TIPS: lange afstanden rijden

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Of je nou een dagje in Luxemburg of de Eiffel wilt gaan toeren of op vakantie met je motor wil, soms is het gewoon handig om lange afstanden af te kunnen leggen op de motor.
Kan dat met elke motor of niet? Hoe hou je het lang uit op je motor, en hoeveel kilometer kun je op een dag afleggen? Hier een poging tot antwoorden.
Afbeelding
onderwerpen:

De motor zelf
Lang comfortabel zitten
Uitrusten, Eten en Drinken
Oordopjes!
Wat voor wegen?
Route uitzetten
Onderweg kaartlezen
En hoeveel kilometer op een dag?
Buitenland: Verkeersregels en gewoonten
Buitenland: Borden en situaties
Benzine
Veerboten

LEES HIER MEER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Hoe hou je het lang vol op de motor..... daar kan ik wel wat over zeggen. Ik heb in het verleden lange afstanden gereden op een bmw 1100gs. Wat ik altijd deed was 45 minuten rijden en dan 15 minuten pauze. Als je dat vanaf het begin van de dag doet dan kon ik ongeveer 1800km rijden. Dat is de max die ik op 1 dag gereden heb. Rome naar huis.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Viaantje »

Hi Lennard,

Ben nog maar een newbie op de motor, maar met lessen merkte ik al op dat we lang reden, zo'n 3-4 uur met af en toe pauze (tanken en een blikje fris) en dan weer verder.
Daardoor reed ik toen ik mijn motor had gelijk lange afstanden waarbij andere motorrijders met wie ik reed al vroegen of ik wel eens moest tanken of naar het toilet moest.
Ken met gemak 3-4 uur achtereen rijden, ligt wel aan de drukte. Vrouwlief piept ook al na een uur om te stoppen...
Ben ook wel benieuwd wat gemiddeld is om qua tijd te stoppen, schat zelf zo'n 2 uur..
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door blackers »

Is heel persoonlijk. Voor mij geldt:

- max 2 uur aaneengesloten
- half uur pauze
- lichte lunch (geen vette hap o.i.d.)
- fruit in plaats van snoep
- oordoppen (maar die heb ik altijd in)
- niet te hard rijden (tijdwinst vaak te verwaarlozen)

Tot nu toe nog nooit meer dan 700 km op één dag gereden.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik merk ook een groot verschil tussen het soort wegen:
twee uur snelweg voelt langer en vermoeiender dan 2 uur langs dijken, bossen en weilanden. Toch mijn OnRoute maar weer eens gaan gebruiken......
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Rein

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Rein »

Dat is erg afhankelijk van wat je persoonlijke "drive" is wil je een "prestatie" leveren ,of zien waar je grenzen liggen?
Hoe comfortabel is je zadel en je zithouding?Hoe vaak moet je tanken?1x tanken ben je toch gouw een kwartier verder.Over de snelweg of binnendoor?
In tijd gerekend is mijn langste rit aan een stuk,alleen tanken, sanitaire stop en snelle lunch 1550km via de snelweg in 18uur, alhoewel ik pittig heb gereden op mijn Honda VF750F hm,haalde ik geen gemiddelde van 100,dit hangt ook samen met de drukte op de weg natuurlijk.Ik had toen twijfels over het buddyseat,maar totaal geen last van zadelpijn wat wel wat anders is op mijn R850R na een uurtje is het al mis,dat gaat niet meer lukken.
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag RT ers,

Zal nu leeftijd en Weers omstandigheden ook geen invloed hebben ?
dat is n.l. nog niet genoemd in dit draadje.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gebruikersavatar
Junkyard Dog
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.
Locatie: Creuse

