heb ik waarschijnlijk een bijzonder exemplaar _001
Mijn -1200- uit 2007 heeft een gecombineerd remsysteem: als ik het remhendel inknijp wordt tegelijkertijd de voor- en achterrem bediend. Dat is duidelijk te merken als ik het remhendel en het voetrempedaal tegelijkertijd gebruik: in het voertrempedaal zit dan een soort stuiterreactie, alsof het ABS in werking treedt. Ik kan wel de achterrem apart gebruiken (slepend remmen), maar beide werkt niet echt lekker 8-)
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
RhanRT

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door RhanRT »

ABS III (Integral ABS): Derde generatie van het ABS van BMW, gebruikt vanaf de K 1200 LT van 2001. Bij deze derde generatie werd gebruikgemaakt van een gecombineerd remsysteem, waarbij het niet uitmaakte of de voor- of achterrem werd gebruikt. Het systeem beremde automatisch beide wielen en rekende zelfs uit welke remdruk voor elk wiel optimaal was. Als het EVO remsysteem was toegepast werden via elektro-hydraulische bekrachtiging beide wielen geremd. BMW noemde het systeem Integral ABS. Bij de GS-machines werkte de voetrem apart en de handrem op beide wielen. Dit was het Teil Integral ABS. Dan bediende de voetrem alleen het achterwiel, maar de handrem bediende beide wielen. Uiteindelijk werd dit Teil Integral ABS op alle modellen gevoerd, omdat het volledige systeem wat problemen veroorzaakte: iets "bijremmen" met de voetrem was onmogelijk bij het volledige systeem, omdat ook de voorremmen, soms zelfs bekrachtigd, ingrepen.

En nu even voor alle duidelijkheid:

De R1200RT werd geintroduceerd in december 2004 te Bologna en het Teil Integral ABS remysteem was NU de standaard!!

M.a.w. rijtechnieken met een slepende achterrem zijn moeilijker en risicovoller met een R1150RT door het EVO remsysteem.

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...dat zeg ik... Big RT Smile
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door HansD »

Kees Jan schreef:Mooi stuk, ik zou er nog aan toe willen voegen dat je bij een noodstop de koppeling moet intrekken omdat je dan sneller remt dan het blok met aandrijflijn in toeren kan zakken, waardoor je een ongewilde voortstuwing krijgt.

Groet,
Kees Jan
Als we het dan toch over noodstops hebben:
Er is verschil tussen het remmen met en zonder ABS. Het gedoseerd remmen is de procedure voor motoren zonder ABS. Dat staat hierboven prima uitgelegd.

Voor het remmen met ABS is gedoseerd remmen niet gewenst. Je verliest daardoor, tenzij je volbloed racer bent, alleen maar tijd en remweg. Als je ABS hebt, ( en dat hebben alle RT's!) dan is het zaak zo snel mogelijk de ABS te activeren. Dat lukt (mij) alleen door bij een noodstop meteen van af de aller eerste milliseconde vol te remmen. Knal! Bang! In een keer alles wat je hebt. Bij de -1100- was het even oefenen voordat ik brutaal genoeg durfde te remmen om dit ook te bereiken. Bij de -1200- lukt dit wat makkelijker.
En dan natuurlijk regelmatig, bijvoorbeeld elke week, de noodstop oefenen op een stil stukje weg.
Ton1959

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou denken dat je het hardste afremt net voordat je de ABS activeert en dat punt kon vasthouden .
Inspector Gadget

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

I stand corrected; :oops: :$
Het deel-integraal blijkt inderdaad nog steeds gebruikt te worden op de -1200- (heb er nooit wat van gemerkt maar dat ligt aan mij natuurlijk), alleen het bekrachtigd remmen, met de (gierende) servopomp is in juli 2006 gestopt op de -1200- onder voorgenoemde redenen.
(officieel is het vanaf juli 2006 het "Deel-Integraal ABS, 2e generatie" gaan heten, maar dat terzijde)

Deel-integraal is, zoals de gebruikershandleiding het ook beschrijft. je remhendel bedient voor- en achterrem.

En alleen je achterempedaal alleen je achterrem.

Sorry voor mijn verwarring! _001 Big RT Smile
RhanRT

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door RhanRT »

Ton1959 schreef:Ik zou denken dat je het hardste afremt net voordat je de ABS activeert en dat punt kon vasthouden .
Ton en Hans hebben beiden gelijk, maar.... Hans wint!

Want Ton schrijft heel terecht "dat punt kon vasthouden" wat direct de moeilijkheid aangeeft in combinatie met de adrealine die door je lijf giert om zo geconcentreerd en gecontroleerd te remmen en dat keer op keer.

Hans kiest voor de aangeboden electronische hulp, en die is constanter dan wat je als mens kan.

Vandaar dat Hans wint.

