Ik schrik een beetje........
- Leendert62
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11 mei 2017, 13:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Veendam
Ik schrik een beetje........
Zoals in mijn voorstelrondje al heb aangegeven, ben ik nog zoekende welke type RT het beste bij past, de 1150 of 1200RT
Nu ik zo wat rond lees op dit forum, kom ik veel meldingen tegen m.b.t. ABS-problemen en de bijbehorende, behoorlijk prijzige, reparatie.
Ik schrik hier toch wel behoorlijk van.
Dat er eens een probleempje is met de motor, vind ik geen probleem.
Maar ik krijg een beetje het gevoel dat het ABS-probleem een "financiële tijdbom" is, waar ik echt niet op zit te wachten, en ik wel een beetje begin te twijfelen of ik een goede keuze ga maken.
Als dit een specifiek 1150 probleem is (en dus niet geldt voor de 1200) ben ik wel een stukje verder in mijn beslissingstocht..
Of kijk ik echt te somber naar dit probleem?
Heel graag hoor ik jullie mening hierin.
Nu ik zo wat rond lees op dit forum, kom ik veel meldingen tegen m.b.t. ABS-problemen en de bijbehorende, behoorlijk prijzige, reparatie.
Ik schrik hier toch wel behoorlijk van.
Dat er eens een probleempje is met de motor, vind ik geen probleem.
Maar ik krijg een beetje het gevoel dat het ABS-probleem een "financiële tijdbom" is, waar ik echt niet op zit te wachten, en ik wel een beetje begin te twijfelen of ik een goede keuze ga maken.
Als dit een specifiek 1150 probleem is (en dus niet geldt voor de 1200) ben ik wel een stukje verder in mijn beslissingstocht..
Of kijk ik echt te somber naar dit probleem?
Heel graag hoor ik jullie mening hierin.
- R1150RT
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 18:11
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geraardsbergen
Re: Ik schrik een beetje........
Geen probleem mee met mijn R1150RT.Leendert62 schreef:Zoals in mijn voorstelrondje al heb aangegeven, ben ik nog zoekende welke type RT het beste bij past, de 1150 of 1200RT
Nu ik zo wat rond lees op dit forum, kom ik veel meldingen tegen m.b.t. ABS-problemen en de bijbehorende, behoorlijk prijzige, reparatie.
Ik schrik hier toch wel behoorlijk van.
Dat er eens een probleempje is met de motor, vind ik geen probleem.
Maar ik krijg een beetje het gevoel dat het ABS-probleem een "financiële tijdbom" is, waar ik echt niet op zit te wachten, en ik wel een beetje begin te twijfelen of ik een goede keuze ga maken.
Als dit een specifiek 1150 probleem is (en dus niet geldt voor de 1200) ben ik wel een stukje verder in mijn beslissingstocht..
Of kijk ik echt te somber naar dit probleem?
Heel graag hoor ik jullie mening hierin.
Mvg
Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ik schrik een beetje........
Laat je niet bang maken maar ...: ik meen dat modeljaar 2007 de laatste is waar dat ding in zit, van modeljaar 2008 dus niet meer. Onze R1200RT broeders kunnen dit ongetwijfeld verder specificeren.
Zelf heb ik inmiddels ruim 230.000 km op twee R1150RT's gereden en nog nooit een probleem gehad ....., zie de Poll.
Zelf heb ik inmiddels ruim 230.000 km op twee R1150RT's gereden en nog nooit een probleem gehad ....., zie de Poll.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Ik schrik een beetje........
Het is relatief;
Het is een gevoelig onderdeel welke nauwgezet onderhoud vergt.
En dat is niet alleen tijdig (minimaal 1x jaar) de remvloeistof volledig vervangen en het systeem doorspoelen maar het ook in de gaten houden van de remleidingen. Aangezien remvloeistof sterk hygroscopisch (= trekt gemakkelijk vocht/water aan) is welke roest kan vormen in de minuscule kanalen van de ABS pomp zelf, remvloeistof agressief is en dus de (rubberen) remleidingen aangetast kunnen worden en dus ook tijdig vervangen moeten worden, de accu ten alle tijden fris-en-fruitig moet zijn want het systeem vergt nogal wat stroom en anders krijg je storingsmeldingen, de sensoren op het wiel goed schoon moeten zijn (komt wel eens voor dat die redelijk aangekoekt zijn), en zo voort.
