Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een rode 1200RT uit 2006. Bevalt prima maar ik zit te stoeien met de het geluid en de turbulentie van de ruit. Met een lengte van 1.98 (binnenbeenmaat is 96 cm als ik het goed herinner) heb ik een behoorlijke ruit nodig, ik vind het niet erg om er door heen te kijken zodat het ook lekker rustig aan mijn hoofd is.
Ik heb al proefgereden met de langste ruit van Z-technik maar dat was het net niet. Nu heb ik inmiddels al wat gelezen over Aeroflow en dat lijkt me een behoorlijke oplossing omdat dit ontwerp dichter naar de rijder toekomt en er drie speciale wind-deflectors bijkomen.
Probleem is echter dat ik geen dealer in Europa kan vinden en ook reviews zijn maar mondjesmaat terug te vinden in het grote internet.
Iemand ervaringen hiermee of tips voor andere merken qua ruiten?

Alvast dank, Bart
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die Aeroflow is inderdaad niet te koop in de EU, je zult het in de US moeten bestellen of eBai in de gaten houden.
Maar dan kom je qua kosten nog altijd behoorlijk hoog uit.
Ik kan nog niets zeggen over de Aeroflow, heb er nog niet mee kunnen rijden.

Je zou ook eens de Wunderlich windscherm moeten uitproberen;
http://www.wunderlich.de/shop/en/marath ... 001-1.html

Helaas is een ruit, net als een zadel, heel persoonlijk.

Hou er ook rekening mee dat de voorkant van de 1200RT nogal meer windgevoelige gaat worden naar mate de ruit groter/hoger/breder is.

Als een ruit net niet is, zou je ook additioneel een wind-deflector daar weer bovenop kunnen overwegen;
http://www.wunderlich.de/shop/en/screen ... 001-1.html
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Markus »

Zelf ben ik 1.90 m en rij ik met een ztechnik en comfort zadel van BMW. Dit in combinatie met verlaagde voetsteunen is ideaal en uit de wind zitten, zomers zelfs te warm.
Met het zadel zit je wat lager dan het normale zadel op de laagste stand waardoor je makkelijker uit de wind zit!
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Ik denk dat ik eens voor de voetsteunverlagers ga. Die heb ik nog een paar liggen van mijn R1100RT uit lang vervlogen tijden. Kijken wat dat doet in combinatie met mijn zadel in de laagste stand en de grootste Z-technik ruit. Toch nog een keer naar Ravenstein toe voor een proefrit.

Een deflector heb ik overwogen maar op de een of andere manier kijk ik dan naar dat aluminium blokje voor mijn gevoel.
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bart BeemeRT schreef:Een deflector heb ik overwogen maar op de een of andere manier kijk ik dan naar dat aluminium blokje voor mijn gevoel.
Herkenbaar, krek dezelfde overweging.

Maar er zijn ook andere soorten van deflectors die dat "in je snufferd" niet hebben;

Bijvoorbeeld die van MRA;
https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... ields.html

Of de Laminar Lip;
http://www.laminarlip.com/r1200rt.php
Gebruikersavatar
Harryharhar
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2014, 00:04
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Harryharhar »

Dag Bart, ik rijd een 2009 1200 RT met een 65 cm ruit van Cee Baily's, eigen lengte is 1.89 cm. Ben woonachtig in het midden van het land. Mijn ruit mag je wel eens uitproberen. Bye, Harryharhar
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Kijk ook eens bij Nedplex in Terneuzen:

http://www.nedplex.fr/r-1200-rt,us,3,1.cfm

Zij hebben diverse ruiten van eigen merk en deze bevallen over het algemeen erg goed. Je mag ook een paar dagen proefrijden met een ruit geloof ik.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Dank voor alle suggesties tot zover. Ik ben via een site tegen een tweedehands Nedplex van 72 cm aangelopen voor 'weinig'. Inmiddels besteld en ik hoop hem komende week te ontvangen en te monteren. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Nog wel een vervolgvraagje: ik lees/hoor ook dat het verstandig is om de bovenste steunen te vervangen omdat deze bij niet OEM ruiten makkelijk zouden breken. Nu zie ik dat je in Nederland aluminum (CNC?) gefreesde exemplaren kunt kopen maar in de US verkopen ze tegen ongeveer gelijke prijs exemplaren van roestvrij staal. Is de stalen uitvoering te prefereren boven een aluminium exemplaar?
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb bewust gekozen voor de RVS versie (heb gelijk ook het onderste setje besteld) maar aluminium is wat goedkoper qua materiaal.
En volgens mij is aluminium wat meer buigzaam, RVS is keihard. Wat een voor- en een nadeel kan zijn.
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Mag ik vragen waar je de set hebt besteld? Op boxer-upgrades.webs.com kan ik alleen de bovenste brackets bestellen.
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt ze onderanderen ook vinden bij;
http://www.beemerboneyard.com

Om precies te zijn, deze;
http://www.beemerboneyard.com/r12rtshldarms.html
en
http://www.beemerboneyard.com/r12rtshldarmsl.html

De originele ontwikkelaar is "10OVR" (Tim).
Gebruikersavatar
FredBurgmans
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 sep 2010, 23:45
Type: R1200RT/LC
Bijz: Carbon schwarz metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

