bmw navigator II

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik kan voor weinig van iemand de BMW navigator II overnemen. Nu is mijn vraag, is dit een fijne navigatie voor op mijn K1200LT. En kan je hier ook routes opzetten via de PC?

Is er iemand hier die mij hiermee kan helpen?

Gr. Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De BMW Navigator II is echt wel een heel oud beestje! Uit produktie sinds 2006 of zo.
Ik weet niet wat jij "weinig" vindt, maar voor mij zou die dan bijna gratis moeten zijn!

Als ik mij niet vergis is de Navigator II gebaseerd op de Garmin SP2620. Beperkt geheugen, beperkte processor. Als je alleen in NL of de Benelux rondrijdt, kan je met een geheugenkaart (Compact Flash) nog wel met OpenStreetMaps een recente digitale kaart kunnen gebruiken, maar meer wordt al moeilijk.
En jazeker kan je er met de PC routes op zetten. Je hebt daarvoor Garmin Mapsource nodig (is in principe meegeleverd). Dit programma wordt niet meer ondersteund door Garmin, is vervangen door het modernere Basecamp (ik weet niet of dit programma werkt met de Navigator II...).

Als je het toch wil proberen, let er dan op dat alles erbij zit: motorsteun met extra knoppen, alle CD's en registratiebriefjes. En wees voorbereid op aardig wat puzzelen om alles aan de praat te krijgen....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

PaPinkelman schreef:De BMW Navigator II is echt wel een heel oud beestje! Uit produktie sinds 2006 of zo.
Ik weet niet wat jij "weinig" vindt, maar voor mij zou die dan bijna gratis moeten zijn!

Als ik mij niet vergis is de Navigator II gebaseerd op de Garmin SP2620. Beperkt geheugen, beperkte processor. Als je alleen in NL of de Benelux rondrijdt, kan je met een geheugenkaart (Compact Flash) nog wel met OpenStreetMaps een recente digitale kaart kunnen gebruiken, maar meer wordt al moeilijk.
En jazeker kan je er met de PC routes op zetten. Je hebt daarvoor Garmin Mapsource nodig (is in principe meegeleverd). Dit programma wordt niet meer ondersteund door Garmin, is vervangen door het modernere Basecamp (ik weet niet of dit programma werkt met de Navigator II...).

Als je het toch wil proberen, let er dan op dat alles erbij zit: motorsteun met extra knoppen, alle CD's en registratiebriefjes. En wees voorbereid op aardig wat puzzelen om alles aan de praat te krijgen....
Dank je wel Papinkelman, ga vanavond kijken, dus kan ik hier rekening mee houden.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Toch de goede man maar ff gemaild dat ik er maar vanaf zie
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Heeft iemand een goede navi liggen die wel gewoon goed werkt voor niet teveel pietermannen?
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Jeroen
2023
2023
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 dec 2015, 18:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Moto Guzzi Stelvio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door Jeroen »

Hoi,


Ik heb een BMW navigator 3 liggen mag je van mij hebben ben nu in het bezit van een TOM TOM 400 Big RT Smile

Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

wordt die nog wel ondersteund Jeroen? En heeft deze wel genoeg geheugen voor routes in te laden via je pc?
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ook dit toestel is alweer een jaar of 10 oud, dus ondersteuning zal niet meer gegeven worden. Is wel een moderner toestel dan de Nav II, geheugen voor routes is ruim zat (max. 50 routes), daar zal het niet aan liggen. De vraag is ook hier of het geheugen voor kaartmateriaal voldoende is. Ik heb berichten gezien dat voor dit toestel zgn. Lifetime updates beschikbaar zijn. Misschien dat de huidige eigenaar dit al heeft aangeschaft?

Ik zou je toch willen adviseren niet voor 'goedkoop' te gaan, maar voor iets waar je lang(er) plezier van hebt. Welk toestel je ook koopt, je zal wat tijd moeten investeren om het je 'eigen' te maken. Bedenk dan goed waar je het toestel voor wilt gebruiken: alleen A naar B of ook uitgezette routes? Wil je ook de routes zelf maken of vertrouw je op anderen? etc.
Goedkope toestellen zijn al gauw een jaar of 10 oud. Electronica en software ontwikkeling hebben in die tijd niet stilgestaan, integendeel...
Kijk ook eens hier: http://www.mrgps.nl/tips-bij-aanschaf-v ... ands-zumo/
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Zelf heb ik een navigator III plus. Dat komt overeen met de 2820. Deze heeft Bluetooth. Ooit op marktplaats gekocht voor minder dan 100 euro, met lifetime maps. Er zit een cradle bij met drukknoppen die best handig werken.
Het is een wat groter apparaat dan de moderne apparaten, maar berekenen gaat redelijk snel.
Telefoneren etc werkt ook prima.
Geheugen is 2GB vast en dat is inmiddels te weinig voor kaarten van heel Europa.
Een groot deel van west Europa past er echter wel op.
Ondanks dat het een wat ouder apparaat is, is er nog wel plezier aan te beleven.
doov650