En de crux is dat als het onderhoud "met de Franse slag" gedaan is, lees, systeem alleen maar bijvullen in plaats van doorspoelen en volledig de remvloeistof vervangen, het risico bestaat op de vaak aangehaalde storingen.
Een mogelijke oplossing is een 1200RT van tenminste bouwjaar 2007 of jonger, daarin zit dat systeem niet meer.
En de mensch op sociale media, zoals het , zal eerder genegen zijn minder-positieve ervaringen te posten dan alleen maar positieve ervaringen, anders wordt het een "saaie boel", denk ik zo. En het forum is er ook om elkander te helpen, ook in de moeilijke tijden, ervaringen et cetera. Althans, zo denk ik er over.
Er zullen ook heel veel leden zijn die nog nooit problemen gehad hebben met dat systeem.
Het is een gevoelig onderdeel welke nauwgezet onderhoud vergt.
En dat is niet alleen tijdig (minimaal 1x jaar) de remvloeistof volledig vervangen en het systeem doorspoelen maar het ook in de gaten houden van de remleidingen. Aangezien remvloeistof sterk hygroscopisch (= trekt gemakkelijk vocht/water aan) is welke roest kan vormen in de minuscule kanalen van de ABS pomp zelf, remvloeistof agressief is en dus de (rubberen) remleidingen aangetast kunnen worden en dus ook tijdig vervangen moeten worden, de accu ten alle tijden fris-en-fruitig moet zijn want het systeem vergt nogal wat stroom en anders krijg je storingsmeldingen, de sensoren op het wiel goed schoon moeten zijn (komt wel eens voor dat die redelijk aangekoekt zijn), en zo voort.
En de crux is dat als het onderhoud "met de Franse slag" gedaan is, lees, systeem alleen maar bijvullen in plaats van doorspoelen en volledig de remvloeistof vervangen, het risico bestaat op de vaak aangehaalde storingen.
Een mogelijke oplossing is een 1200RT van tenminste bouwjaar 2007 of jonger, daarin zit dat systeem niet meer.
En de mensch op sociale media, zoals het , zal eerder genegen zijn minder-positieve ervaringen te posten dan alleen maar positieve ervaringen, anders wordt het een "saaie boel", denk ik zo. En het forum is er ook om elkander te helpen, ook in de moeilijke tijden, ervaringen et cetera. Althans, zo denk ik er over.
Er zullen ook heel veel leden zijn die nog nooit problemen gehad hebben met dat systeem.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Ik schrik een beetje........
.. zoals Rob al zegt, ga niet alleen af op die "paar" (ja meer als een paar)die problemen hebben. Want er rijden er duizenden van rond zonder problemen Ik had met mijn R1100RT met 175000 km ook nergens last van. Ik liet hem wel regelmatig onderhouden
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Ik schrik een beetje........
In fora zoals deze worden meestal veel/alleen maar problemen besproken. Daardoor kan de indruk gewekt worden dat een bepaald type heel veel problemen kent. De mensen die al jaren probleemloos rondrijden, hoor je meestal niet....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ik schrik een beetje........
Ben ik ff blij dat ik het wel gezegd heb , maar inhoudelijk heb je helemaal gelijk!PaPinkelman schreef:In fora zoals deze worden meestal veel/alleen maar problemen besproken. Daardoor kan de indruk gewekt worden dat een bepaald type heel veel problemen kent. De mensen die al jaren probleemloos rondrijden, hoor je meestal niet....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Ik schrik een beetje........
Mijn R 1150 RT is van 2003 heb het systeem tot nu toe 3 maal gespoeld nog nooit problemen gehad.Leendert62 schreef:Zoals in mijn voorstelrondje al heb aangegeven, ben ik nog zoekende welke type RT het beste bij past, de 1150 of 1200RT
Nu ik zo wat rond lees op dit forum, kom ik veel meldingen tegen m.b.t. ABS-problemen en de bijbehorende, behoorlijk prijzige, reparatie.
