Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste mede forumleden,
Op mijn RT zit een Nedplex 68 cm. Ik ben daar best content mee. Heb al eerder geëxperimenteerd met V-Stream en Givi, maar ze worden me gewoon te groot van oppervlak!
Toch hoorde ik dat ook langere rijders met de 2010 ruit (die met die flapjes aan de zijkant) best tevreden zijn.
Kan iemand mij vertellen in hoeverre de ruit met de flapjes bovenaan, anders is dan de ruit op de voorgaande modellen, die de flapjes ontberen?
En: past een 2010 ruit op modellen 2006?
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de ruit van de modeljaar 2010 past ook op de 1200RT van voorgaande modeljaren 1200RT, dat kan ik 100% bevestigen.

Echter, zoals ooit aangegeven in het Grote Ruit draadje, het verschil tussen beide ruiten is echt minimaal;

Uit den ouden doosch, de vergelijking met de 2009 & 2010 & NedPlex ruiten;
(het grootste verschil zit dus in de voorkant/neus van de 2010 modeljaar 1200RT motor zelf!)

Zie bijlages (beschrijving staat onder de afbeeldingen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kortom, het is niet alleen de lengte van de ruit maar ook de vorm die heel veel uitmaakt bij de 1200RT.

Degene waar ik veel van verwacht is die van AeroFlow;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Dankjewel Rob, voor je wederom verbazend relevante informatie.
Ik zie dat, aan de hand van je foto's, de verschillen tussen beide OEM ruiten minimaal Is. Dat de vorm van de motorvoorzijde tesamen met de ruitvorm, ook van invloed Is op de totale windprotectie, Is mij nu ook duidelijk.
Inmiddels zal duidelijk zijn dat ik een situatie wens, waarbij ik nauwelijks last heb van turbulentie, toch wel uit de wind zit zodat ik zelfs met geopende helm kan rijden en dat de schermgrootte niet zo groot Is dat het rijgedrag wordt beïnvloed.
Of zijn mijn wensen nu bijkans onrealistisch?
Of gewoon tevreden zijn met de Nedplex.
Overigens lijkt die Aeroflow me ook een potentieel goede kandidaat!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Bij de 1200RT was/is turbulentie (lees: comfort) een vaak terugkerend onderwerp, vandaar ook toentertijd Het Grote Ruit draadje.
Er is geen one-size-fits-all oplossing, in tegenstelling (min-of-meer) tot (bijvoorbeeld) de 1100RT.
Daar (b)lijkt de ZTechnik windscherm vaak uitkomst te bieden op de 1100RT maar ook de NedPlex kan het gewenste comfort bieden op de 1100RT.

De voorzijde/kant (neus) van de 1200RT (b)lijkt nogal flink anders te zijn wat de turbulentie verklaart.
Want daarom maakt AeroFlow niet alleen een ander windscherm maar ook een speciale deflector-kit (voor de 1200RT van vóór 2010 modeljaar).
En geeft AeroFlow aan dat deze kit niet nodig is bij modeljaar 2010. (..I rest my case ..)
Daarnaast heeft BMW bij de 1200RT waterbuffel wederom de voorkant/neus flink aangepakt en wederom (dit keer rigoureuzer) de windscherm herontwerpen. (wat naar verluid een OEM windscherm is van ZTechnik, btw)

En dat zijn mijn ervaringen ook, met mijn ongoing ruiten-fetisj op zowel de (toentertijd) 1100RT en (nu) de 1200RT;
(en zaken zoals windgevoeligheid tussen beide modellen, de eerder aangehaalde zitten-in versus zitten-bovenop de motor)
De 1200RT is in mijn optiek beduidend veel meer windgevoelig versus de 1100RT.
Vandaar ook dat BMW bij de 1200RT bij elk modeljaar de windscherm (en de voorkant/neus) beduidend heeft verandert, gok ik zo.
Als je dat met (bijvoorbeeld) met de K1600 serie vergelijkt.
Daarnaast, voor de volledigheid, het is ook afhankelijk van smaak, preferenties, lichaamsbouw, zadel, zithouding

Bij modeljaar 2010 heeft de 1200RT een veel betere stroomlijn aan de voorkant, waardoor de OEM windscherm vaak prima kan voldoen.
En is het verschil tussen de OEM windscherm met de 2010 modeljaar 1200RT versus de voorgaande modeljaren echt heel erg minimaal zoals je kunt zien in de voorgaande foto's.
Dus aan de ruit van modeljaar 2010 versus de voorgaande (OEM) windschermen ligt het niet, daarin zijn de verschillen tussen beide ruiten te klein, in mijn optiek.