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Sinds 1990 rij ik samen met drie andere vrienden ieder kwartaal een rit van iets meer dan 1000 KM naar een invalide vriend in de Limousin in Frankrijk.
En een week later weer terug naar huis. Daar deden we tussen de negen en tien uur over. Eerste stop na 400 KM om te tanken en te eten en drinken.
Tweede stop na weer 400 KM om te tanken en te eten en drinken. Derde stop is het eindpunt. Dit is ons altijd prima bevallen en zo rijden we nog steeds als we dit doen. Alleen sinds we in Frankrijk wonen, gaat de rit twee keer per jaar richting Nederland, om vrienden en kennissen te bezoeken.
Alle vier konden we kiezen om te rijden op de r1100rt of een Harley Davidson FXLR. Al snel waren we alle vier er over eens dat de Harley de beste motor was voor die lange ritten. We stapten daar minder moe vanaf dan de BMW na die 1000 KM.

Met leeftijd heeft dit wat mij aangaat niets te maken was in 1990 40 jaar en nu 65 en stap nog steeds vrolijk en vooral fit van de motor na die 1000 KM.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door HansD »

Ik reken meer in uren op de motor dan in gereden kilometers. 2 uur aan een stuk vind ik genoeg, en daarna eem half uur pauze. Vroeger kon ik dat de hele dag volhouden totdat het donker werd en we vlug een camping gingen zoeken. Tegenwoordig is 3 of 4 etappes van 2 uur de max. Ik krijg dan last van mijn rug. 1000 km snelweg is geen probleem maar wel erg saai. De langste rit is denk ik een rondje Moezel op 1 dag vanuit Nederland, en was ca. 1100 km totaal. Als je leuk toeristisch binnendoor rijdt, vind ik 400 km al erg veel, en dat zul je meestal niet halen.
Ik doe bij de terugrit van een toeristsiche route op het laatste stuk over de snelweg naar huis vaak lekker mijn niergordel om om de rug te ontlasten.
Bij meerdaagse ritten gaat het standaard Bmw zadel steeds meer doorzitten. Voor een keertje, 1 dagje gaat het nog wel, maar voor de meerdaagse ritten gaat het zadel binnenkort aangepast worden (steviger schuim, smaller bij de knieen en een rugsteuntje laag in de rug).
Ik heb steeds vaker de oordoppen in, ook bij toerritten waarbij relatief langzaam gereden wordt.

Ondanks de prachtige navigatiesystemen en uitwisseling van routes via Internet, houd ik toch van een mooie kaart. Liefst een met behoorlijk wat detail, zodat de leuke slingerweggetjes makkelijk en snel te vinden zijn. Dit gaat met een kaart nog steeds beter dan met een navigatiesysteem. Ook vind ik het wat avontuurlijks hebben om je samen over een uitgespreide kaart te buigen ennje route uit te stippelen. Dat heb ik bij een navigatiesysteem minder.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Is helemaal afhankelijk van de te rijden route en de weersomstandigheden.
Als ervaren "route uitzetter" draai ik er mijn hand niet voor om om op een dag meer dan 500 km te rijden.
Vertrek 's morgens om 08.00 uur en ben dan tegen zeven uur 's avonds weer terug.
Bij een rit van 500 km zorg ik voor iets meer doorgaande wegen en kom op een "rijgemiddelde" uit van ongeveer 55 km per uur.
Dit betekend dus ongeveer 9 uur rijden. Daarnaast heb je de duur van de pauzes zelf in de hand, half uur koffie 's morgens, uur pauze tussen de middag en nog eventueel een halfuurtje later op de middag. Tussendoor nog een kwartiertje om te tanken.
Al met al komen er ongeveer 2 uurtjes extra tijd bij.
Ben je met een grotere groep en zoek je plaats op een vol terras en iedereen kiest een andere lunch tussen de middag komt er misschien nog een half uur extra bij. Ga meestal zelf rijden met maximaal 4 personen.
Boterhammetjes mee en wat fris om te drinken haalt en dan makkelijk weer een uurtje af. Net zoals rijervaring.
Zijn het allemaal toermotoren met een grote tank kun je makkelijk 400 km rijden zonder te tanken en kan er dus ook weer een kwartiertje af.
Bij kortere ritten kies ik vaker voor wat kleinere wegen waardoor het rijgemiddelde uitkomt op 40-45 km per uur.
Dit lijkt weinig maar in de praktijk moet je dan toch wel goed doorrijden.
Regent het dan zal het gemiddelde nog iets lager komen te liggen, zeker als er wat minder ervaren rijders mee gaan.