En ja Rob, het klopt de 2005 versie heeft nog de bekrachtigde servo op de remhendel, die servo wordt niet aangesproken met het rempedaal.

groet,

Han
Ton1959

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je de ABS blijft activeren is volgens mij de remkracht niet maximaal maar het is eenvoudiger als de remkracht net onder het blokkeerniveau houden. Daarbij weet ik niet zeker of Hans wint. Als je telkens je ABS gaat activeren om zo hard mogelijk te remmen heb je misschien wel een groter probleem met degene die te dicht achter je zit. Ik verras soms ook auto's die achter me zitten en het is geen leuk gevoel als ze ineens heel snel dichtbij komen. In dat geval zoek ik alvast naar een uitweg. Helaas doet de motor dat niet met behulp van electronica.Maar ik snap wat je bedoelt Han _004 .
Het beste is misschien zeker voldoende afstand houden en zorgen dat je de maximale remkracht niet te vaak hoeft te benutten. Ik zorg ook altijd dat ik weg ben als er auto's te dicht op mijn achterlicht hangen. Uiteindelijk ben ik ook afhankelijk van zijn reactie.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door HansD »

Helemaal mee eens Ton. Zoals ze op de VRO1 zeggen: als je een noodstop moet maken, moet je je afvragen wat je daarvoor verkeerd hebt gedaan...
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door wil51 »

Mag de conclusie zijn dat het EVO remsysyteem niet zo prettig (veilig) systeem is. Perfect voor de noodstop maar in de stad bij veel korte bochten erg vervelend dat je de voetrem niet kan gebruiken. Ik doe nu alles met de koppeling. Als ik weer een motor zou kopen wil ik nooit meer een voetrem die ook de voorrem beïnvloed. Sterker nog, als ik dit forum gekend zou hebben voordat ik mijn motor kocht, had ik hem misschien niet gekocht. Dan was ik beter geïnformeerd geweest. Maar ik moet ook wel toegeven dat de motor voortreffelijk rijdt.
Opahak

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Opahak »

wil51 schreef:Mag de conclusie zijn dat het EVO remsysyteem niet zo prettig (veilig) systeem is. Perfect voor de noodstop maar in de stad bij veel korte bochten erg vervelend dat je de voetrem niet kan gebruiken. Ik doe nu alles met de koppeling. Als ik weer een motor zou kopen wil ik nooit meer een voetrem die ook de voorrem beïnvloed. Sterker nog, als ik dit forum gekend zou hebben voordat ik mijn motor kocht, had ik hem misschien niet gekocht. Dan was ik beter geïnformeerd geweest. Maar ik moet ook wel toegeven dat de motor voortreffelijk rijdt.
Misschien iets overdreven? Je kan de voetrem wel gebruiken want het evo systeem treed "pas" in werking als je "doortrapt". Met andere woorden als je de voetrem lichtjes gebruikt voor de slepende rem wordt alleen de achterrem gebruikt. Waar het mis gaat is dat de gemiddelde motorrijder niet gewend is om voorzichtig met zijn achterrem om te gaan waardoor het erg moeilijk is, maar niet onmogelijk.
Jempy

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door Jempy »

wil51 schreef:Zijn er mensen die de achterrem gebruiken op de 1150/850 met korte bochten? Ben er nog niet achter of het nu wel of niet kan.
Als ik op het terrein eens ga oefenen om de 8 te nemen (die twee korte bochten) dan heb ik de (slechte) gewoonte om lichtjes op de achterrem te duwen. Als ik op een bochtig parcour rijd met korte bochten dan durf ik die al eens nemen met lichtjes de voorrem in gebruik.
Nu rijd ik met een R850RT, voorheen met een R80RT.
Een groot verschil in 't remmen.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Remtechniek

Ongelezen bericht door wil51 »

Jempy schreef:
wil51 schreef:Zijn er mensen die de achterrem gebruiken op de 1150/850 met korte bochten? Ben er nog niet achter of het nu wel of niet kan.
Als ik op het terrein eens ga oefenen om de 8 te nemen (die twee korte bochten) dan heb ik de (slechte) gewoonte om lichtjes op de achterrem te duwen. Als ik op een bochtig parcour rijd met korte bochten dan durf ik die al eens nemen met lichtjes de voorrem in gebruik.
Nu rijd ik met een R850RT, voorheen met een R80RT.
Een groot verschil in 't remmen.
Voor het oefenen van het 8tje moet je de achterrem gebruiken, dat is geen slechte gewoonte. Zo heb ik het geleerd op de Honda CB 500.
Korte bochten nemen met gebruik voorrem lijkt mij niet de methode om te gebruiken. Dat was vragen om te vallen en een scheldpartij van de instructeur, die graag met een hele motor en leerling naar huis wilde.
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”