In mijn verzameling heb ik AeroFlow, CALSCI, Cee Bailey, ERMAX, Laminar Lip, SecDEM, Wunderlich, ZTechnik, MRA, en Touratech (wind-deflector).
Waarbij ik van sommige merken diverse modellen heb.
Ik had ook de NedPlex maar die heb ik weer verkocht, ik kon maar niet wennen aan de vertekening door de flip-up, dus niet uitgebreid kunnen testen.
En voor mij beviel de Wunderlich nog het beste, alleen heb ik de AeroFlow nog niet kunnen testen.
Daar heb ik wel hoge(re) verwachtingen van.

Kortom, er is geen "harde" conclusie te trekken denk ik, zonder dat je zelf de diverse modellen gaat ervaren.
En dan nog vraag ik mij af, omdat we allemaal zo verschillend gebouwd zijn, andere zithouding hebben, ander zadel, eventuele stuurverhogers en zo een hele reeks meer zaken, het gewenste comfort bij iedereen haalbaar is. _001

Bij de 1100RT (en 1150RT) zou ik wel een redelijk bevestigende Ja durven te stellen, maar bij de 1200RT (b)lijkt het toch wel iets anders te liggen.
Geopende helm/vizier met relatief weinig turbulentie is m.i. wel mogelijk, maar zal je navenant ook een grotere/bredere ruit moeten gebruiken.

Ook zijn er ook nog de "g0ldw1ng"-achtige zijkant-deflectors (ook wel airwings genaamd) die er op de markt zijn voor (ook) de 1200RT.
Qua looks valt er wel wat af te dingen, maar blijkbaar is er wel een markt voor.

Maar misschien dat medelezers die wél dat comfort hebben, dat kunnen aangeven onder vermelding van welk merk windscherm (en model/grootte) en hun lichaamslengte. _001

Maar je kunt natuurlijk zelf ook gaan experimenteren en (bijvoorbeeld) een windscherm de zaag inzetten, deflectors op zetten en zo voort.
Om maar eens wat te opperen.

Want opzicht zijn je wensen niet onrealistisch maar zal wel de nodige onderzoek vergen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 09 apr 2016, 21:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Rob, hoe waar wat je meldt over de weldadige rust op de 1100RT als die was uitgerust met een Z-technik scherm. Ook mijn gouwe ouwe 1100RT was ermee voorzien. Top.
En nu blijf ik ietwat sukkelen. Die vertekening van de Nedplex precies onder je blikveld vind ik alleen hinderlijk bij avond/donker/regen. Zal ook wel persoonlijk zijn.
Heb nog een oud OEM scherm van de 1200RT liggen en ga, in navolging van HansD, de gaten een paar centimeter verplaatsen, zodat het scherm evenzoveel centimeters hoger komt te zitten.
Ben zelf benieuwd.
En mocht ik er helemaal niet meer uit komen, richt ik me weer tot jou. Wellicht dat je tzt ervaringen hebt met het Aeroflow scherm.
Overigens voor de Forumleden die hun ervaringen willen delen, mijn lengte Is 1.94m en rijd met zadel tegenwoordig op hoogste stand.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WernerB schreef:Rob, hoe waar wat je meldt over de weldadige rust op de 1100RT als die was uitgerust met een Z-technik scherm. Ook mijn gouwe ouwe 1100RT was ermee voorzien. Top.
Ja, daarin heeft ZTechnik voor mij, ondanks al mijn ook uitgebreide omzwerving aangaande windschermen op de 1100RT, echt bonuspunten verdient.
Inderdaad top.
WernerB schreef:En nu blijf ik ietwat sukkelen.
Dat zijn vooralsnog mijn ervaringen ook. Helaas.
Nog geen goede oplossing gevonden.
WernerB schreef:Die vertekening van de Nedplex precies onder je blikveld ..... Zal ook wel persoonlijk zijn.
Klopt, want bij mij zat die vertekening exact in mijn blikveld, en dan samen met zonlicht was het soms bijna een verblindende lichte streep.
Wat ik heel erg hinderlijk vond, vandaar exit NedPlex.
Maar dat is persoonlijk en doet niets af aan de kwaliteiten van NedPlex windschermen natuurlijk!
WernerB schreef:... in navolging van HansD, de gaten een paar centimeter verplaatsen, zodat het scherm evenzoveel centimeters hoger komt te zitten.
Ben zelf benieuwd. .
Is & was een goede tip van HansD _004 en zal ik ultimo zeker ook gaan overwegen.
Want, met een beetje zorgvuldigheid, kán het zo dat je met 1x paar extra gaten onderdaan, je windscherm net wel in de goede positie komt. _001
Dat idee kreeg ik althans van HansD's inspiraties.
WernerB schreef:En mocht ik er helemaal niet meer uit komen, richt ik me weer tot jou. Wellicht dat je tot ervaringen hebt met het Aeroflot scherm.
Ik hoop binnenkort die ervaringen ook weer te kunnen delen. :-)
WernerB schreef:Overigens voor de Forumleden die hun ervaringen willen delen, mijn lengte Is 1.94m en rijd met zadel tegenwoordig op hoogste stand.
Inderdaad, laten met name leden met vergelijkbare lichaamslengte hun ervaringen delen. Graag! _004