Daarnaast is het belangrijk dat je route klopt, ik zweer bij mijn Garmin waarbij de route van te voren al uitgezet kan worden eventueel met hulp van een goede gedetailleerde landkaart.
Bij langere ritten trek ik vaak ipv een onderbroek een "wielrennersbroek" aan om doorzitten te voorkomen. Zeker bij erg warm weer een uitkomst.
Deze neemt goed vocht op waardoor het rijden langer vol te houden is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik vind rond de 500 a 600 km meer dan zat op een dag. En elk uur (max anderhalf) zet ik de motor even aan de kant voor een rokertje en een espresso. Zo blijft het voor mij en mijn bips ook nog leuk.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door HansD »

WaltzingMatilda schreef: Bij langere ritten trek ik vaak ipv een onderbroek een "wielrennersbroek" aan om doorzitten te voorkomen. Zeker bij erg warm weer een uitkomst.
Deze neemt goed vocht op waardoor het rijden langer vol te houden is.
DA's een goede tip die ik eens ga proberen! Bedankt _004
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Lemoi »

afhankelijk, soms 400 achter elkaar (en dan dus tanken) en soms na ~2 uur. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor het werk en ga dus vaak naar afspraken. Soms heb ik tijd genoeg (meestal op de terug weg) en een andere keer moet ik aan een strak tijdschema houden (meestal op de heenweg). Vorige week donderdag een dagje Heilbronn op en neer. Heen alleen gestopt om te tanken (was ook k Oia e weer) en terug effe wat langer gestopt (ook vanwege dat kl*** weer en op die duitse wegen hebben ze nog niet echt veel open asfalt dus ook wat minder prettig).
Eigenlijk altijd oordoppen, behalve als ik mijn dochter naar school breng. is allemaal max 50kmh.
Als ik toer dan geniet ik van de omgeving en doe het rustig aan met stops (bijv boven op een bergpas, of ergens waar een mooi uitzicht is etc) En als ik hem eens meeneem als we de schoonouders bezoeken (Wiener Neustadt) dan overnacht ik in Nuernberg. Heb ik een "excuus" om mijn vrienden daar te bezoeken :-)
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Viaantje »

Junkyard Dog schreef:Al snel waren we alle vier er over eens dat de Harley de beste motor was voor die lange ritten. We stapten daar minder moe vanaf dan de BMW na die 1000 KM.

Met leeftijd heeft dit wat mij aangaat niets te maken was in 1990 40 jaar en nu 65 en stap nog steeds vrolijk en vooral fit van de motor na die 1000 KM.

[groet] Anton _004
Wel grappig om dat terug te lezen. Toen ik mij vorig jaar liet informeren waren het buiten de HD winkeliers om, iedereen van mening dat je op een Harley het niet lang kan volhouden. Want een Harley is te week geveerd, te lage zit, je vangt teveel wind ed.
Top dat je lekker kunt genieten van een Harley op zo'n leeftijd. Hoop dat ik ooit nog zo'n fraaie pruttelaar kan aanschaffen Big RT Smile
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Duiker »

Viaantje schreef:
Junkyard Dog schreef:Al snel waren we alle vier er over eens dat de Harley de beste motor was voor die lange ritten. We stapten daar minder moe vanaf dan de BMW na die 1000 KM.

Met leeftijd heeft dit wat mij aangaat niets te maken was in 1990 40 jaar en nu 65 en stap nog steeds vrolijk en vooral fit van de motor na die 1000 KM.