Bart BeemeRT schreef:Dank voor alle suggesties tot zover. Ik ben via een site tegen een tweedehands Nedplex van 72 cm aangelopen voor 'weinig'. Inmiddels besteld en ik hoop hem komende week te ontvangen en te monteren. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Nog wel een vervolgvraagje: ik lees/hoor ook dat het verstandig is om de bovenste steunen te vervangen omdat deze bij niet OEM ruiten makkelijk zouden breken. Nu zie ik dat je in Nederland aluminum (CNC?) gefreesde exemplaren kunt kopen maar in de US verkopen ze tegen ongeveer gelijke prijs exemplaren van roestvrij staal. Is de stalen uitvoering te prefereren boven een aluminium exemplaar?
Als ik jou was zou ik gaan voor de gefreesde alu uitvoering, de mijne (ongebruikt) staan te koop ;)
KLIKKERDEKLIK
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Dank voor het aanbod van de aluminium set maar inmiddels is de roestvrij stalen variant onderweg vanuit Roemenie.

Ik heb de NedPlex van 72 cm inmiddels gemonteerd en het wind-geruis is echt substantieel minder. De flip-up in de ruit werkt met mijn lengte (1.98) toch wel goed, ik voel de wind duidelijk over mijn helm gaan in plaats van recht op de helm en in mijn snufferd. Wat ik nog niet echt goed heb kunnen vaststellen is of de wind over me heen gaat en dan achter op mijn rug 'terugslaat'.
Ook op de hoogste stand kijk ik over de ruit heen en voor mij persoonlijk had ik graag door de ruit gekeken omdat dat dan echt helemaal geen wind tot gevolg heeft. Wat af en toe ook erg lekker is :D
Daarom ga ik morgen mijn woon-werk ritje maken met mijn zadel in de lage stand om te kijken of dat nog specifieke voor/nadelen oplevert.
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Markus »

Bart BeemeRT schreef:Dank voor het aanbod van de aluminium set maar inmiddels is de roestvrij stalen variant onderweg vanuit Roemenie.

Ik heb de NedPlex van 72 cm inmiddels gemonteerd en het wind-geruis is echt substantieel minder. De flip-up in de ruit werkt met mijn lengte (1.98) toch wel goed, ik voel de wind duidelijk over mijn helm gaan in plaats van recht op de helm en in mijn snufferd. Wat ik nog niet echt goed heb kunnen vaststellen is of de wind over me heen gaat en dan achter op mijn rug 'terugslaat'.
Ook op de hoogste stand kijk ik over de ruit heen en voor mij persoonlijk had ik graag door de ruit gekeken omdat dat dan echt helemaal geen wind tot gevolg heeft. Wat af en toe ook erg lekker is :D
Daarom ga ik morgen mijn woon-werk ritje maken met mijn zadel in de lage stand om te kijken of dat nog specifieke voor/nadelen oplevert.
Sterkte met de heupen dan morgen ;)
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Nu een paar dagen in de laagste stand mijn woon-werk gedaan en voor zo'n kort afstandje is dat nog wel te doen. Toch merk ik wel dat de kleinere kniehoek (zo'n 3 graden volgens http://cycle-ergo.com/) niet optimaal is. Bovendien merk ik dat de wind om mijn romp gaat waardoor het achter op mijn rugpand terugslaat en ik het daar als wat kouder ervaar.

Ook nu zit ik nog wel een stuk(je) in de wind. Ik ga daarom nog eens kijken of een opzetruitje waar de Inspector het al over had nog bijdraagt aan een verdere vermindering daarvan.
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op MartkPlatz staat er momenteel een dergelijke opzet-ruitje te koop, ff zoeken op "Ruitverhoger Wunderlich" (advertentie m1149953562)

Maar je zou eventueel ook kunnen overwegen, als je handig & voorzichtig bent etc, 2x extra gaten links en rechts onderin het windscherm te boren zodat je het windscherm hoger kunt monteren. Dat is al snel ettelijke centimeters hoger.

Zie ook deze draadjes;
viewtopic.php?f=36&t=11742
en
viewtopic.php?f=36&t=11970
Gebruikersavatar
Bart BeemeRT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2017, 13:23
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Omgeving Den Bosch

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Bart BeemeRT »

Marktplaats gaat soms heel snel, de Wunderlich verhoger was helaas niet meer terug te vinden. Ik ben met een Puig opzetschermpje gaan rijden en dat beviel me dusdanig goed dat er nu eentje permanent op mijn NedPlex zit gemonteerd.
Met name op de snelweg heb ik nu een aangename rust om mijn helm, zelfs met 140 kan ik mijn vizier openzetten en blijft het windlawaai alleszins binnen de perken. Nu nog mijn brackets uit Roemenie monteren en dan ben ik klaar voor heel veel fijne kilometers op mijn R1200RT. Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Ruit R1200 RT bij een lengte van 1.98

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bart BeemeRT schreef:Marktplaats gaat soms heel snel, de Wunderlich verhoger was helaas niet meer terug te vinden....
Voor de meelezers dan; ;)
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/ac ... rlich.html
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”