PS: Het draadje heeft wel interesse, onderwerp 114 bekeken, foto's 27x bekeken, dus het is wel "een punt" wat dat betreft. :$
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Inderdaad blijken de ruiten op onze RT's telkenmale weer volop reacties teweeg kunnen brengen.
En even zoveel keren blijken combinaties van lichaamslengte, zadelhoogte, helm, persoonlijke voorkeuren en wensen de uiteindelijke resultaten te beïnvloeden.
Maar het blijft leuk!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik heb een ZTechnik van MP gekocht, ga deze er volgend weekend opzetten
Op mijn 1100 een Nedplex gehad, en inderdaad heel comfortabel, nu op mijn 1200 is het toch een beetje zoeken naar datzelfde comfort
In de zomer rijd ik wel origineel maar in de winter zoek ik toch wat meer beschutting
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien ook aangeven welke lichaamslengte je hebt, dan kan WernerB jou ervaringen beter duiden voor zijn situatie & gewenste comfort.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Inspector Gadget schreef:Misschien ook aangeven welke lichaamslengte je hebt, dan kan WernerB jou ervaringen beter duiden voor zijn situatie & gewenste comfort.
Dank je wel voor de alertheid! _004
Inderdaad is het plezierig als rijders aangeven welke lengte zij hebben en met welke ruit zij (met die lengte) goede resultaten boeken.
Voorts wil ik graag weten in hoeverre de ruit het stuurgedrag (negatief) beinvloed. Ik denk dan bijvoorbeeld aan: zijwindgevoeligheid en gevoeligheid bij het passeren vrachtwagens.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ga de ruit er aankomend weekend opzetten, en dan zal ik ook even 2 x hetzelfde rondje rijden om het stuurgedrag te vergelijken (1 x met het originele scherm, en dan eens het rondje met de zTechnik)
Ben zelf 186, standaard zadel in middenstand, helm is een Schubert
Ben wel tevreden over het originele scherm, maar erg verwend geraakt door het 68cm Nedplex op de 1100RT en wil nu eens zien of ik datzelfde comfort terug kan krijgen, mij gaat het nm voornamelijk om het geluid
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik rij met de oude V-stream van WernerB op mijn -1200-. Ben 1,86 m en heb het zadel in de hoogste stand. Het comfort is voor mij voldoende, maar haalt het niet bij de V-stream op de -1100-. Dit ligt niet alleen aan de wind/turbulentie, maar ook aan het feit dat (naar mijn mening) de -1200- motorisch veel luidruchtiger is dan de -1100-. Daarom rij ik tegenwoordig vrijwel altijd met gehoorbescherming, terwijl dat bij m'n vorige motor niet nodig was.

Wel mijdt ik bij voorkeur snelwegen. De turbulentie van de vierwieligen rukt behoorlijk aan de ruit.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ciske »

Hallo Werner,

Op mijn RT zit ik achter de 2010 ruit met een opzet stukje van Puig.
Het Puig opzet spoilertje is de versie waarvoor gaten (4x) geboord moeten in de ruit (dus ook hiermee heb je enige keuze qua montage hoogte) en kan vervolgens als gevolg van de scharnieren waarmee het bevestigd is in allerlei standen worden gezet.
Deze oplossing is voor mij bijna perfect! (Alleen bij regen moet mijn vizier bijna dicht.) Met mijn lengte van 189 en het verhoogde zadel van Kahedo in de hoogste stand kan ik immer (ook bij 200+) zonder problemen (inwaai of turbulenties) met open vizier rijden. En dat terwijl ik (dat was ook mijn vereiste) over het spoilertje heen kijk. De ruit staat bij mij dan nog lang niet in de hoogste stand, ongeveer iets boven het midden van de hoogteverstelling. Voor wat de rijeigenschappen betreft heb ik geen wijzigingen kunnen ontdekken.