Ik schrik hier toch wel behoorlijk van.
Dat er eens een probleempje is met de motor, vind ik geen probleem.
Maar ik krijg een beetje het gevoel dat het ABS-probleem een "financiële tijdbom" is, waar ik echt niet op zit te wachten, en ik wel een beetje begin te twijfelen of ik een goede keuze ga maken.
Als dit een specifiek 1150 probleem is (en dus niet geldt voor de 1200) ben ik wel een stukje verder in mijn beslissingstocht..
Of kijk ik echt te somber naar dit probleem?
Heel graag hoor ik jullie mening hierin.
Succes Kees.
Kees BMW
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Ik schrik een beetje........
Check nog eentje, ik heb een gehad en nu weer een , nog geen enkele keer problemen gehad met de ABS... De sleutel is (denk ik) goede onderhoud uitvoeren :).
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
- Type: R1150RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: hoogeveen
Re: Ik schrik een beetje........
Ik heb een 1150rt gehad waar het probleem met abs in zat. Ik heb de abs eraf gehaald. Kosten NULL euro. Je hebt dan veel meer gevoel tijdens het remmen. Nu heb ik een 1150gsa waar de abs al 210000 op zit zonder problemen. Goed onderhoud is een must, dan houden ze het wel vol.
Hartelijke groeten van SM-G935F aan alle forumleden
Hartelijke groeten van SM-G935F aan alle forumleden
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: Ik schrik een beetje........
Dat ABS er af halen hoor/lees ik wel vaker.... Tot ik een VRO cursusdag had gedaan begreep ik dat wel. Maar als je die remoefening over zand doet, zie je toch wel een schokkend verschil tussen de motoren met en de motoren zonder ABS....
Mijn vrouw heeft een R1200ST van 2006, die heeft ook zo'n pomp, zelf had ik een R1150RS, ook met zo'n pomp. Beide fietsen in onderhoud bij de alhier bekende Motor Service Amersfoort (zie logo linksboven), nooooooit problemen met de ABS gehad.... Het is door inspector Gadget al perfect uitgelegd waarom onderhoud op dit onderwerp, ABS met EVO pomp, extra aandacht behoeft. Het nadeel van het kopen van een R1150RT is dat je maar af moet gaan op de informatie van de verkoper of dat onderhoud al dan niet goed en deugdelijk is gebeurt...
Mijn R1200RT uit 2010 is ook niet geheel zonder problemen geweest, ik heb de knoppenwinkel aan de linkerkant in 2014 onder coulance moeten laten vervangen en een week of 6 terug de knoppenwinkel rechts, kreeg daar nog 50% coulance. Verder: starten en bijzonder mooi en soepel lopen!
Mega comfortabel en met de Dunlop Roadsmart III bandjes ook nog eens met speels gemak en heerlijk wendbaar.
Mijn vrouw heeft een R1200ST van 2006, die heeft ook zo'n pomp, zelf had ik een R1150RS, ook met zo'n pomp. Beide fietsen in onderhoud bij de alhier bekende Motor Service Amersfoort (zie logo linksboven), nooooooit problemen met de ABS gehad.... Het is door inspector Gadget al perfect uitgelegd waarom onderhoud op dit onderwerp, ABS met EVO pomp, extra aandacht behoeft. Het nadeel van het kopen van een R1150RT is dat je maar af moet gaan op de informatie van de verkoper of dat onderhoud al dan niet goed en deugdelijk is gebeurt...
Mijn R1200RT uit 2010 is ook niet geheel zonder problemen geweest, ik heb de knoppenwinkel aan de linkerkant in 2014 onder coulance moeten laten vervangen en een week of 6 terug de knoppenwinkel rechts, kreeg daar nog 50% coulance. Verder: starten en bijzonder mooi en soepel lopen!
Mega comfortabel en met de Dunlop Roadsmart III bandjes ook nog eens met speels gemak en heerlijk wendbaar.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Ik schrik een beetje........
Hoi jeroen.
Ik denk dat je niet op de informatie van de verkoper af moet gaan,maar gelijk naar aankoop het systeem door moet spoelen .