[groet] Anton
Wel grappig om dat terug te lezen. Toen ik mij vorig jaar liet informeren waren het buiten de HD winkeliers om, iedereen van mening dat je op een Harley het niet lang kan volhouden. Want een Harley is te week geveerd, te lage zit, je vangt teveel wind ed.
Top dat je lekker kunt genieten van een Harley op zo'n leeftijd. Hoop dat ik ooit nog zo'n fraaie pruttelaar kan aanschaffen Big RT Smile
Hij is ook goed voor je rug. Ik had eens vreselijk pijn in de rug fysio etc. hielp niet ik moest naar een afspraak en was laat.
Dus moest om op tijd te zijn op de motor met mijn rug pijn. Toen ik weer thuis was viel mij op dat de rugpijn was verdwenen. :O
Later had ik dit weer en ik direct een stuk gaan rijden op de Harley en ja hoor de rug pijn was weg na twee uurtjes rijden.
Zo zie je maar motorrijden kan je van je kwaaltjes afhelpen.

[groet] Fred _004
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door japachap »

Dingen de me hulpen op lange ritten-

Beadrider
Hydratie-pack/ camelback in mijn tanktas
Oordopjes
Niet (vaak) boven de 140km/u- kost te veel inspanning
Ik vind een goed afspeellist/soundtrack op de gps/mp3 helpt mij te ontspannen en alert te blijven (iets voor een andere topic- wat luister je op je motor?)

Mijn langste dag was ongeveer 1000kms/600miles.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
bRoTher-L

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door bRoTher-L »

Lange afstanden rijden kan twee dingen betekenen: eenmalig een lange afstand overbruggen of meerdaagse motorritten van enkele honderden kilometers per dag.
Heb nogal wat ervaring met het maken van zowel lange dagtochten als meerdaagse motorreizen (+ 500 km p/dag).
Voor mijn eerste grote motorreis -Noordkaap (1999) - heb ik wat speurwerk gedaan naar het fenomeen zadelpijn en vermoeidheid.
Laat ik beginnen met vermoeidheid.
Ene dr. Hermans heeft ooit onderzocht dat vermoeidheid optreedt a.g.v. een drietal factoren:
- geluid
- trillingen
- gespannen houding
Alle drie deze aspecten zijn in meer of mindere mate te relateren aan 'hoge snelheid'. Bij hoge snelheden maakt je motor meer lawaai en/of zal er meer windgeruis (turbulantie) zijn. Daarnaast kunnen er trillingen ontstaan en meestal zit je bij hoge snelheden niet heel erg relaxed op je motor.
Advies: rij met constante snelheid (snelweg ca. 120 kmh) en stap elk uur even (kort) van de motor af. Met dit recept zijn we met z'n 3en in 9 dagen heen en weer naar de Noordkaap gereden. Dagetappes van ca. 850 km.
Niemand (1 x BMW K100LT, 1 x Guzzi Californie en 1 x Honda CBX-1000) heeft ook maar enige vorm van pijn of vermoeidheid ondervonden.
Mijn latere ritten door o.a. Europa, Tunesië, Kroatië, Marokko heb ik steeds op deze manier gedaan; elk uur van de motor af en op gematigd tempo blijven rijden. Ook tijdens deze ritten (langste dag etappe: 1250 km)geen centje pijn! (Motoren: K1100LT, R1150RT en K1200GT >2006).
Dit 'ritme' helpt ook prima tegen zadelpijn maar ook hier is het zitcomfort van je zadel natuurlijk van groot belang. Twee belangrijke tips v.w.b. het zadel:
- niet te zacht
- ruimte om te gaan verzitten.
De beste ervaringen heb ik met zadels van de merken Sargent (echt top) en Corbin. Alleen het standaard zadel van de K1100LT heb ik nooit vervangen.
Als je er dan nog voor zorgt dat zowel jij als je motor in puike conditie verkeren, kan er eigenlijk niets meer mis.

Geniet er van!!