Kortom, voor mij een prima oplossing voor veel minder geld vergeleken met allerlei niet OEM ruiten die ik -net als jij- veels te groot vind qua formaat.

Ik wens je succes toe in je speurtocht naar de juiste oplossing!

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Echter, een 2010 1200RT is aan de voorkant c.q qua wind & turbulentie geen echt goed vergelijk met de voorgaande modeljaren in mijn optiek, de neus is gewijzigd.

Misschien dat je het Puig artikelnummer kunt aangeven want Puig heeft vooralsnog geen specifieke oplossingen voor de 1200RT benoemd, zover ik heb kunnen vinden.

Naast Puig kan je overigens ook kijken naar MRA, bijvoorbeeld hun X-Creen;
Die kan je ook, net als Puig, helemaal verstellen.
En is, net als Puig, verkrijgbaar in ook een klem-versie. (en boren)
Zelfs een plak-versie.
Let op: bij een rondere/gebogen bovenkant windscherm kan het zijn dat je andere versie moet hebben.
$_12.JPG
https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... ields.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ciske »

Ik weet niet meer welk type (nummer of naam) ik heb gekocht van Puig. De versie van MRA (zoals op de bovenstaande foto) heb ik overwogen maar viel vanwege het verdikte randje af. Dit randje rondom de spoiler geeft nogal wat optische vervorming die, hoewel ik over het spoilertje heen kijk, mij stoort. Ik kan me voorstellen dat er mensen bestaan die daar anders over denken....!
Vanwege dezelfde reden heb ik niet gekozen voor zo'n exemplaar met opzetklemmen. Ook dat geeft meer optische vervuiling dan nodig is in je bijna directe gezichtsveld. Wel heb ik een proefrit gemaakt met zo'n ""Opgeklemd" spoilertje om het effect daarvan te ervaren. Het moge duidelijk zijn dat het effect mij goed beviel want daarna heb ik de boormachine ingezet om mijn ruit van 4 gaten te voorzien! Overigens is dat boren in het scherm een uiterst nauwkeurig uit te voeren klusje, immers een gat op de niet exact juiste plaats laat zich onmogelijk corrigeren.

Overigens, het MRA spoilertje op de foto is mijns inziens meer een optie om de bestaande ruit te verhogen/verlengen terwijl het Puig spoilertje welk ik gebruik de ruit ongeveer 5 cm hoger maakt. Het Puig spoilertje staat -zo goed als- loodrecht op de OEM-ruit en is dus kennelijk in staat de luchtstroom over mij heen te geleiden. Ik heb er overigens geen idee van wat het effect van mijn spoilertje is voor een duo.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste Arno, Nico, Rob en Ciske,
Dank voor jullie reacties.
Het Z-Technik scherm, wat Nico van mij heeft overgenomen, was op mijn RT domweg te laag. (of ik gewoon te lang..... :lol: ).
Op de 1100rt was het Z-Technik-scherm prima op zijn/haar taak berekend en je reed ermee in een oase van stilte en rust, zonder dat het stuurgedrag beinvloed werd. Ik denk er geregeld met heimwee aan terug.

Ik heb ervaring met een opzetruitje op mijn OEM-scherm. Was van MDA, dacht ik. Kon me ook niet geheel overtuigen! Ik denk dat telkenmale mijn lengte roet in het eten gooit.
Vooralsnog bevalt de Nedplex goed. Met de knik (zoals reeds eerder gemeld) valt te leven.
Toch heb ik ook al even scheef gekeken naar een MDI-scherm wat gebaseerd is op het OEM-scherm, maar aan de zijkanten 3 cm breder is. Ook is de hoogte toegenomen tot 68 cm. Is ook niet heel erg duur. € 168,- naar ik me kan herinneren.
Tja, en dan het AeroFlow scherm. Lijkt me zeer doeltreffend, maar ook razend duur. Ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen ermee van onze InspectoRT!

