Rijden met mist

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Rijden met mist

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Komende dagen wordt er weer mist verwacht. Tot nu toe heb ik (13 jaar lang) nog geen enkele keer met dichte mist hoeven te rijden. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee en kan daar tips voor geven? Of helemaal niet rijden :(
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zal zelf niet zo snel in de mist rijden. Heb het afgelopen seizoen 's-ochtends 2x rechtsomkeert naar huis moeten maken omdat het gewoon niet te doen was. Binnen de bebouwde kom ging het nog wel, maar daar buiten _003 . Het toch al slechte zicht werd verergerd door de continue mistaanslag op mijn vizier, het vizier open zetten was een nog een slechter idee van mij, kreeg ik de mistaanslag op mijn bril.. :O
Inspector Gadget

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In de mist rijden is inderdaad geen sinecure voor een motorrijder;
Waarschijnlijk heb je geen mistachterlicht gemonteerd op je motor? _001
Ik weet dat het optioneel was op de 1150RT, maar toch kom ik die weinig tegen met mistachterlicht.

De standaard achterlicht (dimlicht) van de 1100RT & 1150RT is in mijn optiek vaak werkelijk een gloeiende spijker.
Hou dus ook het verkeer achter je in de gaten, gebruik eventueel je remlicht als je meent dat het achterop komende verkeer je niet ziet (lees: groot snelheidsverschil).

Als het zicht echt werkelijk te veel af neemt, overweeg eventueel je alarmlichten te gebruiken als je geen verkeer waarneemt en je rijdt in the middle of nowhere.

Als je een hesje hebt met retroreflecterende strepen zou ik die zeker dragen.
Hopelijk heb je ook Black ScotchLite (o.i.d.) op je koffers e.d.?
Denk niet alleen aan je profiel van achteren maar ook opzij.

Als je kruispunten nadert in dichte mist, stop liefst altijd en luister heel goed of je verkeer hoort en dan ziet, liever voorrang weggeven dan dat je opeens op een motorkap ligt o.i.d.

Gebruik je grootlicht heel spaarzaam, bij mist wordt anders je zicht 1 grote witte muur.

Het beste advies is al gegeven, bij dichte mist is het wellicht verstandiger om niet op de motor te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb het een keer geprobeerd en was ook binnen 5 minuten genezen (en weer op weg naar huis). Ik had qua veiligheid het gevoel dat ik een duif was die een slaapplaats in een schiettent gevonden had... Dat dus nooit weer!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Andrew »

Ik sluit me helemaal aan bij de reeds geplaatste reacties.

In de mist NIET op de motor.

In de auto is het gevaar al groot genoeg.

Ook al ben je nog zo voorzichtig, er is altijd wel iemand die minder goed oplet _002

Dan zit je in je blikje op 4 wielen net even wat veiliger _004
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door japachap »

Ik rijd wel in het mist- maar dan wel met Damen Leathers Hi-viz regenkleding, LED dagrijverlichting, de 1150s mistlamps voor, reflectiestrepen op de motor, double remlichten in mijn topkoffer... en een felle LED mistachterlamp dat houd achterliggers op veilig afstand.

Ik ben veel meer zorgvuldig de afgelopen jaren, maar er is weinig dat houd mij tegen de dagelijks ritje.

Ik heb zoiets voor mijn mistachterlamp- http://www.boottrailer-onderdelen.nl/we ... t-led.html en er staat een beschrijving van mijn verlichting en reflectors ergens anders op dit forum.

Oh, en een Bob Heath Vee WIpe is erg handig! https://www.google.nl/search?q=bob+heat ... 45&dpr=1.2
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

In dichte mist rijden is voor ons motorrijders levensgevaarlijk en al helemaal op de snellere wegen. Het heeft destijds het leven gekost van een zeer ervaren collega-motorrijder. Hij kwam onverwachts in een file terecht en werd "geplet" door een achteropkomende vrachtwagen. Zijn collega had geluk en raakte "slechts" zwaargewond met als gevolg blijvende invaliditeit.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zelfs met de 4-wielige ben ik enorm behoudend, ik ga alleen als het moet en echt niet anders kan.