Luc
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Meer dan 1200 op een dag ga ik niet rijden. Deed ooit 2200km in de regen in 4 dagen. Als ik binnendoor rijd is mijn rug snel afgewerkt en word ik toch al snel moe. Maar 1000km snelweg is geen probleem. Ik doe hetzelfde met de auto en de vouwwagen. Ik heb daar niks speciaals voor nodig. Gewoon om de 1,5 uur even stoppen en wat eten en drinken.
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
In de jaren 80 ben ik ooit om 7 uur s,morgens vertrokken in Villach,
Oostenrijk,en s,avonds om 8 uur was ik thuis ,1080 km op 13 uur.
Gewoon 120 a 130 km/u, 300 km,stoppen,tanken,weer 300 km,stoppen,
tanken,en wat eten,weer 300km,tanken,en nog 180 km en thuis.
Ik rij op 1 dag tot Poitiers via de A1 tot Compiegne,dan de snelweg af,
en via Beauvais en Mantes-la-Jolie en Dreux naar Chatres,en dan via de
N10 naar Poitiers,een 850 km,300 km snelweg en dan de N en D wegen.
Ik doe dat op een 12 tal uur.Ik rij meestal alleen,dus kan stoppen wanneer
ik wil. Ik hou het toch makkelijk 4 uur vol aan een stuk,zowel op de BMW R 1200 RT,
als op de Harley Electra-Glide. Lange afstand rijden geen enkel probleem mee.
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
rienrt
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 apr 2010, 20:45
Type: R1200RT
Bijz: alle pakketten
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Alphen ad rijn

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door rienrt »

iK durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb een hekel aan het rijden van lange afstanden over de snelweg. Daarom heb ik een aanhanger achter de auto waar de motor op staat. Ik rij naar de bestemming en ga daar dan heerlijk toeren.
Vorig jaar op die wijze naar Andorra gereden. Auto en aanhanger daar (onder toezicht) achter gelaten en heerlijk 14 dagen getourd door de pyreneen en noord Spanje, enkele dagen barcelona en daarna terug via Andorra. Motor op de aanhanger en aangekoppeld weer terug. 1200 km over de snelweg met de auto geeft ons, want ik rij altijd met duo, meer comfort dan met de motor. In Nederland rij ik uiteraard wel snelweg, maar daar gaat dit draadje niet over.
Groet, RienRT.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij voor mijn werk dus lange afstanden op de motor gebeurd wel eens vaker. Bijv in 2 dagen op en neer naar alling (bij munchen) op klant bezoek. terug dan de nodige extra km omdat ik dan ook nog een tripje binnendoor doe zodat ik niet alleen snelweg heb ;)
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door jaapwess »

Mijn 'record' is 1100 km (op een Pan European), alhoewel mijn dagmaximum wel gedaald is naar gemiddeld 850 km. Rustig je tijd nemen, om de 2 uur stoppen, plassen, niet teveel koffie maar water drinken en een broodje.
Ik vind het heerlijk om zo op 't gemakkie grote afstanden af te leggen.

Grt
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
doov650

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door doov650 »

Grote afstanden op de snelweg rijd ik het liefst zonder mijn maten.
MIjn manier: 1 uur rijden, 5 minuten rust, paar slokjes Red Bull en weer gaan voor het volgende uur. Tankbeurten onderbreken dit ritme en zorgen vanzelfsprekend voor een iets langere pauze. 1000 km Is dan goed te doen op 1 dag.
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door mhovens »

Ik denk dat het afhankelijk is van de persoon. Hoeveel zitvlees heb je, rij je de RT alleen voor de jaarlijkse toertocht naar buiten. Verder maakt het uit of je goed uitgerust bent. Het werkt ook een beetje als drinken heb je dorst ben je eigenlijk te laat met drinken. Je moet gewoon pauzes plannen en ik heb zelf een vuist regel elke anderhalf uur te stoppen voor een hapje en of een drankje. De vraag rijst waarom zou je dat überhaupt doen? Plan gewoon een paar dagen extra.
doov650