Mochten er nog meer enthousiastelingen zijn met mijn lengte, ik houd me aanbevolen voor alle tips/adviezen. :)
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de Aeroflow is razend duur omdat er geen handelaar in NL, laat staan EU is, en je dus zelf direct bij hen moet aanschaffen.
Let wel, het is niet alleen de windscherm maar ook de deflector aan de binnenzijde die naar verluid zou moeten helpen;
(en die er in principe bij zit c.q bijbesteld kan worden)

In dit voorbeeld lichtgrijs aangegeven maar in de praktijk wel anders van kleuren;
$_12.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rendl
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2011, 18:54
Type: R1200RT
Bijz: nog niets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door rendl »

Hoi, ik was afgelopen weekeind in Terneuzen bij Nedplex en heb proef gereden met verschillende ruiten. zelf ben ik 1.92 m en heb uiteindelijk de 72 cm ruit gekocht. Voor de toekomst zal het lastig worden om nog nedplex ruiten te kopen , nedplex stopt met het produceren van de ruiten. Er waren nog ca 6 ruiten in verschillende lengte o.a de 68 cm en nog een gebruikte 72 cm . Zelf heb ik op mijn 1100 RT ca 8 jaar met een nedplex ruit gereden en ik was zeer tevreden, door de knik in de nieuwe ruit is het wel wennen, maar ik hoor nu het geluid van de motor en ik kan mijn schuberth systeem helm open laten en nog erbij genieten van de radio. Ik ben weer blij en kan nu weer kilometers vreden. Big RT Smile
.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door WernerB »

rendl schreef:Hoi, ik was afgelopen weekeind in Terneuzen bij Nedplex en heb proef gereden met verschillende ruiten. zelf ben ik 1.92 m en heb uiteindelijk de 72 cm ruit gekocht. Voor de toekomst zal het lastig worden om nog nedplex ruiten te kopen , nedplex stopt met het produceren van de ruiten. Er waren nog ca 6 ruiten in verschillende lengte o.a de 68 cm en nog een gebruikte 72 cm . Zelf heb ik op mijn 1100 RT ca 8 jaar met een nedplex ruit gereden en ik was zeer tevreden, door de knik in de nieuwe ruit is het wel wennen, maar ik hoor nu het geluid van de motor en ik kan mijn schuberth systeem helm open laten en nog erbij genieten van de radio. Ik ben weer blij en kan nu weer kilometers vreden. Big RT Smile
.
Ben het helemaal met je eens:
Op de 1100rt is zowel Nedplex als Z-Technik, een zaligheid!
Zelf ben ik geen groot voorstander van ruiten groter dan 68 cm, omdat de windgevoeligheid dan wel erg toeneemt en het stuurgedrag nadelig wordt beinvloed. Maar ook hier geven persoonlijke voorkeuren de doorslag.

Ik blijf zoekende....... _001
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ArnoR »

Vandaag gereden met de Z Technik, heerlijk, ik hoor de motor weer,kan met open vizier rijden indien gewenst, en met de ruit in de laagste stand een solide luchtsroom, geen turbulentie
Gevoelsmatig ook geen negatieve effecten op de wegligging, maar niet harder gereden dan 140

Maw een perfect winterscherm, want enig negatieve opmerking is de mogelijke warmte tijdens rijden in warm weer

Ps motor was net afgesteld door Motoport Goes, maar ik twijfel nu of dat wel goed is gebeurt :-)
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Voor het warme weer is er ook een oplossing; ;)
(een zogenoemde sport-ruit. Of je moet ff creatief gaan zijn met je oude OEM ruit en een zaag)
ISOTTA SC940.jpg
DSC_3242_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door ArnoR »

Nee de oem ruit word mijn zomerscherm en deze ZTechnik mijn winterscherm, maar eerst nog even een paar weken proberen
Omwisselen is tenslotte zo gebeurt Big RT Smile
Vind het gewoon fijn dat ik de optie heb
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Dingeman »

Inspector Gadget schreef:PS: Voor het warme weer is er ook een oplossing; ;)
(een zogenoemde sport-ruit. Of je moet ff creatief gaan zijn met je oude OEM ruit en een zaag)
ISOTTA SC940.jpg
DSC_3242_1.jpg
Welk merk zadel(s) is er gemonteerd op deze motor?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dingeman schreef:Welk merk zadel(s) is er gemonteerd op deze motor?
Geen flauw idee. _001 Sorry! :cry:
Inspector Gadget

Re: Ruit r1200rt/2006 vs ruit r1200rt/2010

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inspector Gadget schreef:
Dingeman schreef:Welk merk zadel(s) is er gemonteerd op deze motor?
Geen flauw idee. _001 Sorry! :cry:
/Edit: navraag gedaan bij de vorige eigenaar;
Het zadel op de getoonde foto is naar verluid van Wunderlich, in OEM gemaakt door Kadedo, degene die wel meer onderdelen maakte en maakt voor o.a. BMW en (o.a) ook Touratech. Het zadel meegegaan met de inruil toentertijd. Ondertussen al weer een paar jaar geleden onderhand.

Terug on-topic. :lol:
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”