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door doov650 »

Kom op mensen. In de digitale wereld is 10 jaar gelijk aan een eeuw in de analoge.
Een nav 2 of 3 is echt niet van deze tijd. Om daar nu nog aan te beginnen? Kweenie hoor.
Je schroeft toch ook geen diagonaal banden meer onder je fiets?
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik rijd hoofdzakelijk in Nederland en belgië, daarbij krijg ik dan meestal via mail routes aangeleverd voor meestal Noord-Brabant die ik dan in de navi in wil laden. Ik hoef dus geen state of the art navi. Hij hoeft alleen maar te doen wat hij moet doen. Bellen / muziek luisteren. Dat hoefthij helemaal niet te kunnen.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Inspector Gadget

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De BMW Navigator III/Garmin 2820 is in mijn optiek nog een prima apparaat, daarom heb ik de mijne nog altijd behouden.

Maar zelfs de BMW Navigator II is bruikbaar, je kunt tot 2Gb compact flash kaart plaatsen. (4Gb is ook zelfs te plaatsen maar maximaal tot 2Gb te gebruiken omdat er een limiet is in maximale route-kaart grootte, namelijk 2Gb).
Maar het is inderdaad niet de snelste navigatie.
En dat ga je vooral merken als je per ongeluk van je geplande route afwijkt en het apparaat de route gaat lopen herberekenen.
Parkeer dan ff de motor, bij wijze van spreken. ;)
Maar MrGPS adviseert softe punten én automatische herbereken uit te zetten. Dus dat probleem is dan ook opgelost. :lol:

Wat ik persoonlijk heel erg handig ervaar, zijn de extra (fysieke) bedieningsknoppen.
Want met alle respect, software-matige bedieningsknoppen op een touchscreen is niet altijd even gebruikersvriendelijk.

En mijn Garmin 2820 heeft de beroemde WayPoint Perfect Cradle, een top-combinatie in mijn optiek.

Het voordeel van de BMW Navigator II is dat je het geheugen gemakkelijk(er) kunt vervangen.
Want flash-geheugen zal na verloop van tijd door de techniek en gebruik, steeds trager en trager worden.
Dat heb je meestal niet in de gaten, overigens.

Je kunt dergelijke apparaten ook gebruiken met BaseCamp, indien nodig.
Garmin maakt gebruik van een zogenoemde plugin om te communiceren met de apparaten.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Inspector Gadget schreef:De BMW Navigator III/Garmin 2820 is in mijn optiek nog een prima apparaat, daarom heb ik de mijne nog altijd behouden.
Helemaal mee eens! Ik heb mijn BMW NAV III & BMW Cradle al jaren naar volle tevredenheid op mijn brommert zitten _004 .
Optisch uiteraard behoorlijk gedateerd, maar man wat een gebruikersgemak; links en rechts van die lekkere grote robuuste knoppen, geen gemier via een touchscreen scherm (alhoewel het wél kan), nog altijd met de nieuwste kaarten up te daten en het belangrijkste....hij doet het altijd! Heb in het verleden al menig toer-voorrijder uit de penarie mogen helpen omdat zijn "state of the art navigatie" er de brui aan gaf.
Laatst gewijzigd door Berrybeer op 20 jul 2016, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de BMW Navigator III/Garmin 2820 is echt het juweeltje in die familie.
Én er staan een paar op marktplatz.
Mét de voorgenoemde Waypoint Perfect Cradle. _004 :idea:
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Zondag met Jeroen afgesproken. Ik neem zijn Navigator III over. Zelf een voetje maken en het komt goed. Hoeft ik geen craddle voor mijn gsm meer te hebben, blijft deze gewoon in mijn zak zitten.

Top Jeroen, tot Zondag
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Jeroen
2023
2023
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 dec 2015, 18:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Moto Guzzi Stelvio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door Jeroen »

Hein,

De orginele cradel zit er bij je hebt dan wel een erg grote zak nodig :)

tot zondag


Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bmw navigator II

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Top, Jeroen. Heb 3 grote koffers. Moet genoeg zijn Big RT Smile
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”