Het verkeer zit al vol met vele dwazen, blinden en doven, daar helpt mist zeker niet bij om je veilig te kunnen verplaatsen.
wooter

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door wooter »

Rijden in mist is geen lachertje, maar uit mijn ervaring duurt mist nooit 10 km, en zeker op snelwegen met wat verkeer wordt de mist weggewaaid en kan je ver genoeg kijken. Zelf rij ik dan nog redelijk goed door, maar mis soms wel een mistlicht. En bij een plotse file altijd filefilteren, je wilt niet achteraan een file aansluiten met een motorfiets.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mijn motto?

Rijden met mist dat is hetgene dat mijn motor mist. :D

Ik ben zuinig op mezelf en op mijn motor.

Dus met mist blijft hij thuis net als met wintersweer.
Gebruikersavatar
Andre-P
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:19
Type: R1150RT
Bijz: 2003 Biarritz blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Andre-P »

Gelukkig viel het nogal mee met de mist vanmorgen. Koud was het daarentegen weer wel. Ik heb de eerste ruitenkrabbende, kleumende, in veel te dunne jasjes gehulde automobilisten alweer gesignaleerd. En dat ruitenkrabben, daar heeft een motorrijder dan weer geen last van. :-)
Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Ondanks dat in dichte mist rijden niet de voorkeur geniet is het soms on ontkomelijk. Zelf rij ik dan vaker met mijn vizier open om het beste zicht te houden. Rijdt normaal altijd met of een gesloten vizier of bril om vuil in mijn ogen te voorkomen. Wanneer ik in de mist in een file kom zal ik altijd minimaal een paar auto's tussen de file door rijden en niet achter in de file blijven staan. Zorg verder altijd goed zichtbaar te zijn door reflectievest en reflecterende stickers. Het nut hiervan bij mist is echter zeer beperkt vertrouw er niet op.
Houdt er nog meer dan normaal rekening mee dat mede weggebruikers (anders dan motorrijders) je gewoon niet zien doordat ze onbewust zoeken naar een andere auto en niet naar een motor.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Rijden met mist

Ongelezen bericht door Tommeke »

wooter schreef:Rijden in mist is geen lachertje, maar uit mijn ervaring duurt mist nooit 10 km, en zeker op snelwegen met wat verkeer wordt de mist weggewaaid en kan je ver genoeg kijken. Zelf rij ik dan nog redelijk goed door, maar mis soms wel een mistlicht.
Gisteren op de A19 was dat niet het geval: http://iphone.streampower.be/vrtnieuws_ ... ylist.m3u8
Of:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1793593

Zelf zal ik nooit 'doorrijden' bij mist, maar snelheid aanpassen aan zichtbaarheid en het achteropkomend verkeer meer dan anders in de gaten houden.
Bij file ga ik uiteraard ook filefilteren...
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door MAD »

Mist kent vele vormen kwa zichtbaarheid; m.b.t. het voeren van een 'mistachterlicht' zegt m.i. de wet: alleen buiten de bebouwde kom en dan nog indien het zicht minder dan 50 meter is.
Ik rij bij elkaar zo'n 30.000km/j en gemiddeld heb ik slechts 1 keer per jaar mijn mistachterlicht aan. Dit afgemeten aan de hectometer paaltjes en mijn voorligger.
(Irritanter vind ik, dat na mist, 30% van de weggebruikers dagen later nog met mistachterlichten rondrijden, maar dit is een andere discussie ;))
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Inspector Gadget

Re: Rijden met mist

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jammer genoeg hebben de meeste BMW motoren geen mistachterlicht. :(
Sowieso niet standaard op de 1100RT noch op de 1200RT. :O
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”