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door doov650 »

mhovens schreef:Plan gewoon een paar dagen extra.
Goeie tip voor pensionada's en ambtenaren met 50+ vrije dagen per jaar. De bikers die moeten schipperen met vrije dagen hebben er niet veel aan.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door aantzeetje »

denk 2 keer een tripje gedaan van rond de 1200 km: Koksijde (B) - Villach (A) en Valencia (E) - Parijs (F) Enkel elke 400 km gestopt om te tanken, kopje koffie te drinken, sigaartje te roken en iets te eten. Tripjes van rond de 800 km komen wel vaker voor maar dan stoppen we wel vat vaker, zo elke 250/300 km.
Het maximum was ooit denk ik 1600 km van het eiland Pach (Croatië) tot thuis in de gietende regen. Dan was het wel elke 2 uur eens stoppen om de BMW gortex handschoenen eens uit te wringen (zijn dus geen kl... waard)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Bert M »

mhovens schreef:...De vraag rijst waarom zou je dat überhaupt doen? Plan gewoon een paar dagen extra.
Ben het helemaal met dit advies eens. Bij mij geldt de stelregel dat de heen- en terugreis ook deel uit maken van mijn vakantie. Met een dagafstand van rond de 500 km kun je onderweg nog een aantal prachtige plekken en bezienswaardigheden bezoeken waar je anders nooit kennis van zou hebben genomen. En dat is nou net de vrijheid van het motorrijden voor mij.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
mhovens schreef:...De vraag rijst waarom zou je dat überhaupt doen? Plan gewoon een paar dagen extra.
Ben het helemaal met dit advies eens. Bij mij geldt de stelregel dat de heen- en terugreis ook deel uit maken van mijn vakantie. Met een dagafstand van rond de 500 km kun je onderweg nog een aantal prachtige plekken en bezienswaardigheden bezoeken waar je anders nooit kennis van zou hebben genomen. En dat is nou net de vrijheid van het motorrijden voor mij.

[groet]

Bert M
Dat is voor iedereen weer anders Bert. Met de motor stond ik toch meestal op campings. En als ik al mijn spullen op de motor had zitten liet ik hem liever nergens staan om dingen te gaan bezoeken. Ik rijd dus ook graag in één keer naar mijn doel om al de spullen van de motor te kunnen halen . Ik geniet eigenlijk altijd van de reis. Het is leuk om te zien hoe het landschap steeds mooier word hoe verder je van Nederland weg bent. Als je van hotel naar hotel gaat en je kan de motor ergens veilig wegzetten is het wel een stuk handiger.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ton1959 schreef:
Bert M schreef:
mhovens schreef:...De vraag rijst waarom zou je dat überhaupt doen? Plan gewoon een paar dagen extra.
Ben het helemaal met dit advies eens. Bij mij geldt de stelregel dat de heen- en terugreis ook deel uit maken van mijn vakantie. Met een dagafstand van rond de 500 km kun je onderweg nog een aantal prachtige plekken en bezienswaardigheden bezoeken waar je anders nooit kennis van zou hebben genomen. En dat is nou net de vrijheid van het motorrijden voor mij.

[groet]

Bert M
Dat is voor iedereen weer anders Bert. Met de motor stond ik toch meestal op campings. En als ik al mijn spullen op de motor had zitten liet ik hem liever nergens staan om dingen te gaan bezoeken. Ik rijd dus ook graag in één keer naar mijn doel om al de spullen van de motor te kunnen halen . Ik geniet eigenlijk altijd van de reis. Het is leuk om te zien hoe het landschap steeds mooier word hoe verder je van Nederland weg bent. Als je van hotel naar hotel gaat en je kan de motor ergens veilig wegzetten is het wel een stuk handiger.