Gr-Kees.
Ik denk dat je niet op de informatie van de verkoper af moet gaan,maar gelijk naar aankoop het systeem door moet spoelen .
Gr-Kees.
Kees BMW
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Ik schrik een beetje........
je moet wel weten wat de status is van het systeem voor de koop. Als ie het slecht onderhouden heeft dan is misschien een koop af te raden omdat er een kans is dat ie net na de koop het dan opgeeft ook al laat je het doorspoelen etcKees BMW schreef:Hoi jeroen.
Ik denk dat je niet op de informatie van de verkoper af moet gaan,maar gelijk naar aankoop het systeem door moet spoelen .
Gr-Kees.
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Re: Ik schrik een beetje........
Dat is een van de redenen waarom ik zoek ben gegaan naar een R1200RT zonder ABS en deze bevalt mij prima.
Rob
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
- Leendert62
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11 mei 2017, 13:08
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Veendam
Re: Ik schrik een beetje........
Vandaag een proefrit gemaakt op een 1150rt van 2002 en een 1200rt van 2010.
Uiteraard een wereld van verschil qua ontwikkeling.
En toch heeft de 1150 het gewonnen. Ik had meer motorbeleving op de 1150. De 1200 voelt bijna te perfect aan.
Nu nog even een (heel belangrijke) ontwikkeling qua werk afwachten, en er komt een nieuwe rt rijder bij!!!
Oh ja, had ik de mannen van bmwerkplaats in Zwolle al bedankt voor hun plezierige en deskundige begeleiding.........
Uiteraard een wereld van verschil qua ontwikkeling.
En toch heeft de 1150 het gewonnen. Ik had meer motorbeleving op de 1150. De 1200 voelt bijna te perfect aan.
Nu nog even een (heel belangrijke) ontwikkeling qua werk afwachten, en er komt een nieuwe rt rijder bij!!!
Oh ja, had ik de mannen van bmwerkplaats in Zwolle al bedankt voor hun plezierige en deskundige begeleiding.........
Re: Ik schrik een beetje........
1. Dan moet je nog ff je avatar aanpassen.RobNIJ schreef:Dat is een van de redenen waarom ik zoek ben gegaan naar een R1200RT zonder ABS en deze bevalt mij prima.
Rob
2. Ook de 1200RT heeft ABS.
Alleen medio 2006 is Herrn BMW afgestapt van het bekrachtigde systeem.
Klopt, dat zijn mijn ervaringen ook; bij de 11xxRT zit je meer *in* de motor bij de 1200-serie meer *op* de motor.Leendert62 schreef: .. En toch heeft de 1150 het gewonnen. Ik had meer motorbeleving op de 1150. De 1200 voelt bijna te perfect aan ..
Je voelt je wat meer 1 met de 11xx-serie, alsof het een verlengstuk van je is, bij wijze van spreken.
Daarnaast is de 1150RT voor mij nog altijd de mooiste BMW qua looks, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
We zullen dan stevig voor je gaan duimen!Leendert62 schreef:Nu nog even een (heel belangrijke) ontwikkeling qua werk afwachten, en er komt een nieuwe rt rijder bij!!!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 mar 2017, 10:46
- Type: R1150RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alblasserdam
Re: Ik schrik een beetje........
Zelf rijd ik al jaren met een BMW 1150 RT. BMW schrijft voor elk jaar het ABS systeem te reinigen i.v.m vocht of aanslag.Misschien is dat iets te veel, maar het blijft waar, dat een grondige reiniging van ABS noodzakelijk is voor het blijvend functioneren.
Hier hoef je de verkoop niet voor uit te stellen, maar als je hem bij een motorzaak koopt moet je er op staan dat ze het systeem bij aflevering reinigen, dan kun je het zelf bijhouden.Zelf heb ik nooit een probleem gehad met de ABS
Hier hoef je de verkoop niet voor uit te stellen, maar als je hem bij een motorzaak koopt moet je er op staan dat ze het systeem bij aflevering reinigen, dan kun je het zelf bijhouden.Zelf heb ik nooit een probleem gehad met de ABS