En stoppen om wat te bezoeken gaat voor mij niet op. Ik rij hoofdzakelijk voor mijn werk. Dus een dag langer heen en een dag langer terug wordt de baas ook wat minder vrolijk van. Dan zal hij het advies geven om te vliegen ipv motor :(
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door jaapwess »

mhovens schreef:De vraag rijst waarom zou je dat überhaupt doen? Plan gewoon een paar dagen extra.
Omdat je leuk (or niet erg) vind om te doen?
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik heb tot nu toe nog niet gelezen; "het hebben van van een goede motor, bij voorkeur van een waarmee je ver kan Reizen en lekker kan Touren". _004
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Arjan W schreef:Ik heb tot nu toe nog niet gelezen; "het hebben van van een goede motor, bij voorkeur van een waarmee je ver kan Reizen en lekker kan Touren". _004
Das vanzelfsprekend op een RT forum, niet?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Lexy
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2020, 08:00
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1300GT, 2009, Magnesiumbeige metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Lexy »

Ik ben het helemaal met mhovens en Bert eens. Mijn vakantie begint op het moment dat ik mijn voordeur dicht trek en op slot draai. Vanaf dat moment gaat alles in serene rust en op mijn tempo. Ik ga waar ik ga via de weg die ik wil. Voor mij is dat vakantie. Voor mij is het niet alleen de eindbestemming, maar ook de rit er naar toe alsook de rit weer terug naar huis. Goed, dan doe ik er een dagje langer over, mij hoor je niet klagen maar jubelen want ik heb plezier en vakantie.

Groet, Lexy.
Voorheen Honda Shadow VT700, BMW R1100RS, BMW R1200RT
Ome Noot
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Schiedam

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door Ome Noot »

Nou Lexy je hebt gelijk hoor.
De voorpret.
Het boeken van hotels via de bekende booking sites. Kijken op de kaart wat er een beetje in de buurt ligt op zo'n 300 kilometer afstand.
Wij, Suus en ik, hebben de stelregel. Tot net over de grens is het snelweg, en daarna binnendoor.
Op dat binnendoor kun je ook best wel eens een beetje misrekenen.
Afgelopen jaar naar Oostenrijk op de GL1500.
Pappelhof, Hotel Rebstock, Haselgehr en toen naar Grosarl.
van Haselgehr naar Grosarl was 300 nog wat kilometer.
Tja en dan komt het. Haarspelden. Bergje op en af. Dorpjes waar je maar 30 mocht rijden.
Dat houdt zo op.
Overmaat van ramp nog een buitje regen van een uur of 3.
Ja dan is de lol er gauw af.
Kwam ook nog eens bij dat die GL1500 natuurlijk zwaar is, de Vrouw veel te veel meeneemt voor die dagen.
Ze om de haverklap moest piesen.
En dan in het donker en in de regen rijden is niet mijn ding.
We hebben het gered. 2900 kilometer gestuurd.
Echt waanzinnig mooi dat zeker.
Maar het was wel de doorslag om kleiner te gaan rijden.
De keren dat mijn Suus tot op heden achterop heeft gezeten waren fantioos. Wat een zalige machine. ( de RT he, dus niet Suus)
Oostenrijk here we come
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
Gebruikersavatar
GertJan
2023
2023
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2020, 14:05
Type: R1200RT
Bijz: Granit-Grau Metallic | KleurNr 933
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door GertJan »

Ik rijd maximaal 500 km op een dag en ieder uur een kleine rustpauze van 15 tot 20 minuten. Broodje, koffie en een sigaretje, na 5 uur middags gooien wij het anker uit en gaan lekker douchen, eten en achter het bier. Ik vind het onverantwoord om 1000 tot 1500 km per dag te rijden wat je soms leest, maar oké, ieder zo zijn ding.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: TIPS: lange afstanden rijden

Ongelezen bericht door MotoCon »

500 km is voor mij ook wel een beetje de grens. Ik heb wel de relatieve luxe dat ik in Limburg woon. Ik zit dus wel echt al met een half uur autoweg in mooi bergachtig gebied. Ligt ook aan het gezelschap. Met mijn maat pak ik makkelijk 2 uur snelweg, om na de lunch lekker binnendoor verder te tokkelen naar de Zuid-Vogezen of Noord-Schwarzwald. Met de dames en maat 2 erbij doen we weekendjes waarbij we 300 kilometer ook wel best vinden. De terrasjes duren dan ook langer :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”